سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ /
133212
۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰:۴۰


به گزارش شبکه شرق، احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه و صلاحیت سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

هیچ یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت نکردند و مطابق با آئین نامه مجلس، موافقین وزیر نیز صحبت نکردند و سیدعباس صالحی پشت تریبون رفت.

 

 سید عباس صالح شریعتی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است. همین هم دولت پزشکیان را از دولت‌های قبل متمایز کرده است. وفاق ملی هم در سطح نظام حکمرانی و هم رابطه دولت و ملت. 

کاهش سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت، فضای نگران کننده‌ای را نشان می‌دهد. گروه‌های مرجع از جمله پیشکسوتان رسانه و فرهنگ با ارکان حکمرانی فاصله گرفته‌اند.

یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای وفاق دولت و ملت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اینجانب در پرتو نگرش رهبری، دلسوزی‌های مراجع تقلید و ظرفیت نخبگان و اصحاب رسانه، وزارت ارشاد دولت چهاردهم را در حوزه وفاق ملی موثر و سهیم خواهم کرد. گرچه در فضای جامعه ما عناصر ثابت هویتی مثل دینداری و زبان فارسی، هم زیستی ادیان و مذاهب اسلامی، اقوام مختلف و … وجود دارد و موجب ماندگاری ایران شده اما تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست. این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند که راهبردهایی برای آن پیدا کنیم.

جامعه ایران جامعه ۱۰۰ سال ۵۰ سال و حتی ۱۰ سال قبل نیست. در سال ۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال ۴ درصد و در سال ۹۵ ، ۱۸ درصد افراد تحصیلات دانشگاهی دارند. این شکل گیری طبقه متوسط است که سبک زندگیش با افراد بی‌سواد و کم‌سواد متفاوت است و با جهان بیرون تعامل دارد.

زنان ایرانی در سال ۶۵ حدود ۶۵ درصد بی‌سواد بودند اما بعد از انقلاب اسلامی و در سال ۹۵ حدود ۹۳ درصد زنان با سواد هستند. در سال ۴۹-۵۰ در کل ایران ۱۹۰ دانشجوی دختر داشتیم و در سال ۹۵ یک و نیم میلیون دانشجوی دختر داشته‌ایم. این یعنی جامعه زنان ایرانی تغییر کرده و نمی‌توانیم جامعه متحول زنان را نبینیم.

نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده بیش از دو برابر نرخ بیکاری مردان است. زنان سطح توقع حضور در مدیریت ارشد و سبک زندگی و حقوق فردی و اجتماعی پیدا کرده‌اند. نمی‌توانیم در حوزه زنان تحولات را نبینیم و به آن فکر نکنیم.

نوع و میزان مصرف فرهنگی متفاوت شده است. در سال ۹۵ حدود ۶۰ درصد مردم ایران و جوانان حدود ۷۳ درصد از اینترنت استفاده می‌کردند. این یعنی مصرف و مسیر فرهنگی تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است.

جامعه ایرانی در دو دهه اخیر از منظر تحصیلات، ترکیب جنسیتی در میدان تحصیل و عمل و از نظر مصرف فرهنگی تغییرات قابل توجهی داشته پس ما باید به راهکارهای جدید فکر کنیم. دغدغه‌ها و اصول و چشم انداز ثابت است اما مسیر می‌تواند تغییرات خودش را داشته باشد.

با این تغییرات گسترده فرهنگ و هنر، هنرمند و رسانه می‌تواند مفصل ارتباطی دولت و ملت باشد. در این میان اصحاب فرهنگ و رسانه هستند که میدان‌دار این عرصه هستند. باید این اصحاب را ، منزلت و حقوق و تشکل‌هایشان را مورد توجه قرار داد. 

دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکلی‌گیری است. باید کاری کنیم که مردم دولت را از خود بدانند، به آن اعتماد کنند و رابطه همدلانه چون دهه اول انقلاب با نظام حکمرانی پیدا کنند. مثل زمان جنگ که دولت را از خود می‌دانستند و فاصله‌ای میان دولت و مردم قائل نبودند.

 

حتما بخوانید : پزشکیان به مجلس آمد
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 133212 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]