چهارشنبه, ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ /
134294
۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۸

توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه صرفاً یک جنگ روانی است/نتانیاهو ۲ سناریو را برای آرام‌سازی داخلی پیش می‌برد

به گزارش مشرق، سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر توقف عملیات نظامی در غزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: یکی از موضوعات اساسی که در هفته‌های گذشته به شدت مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته، عملیات روانی و رسانه‌ای اسرائیل به همراه برخی از کشورهای منطقه است. […]



به گزارش مشرق، سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر توقف عملیات نظامی در غزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: یکی از موضوعات اساسی که در هفته‌های گذشته به شدت مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته، عملیات روانی و رسانه‌ای اسرائیل به همراه برخی از کشورهای منطقه است. باید متوجه بود که آمریکایی‌ها با توجه به شروط نتانیاهو به خوبی می‌دانستند که حماس در مذاکرات دوحه حاضر نخواهد شد و در این راستا سعی آنها بر آن بود که اخبار متعددی در این راستا مهندسی شود و در خروجی رسانه‌ها قرار بگیرد که این اقدام به صورت واضح انجام شد. در این بین اخیراً خبری مبنی بر آنکه عملیات نظامی در غزه از سوی ارتش اسرائیل متوقف شده منتشر شد اما همچنان شاهد حملات اسرائیل به این منطقه هستیم؛ به گونه‌ای به موازات این ادعا، که تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی با پیشروی در شهر خان‌یونس شهرک حمد این منطقه را به محاصره خود درآوردند و این خود گواهی بر تکذیب خبر مذکور است.
وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که مذاکرات پنجشنبه و جمعه در مورد آتش‌بس غزه که در دوحه برگزار شد اساساً یک دورهمی سیاسی قلمداد می‌شود و حتی دو روز قبل از آن هم جنبش حماس رسماً اعلام کرده بود که در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد و همین موضوع نشان‌دهنده جوانب مذاکرات دوحه بود که در نهایت نمایندگان حماس در آن حاضر نشدند. اینکه گفته می‌شود مذاکرات پیشرفت داشته و ایالات متحده به انضمام رسانه‌های آن دائماً در حال القای این فضا هستند، به صورت واضح در این خصوص باید بگوییم که این موضوع در سایه عدم حضور حماس شکل گرفت و ما نمی‌دانیم که دقیقاً ابعاد و عمق این پیشرفت سیاسی چه بوده است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بحث بازگشت آوارگان فلسطینی، اجازه ورود به کامیون‌های حامل غذا و دارو و همچنین خروج نظامیان اسرائیل از جمله شروط حماس بوده که همچنان این جریان بر آن پافشاری می‌کند اما بدون عملیاتی شدن این شروط بی‌شک نمایندگان جنبش حماس پای میز مذاکره نخواهند آمد؛ چراکه مذاکره برای مذاکره هیچ نتیجه‌ای از نگاه حماس ندارد. بارها این جریان اعلام کرده که نتانیاهو هر هفته در حال تغییر خواسته‌های خود است و این به معنای سرپیچی از توافق و حتی شروط گذشته اسرائیل خواهد بود. اینکه اخیراً اعلام شده نتانیاهو از بایدن تضمین کتبی خواسته و اذعان کرده که باید جنگ در غزه حتی پس از آتش‌بس در این منطقه علیه حماس ادامه داشته باشد نشان می‌دهد که او از یک سو در مورد طرح آتش‌بس، تبادل اسرا و خروج نظامیان اسرائیل تاکید می‌کند و از سوی دیگر بر طبل جنگ می‌کوبد که نشان از موضع دوگانه وی همانند گذشته دارد.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال اجرای بازی دوگانه در این برهه زمانی است، خاطرنشان کرد: نتانیاهو به دلیل فشارهای داخلی دو سناریو را به موازات یکدیگر پیش می‌برد. نخست آنکه او برای راضی کردن افکار عمومی حاضر در اراضی اشغالی اینگونه وانمود می‌کند که به دنبال مذاکره، آتش‌بس و در نهایت تبادل اسرایی است که ۱۰ ماه در اختیار حماس قرار دارند و از سوی دیگر برای آنکه کابینه ائتلافی تحت رهبری وی فرونپاشد، به راستگرایان افراطی مانند اسموتریچ و بن گویر این پیام را مخابره می‌کند که حتی اگر آتش‌بس شود باز هم جنگ در غزه ادامه خواهد داشت.

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 134294 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]