دوشنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ /
137492
۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵

باید درباره تاثیر معدل بر کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کنیم/ سعی می‌کنیم مکانیزم پرداخت عادلانه را در قانون بودجه ببینیم

رئیس جمهور گفت: اینکه با مردم مهربانانه رفتار کنیم و آنها را سر نداونیم به تحریم ربطی ندارد. اینکه اگر از دست مان کاری بر می‌آید خدمت ارائه دهیم و اگر نمی‌توانیم محترمانه بگوییم به تحریم ربطی ندارد. شاید نتوانیم آن چیزی را که در ذهن مان است را به طور کامل اجرا کنیم اما بحث عدالت و مکانیزم پرداخت عادلانه را سعی می کنیم در قانون بودجه ببینیم.



به گزارش خبرنگار ایلنا مسعود پزشکیان در اولین گفت وگوی تلویزیونی خود با مردم گفت: می توانم هر ماه یک بار با شما صحبت کنم و این روند را که با مردم ارتباط داشته باشیم و دغدغه های مردم را بشنویم و دغدغه های مان را بگوییم آمادگی داریم که ادامه دهیم. همچنان پایبند هستیم و سعی خواهیم کرد با مردم صادق باشیم و جز راست نگوییم و تلاش می‌کنیم در جهت اعتلای کشور هر چه از دستمان بر می آید را انجام دهیم.

هفته آینده نشست خبری برگزار خواهیم کرد

وی ادامه داد: هفته آینده نشست خبری با حضور خبرنگاران برگزار خواهیم کرد. تا الان باید دولت تعیین می کردیم و باید مشخص می کردیم با چه کسانی قرار است کار کنیم در نتیجه گفت‌وگوهای زیادی داشتیم در هیچ دولتی میانگین رای مجلس اینگونه نبوده است ما اعضایی که انتخاب کردیم براساس وفاق ملی انتخاب کردیم ۴ نفر از دولت شهید رییسی هستند، از اصلاح طلبان و از دولت آقای روحانی و افرادی را که دنبال ایجاد یک نگاه مشترک هستند را انتخاب کردیم و نزدیک به ۱۰ هزار ساعت صحبت کردیم.

رییس جمهور تصریح کرد: تلاش کردیم کابینه وفاق بالا بیاید. تاکنون به اذعان نمایندگان مجلس سعی کردیم در حد وسعت و توان این کار را انجام دهیم

باید با وفاق الهام بخش شویم و به بودن در ایران افتخار کنیم

وی ادامه داد: مشکلات کود کشاورزی ناترازی‌هایی که در برق و انرژی داریم تلاش می‌کنیم واقعیت دیده شود و مشکلات پرستاران و کشاورزان. در این یک ماه وضعیت موجود را از دوستانی که مسئولیت داشتند پرسیدیم و جلسه می گذاشتیم پولی که برای گندمکاران بود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود که در صندوق هم نبود. در صورتی که آنچه که کشت شده بود و به انبارها داده شده بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. الحمدالله تمهیداتی دیده شده است که این مشکلات حل شود و انشالله هم حل خواهیم کرد.

رییس جمهور تصریح کرد: امیرالمومنین می‌فرمایند خدا رحمت کند کسی را که ابتدا خودش را بشناسد مردم عزیزم می دانند که ما الان کجا هستیم در این مدت هم سعی نکردم که گذشته را نقد کنم و بگویم این مشکلات بوده است هر چه بوده الان ما این هستیم و باید با وفاق الهام بخش شویم و به بودن در ایران افتخار کنیم و برای این قرار است تلاش کنیم چراکه این را به ما مفت نمی دهند. باید نخبگان و توانمندان و تاجران اصلی را ببینیم و برای آنها احترام قائل شویم و اجازه دهیم توانمندی را در جامعه به بروز برسانند. گاهی اوقات حسودی می کنیم اگر یکی از ما بهتر باشد اما انشالله با وفاقی که ایجاد می شود و شاخص هایی که می گذاریم این مشکلات رفع خواهد شد.

