دوشنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ /
137711
۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸

انتصاب جدید در وزارت امور خارجه/ «مجید تخت روانچی» معاون سیاسی وزیر خارجه شد

«مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه شد.



به گزارش شبکه شرق، «مجید تخت روانچی» به‌عنوان معاون سیاسی «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه انتخاب شده است.

«مجید تخت‌روانچی» به عنوان معاون سیاسی «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه منصوب شده است.

بر این اساس، «مجید تخت‌روانچی» جایگزین «علی باقری»، معاون سیاسی پیشین وزارت امور خارجه شد و باقری در مقام مشاور وزیر امور خارجه مشغول فعالیت خواهد شد.

«مجید تخت‌روانچی» از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، به‌عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد فعّالیت داشت و عضویت در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ از جمله سوابق او محسوب می‌شود‌.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با ۱+۵، سفیر ایران در سوئیس، معاون امور اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه از پست‌های «مجید تخت‌روانچی» در وزارت خارجه بوده است.

«مجید تخت‌روانچی» ۶۶ ساله، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه کانزاس، کارشناسی ارشد اقتصاد سیاسی از دانشگاه فوردهام و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برن است.

«مجید تخت‌روانچی» فعالیت خود را از ابتدای دهه ۱۳۶۰، در وزارت امور خارجه آغاز کرد.

«مجید تخت روانچی» کیست؟

«مجید تخت روانچی» دیپلمات برجسته ایرانی است که در حوزه روابط بین‌الملل و دیپلماسی فعالیت داشته است. او به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، خدمت کرده است. تخت روانچی در طول دوران حرفه‌ای خود، نقش‌های مهمی در مذاکرات هسته‌ای ایران و مذاکرات مرتبط با توافق برجام ایفا کرده است.

«مجید تخت روانچی» پیش از تصدی پست در سازمان ملل متحد، به عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و همچنین معاون امور بین‌الملل در سازمان انرژی اتمی ایران فعالیت کرده است. تخت روانچی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای بود و در جلسات مهمی مانند مذاکرات برجام حضور داشت.

«مجید تخت روانچی» تحصیلات خود را در رشته‌های مهندسی عمران و روابط بین‌الملل به پایان رسانده و دارای مدرک دکترا در این زمینه است. او به عنوان یکی از دیپلمات‌های برجسته ایران شناخته می‌شود و در محافل بین‌المللی به دلیل تجربه و تخصصش در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل مورد احترام قرار گرفته است.

«مجید تخت روانچی» دارای سوابق گسترده‌ای در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی ایران است. در زیر به برخی از مهم‌ترین سوابق او اشاره می‌شود:

*نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد (۲۰۱۹-۲۰۲۲): تخت روانچی به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد فعالیت کرد. در این دوره، او نماینده ایران در مجامع بین‌المللی و جلسات مهم سازمان ملل بود و در مذاکرات مرتبط با مسائل هسته‌ای و تحریم‌ها نقش داشت.

*معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ایران: او به عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور حسن روحانی فعالیت کرده است. در این نقش، تخت روانچی به هماهنگی و مدیریت مسائل سیاسی و بین‌المللی دولت پرداخت.

*عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران: تخت روانچی یکی از اعضای کلیدی تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بود که منجر به توافق برجام در سال ۲۰۱۵ شد. او در این مذاکرات نقش مهمی در مذاکرات با گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) داشت.

*معاون امور اروپا و آمریکا در وزارت امور خارجه ایران: او در این سمت مسئولیت روابط ایران با کشورهای اروپایی و آمریکایی را بر عهده داشت و در این زمینه به گسترش روابط و مذاکره با این کشورها پرداخت.

*سفیر ایران در سوئیس: تخت روانچی در مقطعی به عنوان سفیر ایران در سوئیس فعالیت کرده و در این نقش به تقویت روابط دوجانبه بین ایران و سوئیس کمک کرده است.

*معاون امور بین‌الملل در سازمان انرژی اتمی ایران: تخت روانچی در این سمت به مدیریت و هماهنگی روابط بین‌المللی ایران در حوزه انرژی هسته‌ای پرداخته و نقش مهمی در مذاکرات هسته‌ای و ارتباط با نهادهای بین‌المللی مرتبط با انرژی اتمی داشته است.

«مجید تخت روانچی» در طول دوران حرفه‌ای خود، به عنوان یکی از دیپلمات‌های باتجربه و تاثیرگذار در سیاست خارجی ایران شناخته شده و همواره در مذاکرات و مسائل حساس بین‌المللی، نقش فعالی داشته است.

منبع:

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 137711 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
شرق 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 23 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 23 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 23 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 24 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 30 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 30 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 56 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
العالم 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]