یکشنبه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ /
132460
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۳:۰۰

گزارش ایلنا از جلسه نوبت عصر چهارمین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

در نوبت عصر چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم؛ برنامه گزینه‌های پیشنهادی کشور، میراث فرهنگی و نفت بررسی شدند.



به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه نوبت عصر امروز ۳۰ مرداد صحن علنی مجلس از ساعت ۱۴ امروز به ریاست محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

در ابتدای جلسه امروز اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور پس از شنیدن نظرات مخالفین و موافقین برنامه پیشنهادی‌اش برای وزارت کشور گفت: نمایندگان مجلس! ایفای نقش و اثربخشی مسئولیت های وزارت کشور بدون همدلی و همگامی ما امکان پذیر نیست و از امروز آغاز می شود و باید تا آخر ادامه یابد. در جلسات متعدد کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس برنامه ام را ارائه کرده ام.قانون اساسی، سیاست های کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون برنامه هفتم توسعه و دیگر قوانین مصوب مجلس مبنای تمام هدف گذاری، تصمیمات و اقدامات خواهد بود. می خواهیم با نظارت و کمک شما الگویی از وفاق ملی که شعار محوری رئیس جمهور است، برای ایران عزیز باشیم. وزارت کشور دولت چهاردهم مصمم است تا از همه امکانات و منابع انسانی موجود بهره ببرد و با استمداد از همه نخبگان و مجامع علمی، فرصت‌سازی کند تا افق های جدیدی برای تقلیل مشکلات کشور بگشاید، کشور ما هیچ چیز برای رسیدن به آرمان های خود کم ندارد این ما و شماییم که باید با شناخت استعدادها و فراهم کردن زمینه فعلیت دادن آنها، به رسالت تاریخی‌مان جامه عمل بپوشانیم.سرمایه اصلی و پشتوانه اصلی چیزی جز عموم مردم نیست چنانکه مولایمان به مالک اشتر نوشت: ستون دین و محور وحدت توده مردم هستند پس باید توجه و عنایت تو فقط با آنان باشد، مردم ولی نعت صاحب‌منصبان و راهنما و ناظر بر عملکرد آنان هستند.مردم به حکم قانون اساسی و با رعایت سازوکارهای قانونی حق نقد و اعتراض دارند و باید به متن جامعه باور داشت و با آنان گفت‌وگو کرد و به حقوق و آزادی‌های آنان احترام گذاشت و کرامتی که خدا به همگان اعطا کرده پاس داشت.معتقدم باید فرصت برابر برای همه شهروندان اعم از زنان و مردان فراهم کنیم و از هر کسی به تناسب استعداد و توانایی خاص او استفاده شود تا احساس تبعیض ریشه کن گردد تا همه احساس برابری و برادری کنیم.توجه به توان داخلی وزارت کشور از اولویت‌های بنده است؛ ارتقای سازمانی، برنامه‌‎های انگیزشی و ارتقای منزلت و معیشت آنان، نظام شایسته گماری و تقویت نظارت هدفمند و احیای شان و جایگاه وزارت کشور از اهم اهداف مورد نظر است. تنوع و تکثر موجود در کشور یک فرصت بی بدیل است که نباید از آن غفلت کرد، باید ظرفیت های ناشناخته را بازیابی و با آموزش، تقویت کرد. نمایندگان مجلس بهترین مشاوران برای شناسایی گوهرهای ناشناخته در سراسر ایران هستید.در صورت کسب رأی اعتماد، از رایزنی و مشورت و همفکری نمایندگان مجلس کمک خواهم گرفت از دیگر صاحب نظران و دلسوزان نیز درخواست می کنم تا این برادر خود را از مشورت و راهنمایی محروم نکنند.مقامات محلی و استانداران در این زمینه اهمیت مضاعفی دارند چه قدر آموزنده و الهام بخش است که امام بزرگوار (ره) در وصیت نامه سیاسی – الهی خود فرمودند: به وزاری کشور توصیه می کنم که در انتخاب استانداران دقت کنند، اشخاص لایق، متعهد، متدین، عاقل و سازگار با مردم انتخاب کنند تا آرامش در کشور هر چه بیشتر حکمفرما باشد.در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان مجلس پیمان می بندم که ملاک و معیار اصلی در انتخاب ها، همین‌هاست؛ لیاقت، کاردانی، تعهد و پاکدستی و خردمندی و کارآمدی.

گزارش ایلنا از جلسه نوبت عصر چهارمین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

پس از صحبت‌های مومنی  احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون را در خصوص سیدرضا صالحی امیری گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی قرأت و از مخالفت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی خبر داد.