کاری می‌کنیم که معاونان وزرا و مدیران کل براساس شایستگی انتخاب شوند

پزشکیان تصریح کرد: کاری می کنیم که معاونان وزیران مدیران کل و … براساس شایستگی در جایگاه خود قرار بگیرند. شاخص ما برای چنین کاری در دولت رضایت مردم است. دلیل اینکه ما خوب هستیم یا بد این است که مردم پشت سر ما چه تحلیل و انتظاراتی دارند. ما الان به شدت تحت تحریم هستیم و با ما معامله نمی کنند  اما اینکه با مردم مهربانانه رفتار کنیم و آنها را سر نداونیم به تحریم ربطی ندارد. اینکه اگر از دست مان کاری بر می‌آید خدمت ارائه دهیم و اگر نمی‌توانیم محترمانه بگوییم به تحریم ربطی ندارد. شاید نتوانیم آن چیزی را که در ذهن مان است را به طور کامل اجرا کنیم اما بحث عدالت و مکانیزم پرداخت را سعی می کنیم در قانون بودجه ببینیم.

هر روز در نماز می گوییم اهدنا الصراط المستقیم اما با هم اختلاف داریم

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که نگاه شما به آینده چیست، گفت: آنچه که من به آن باور دارم براساس آموزه های دینی و اعتقادی که یاد گرفته‌ایم این است که وحدت و انسجام مسلمانان یک اصل است. در زمان فتح مکه کسانی که در مکه بودند مسلمانان را می کشتند اما وقتی پیامبر مکه را فتح کرد، کسی را نکشت و نگفت مومنان با هم برادرند بلکه گفت مسلمان برادر مسلمان است و باید ید واحده شوند در مقابل دیگران. این روند را بپذیریم که اصلاح بین مسلمانان از نماز و روزه بالاتر است. وقتی ما باهم اختلاف داریم چرا نماز می خوانیم؟ هر کسی چنگ به ریسمان خدا بزند در راه درست است. هر روز در نماز می گوییم اهدنا الصراط المستقیم اما با هم اختلاف داریم. هیچ اثر انگشتی در دنیا شبیه هم نیست اما اینکه وحدت چگونه شکل می گیرد علیرغم نظرات مختلف مهم است. من در مناظرات هم به آن اشاره کرده‌ام. سیاست های کلی برای رسیدن به این چشم انداز است که ما باید الگو شویم.

باید کاری کنیم که وفاق در چهارچوب سیاست‌ها اجرا شود

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که وفاق در چهارچوب سیاست‌ها اجرا شود. ما برای هر وزارتخانه رسالت‌ها و مسئولیت‌ها را درآورده‌ایم. هم مرکز پژوهش ها این را مشخص کرده است و فردا به وزرا می دهیم و آنها باید بگویند که برنامه عملیاتی برای اجرای آن چیست و زمانبندی آن چگونه است. اگر بندی وجود دارد که نمی توانیم اجرا کنیم، باید اصلاح کنیم و باید با مجلس صحبت کنیم که این بند را به این دلایل نمی.توانیم اجرا کنیم. ما با وزرا و وزرا با معاونان و استانداران باید این روند را انجام دهند.

تیم اقتصادی دولت به صورت هماهنگ عمل می‌کند

پزشکیان در پاسخ به این سوال که یکی از موضوعات بحث مهار تورم و گرانی است در حوزه کنترل تورم و گرانی چه برنامه ای دارید، تصریح کرد: آنچه که وزیر اقتصاد گفت سیاست‌های تکنیکال است که براساس برنامه‌ای است که در مجلس نوشته شده است که اگر کفاف نبود،‌ باید لایحه به مجلس ببریم و آن را تبدیل به قانون کنیم. اما اگر اختلافات داخلی را حذف کنیم، مشکلاتمان را با همسایه ها و دنیا از بین ببریم، خیلی از مسائل حل می‌شود چراکه اقتصاد بخشی در داخل است و بخشی مرتبط با روابط بین الملل ما است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان تا پایان سال تورم را به ۳۰ درصد رساند، گفت: ما تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد البته بستگی به اتفاقاتی که در دنیا می‌افتد هم دارد. تیمی که وجود دارد به صورت هماهنگ عمل می کند اما قطعا یک سری مشکلات سر راه داریم. با گفت‌وگوهایی که با کشورهای مختلف داشته ایم که بیش از ۴۰ کشور تاکنون بوده است پیمان‌هایی داریم می.بندیم و باید اقدامات منسجمی صورت گیرد.

