پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ /
137303
۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۳۶

ایران نباید در مسئله زنگزور عقب نشینی و تعارف کند

تا زمانی که در حوزه سیاست خارجه کشور جاده یک طرفه داریم وضعیت همین است. متاسفانه، برخی گروه‌های قدرت می‌خواهند دولت جدید را هم مجبور کنند تابع همین جاده یک طرفه باشند. موضع روس‌ها در قبال زنگزور، واکنش آن‌ها به برخی خوش خدمتی‌های تازه در ایران است



فرارو- حشمت الله فلاحت پیشه، تحلیلگر ارشد سیاست خارجی: موضوع زنگزور برای ایران یک موضوع حیثیتی است. به نظر می‌رسد توطئه‌ای برای بسته شدن یکی از مرز‌های خارجی ایران، یعنی مرز ایران و ارمنستان در کار است. مردم ایران و مردم ارمنستان، فارغ از سوابق تاریخی، روابط صمیمانه‌ای با یکدیگر داشته و دارند، لذا یکی از هدف‌ها این است که رابطه تاریخی بین ایران و ارمنستان تخریب شود. ایران نباید در مسئله زنگزود دچار عقب نشینی شود یا با طرفین تعارف کند. 
موضع روس‌ها کاملا مشخص است و آن‌ها به شکل تلویحی در حال نزدیک شدن به موضع باکو هستند. این هم نشان دهنده سوءاستفاده روس‌ها از بن بست‌های سیاست خارجی ایران است. مسئولان سیاست خارجی کشور ما بارها، شاهد خیانت‌های روس‌ها بوده اند. روس‌ها رابطه خود با ایران را کاملا به شکل تاکتیکی تعریف کرده اند، اما تیم‌های سیاست خارجی ما سعی دارند این رابطه را راهبردی تعریف کنند. حتی تلاش می‌شود این طرز فکر و جمله تکراری را به تیم جدید سیاست خارجی کشور تلقین کنند.
روسیه چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ ژئوپلتیکی، از ایران سوءاستفاده کرده است، چین هم با خرید نفت زیر قیمت نهایت استفاده اقتصادی را از شرایط ایران برده است. چینی‌ها سالانه میلیارد‌ها دلار از ایران تخفیف نفتی می‌گیرند. 
تا زمانی که در حوزه سیاست خارجه کشور جاده یک طرفه داریم وضعیت همین است. متاسفانه، برخی گروه‌های قدرت می‌خواهند دولت جدید را هم مجبور کنند تابع همین جاده یک طرفه باشند. موضع روس‌ها در قبال زنگزور، واکنش آن‌ها به برخی خوش خدمتی‌های تازه در ایران است و چگونگی برخورد ما در مسئله زنگزور اتفاقا مسئله‌ای است که می‌تواند کمک کند به توازن سیاست خارجی برگردیم.

منبع : fararu.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 137303 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 23 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]