چهارشنبه, ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ /
138151
۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰:۰۱

پیشرفت در تعیین جدول زمانی دیدار سوریه، ترکیه، ایران و روسیه

اظهارنظرهای پیاپی مسوولان روسیه و ترکیه در تلاش جهت آماده‌سازی فضای سیاسی و رسانه‌ای برای هرگونه پیشرفتی که در مسیر همگرایی میان دمشق و آنکارا حاصل شود، همچنان ادامه داشته و حاکی از حصول پیشرفتی در تعیین جدول زمانی دیدار احتمالی سوریه، ترکیه است.



به گزارش ایسنا، اظهارات اخیر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که به صراحت از آمادگی‌ها برای برگزاری دیدار احتمالی میان مسوولان ترکیه، سوریه و ایران گفت، تحرکات جدی را در این چارچوب افشا کرد که اقدامات روسیه در قالب آن می‌تواند به تعیین برخی نقاط همگرایی میان سوریه و ترکیه منجر شود.

یک دیپلمات عرب که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با روزنامه سوری «الوطن» گفت انتظار دارد مسکو دستورجلسه دیدار آتی سوریه-ترکیه را که انتظار می‌رود اواخر این ماه باشد، به پایان رسانده باشد.

این منبع دستورجلسه دیدار را به طور خلاصه این‌گونه اعلام کرد که شامل «تعیین تروریست‌ها، ایجاد سازوکاری برای همکاری میان دمشق و آنکارا در زمینه مبارزه با تروریسم و تعیین جدول زمانی برای عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر ترکیه از خاک سوریه پس از تحقق اهداف قبلی مربوط به مبارزه با تروریسم جهت تضمین امنیت مرزهای مشترک ۲ کشور است».

این منبع آگاه گفت: بررسی دوباره توافقنامه آدانا که پیش از این به عنوان فرمت جدید همکاری سوریه-ترکیه جهت کنترل امنیت مرزها مطرح شده بود، نیز احتمال دارد در دستور جلسه گفت‌وگوهای آتی قرار بگیرد.

این دیپلمات عرب افزود: این نکات قطعا به موافقت طرف‌های مربوطه به ویژه دمشق نیاز دارد. مسکو پیش از این بر این مساله تاکید داشت که عقب‌نشینی نیروهای ترکیه مهم‌ترین بند دستورجلسه هرگونه گفت‌وگویی در آینده است، همان‌گونه که دمشق همواره برای بازپس‌گیری حاکمیت خود بر تمامی اراضی‌اش تلاش می‌کند.

لاوروف چند روز قبل در گفت‌وگو با شبکه راشاتودی، با تاکید بر توجه کشورش به عادی‌سازی روابط میان دمشق و آنکارا گفت: باید از هم اکنون برای نشست جدید روسیه، سوریه، ترکیه و ایران آماده شد. اطمینان دارم که این نشست در آینده‌ای بسیار نزدیک برگزار خواهد شد.

لاوروف برای اولین بار افشا کرد که ترکیه با عقب‌نشینی از اراضی سوریه موافق است.

او گفت: مذاکراتی که سال گذشته توانستیم انجام دهیم، مفید بود هرچند که نتوانستیم به توافقی برسیم چراکه دولت سوریه بر این باور است که استمرار عملیات عادی‌سازی نیازمند تعیین روند عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از سوریه است، ترک‌ها برای این کار آماده هستند اما تاکنون درباره استانداردهای مشخصی توافق نشده است.

این اظهارات سابق لاوروف با اظهارات «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه همزمان شد که گفت: «مشکلی وجود ندارد که امکان حل آن میان ۲ کشور وجود نداشته باشد و پس از حل مشکلات فکر می‌کنم می‌توانیم به فعالیت‌های عادی خود همانند دو کشور همسایه ادامه دهیم. آنکارا و دمشق می توانند تمام مشکلات را حل کنند.»

گولر سخنرانی اخیر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در پارلمان این کشور درباره آینده روابط با ترکیه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و به روزنامه حریت گفت: «به نفع ۲ کشور است که فضای فعلی درگیری در اسرع وقت پایان یافته و دو کشور فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند».

روز پنج‌شنبه نیز «نومان کورتولموش» رئیس پارلمان ترکیه آمادگی خود را برای دیدار با «حموده صباغ» همتای سوری خود اعلام و تاکید کرد: «هیچ خصومتی میان ۲ ملت سوریه و ترکیه وجود ندارد».

 انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 138151 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
شرق 17 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]