باید طوری عمل کنیم که مردم ضرر نبینند

وی درباره ناترازی بانک‌ها گفت: باید طوری عمل کنیم که مردم ضرر نبینند نمی توانیم یک باره اعلام کنیم که این بانک ناتراز است و درب آن را می‌بندیم. با مردمی که در این بانک ها سرمایه‌گذاری کرده اند چه باید بکنیم؟ باید روندی را در پیش بگیریم که برای مردم مشکل ایجاد نکند.

رییس جمهور درباره بورس گفت: برای اینکه راه را بتوانیم محکم‌تر ادامه دهیم با کارشناسان اقتصادی جلسه خواهیم داشت و نظر آنها را خواهیم پرسید این ثبات با ذهن و سلیقه من انجام نمی شود اگر ما بتوانیم مجموعه کسانی که در این زمینه متخصص هستند را در کنار هم قرار دهیم و الگوهایی را به دست بیاوریم و بهترین‌ها را عمل کنیم، امیدواریم بتوانیم ثبات را در جامعه ایجاد کنیم تلاش ما این است که راه درست را پیدا کنیم این راه درست را به آدم درست بسپاریم تا مشکلات رفع شود.

باید به سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان دهیم که بستر را برای شکوفایی آنها آماده خواهیم کرد

پزشکیان درباره رشد ۸ درصدی گفت: رشد اقتصادی و تولیدی که مقام معظم رهبری به حق اشاره کرده اند الان با ناترازی انرژی و فشاری که به کارخانه ها می آید همخوانب ندارد. با مشکلاتی مواجه هستیم کارخانه الان دارد ناتراز می شود و نمی تواند پول کارگر را بدهد و ادامه دهد ما باید ناترازی را حل کنیم وقتی این ناترازی انرژی در برق و بانک وجود دارد نمی‌توانیم به رشد ۸ درصد برسیم. آنچه که کارشناسان می گویند ما برای رشد هشت درصد به ۲۵۰ میلیارد دلار نیاز داریم به هر حال سرمایه‌گذار لازم است که به این رشد ۸ درصدی برسیم. ما می توانیم اگر درست مدیریت کنیم به بخشی از آن برسیم اما پولی که ما در مملکت داریم براساس گزارش‌هایی که می‌دهند ۱۰۰ میلیارد دلار است و ما به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذار خارجی نیاز داریم و این به ارتباط ما با خارج و ایرانیانی که در خارج هستند برمی‌گردد.

وی افزود: هم وزارت خارجه ما باید در این زمینه تلاش کند و هم نگاه ما باید تغییر کند و وحدت و انسجام ایجاد شود سرمایه گذار به ما اعتماد کند. در این مدت سرمایه بیش از آنچه که در کشور داشته باشیم از کشور خارج شده است اول باید به سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان دهیم که بستر را برای شکوفایی آنها آماده خواهیم کرد و موانع را از سر راه آنها بر خواهیم داشت البته مجلس و قوه قضاییه و رهبری در این موضوع هم نظر هستند و وفاق در بالا وجود دارد باید تاجران بیایند و ما پشت سر آنها خواهیم ایستاد و موانع را از سر راه آنها برخواهیم داشت.

