جمعه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ /
138612
۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰:۰۱

ایران نگران دستیابی گروه های تروریستی به سلاح‌های شیمیایی است

نماینده ایران در سازمان ملل بر نگرانی عمیقی کشورمان نسبت به تهدید گروه‌های تروریستی در دستیابی به سلاح‌های شیمیایی و لزوم همکاری بین‌المللی قوی‌تر برای مقابله با این خطر برای صلح و امنیت جهانی تأکید کرد.



به گزارش ایسنا، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع «وضعیت خاورمیانه: (سوریه – سلاح‌های شیمیایی)» گفت: مایلم به کشور اسلوونی بابت تصدی ریاست شورای امنیت در این ماه تبریک عرض کنم. هم‌چنین، از سیرالئون به‌خاطر پایان موفقیت‌آمیز ریاست خود در ماه اوت قدردانی می‌کنیم. حضور آقای اده‌دجی اِبو، مدیر و معاون نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح، در جلسه امروز را نیز خیرمقدم می‌گوییم.

به گزارش ایسنا، متن سخنان امیرسعید ایروانی به شرح زیر است:

آقای رئیس،
جمهوری عربی سوریه، به‌عنوان یکی از اعضای متعهد به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی (CWC)، همچنان به تعهدات خود ذیل این کنوانسیون پایبند بوده و همکاری نزدیکی با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) دارد. ما اهمیت حیاتی تلاش‌های دولت سوریه در اجرای تعهدات خود تحت این کنوانسیون را به رسمیت می‌شناسیم.
از ارائه گزارش‌های ماهانه سوریه استقبال می‌کنیم که آخرین آن، گزارش شماره ۱۲۹، فعالیت‌های مربوطه در قلمرو جمهوری عربی سوریه طی سه ماه گذشته را پوشش می‌دهد. ما با نظر مثبت به ادامه همکاری سوریه و تسهیل برگزاری دور بیست و هفتم مشاوره‌ها بین تیم ارزیابی اعلامیه (DAT) و مرجع ملی سوریه در دوره زمانی۲۱ تا ۳۰ می ۲۰۲۴ نگاه می‌کنیم.
مرجع ملی سوریه از برگزاری دور بیست و هشتم مشاوره‌ها میان کارشناسان مرجع ملی سوریه و تیم ارزیابی اعلامیه بعد از ۱۰سپتامبر، مطابق با تاریخ‌هایی که برای هر دو طرف مناسب باشد، استقبال کرده است.
بدین ترتیب، مرجع ملی سوریه با تمدید توافق سه‌جانبه بین جمهوری عربی سوریه، دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW)، و دفتر خدمات پروژه‌های سازمان ملل متحد برای شش ماه دیگر به‌منظور تسهیل وظایف و فعالیت‌های OPCW در سوریه موافقت کرده است.
آقای رئیس،
ما نیز بر این باوریم که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی(OPCW) باید بتواند وظایف خود را به‌صورت بی‌طرفانه، حرفه‌ای و عینی انجام دهد تا حقایق را مشخص کرده و نتیجه‌گیری‌های مبتنی بر شواهد ارائه دهد. این امر به نفع کنوانسیون، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، حاکمیت قانون و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حمایت کامل خود را از کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و تقویت اقتدار آن اعلام کرده و خواستار اجرای کامل، مؤثر و بدون تبعیض کنوانسیون است.
آقای رئیس،
متأسفانه، آنچه در سال‌های اخیر در این شورا و در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مشاهده شده، سوءاستفاده سیستماتیک برخی از کشورهای عضو از فرآیندهای این نهادها برای پیشبرد اهداف سیاسی خود به هر قیمتی است. با استناد به مجموعه‌ای از ادعاهای بی‌اساس، آن‌ها از این نهادها علیه دولت سوریه استفاده می‌کنند و پیشرفت‌هایی را که این کشور در اجرای تعهدات خود به دست آورده است، نادیده می‌گیرند.
ما با نگرانی مشترک این موضوع را می‌بینیم که اظهارات مکرر در جلسات امروز بر ناکارآمدی برگزاری نشست‌های شورا در این زمینه تأکید دارد، چرا که فقدان پیشرفت اساسی یا تحولات مهم مشهود است.
این روند که اقتدار کنوانسیون را تضعیف کرده و اعتبار OPCW را به خطر انداخته، باید متوقف شود.
در این راستا، به نامه مورخ ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۴ از گروه برلین ۲۱، که شامل کارشناسان سازمان ملل و دانشگاهی است، اشاره می‌کنیم. این نامه به تمامی کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل ارسال شده است و شواهد بیشتری از نارسایی‌های جدی در دبیرخانه فنی OPCW ارائه می‌دهد و به خطرات سیاسی شدن این سازمان تأکید دارد.
ما از ادامه گفت‌وگوی سازنده بین سوریه و OPCW برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده و به نتیجه رساندن این پرونده حمایت می‌کنیم. این رویکرد برای تضمین شفافیت، پاسخگویی و حل‌وفصل رضایت‌بخش تمامی مسائل معوقه حیاتی است. جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان عضوی فعال در OPCW، بر اهمیت اساسی تضمین کار مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌ای این سازمان تأکید می‌کند. این امر به‌ویژه در رابطه با مسائل مربوط به اجرای تعهدات توسط کشورهای عضو، از جمله جمهوری عربی سوریه، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
در پایان، به‌عنوان قربانی بزرگ سلاح‌های شیمیایی، جمهوری اسلامی ایران قویاً استفاده از سلاح‌های شیمیایی را توسط هرکس، در هرکجا و تحت هر شرایطی محکوم می‌کند. هرگونه تلاش باید به کار گرفته شود تا از استفاده مجدد از این سلاح‌های وحشتناک جلوگیری شود.

ایران نگرانی عمیقی نسبت به تهدید گروه‌های تروریستی در دستیابی به سلاح‌های شیمیایی دارد و بر لزوم همکاری بین‌المللی قوی‌تر برای مقابله با این خطر برای صلح و امنیت جهانی تأکید می کند.
انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 138612 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
شرق 26 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 27 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 27 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 28 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 30 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
العالم 47 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
العالم 47 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
العالم 48 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
العالم 49 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]