یکشنبه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ /
137055
۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰

زمانی که در داخل قلعه وفاق باشد خیال نگهبان قلعه هم راحت است/ هیچ پرنده‌ای از آسمان ایران عبور نخواهد کرد مگر با مجوز پدافند هوایی

فرمانده آماد و پشتیبانی پدافند هوایی ارتش گفت: وفاق ملی را اینطور عنوان می‌کنم با توجه به اینکه نیروهای نظامی درگیر مسائل سیاسی نیستند و وظیفه‌ای که بر عهده نیروهای نظامی گذاشته شده غیر از این است. اما وفاق ملی در حوزه نظامی چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟ زمانی که نگهبان قلعه خیال و فکرش از داخل قلعه راحت باشد می‌تواند به راحتی از آن دفاع کند. چه زمانی دفاع از قلعه اتفاق می‌افتد؟ زمانی که داخل قلعه آن وفاق، هم‌افزایی و هماهنگی وجود داشته باشد.



به مناسبت فرا رسیدن سالروز تاسیس نیروی پدافند هوایی ارتش، ایلنا با امیرسرتیپ دوم رضا بلالی فرمانده آماد و‌ پشتیبانی این نیرو، گفت‌وگویی انجام داده است که متن کامل این مصاحبه را در زیر می‌خوانید: 

به بومی‌سازی اقلام دفاعی جدید نیاز داریم تا وابستگی ما به کشورهای‌ خارجی را صددرصد قطع کند

ایلنا: امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده به عنوان وزیر جدید دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت آقای پزشکیان معرفی و از مجلس شورای اسلامی رأی گرفتند. ارزیابی شما از حضور ایشان در دولت و انتظارات موجود در حوزه دفاعی و نظامی چیست؟

امیر بلالی: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وظیفه پشتیبانی از نیروهای مسلح را برعهده دارد. اگر این پشتیبانی وجود نداشته باشد و استمرار نداشته باشد پیشرفت به کندی صورت می‌گیرد.

این مهم به معنای این است که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، پشتیبانی را دائم و مستمر انجام دهد. با سبقه‌ای که از امیر نصیرزاده داریم و اشراف کاملی که دارند، می‌توان امیدوار بود که توان حوزه دفاعی را افزایش دهند. این به چه صورتی خواهد بود؟ ما به بومی‌سازی اقلام دفاعی جدید نیاز داریم تا وابستگی ما را به کشورهای‌ خارجی صددرصد قطع کند.

بنابراین امیدواریم که این وزارتخانه با حضور ایشان، بیش از پیش همچون همیشه در ارتقای توان رزم نیروها اهتمام داشته باشد. در سال‌های گذشته ما با همکاری همین عزیزان توانستیم با کار بیشتر و ارتقاء توان رزمی، خودمان را در سطح بین‌المللی بهبود دهیم. امیدواریم این اتفاق افتاده و ما روز به روز این پیشرفت را در این حوزه شاهد باشیم. 

حال نیروهای مسلح وقتی خوب است که لجستیک آن خوب باشد

باید همواره خودمان را با تهدیدات روز همگام کنیم

وضعیت کلی فرماندهی آماد و پشتیبانی نیروی پدافند هوایی به چه صورت است؟

امیربلالی: تعریف آماد و پشتیبانی، دانش و هنر طرح‌ریزی و انجام فعالیت‌ها برای بقای نیروهای نظامی است. طبیعتا هرچه بخواهیم این بقا بیشتر باشد، باید به همان نسبت آماد و پشتیبانی قوی‌تر و به روزتر باشد. جمله مشهوری است که می‌گوید شاید یک آماد و پشتیبانی خوب به تنهایی باعث پیروزی نشود، اما آماد و پشتیبانی به تنهایی می‌تواند باعث شکست شود. 

روزی حال نیروهای مسلح خوب است که لجستیک آن خوب باشد. حوزه فرماندهی آماد و پشتیبانی شامل دو حوزه عمده حوزه نگهداری و تعمیر و حوزه آمار و ترابری است. در حوزه نگهداری و تعمیر کار به این صورت است که وضع موجود سامانه‌ها، حفظ شوند. سامانه‌ها عمری دارند و به مرور زمان مستهلک یا فرسوده می‌شوند. وظیفه نگهداری و تعمیر آن برعهده فرماندهی پشتیبانی است. وظیفه بعدی این حوزه اورهال و بازسازی و در نهایت ارتقا است. نمی‌توانیم با دانش قدیم کار را پیش ببریم. نیاز داریم این حوزه را ارتقا دهیم. 

