پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ /
138426
۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۶:۰۰

سامانه موشکی هلینا؛ مرگبارترین موشک ضد تانک جهان/ عکس

هلینا (Helina) یک سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک نسل سوم است که برای عملیات از روی هلیکوپتر سبک پیشرفته طراحی شده است.



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش روزیاتو، این سامانه موشکی هوا به زمین توسط سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی که یکی آژانس‌های دولتی هند است، برای ارتش این کشور طراحی شده است. این موشک یک نسخه هلیکوپتری از موشک هدایت شونده ضد تانک ناگ است. نوع نیروی هوایی این موشک دهروواسترا نام دارد.

آزمایشات ضد تانک هلینا که در آوریل ۲۰۲۲ در ایالت راجستان انجام شد، اثربخشی آن را در ارتفاع بالا نشان داد که منجر به ادغام آن با هلی کوپتر سبک شد. سامانه موشکی هلینا در هفتاد و پنجمین رژه روز جمهوری هند در ژانویه ۲۰۲۴ به نمایش گذاشته شد.

سامانه موشکی هلینا؛ مرگبارترین موشک ضد تانک جهان/ عکس

طراحی و ویژگی‌های Helina

طول سیستم موشکی ضد تانک هلینا ۱.۹۴ متر، قطر آن ۱۵۰ میلی متر و وزن آن ۴۴ کیلوگرم است. این سیستم موشکی می‌تواند فواصل بین ۵۰۰ متر تا ۷ هزار متر را پوشش دهد و توسط جستجوگر مادون قرمز تصویربرداری با قابلیت قفل قبل از پرتاب هدایت می‌شود.

این سیستم قادر به انجام عملیات شبانه روزی در هر شرایط آب و هوایی است و قادر است تانک‌های جنگی مجهز به زره معمولی و زره واکنشی انفجاری را خنثی کند. سامانه‌های موشکی هلینا مجهز به دو پرتابگر دوقلو، یکی در هر طرف، با قابلیت حمل ۸ موشک است.

سامانه موشکی هلینا؛ مرگبارترین موشک ضد تانک جهان/ عکس

آزمایشات شلیک Helina

یک آزمایش موفقیت آمیز ضد تانک هدایت شونده هلینا از یک هلیکوپتر ارتش هند در آگوست ۲۰۱۸ در محدوده پوخران انجام شد. در این تست کل برد سیستم تسلیحاتی مورد آزمایش قرار گرفت.

سامانه تسلیحاتی هلینا به آرامی از سکوی پرتاب خود رها شد و هدف را در طول مسیر خود ردیابی کرد و با دقت بالایی به آن ضربه زد. ایستگاه‌های تله متری، سیستم‌های ردیابی و هلیکوپترها تمام پارامترهای سامانه موشکی را زیر نظر داشتند.

سامانه موشکی هلینا؛ مرگبارترین موشک ضد تانک جهان/ عکس

آزمایشات مشترک کاربری سیستم موشکی هوا به سطح

آزمایش‌های مشترک کاربری برای سامانه‌های موشکی هلینا و دهروواسترا از سکوی هلی کوپتر سبک پیشرفته در فوریه ۲۰۲۱ انجام شد. پنج ماموریت برای ارزیابی قابلیت‌های سامانه‌های موشکی در حداقل و حداکثر برد انجام شد.

این موشک‌ها در هر دو حالت شناور و حداکثر پرواز به جلو پرتاب شدند و اجسام ثابت و متحرک واقعی را هدف قرار دادند. برخی عملیات شامل استقرار شلیک کلاهک‌ها علیه تانک‌های متروکه بود. ماموریت دیگری با هدف قرار دادن یک شی متحرک از یک هلیکوپتر انجام شد.

سامانه موشکی هلینا؛ مرگبارترین موشک ضد تانک جهان/ عکس

آزمایش‌های اعتبارسنجی کاربری ضدتانک هدایت شونده Helina

در آوریل ۲۰۲۲، ضد تانک هدایت شونده هلینا از یک هلیکوپتر به فضا پرتاب شد و طی آزمایش‌های اعتبارسنجی کاربری با موفقیت در محدوده‌های ارتفاع بالا آزمایش شد.

این موشک در طول آزمایشات پروازی با موفقیت از یک هلی کوپتر سبکپیشرفته پرتاب شد و به طور موثر به یک هدف تانک شبیه سازی شده برخورد کرد.

در همان ماه، هلینا آزمایش پرواز موفقیت آمیزی دیگر را از یک هلی کوپتر سبک پیشرفته را به عنوان بخشی از آزمایش‌های اعتبارسنجی مداوم کاربری انجام داد.

آزمایش پرواز بردها و ارتفاعات مختلف را پوشش داد و موشک طبق برنامه با موفقیت یک هدف تانک شبیه سازی شده را درگیر کرد.

آزمایش موفقیت آمیز پرواز، عملکرد ثابت کل سیستم، از جمله جستجوگر IIR را تأیید کرد و راه را برای پیوستن هلینا به نیروهای مسلح هموار کرد.

این آزمایش‌ها به طور مشترک توسط تیم‌های نیروی هوایی و ارتش هند و با همکاری سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی انجام شد.

سامانه موشکی هلینا؛ مرگبارترین موشک ضد تانک جهان/ عکس

سفارشات و تحویل Helina

در ژانویه ۲۰۲۳، سه پیشنهاد به ارزش ۵۱۹.۷ میلیون دلار شامل دو پیشنهاد برای ارتش هند و یک پیشنهاد برای نیروی دریایی هند تصویب شد. این تاییدیه شامل خرید ضدتانک هدایت شونده، پرتابگرها و تجهیزات پشتیبانی هلینا برای ادغام با هلی کوپتر سبک پیشرفته بود. این موشک نقش مهمی در تامین تسلیحات هلی کوپتر سبک پیشرفته برای مقابله با تهدیدات دشمن و افزایش قابلیت‌های تهاجمی ارتش هند خواهد داشت.

مشخصات فنی کلی Helina

  • نوع پروژه: موشک ضدتانک هدایت شونده
  • توسعه دهنده: سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی
  • اپراتورها: نیروی هوایی و ارتش هند
  • طول: ۱۹۴۶ میلی متر
  • قطر: ۱۵۰ میلی متر
  • وزن: ۴۴ کیلوگرم
  • برد: حداقل: ۵۰۰ متر، حداکثر: ۷۰۰۰ متر

۲۲۷۲۲۷

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 138426 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 40 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 41 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 46 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 52 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 52 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 53 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]