سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ /
137512
۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱

گروسی: پاسخی از رئیس‌جمهور ایران برای دیدار دریافت کرده‌ام/ عراقچی را به خوبی می‌شناسم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی خود برای تعامل با رئیس‌جمهور جدید ایران خبر داد و بر لزوم ادامه همکاری تهران با آژانس اتمی تاکید کرد.



به گزارش ایسنا، «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با العربیه به برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نسبت به «ادامه انباشت اورانیوم غنی شده در این کشور» ابراز نگرانی کرد.

او در ادامه تصریح کرد: پاسخی از رئیس‌جمهور جدید ایران دریافت کردم و او موافقت کرده است که باید دیدار کنیم. باید تلاش کنیم این کار را در زمان مناسب انجام دهیم. امیدوارم زمان مناسب برای او هر چه زودتر باشد.

مدیرکل آژانس اتمی پاسخ رئیس‌جمهور ایران را نشان دهنده وجود پتانسیل برای گفت‌وگوهای تازه میان ۲ طرف با هدف تضمین ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران دانست.

گروسی بدون اشاره به همکاری‌های مستمر و همیشگی تهران با آژانس اتمی گروسی بر لزوم افزایش شفافیت و همکاری ایران، به‌ویژه با توجه به پیشرفت در توانمندی‌های هسته‌ای این کشور تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه نگرانی‌های جاری مربوط به درگیری بین روسیه و اوکراین، به ویژه خطرات ناشی از نیروگاه‌های هسته‌ای واقع در نزدیکی مناطق جنگی فعال را برجسته و بر تعهد آژانس اتمی به تضمین ایمنی این تاسیسات به‌رغم چالش‌ها و عدم قطعیت‌ها تاکید کرد.

رافائل گروسی همچنین با تاکید بر اهمیت بی‌طرفی آژانس اتمی خاطرنشان کرد که ارزیابی‌های آنها صرفاً بر اساس اطلاعات تأیید شده مستقل برای جلوگیری از سیاسی شدن گزارش‌های هسته‌ای این نهاد بین‌المللی است.

وی درباره گسترش سلاح‌های هسته‌ای و نقش آژانس اتمی در کاهش خطرات تشدید هسته‌ای، به ویژه در مناطق تشدید تنش صحبت و بر اهمیت ادامه گفت‌وگو و ضرورت همکاری بین‌المللی برای مقابله موثر با این چالش‌ها تاکید کرد.

مدیرکل آژانس اتمی در ادامه بر جاه‌طلبی‌های هسته‌ای عربستان سعودی نیز مهر تائید زد و نقش آژانس در حصول اطمینان از اینکه هرگونه تحولات آتی در برنامه هسته‌ای پادشاهی عربستان با پادمان‌های بین‌المللی و استانداردهای عدم اشاعه تبعیت می‌کند، تأیید کرد.

رافائل گروسی همچنین درباره پاسخ مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران به او اظهار داشت: من پاسخی از رئیس جمهور جدید ایران دریافت کردم که در جواب پیام  قبلی من مبنی بر لزوم تعامل هرچه سریع‌تر برای ایجاد یک گفت‌وگوی سازنده، روان و ملموس برای کشب اطمینان لازم از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بوده است.  

امیدوارم زمان دیدارم با پزشکیان در آینده نزدیک باشد

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید هنوز مسائلی وجود دارد که باید شفاف‌سازی شوند و پاسخ‌هایی که می‌بایست به سوالات آژانس اتمی داده شود که تاکنون ارائه نشده است. بنابراین، این انتظار در جامعه بین‌المللی و من بسیار خرسندم که نامه‌ای از رئیس جمهوری جدید گرفتم که او نیز موافقت کرد ما باید با یکدیگر ملاقات کنیم. ما می‌بایست در زمان مناسب این کار را انجام دهیم و من امیدوارم که این زمان برای او، در آینده نزدیک باشد، چراکه اگر این‌طور نباشد، بی‌فایده خواهد بود.

مدیرکل آژانس اتمی با اعلام آمادگی خود برای سفر به تهران گفت که مایل به برقراری تعامل با مسعود پزشکیان است، همان‌طور که با رئیس‌جمهور قبلی ایران نیز گفت‌وگو و تعامل کرده بود.

وقفه در مذاکرات تنها ناشی از تحولات به دلیل فقدان رئیس‌جمهور و  وزیر امورخارجه ایران بود

او در پاسخ به این سوال که «چرا آژانس اتمی از زمان درگذشت رئیس جمهور فقید ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور سکوت کرده و آیا ایران درخواستی برای وقفه دv این کار داشته است؟» تاکید کرد: خیر. به هیچ وجه این‌طور نبوده است و این وقفه تنها ناشی از تحولات رخ داده به دلیل فقدان رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران بوده است که با او در تماس مستقیم و منظم بودم.

گروسی افزود: فراموش نکنید که در ماه مه به تهران سفر و با وزیر امورخارجه فقید ایران دیدار کردم و گفت‌وگوهای مهم و مفصلی داشتم. سپس انتقال قدرت (در ایران) صورت گرفت و در طول این مدت نیز با سرپرست وزارت امورخارجه ایران در تماس بودم اما منطقی دیدم که تا زمان روی کار آمدن دولت جدید، امکان گفت‌وگو برای رسیدن به نتایج ملموس وجود ندارد.

