یکشنبه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ /
134593
۰۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶

تقابل یا توافق؛ چالش ائتلاف شرق برای سیاست خارجی آمریکا

همکاری‌های اطلاعاتی، دیپلماتیک و نظامی روسیه، چین، ایران و کره‌شمالی چالش‌های راهبردی بزرگی را برای آمریکا و متحدانش ایجاد کرده و سیاست خارجه ایالات متحده را دستخوش تغییر کرده است.



به گزارش ایسنا،‌ رسانه آمریکایی گزارش داد، فارغ از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، همکاری میان چین و روسیه می‌تواند انتخاب‌های استراتژیکی را بر کشورهای غربی تحمیل کند.

در گزارش روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» آمده است: «پایگاه نظامی و صنعتی غرب رو به زوال است و رأی‌دهندگان تمایلی به افزایش بودجه نظامی ندارند. آیا در این وضعیت، آمریکا و متحدانش می‌توانند تمامی این رقبا، از جمله ایران و کره‌شمالی، را مهار کنند؟»

رسانه آمریکایی با بیان اینکه بحران‌های متعدد جهان درهم‌تنیده شده‌اند، گزارش داد اگر آمریکا توان بازدارندگی هم‌زمان در برابر چندین رقیب قدرتمند را نداشته باشد، باید با یکی از این قدرت‌ها توافق کرده و امتیازاتی بدهد.

بحران‌هایی مانند تنش در غرب آسیا، جنگ اوکراین، مناقشه‌های دریایی چین با فیلیپین و تایوان و همچنین «تهدید» کره‌شمالی علیه کره‌جنوبی، بحران‌هایی هستند که مدیریت هم‌زمان آن‌ها ممکن نیست و به اذعان یک مقام امنیت ملی آمریکا در دولت «دونالد ترامپ»، این بحران‌ها ایالات متحده را تحت‌فشار قرار داده است.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به افزایش تولیدات نظامی خود روی آورده و کارخانه‌های جدیدی برای تولید مهمات ایجاد کرده‌اند، اما این اقدامات هنوز به‌هیچ‌وجه برای نیازهای جنگ‌های مدرن کافی نیست.

تقابل یا توافق؛ چالش ائتلاف شرق برای سیاست خارجی آمریکا

رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی

به گزارش رسانه آمریکایی، «جک کین» معاون سابق ستاد ارتش ایالات متحده می‌گوید: «ما در حال حاضر درگیر ۲ جنگ هستیم و سعی داریم مهمات و تجهیزات لازم را برای متحدان خود فراهم کنیم. اگر درگیر یک جنگ جهانی شویم، در برابر دشمنان خود و توانایی‌های آنان با چالش‌های قابل‌توجهی مواجه خواهیم شد.»

با وجود اذعان تحلیلگران و مقامات سابق آمریکایی به ناتوانی این کشور در مدیریت مناقشه‌های گسترده و جدید، پنتاگون باور دارد که برای رویارویی با تمامی سناریوها از جمله درگیری با چین آماده است.

بااین‌حال، برخی چهره‌ها در حزب جمهوری‌خواه، از جمله «جی دی ونس» معاون و همراه انتخاباتی دونالد ترامپ خواستار تمرکز بر شرق آسیا شده و ناتوانی آمریکا در تولید مهمات کافی را به‌عنوان دلیلی برای رها کردن اوکراین و کاهش تعهدات امنیتی به اروپا عنوان کرده‌اند.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، یکی از رویکردهایی که حلقه نزدیکان ترامپ در سر دارند، انجام طرحی بر خلاف طرح «هنری کیسینجر» وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی اسبق آمریکاست. او در زمان حضور خود روابط واشنگتن با پکن را تحکیم کرد تا چین را از اتحاد جماهیر شوروی دور نگه دارد. اکنون مشاوران ترامپ گزینه جذب «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را بررسی می‌کنند تا از تحکیم روابط پکن و مسکو جلوگیری کنند.

تحلیلگران باور دارند این طرح می‌تواند به قیمت امنیت اروپا و اوکراین تمام شده و معماری امنیتی تازه‌ای را در اروپا رقم بزند. با این حال، بسیاری از جمهوری‌خواهان و همچنین مقامات دولت دموکرات کنونی آمریکا، این ایده را یک خیال‌پردازی جنون‌آمیز توصیف کرده‌اند.

آنها می‌گویند ایالات متحده با حمایت‌های تمام‌عیار خود از اوکراین در جنگ با روسیه، نمی‌تواند انتظار داشته باشد که وضعیت روابط مسکو و واشنگتن صمیمی شده یا حتی به وضعیت قبل از جنگ بازگردد.

تقابل یا توافق؛ چالش ائتلاف شرق برای سیاست خارجی آمریکا

مانور نظامی تایوان

برخی از جمهوری‌خواهان مانند «مایک پامپئو» نیز خواستار تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، افزایش چشمگیر حمایت نظامی از اوکراین و حفظ فشار قوی بر چین، کره‌شمالی و ایران شده‌اند. با این حال، مشخص نیست با روی کار آمدن ترامپ، چه تغییری در سیاست خارجه آمریکا اتفاق می‌افتد.

«کامالا هریس» اما عنوان کرده که قصد ایجاد تغییر در این سیاست‌ها را نداشته و دنباله‌رو سیاست‌هایی خواهد بود که در دولت بایدن پیگیری شده است، یعنی بازگشت نظامیان آمریکا به جناح شرقی اروپا، تامین سلاح برای اوکراین و ایجاد اتحادهای تازه در آسیا.

با این حال، احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات و شخصیت پیش‌بینی‌ناپذیر وی باعث شده کشورهای اروپایی به انتخاب‌های سختی روی بیاورند، مانند افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نظامی که با آغاز جنگ اوکراین، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، اولویت‌های چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی در مناطق خود همیشه هم‌پوشانی ندارد، اما این کشورها در زمینه‌های دیپلماتیک، اطلاعاتی و نظامی به طور فزاینده‌ای همکاری کرده و حذف ایالات متحده از جایگاه قدرت برتر جهانی را یک اولویت اساسی می‌دانند.

برخی از مقامات دولت بایدن و رهبران حزب دموکرات هشدار داده‌اند که هرگونه تلاش برای ایجاد شکاف بین روسیه و چین با قربانی کردن اوکراین و امنیت اروپا می‌تواند مهم‌ترین دارایی سیاست خارجی آمریکا را در خطر بیندازد، یعنی شبکه اتحادهای گسترده واشنگتن در جهان. رها کردن اوکراین و توافق با روسیه می‌تواند متحدان واشنگتن را به این فکر بیندازد که تا چه حد می‌توانند روی حمایت و چتر امنیتی آمریکا حساب کنند.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 134593 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 33 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 50 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]