جمعه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ /
136212
۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۵

واکنش‌ها به بازگشت شریفی زارچی به دانشگاه و رفتن مدیران دولت به ستاد اجرایی

همزمان با اعلام خبر بازگشت یکی از اساتید اخراجی به دانشگاه شریف، خبری هم از انتصاب دو مدیر دولت سیزدهم در ستاد اجرایی منتشر شد. برخی به این اخبار واکنشی جداگانه نشان دادند و برخی دیگر آن‌ها را با یکدیگر مقایسه و مطرح کردند که آن‌ها از مدیران ضعیف دولت پیشین بودند و نه نیرو‌های قوی و دارای کارنامه درخشان.



فرارو – استاد اخراجی شریف از بازگشت خود به این دانشگاه در ترم پاییز خبر داد. علی شریفی زارچی در توئیتر خود نوشت: «بازگشت من به دانشگاه شریف قطعی شد و پس از یک سال وقفه، از ترم پاییز درس خواهم داد. خداوند را به خاطر خدمت به مردم عزیز ایران شکر می‌کنم. از حمایت جامعه‌ی دانشگاهی به خصوص همکارانم در شریف و دانشجویان عزیز سراسر ایران سپاس‌گزارم. پیگیر بازگشت سایر همکارانم خواهم بود.» در کنار این خبر، انتصاب دو نفر از مدیران دولت سیزدهم یعنی سیدصولت مرتضوی وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه و اجتماعی و سپهر خلجی رئیس پیشین شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز منتشر شده است. برخی به این اخبار واکنشی جداگانه نشان دادند و برخی دیگر آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند. پرویز فتاح، مرتضوی را به عنوان عضو موظف و رئیس هیأت مدیره بنیاد برکت و خلجی را به عنوان مشاور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در امور فرهنگی و اجتماعی منصوب کرد.
به گزارش فرارو، هنوز نمی‌دانیم بازگشت علی شریفی‌زارچی استاد اخراجی دانشگاه شریف به خاطر تغییرات در دولت است یا دلیل دیگری دارد. فرهیختگان – وابسته به دانشگاه آزاد – در این باره نوشت: «این استاد دانشگاه صنعتی شریف در اسفندماه ۱۴۰۲ طی نامه‌ای به مقامات کشور ضمن تشریح وضعیت خود، به موضوع بدنه‌ی دانشگاهی منتقد اما علاقمند به ایران اشاره می‌کند؛ جوانانی که دوستدار وطن و انقلابند و تلاش می‌کنند جلوی مهاجرت دانشجویان و نخبگان را بگیرند اما به دلایلی برای ادامه حضورشان در دانشگاه‌های کشور موانعی ایجاد شده است. در پاسخ به این نامه ضمن انجام بررسی‌ها، دستوری راهبردی و بزرگوارانه صادر می‌شود و در فروردین ۱۴۰۳ با بازگشت این استاد دانشگاه شریف به دانشگاه موافقت می‌شود و از همان روز فرآیند اداری این کار در دولت گذشته کلید می‌خورد. بدین ترتیب شریفی زارچی در آغاز سال تحصیلی جدید امکان حضور دوباره در دانشگاه را پیدا می‌کند.»
قطع همکاری با برخی اساتید دانشگاه که طی سه سال گذشته، مواضعی انتقادی داشتند با واکنش‌های زیادی روبرو شده بود. به خصوص این که همزمان با خبر کنار گذاشتن این اساتید و برخورد‌های انضباطی با دانشجویان، خبر جذب نیرو‌های غیرعلمی نیز منتشر می‌شد. درباره رفتن دو مدیر دولت سیزدهم به ستاد اجرایی نیز این نظر شنیده می‌شود که آن‌ها از مدیران ضعیف دولت پیشین بودند و نه نیرو‌های قوی و دارای کارنامه درخشان.
خبر خوب و خبر یأس‌آور
محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اصولگرا در توئیتر خود این دو خبر را کنار هم قرار داد و نوشت: «دو خبر منتشر شد که یکی امیدبخش و یکی یاس‌آوربود. بازگشت شریفی‌زارچی استاد اخراجی دانشگاه‌ شریف شیرین است و انتصاب دو تن از ناکارآمدترین اعضای دولت‌سیزدهم، آقایان سپهر خلجی و صولت‌ مرتضوی در ستاداجرایی تاسف آور. آقای پرویزفتاح هنگام ورود به این ستاد لشکر پایداری‌چی‌ها را استخدام کرد.»
احتمالاً اشاره مهاجری به مساله ضعف اطلاع‌رسانی در دولت سیزدهم است که مورد تذکر رهبر انقلاب نیز قرار گرفت. مرتضوی وزیر پیشین کار نیز طی ماه‌های گذشته برای انتصاب‌های خلاف دستور سرپرست وقت ریاست‌جمهوری و مساله افزایش دستمزد ۱۴۰۳ مورد انتقاد‌های زیادی قرار داشت.مساله استخدام پایداری‌چی‌ها نیز به سال ۱۴۰۲ برمی‌گردد که فتاح به عنوان رئیس ستاد اجرایی و حسین دهقان به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان منصوب شدند. روزنامه اعتماد در آن زمان نوشت: «فتاح در حال آوردن نیروهای تازه از خارج از مجموعه ستاد اجرایی به آن است به شکلی که برخی نوع ارتباط فتاح به جبهه پایداری را مبنای این تغییر و تحولات ارزیابی می‌کنند.»
واکنش مهاجرانی به طلب حلالیت
یکی از کاربران توئیتر پس از انتشار خبر بازگشت شریفی زارچی به دانشگاه، نوشت: «خبر خوب بازگشت شریف زارچی با بازگشت امیدی، خویی، امیر، برهانی و باقی ۱۳۰ استاد تعلیق و اخراج شده در دولت رییسی و وزارت زلفی‌گل تکمیل می‌شود اما دانشگاه به بازگشت اساتید کفایت نمی‌کند، احکام مبتنی بر شیوه‌نامه‌ی ۱۴۰۱ باید لغو شود و دانشجویان باید به محل تحصیلی‌شان برگردند». عطاالله مهاجرانی وزیر اسبق ارشاد به این مساله، از زاویه طلب حلالیت وزیر علوم واکنش نشان داد: «امیدوارم شرایط بازگشت همه اساتید و دانشجویانى که اخراج شدند. فراهم شود. سلب حقوق اجتماعى افراد با حلالیت طلبیدن وزیر سابق علوم تمام نمى شود. حقوق افراد همان حق الناس بایست تأمین شود. البته عذر خواهى و حلالیت پسندیده بود و مقدمه اصلاح رویه‌هاى ظالمانه.»
بازگشت به خانه
بازگشت شریفی زارچی با واکنش‌های متفاوت و عمدتاً مثبتی روبرو شد. تعداد زیادی از کاربران توئیتر، با تبریک بازگشت شریفی‌زارچی به دانشگاه، از محسن برهانی وکیل و استاد حقوق دانشگاه تهران که مدتی‌ست در بازداشت به سر می‌برد یاد و ابراز امیدواری کردند که او نیز به دانشگاه برگردد. بخشی از کاربران این مساله را ناشی از تغییر دولت و وزیر علوم دانستند. کاربران موسوم به سایبری و اکانت‌های برانداز نیز بازگشت شریفی‌زارچی به دانشگاه ابراز ناراحتی کردند. هر دو گروه اکانت‌های ناشناسی هستند که در توئیتر فعالیت می‌کنند. کاربران موسوم به سایبری نوشتند که شریفی‌زارچی به خاطر مواضع انتقادی در سال ۱۴۰۱ و حمایت از دانشجویان نباید به دانشگاه برگردد. کاربران برانداز نیز نوشتند که او مزد حضور در کمپین انتخاباتی پزشکیان را گرفته است. در نهایت بررسی واکنش‌ها به این موضوع نشان می‌دهد که اشخاص راضی از بازگشت این استاد به دانشگاه معتقدند و انتظار دارند که این آغاز یک روند باشد و اساتید و دانشجویان دیگر نیز به دانشگاه برگردند.

منبع : fararu.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 136212 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایلنا 19 ثانيه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]