برای عراقچی احترام قائلم/ از روند مذاکرات مطلع است

وی با اشاره به تعیین کابینه جدید در ایران خاطر نشان کرد: اکنون یک وزیر امورخارجه جدید روی کار آمده است که من برای او احترام قائلم و او را به خوبی می‌شناسم. دکتر عراقچی در گذشته مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده و بنابراین کسی است که از جزئیات این روند مطلع است. از این‌رو، همان‌طور که گفتم، اکنون که یک دولت جدید روی کار آمده است به دنبال تعامل مجدد با آنها در اسرع وقت هستم.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره جدیدترین گزارش آژانس اتمی از برنامه هسته‌ای ایران و افزایش ذخایر اورانیم غنی‌شده در این کشور اظهار داشت: آژانس اتمی به نظارت در ایران از طریق بازرسان خود که در تاسیسات غنی‌سازی این کشور حضور دارند و کار می‌کنند، ادامه می‌دهد. ما بر غنی‌سازی ۶۰ درصد، ۲۰ درصد و همچنین پنج درصد نظارت می‌کنیم و آنچه شاهدش هستیم، این است که این روند ادامه دارد.

رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل افزود: آن‌ها به غنی‌سازی اورانیوم به میزان بین هفت و ۹ کیلوگرم در هر ماه با ذخیره تقریباً ۱۷۰ کیلوگرمی و حتی بسیار بیشتر در سطوح غنی‌سازی پایین‌تر ادامه می‌دهند. ما تمامی این موارد را به‌طور منظم به شورای حکام آژانس گزارش می‌کنیم و با توجه به این که در آینده نزدیک نشست دیگر شورای حکام را خواهیم داشت، این کار را خواهم کرد.

رافائل گروسی همچنین گفت: ما بر این باوریم که برنامه هسته‌ای ایران، باتوجه به سطح پیشرفت آن هم از لحاظ فناوری – در قالب  آخرین نسل اولترا سانتریفیوژها و هم میزان مواد هسته‌ای که تولید کرده است و همچنین پیشرفت فناوری‌های مرتبط دیگر نیازمند دید بیشتر است.
 
وی افزود: بنابراین ما با ایرانی‌ها درباره کارهایی که باید انجام دهند، علاوه بر اقداماتی که به آنها متعهد و موظف هستند، صحبت کرده‌ایم. زیرا این، بخشی از روال عادی کار آژانس اتمی است. ما معتقدیم که موضوعات دیگر در ارتباط با تولید سانتریفیوژها، استخراج و فرآوری اورانیوم و سایر مسائل مرتبط که برای تعیین توانایی‌های فعلی آنها برای من لازم است، حائز اهمیت خواهد بود. این، دقیقا بخشی از گفت‌وگوهایی است که با دولت قبلی ایران داشتیم و باید با دولت جدید نیز داشته باشیم.

مدیرکل آژانس اتمی در پاسخ به این سوال که «آیا این نهاد بین‌المللی نظارت کافی بر تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد؟» به همکاری تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق توافقنامه جامع پادمانی اشاره کرد و گفت: ما در عین حال، در حال رایزنی برای توسعه این ظرفیت‌ها (بازرسی‌ها) باتوجه به اهمیت عمق برنامه هسته‌ای ایران هستیم.

نحوه همکاری سایر بازیگران تاثیر مهمی بر انگیزه و رویکرد ایران خواهد داشت

او با بیان اینکه «داشتن یک تعامل قوی و سازنده میان ۲ طرف برای من بسیار اهمیت دارد» خاطر نشان کرد: آنچه در اینجا باید به آن اشاره کنم، این است که همکاران من در ایران همواره خواهان رفع تحریم‌ها از سوی غرب به‌عنوان یک عامل انگیزشی برای پذیرش اقدامات داوطلبانه نظارتی بیشتر بوده‌اند. بنابراین، حصول نتیجه تنها محدود به یک گفت‌وگوی ۲جانبه میان من و طرف ایرانی نیست و نحوه همکاری دیگر کشورهای ذی‌نفع و سایر بازیگران تاثیر مهمی بر انگیزه و رویکرد ایران خواهد داشت.

در تمام زمینه‌ها نیاز به تغییرات و به‌روزرسانی‌های بسیار بسیار مهم وجود دارد

گروسی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر عباس عراقچی مبنی بر اینکه «برجام به شکل فعلی آن قابل احیا نیست» تاکید کرد: امکان نزدیک کردن دیدگاه‌ها و مواضع با ایران و دستیابی به توافقات وجود دارد اما وقتی آن را در قالب احیای برجام قرار می‌دهید، باید در نظر بگیرید که واقعیات فعالیت‌های هسته‌ای تهران فراتر از برجام رفته است. بنابراین، در تمام زمینه‌ها نیاز به تغییرات و به‌روزرسانی‌های بسیار بسیار مهم وجود دارد.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 137512 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 50 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]