اگر زمان تحصیل من قانون تاثیر معدل بر کنکور وجود داشت، نمی‌توانستم پزشک شوم

در امکانات نابرابر رقابت معنی ندارد

وی درباره پیوست عدالت گفت: ما با دوستان حوزه مدیریت و برنامه ریزی که جلسه داشتیم مهم‌ترین بحث درباره عدالت جنسیتی، قومیتی و منطقه ای بوده است. ما مصمم هستیم چراکه پزشک خانواده یک ساختار عادلانه در کشور است پزشک خانواده و مجموعه این روند این است که چه کسی مسئول چه جمعیتی است و چه خدمتی باید ارائه دهد و در مقابل آن چه بدست بیاورد اگر این کار را انجام دهیم کسی که در سیستان است همان خدمتی را می گیرد که کسی که در تهران است می گیرد. اگر همین کار را بکنیم در بهداشت و درمان عدالت مورد نظر را اجرا خواهیم کرد. در آموزش و پرورش ما مشکل زیاد داریم. قابل قبول نیست که در کشور یکی که امکان ندارد و پول ندارد در مدرسه ای بچه اش را ببرد که آموزش مناسب نبیند. چرا ما مدارس این چنینی داریم؟ این به هیچ وجه از نظر عدالت و انسانی درست نیست و در کشورهای اروپایی هم این چنین کاری نمی‌کنند من در شورای عالی انقلاب فرهنگی آنچه که بر سر خودمان آمده بود را گفتم.

پزشکیان ادامه داد: ما به تهران آمدیم همسرم درس می خواند من هم درس می خواندم نمی توانستیم بچه مان را در یک مدرسه ای بنویسیم که آموزش درست و حسابی ببینید ما هر دو تخصص و فوق تخصص می گرفتیم اما نمی‌توانستیم بچه مان را در مدرسه ای بگذاریم که از تحصیلات خوب برخوردار شود الان این وضعیت برای همه مردم است.

رییس جمهور درباره بحث کنکور و تاثیر قطعی معدل در کنکور گفت: این را باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کنیم. عدالت ارزیابی علم است اینکه من که در یک روستا درس می‌خوانم و کسی که در شمال تهران در یک مدرسه خوب درس می خواند رقابت کند، عادلانه است. زمانی که من درس می خواندم اگر این قانون بود نمی توانستم پزشک شوم به هر دلیلی من یک مدت نتوانستم درست بخوانم اصلا نگاه من عوض شد اما اگر این وضعیت بود من در این رشته نمی توانستم درس بخوانم. باید این کار را کنیم و معیاری بگذاریم که رقابت عادلانه باشد. در امکانات نابرابر رقابت معنی ندارد. ما باید کاری کنیم که اگر قرار است رقابت باشد در شرایط برابر با هم رقابت کنیم. این شرایط برابر از نظر معلم، کلاس، محیط و خانواده باید دیده شود.

برازنده جامعه ما نیست که درگیر اختلاف و ناعدالتی و تبعیض باشد

وی گفت: می‌خواستم زودتر به عراق بروم تا به زیارت حضرت علی (ع) هم بروم چراکه دیدگاه ما براساس بیانات حضرت علی است. اینکه می‌گوییم که چیزی نمی‌دانیم و باید به کارشناس مراجعه کنیم معنی‌اش این نیست که بیسواد هستیم. ما در رشته خودمان جزو نفرات برتر بودیم. این برازنده جامعه ما نیست که درگیر اختلاف و ناعدالتی و تبعیض باشد و بعد بگوییم که شیعه امیرالمومنین هستیم. ما می‌خواستیم زودتر به عراق برویم تا به زیارت هم برویم اما نشد، امیدواریم مردم ما را به عنوان یک انسان تمامیت‌خواه ندانند. عراق کشور برادر و دوست ما است.