ارتقا در این حوزه نقش مهمی را ایفا می‌کند. توجه به فن‌آوری و دانش روز دنیا، با استفاده از دانشگاه‌ها، ‌وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان همواره باعث ارتقا و به روز بودن سامانه‌های پدافندی می‌شود. باید همواره خودمان را با تهدیدات روز همگام کنیم. همانقدر که این تهدیدات افزایش پیدا می‌کند، توان پدافند دفاعی ما هم باید به همین نسبت در آن حوزه‌ها افزایش پیدا کند.

حوزه بعدی در فرماندهی و پشتیبانی مربوط به آماد و ترابری است. اعم از انبارداری‌های اقلام مختلف نیرو باشد. حالا این اقلام می‌تواند اقلام استراتژیک یا سامانه سلاح باشد یا می‌تواند مربوط به  اقلام دیگر مانند خوراک و پوشاک باشد. 

حوزه مدیریت خرید و تأمین برعهده این فرماندهی است. تامین آن به چه صورتی خواهد بود؟ به صورت خرید پهبادها، سامانه‌های جنگ الکترونیک، سامانه رادارهای کشف و شناسایی و سامانه سلاح‌ها است. بنابراین زنجیره تأمین تا توزیع برعهده این فرماندهی است. 

حوزه ترابری های سنگین و جابجایی های عمده در پشتیبانی ها و گسترش ها هم بخشی از کار است. حوزه مهمات جزو حوزه‌های مهم به شمار می‌رود و اعم از فشنگ، مهمات و موشک است که باز هم زنجیره تأمین آن برعهده این فرماندهی است و این کار هر روز و پیوسته انجام می شود و این زنجیره نمی‌تواند قطع شود و به محض قطع شدن این زنجیره، حوزه توان و رزم به همان نسبت دچار وقفه خواهد شد.

شاید از سامانه‌های پدافندی کشور‌های دیگر الگوبرداری کنیم اما دلیل نمی‌شود که وابسته به آنها باشیم

در حوزه پدافند هوایی با کشورهای خارجی مبادله و تبادل نظامی داریم؟

امیر بلالی: ما همگام با پیشرفت علم، نیاز داریم توسعه پیدا کنیم. شاید از سامانه‌های پدافندی کشور‌های دیگر الگوبرداری داشته باشیم اما دلیل نمی‌شود که وابسته به آنها باشیم. ما نیاز داریم این الگوبرداری را داشته باشیم تا بتوانیم خودمان را با تهدیدات همگام کنیم. سیاست نیروهای مسلح و ارتش این است که این پدافند را بومی‌سازی کنند. یعنی هرچقدر بومی‌تر بوده و وابستگی کمتر داشته باشیم، به همان نسبت در حوزه دفاع قوی‌تر خواهیم بود. 

قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء وظیفه هماهنگی بین سپاه و ارتش را در حوزه‌های کشف، شناسایی، درگیری و انهدام برعهده دارد

در حال حاضر وضعیت هماهنگی با سایر دستگاه‌های نظامی از جمله سپاه پاسداران به چه صورتی است؟

امیر بلالی: ما یک قرارگاه مرکزی به نام قرارگاه خاتم‌الانبیا را داریم که وظیفه هماهنگی بین سپاه پاسداران و ارتش را در حوزه‌های کشف، شناسایی، درگیری و انهدام برعهده دارد. این هماهنگی باید خود به خود برای دفاع از کشور وجود داشته باشد. اگر این هماهنگی نباشد، هیچ اقدام و دفاع مؤثری صورت نخواهد گرفت. عدم هماهنگی می‌تواند یک خلأیی ایجاد کند که با وجود قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء این خلأ برطرف می‌شود. 

زمانی که نگهبان قلعه خیال و فکرش از داخل قلعه راحت باشد، می‌تواند به راحتی از آن دفاع کند

آقای پزشکیان شعار وفاق ملی را برای پیشبرد اهداف به کار می‌برند. از نظر شما این وفاق ملی برای رسیدن توان دفاعی بهتر و تامین امنیت در کشور به چه صورتی است؟ 

امیر بلالی: وفاق ملی را اینطور عنوان می‌کنم با توجه به اینکه نیروهای نظامی درگیر مسائل سیاسی نیستند و وظیفه‌ای که بر عهده نیروهای نظامی گذاشته شده غیر از این است. اما وفاق ملی در حوزه نظامی چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟ زمانی که نگهبان قلعه خیال و فکرش از داخل قلعه راحت باشد می‌تواند به راحتی از آن دفاع کند. چه زمانی دفاع از قلعه اتفاق می‌افتد؟ زمانی که داخل قلعه آن وفاق، هم‌افزایی و هماهنگی وجود داشته باشد. 

