پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ /
138475
۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶

ایران بهشت سرمایه گذاری است؛ به شرطی که مذاکرات رفع تحریم‌ها و اصلاح قوانین داخلی به نتیجه برسد

یک نماینده مجلس گفت: ما اگر بتوانیم به ایرانیان خارج از کشور اطمینان دهیم که با توجه به این‌که ایران بهشت سرمایه‌گذاری است و هیچ جا مثل ایران مزیت نسبی برای سرمایه‌گذاری ندارد، قطعا مطمئن باشید پول‌ها سرازیر خواهد شد اما به شرطی که بحث مذاکرات (رفع تحریم‌ها) و اصلاح قوانین داخلی به نتیجه برسد و زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم شود.



محمدمهدی شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص مسیر دپیلماسی کشور با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور گفت: سیاست‌خارجی نظام و وزارت خارجه مشخص و بر اساس اصل حکمت، عزت و مصلحت است. اما با توجه به شرایط کشور، از یک سو تحریم‌ها  فشار زیادی را به مردم آورده است و از سوی دیگر با ناترازی‌های مالی که داریم ضرورت دارد وزارت خارجه بحث مذاکرات را طبق اصولی که گفته شد سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد تا ان‌شاالله اتفاقات خوبی از نظر اقتصادی برای مردم رخ دهد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که ما در کشور شرایط چندان مساعدی در رابطه وضعیت مالی نداریم، یادآور شد: در بحث فروش نفت و مصرف سوخت مشکل داریم. در حال حاضر متاسفانه بنزین را با قیمت بالای ۴۰ هزار تومان از خارج از کشور وارد می‌کنیم که بخشی از آن هم در کشور قاچاق می‌شود. از آن طرف کسری بودجه‌ و بدهی‌هایی که دولت به بخش‌های مختلف مانند پتروشیمی‌ها، گندم‌کاران، پرستاران، حمل‌ونقل و سوخت دارد؛ نیاز است که وزارت نیرو بحث سرمایه‌گذاری در رابطه با تولید برق را برای برطرف کردن ناترازی انرژی انجام دهد و یا از آن طرف وزارت نفت برای بحث گاز و مشکلاتی که الان کشور با آن رو به رو است، باید سریعا چاره‌ای بیندیشد تا ما زمستان سال جاری و سال آینده مشکلاتی که هم‌اکنون داریم را نداشته باشیم. 

وی با بیان این‌که امسال متاسفانه تا این لحظه بودجه عمرانی تخصیص داده نشده است و در رابطه با موضوعات دیگر دستگاه های مختلف و همه وزارتخانه‌ها کسری دارند من فکر می‌کنم محور اصلی کار دولت باید بحث مذاکرات باشد، عنوان کرد: قطعا بسیاری از بحث‌ها در خصوص تحریم و مذاکرات با توجه به این‌که این‌ها در تخصص آقای عراقچی است، برطرف می‌شود؛ چراکه در آخر دولت آقای روحانی تقریبا مذاکرات را به نتیجه رسانده بود و منتظر امضا بودند. معتقدم با تسلطی که آقای عراقچی بر مذاکرات دارد و پیگیری‌هایی هم که قبلا خودشان کرده بودند سریعا می‌توانند این موضوع را پیگیری کنند. بالاخره مطرح کردن بحث مذاکرات بسیاری از تنش‌های مالی و اجتماعی را کنترل می‌کند و اولویت اول هم همین بحث باید باشد تا بتوانیم منابع خوبی برای اجرای سیاست‌های دولت داشته باشیم.

شهریاری درخصوص این‌که رئیس دولت بر سرمایه‌گذاری خارجی و بازگشت ایرانیان به کشور تاکید دارد این امر چگونه محقق خواهد شد، گفت: قطعا تا وقتی که مذاکرات به نتیجه نرسد، سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد. به خاطر وجود تحریم و اینکه سوئیفت بین‌المللی باز نمی‌شود، نقل و انتقالات پولی ما دچار مشکل است؛ چراکه نقل و انتقالات پولی را ممنوع کرده‌اند. از آن طرف هم کسی تمایل ندارد در شرایط تحریم سرمایه‌گذاری کند.

وی خاطرنشان کرد: آمارهایی هم که آقای خاندوزی دادند مبنی بر این‌که ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال قبل جذب کرده‌ایم، فکر می‌کنم بیشتر منظورشان این بود که ثبت سرمایه‌گذاری شده است؛ یعنی کسی می‌آید می‌گوید من ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنم اما پولی نیامده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: چین، کره جنوبی، ترکیه، مالزی و اندونزی و کشورهای آسیاسی همه این‌ها با سرمایه‌گذاری خارجی رشد و توسعه پیدا کرده‌اند، در حال حاضر در هند هم همین اتفاق می‌افتد، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها سرمایه‌گذاری خارجی زیادی را آنجا شروع کرده‌اند و ظرف ۲ الی ۳ سال آینده سومین قدرت اقصادی دنیا می‌شوند.

وی تاکید کرد: بحث این است که ما باید حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی جذب کنیم. ۱۰۰ میلیارد دلار نفت‌مان را بفروشیم. ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار فروش کالاهای غیرنفتی و جذب سرمایه خود ایرانیان در همه کشورها به صورت به طبیعی انجام می‌شود و متاسفانه از آن محروم هستیم. جمعاً اگر بتوانیم سالانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیارد دلار برای کشور سرمایه جذب کنیم، فکر می‌کنم بتوانیم به رشد اقتصادی ۸ درصدی که در برنامه هفتم هم پیش‌بینی شده است، نزدیک شویم.

شهریاری درباره آمدن ایرانیان خارج از کشور به داخل، اظهار داشت: قطعا ایرانیان خارج کشور تا علامت‌های مثبتی در داخل کشور مشاهده نکنند، استقبال نمی‌کنند. حدود ۱۰ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم. در آمریکا در بحث مهاجران، ایرانیان جمعیت کمتری نسبت به کشوری مانند مکزیک و سایر کشورها دارند اما ایرانیان مقام اول را در ثروت و علم دارند. ما اگر بتوانیم به ایرانیان خارج از کشور اطمینان دهیم که با توجه به این‌که ایران بهشت سرمایه‌گذاری است و هیچ جا مثل ایران مزیت نسبی برای سرمایه‌گذاری ندارد، قطعا مطمئن باشید پول‌ها سرازیر خواهد شد اما به شرطی که بحث مذاکرات (رفع تحریم‌ها) و اصلاح قوانین داخلی به نتیجه برسد و زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم شود.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 138475 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
اسپوتنیک 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 36 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 36 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 37 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 38 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]