ایران برای همه است، برای یک دسته و جناح و گروه نیست

ایران خارج از کشور نباید بعد از ورود به کشور نگران ممنوع‌الخروجی یا تشکیل پرونده علیه خود باشند

پزشکیان درباره سفرش به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما خدمت مقام معظم رهبری صحبت خواهیم کرد تا دیدگاه های ایشان را داشته باشیم. ایرانیانی که در خارج هستند دلشان برای مملکت می تپد. به هر دلیلی آنها از ما ناراضی هستند ایران برای همه است برای یک دسته و جناح و گروه نیست و هر ایرانی که در خارج است، باید دلش برای این آب و خاک بتپد و باید بتواند بیاید و در ایران سرمایه گذاری کند. نباید آنها بعد از ورود به کشور این نگرانی را داشته باشند که ما آنها محروم از رفتن کنیم یا برایشان پرونده درست کنیم.

اگر رهبری نبودند شاید من هم اینجا نبودم و حذفم می‌کردند

وی افزود: ما با خودمان مشکل داریم من را برای انتخابات ریاست جمهوری تایید نکردند اگر مقام معظم رهبری نبودند شاید من هم الان اینجا نبودم و ما را هم حذف می‌کردند. باید بستر را باز کنیم تا همه بدون واهمه و ترس بیایند و اینگونه نباشد که برایشان در آینده پرونده درست کنند و یا آنها را بگیرند باید هماهنگ شویم که یک صدا از ما، قوه قضاییه، مجلس و مقام معظم رهبری شنیده شود و براساس آن حرکت کنیم.

رییس جمهور درباره فضای مجازی گفت: در تلاش هستیم یک قانون مدون برای آن تدوین کنیم تا مردم از این فضا استفاده کنند.

خیلی از پروژه‌هایی که کلنگ زدیم، به سرانجام نرسیده است

وقتی با مردم هستم، خیلی بیشتر عشق می کنم تا در جایی باشم که محافظ باشد

وی درباره سفرهای استانی گفت: ما سفرها را حتما آغاز خواهیم کرد اما بحثی که وجود دارد این است که ما به عنوان دولت بودجه را به مجلس می بریم و مجلس بر اساس قانون و سیاست‌ها آن را تنظیم می کند من به عنوان رییس جمهور به استانی می روم و وعده می‌دهم کاری را انجام دهم که پولی برای آن نیست. نتیجه آن می شود که ۳۰ الی ۴۰ هزار پروژه که بودجه ای برای اتمام آن نیست. اینکه ما برویم به استانی و وعده دهیم درست نیست من از ابتدا هم گفتم وعده ای نمی دهم که به آن عمل نکنم. ما باید بدانیم که چقدر پول داریم و سهم مناطق محروم از این پول چقدر است. در استان این پول را می توان اولویت بندی کرد. ما می خواهیم خدمت گذار مردم باشیم و با آنها صادق باشیم و به آنها دروغ نگوییم خیلی از این پروژه‌ها که کلنگ زدیم، به سرانجام نرسیده است. من نمی خواهم این راه را بروم. از نظر علم اقتصاد و کارشناسی این که بخواهیم پروژه‌ای را شروع کنیم که به سرانجام نرسد، منطق ندارد. دلم می‌خواهد در بین مردم باشم ما با مردم بودیم و با آنها زندگی کرده ایم وقتی با مردم هستم، خیلی بیشتر عشق می کنم تا در جایی باشیم که محافظ باشد.

قددران رهبری هستم که از دولت پشتیانی کردند و اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را دادند

پزشکیان تصریح کرد: ما تلاش خواهیم کرد برای مردم با همه وجود کار کنیم. تلاش خواهیم کرد صادقانه در خدمت مردم باشیم. ما تلاش می کنیم که هم مشکلات کشاورزان، پرستاران و مشکلات دارو حل کنیم که داریم حل می‌کنیم. از مقام معظم رهبری اجازه گرفتیم از صندوق برداریم و این بدهی ها را تسویه کنیم و قلبا از مقام معظم رهبری قددران هستم که هم از دولت پشتیانی کردند و هم اجازه برداشت دادند.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 137492 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
مشرق 10 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 10 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 11 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 11 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 12 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 12 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 13 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 13 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 14 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]