دفاع باید از آفند جلوتر باشد

سامانه‌هایی ساخته شده که با سامانه‌های شرقی و غربی قابل رقابت است

 

جزئیاتی درباره جدیدترین تجهیزات نظامی ما در حوزه پدافند هوایی ارائه می‌دهید؟

امیر بلالی: به چه دلیل فرمانده محترم این نیرو می‌گویند، نیروی قدرتمند پدافند هوایی و به چه دلیل این نیرو قدرتمند عنوان می‌شود؟ به خاطر آنکه همگام و یا حتی جلوتر با سامانه‌های دفاعی و آفندی کشورهای همسایه و حتی کشورهای متخاصم و ابرقدرت دنیا پیش می‌رویم. یعنی ما امروز در لبه تکنولوژی قرار داریم. همان‌طور که سامانه‌ای در کشورهای استعمارگر برای حمله به کشوری مثل کشور ما طراحی می‌شود، به همان نسبت ما نیاز داریم جلوتر از فن آوری آنان خودمان را ارتقا دهیم.

 به جرأت می‌توانیم بگوییم که باید جلوتر از آنها باشیم. دفاع باید از آفند جلوتر باشد. می‌توانیم بگوییم که اتفاق خیلی خوبی در دهه‌های اخیر افتاده است و سامانه‌هایی در این کشور ساخته شده که با سامانه‌های شرقی و غربی قابل رقابت است. حتی وزارت دفاع توانسته بخشی از این اقلام را صادر کند. بنابراین می‌توانیم بگوییم آنقدر توان دفاعی کشور را افزایش دادیم که قدرت صادرکنندگی آن را هم داریم. 

سیاست‌گذاران ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع کمبودها را پیگیری می‌کنند

در حال حاضر ما چه کمبودهایی در حوزه پدافند هوایی داریم که انتظار رفع این کمبودها را دارید؟

امیربلالی: سیاست‌گذاران ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع کمبودها را پیگیری می‌کنند. باید بگوییم که هرچقدر ما در این حوزه قوی‌تر باشیم، می‌توانیم توان رزم و دفاع قوی‌تری داشته باشیم. پس آن را کمبود تلقی نمی‌کنیم بلکه هرچه پشتیبانی قوی‌تر باشد، دفاع و توان رزم نیرو به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند.

اینکه می‌گوییم روی لبه تکنولوژی هستیم به خاطر حضور نخبگان و پشتیبانی شرکت‌های دانش‌بنیان است

 هماهنگی برای ساخت تجهیزات با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و استفاده از نخبگان در نیروی پدافند هوایی به چه صورتی است؟

امیر بلالی: نخبگان کشور ورود خیلی مناسبی در حوزه پدافند هوایی کردند. به قدری این حضور قوی بوده که حتی در نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم، عمده شرکت‌کنندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان ما هستند که ادعا داریم می‌توانند این نقص‌ها را در نیروهای مسلح برطرف کنند. در دهه اخیر اتفاق خیلی خوبی افتاده و همکاری بین نخبگان صورت گرفته است. اینکه می‌گوییم ما روی لبه تکنولوژی هستیم به خاطر حضور نخبگان و پشتیبانی شرکت‌های دانش‌بنیان است که باعث شده ما به این مرحله برسیم. اگر حضور آنها نباشد نمی‌توان این ادعا را مطرح کرد و به همین دلیل حضور نخبگان و استفاده از دانش و تجربه متخصصین نیرو باعث شده تا ما بتوانیم به این مرحله برسیم. 

پرنده‌ای از آسمان ایران عبور نخواهد کرد مگر با مجوز پدافند هوایی

با توجه به آنکه یکی از ماموریت‌های اصلی نیروی پدافند هوایی تامین امنیت هوایی کشور است، در حال حاضر کنترل امنیت هوایی ما در چه شرایطی قرار دارد؟

امیر بلالی: به جرأت می‌توانیم بگوییم چشمان بینای کشور زیر نظر پدافند هوایی است. پرنده‌ای از آسمان این کشور عبور نخواهد کرد مگر با مجوز پدافند هوایی باشد. ترابری های هوایی دنیا که از مرز و فضای کشور ما استفاده می‌کنند به خاطر حضور پدافند با خیال راحت از کریدورها استفاده می‌کنند. اگر امنیت نباشد مطمئن باشید استفاده از کریدورها به همین راحتی نخواهد بود. مطمئن باشید چه ریز پرنده‌ها و چه پرنده‌های بزرگ از چشم بینای این پدافند چه در دور و چه نزدیک مخفی نخواهند بود.

امیدورام هر روز شاهد پیشرفت پدافند هوایی کشور باشیم و چشم طمعکاران به این نظام را کور کنیم.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 137055 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایلنا 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 47 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]