بعداز گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون را در خصوص سیدرضا صالحی امیری قرأت و از موافقت این کمیسیون با وزید پیشنهادی میراث خبر داد.

روح‌الله نجابت در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: سوالات ما تخصصی است، کسی که قرار است میدان دار عرصه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شود چه چیزی در چنته دارد. انتظار پاسخ تخصصی داریم و برنامه و رزومه او چیست؟ در جلسه کمیسیون سوالات مطرح شد که صادقانه وزیر پشنهادی پاسخ داد یک هفته است با حوزه آشنا شدم و اطلاع ندارم، سوالاتی در خصوص عقب ماندگی در ثبت تعیین حریم آثار باستانی، میراث طبیعی، به کارگیری ظرفیت‌های مردمی در حفاظت و بهره برداری و مرمت آثار باستانی برنامه عملیاتی برای دسترس‌پذیر کردن گردشگری داخلی، سفر ارزان و آسان کارکنان دولت براساس قانون، سوالاتی مطرح کردم اما پاسخی داده نشد.بر اساس قانون باید بخش مهمی از تاسیسات گردشگری که در اختیار دستگاه‌ها قرار دارد ممنوع بوده، وزیر پیشنهادی پاسخی در برابر این سوال ارائه نکرد. سوالی در مورد جذب گردشگران خارجی مطرح کردم اما پاسخی داده نشد و در برنامه‌های مکتوب نیز چنین موضوعی آورده نشده است. در زمینه چگونگی ارتباط واردکنندگان مواد اولیه با تولیدکنندگان صنایع دستی سوال پرسیدم اما پاسخی داده نشد، همچنین در زمینه بیمه شاغلان صنایع دستی نیز پاسخی ندادید. در خصوص عملیاتی کردن ماده ۸۲ و ۸۳ قانون برنامه هفتم در زمینه صادرات صنایع دستی، سوال مطرح کردم اما به آن نیز پاسخ داده نشد. تاکنون شنیده‌اید محصولات صنایع دستی تحریم شود، ما می‌توانیم از این حوزه کسب درآمد کنیم و جای نفت را بگیرد. از صداقت وزیر پیشنهادی کمال تشکر دارم، برنامه‌های وزیر پیشنهادی کلی گویی است. در برنامه هفتم توسعه رشد ۸ درصدی صنایع دستی آورده شده است اما مشخص نیست چه اقداماتی قرار است در این حوزه صورت بگیرد. در برنامه ارائه شده آقای صالحی امیری به مجلس آمده است که صنعت گردشگری از جایگاه ممتازی در سیاستگذاری کشورها برای دستیابی به رشد اقتصادی متوازن و تاثیرگذار برخوردار می‌باشد، افق ۲۰۳۰ در برنامه ریزی کشورها حاکی از طرح‌هایی برای جابه جایی بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان است. آقای وزیر پیشنهادی که سابقه فرهنگی دارد صحبت از افق ۲۰۳۰ می‌کند.در بازه‌ای کمتر از یک سال آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند، در این مقطع مقام معظم رهبری صحبت از آتش به اختیار بودن در عرصه‌های فرهنگی می‌کند. چه چهره فرهنگی که در بازه زمانی کمتر از یک سال نتوانسته است عملکرد مثبتی ارائه کند. رئیس جمهور مدام تاکید بر استفاده از کارشناسان کرده چه شده است که فردی با سابقه غیرمرتبط و بدون دقیقه‌ای سابقه برای وزارتخانه‌ای به این مهمی معرفی می‌شود، مظلوم فعالین گردشگری و صنایع دستی که باید گرفتار مسئولین سیاست زده‌ای شوند.

ابراهیم رضایی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اظهار داشت: عده‌ای می‌گویند برای حمایت از دولت باید وزرای پیشنهادی رای داد اما حمایت از دولت به معنای رای به همه لیست پیشنهادی نیست بلکه باید توجه کرد ممانعت از ورود افراد ناکارآمد نوعی حمایت است و موفقیت دولت خواست همه ماست.در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس درباره شاخص‌های میراث فرهنگی و افراد مسئول در آن ارایه کرد. نشان می‌دهد آقای صالحی امیری که حتی یک روز سابقه حضور در وزارت میراث فرهنگی ندارند شایسته این مسئولیت نیستند. ما نیازمند مدیریت تحولی در این بخش هستیم و نبود توان مدیریتی وعدم شناخت از ذینفعان حوزه گردشگری مشکل اصلی ایشان است. این وزارتخانه محل سهم خواهی نیست بلکه این وزارتخانه پایگاهی برای آینده ایران و مقابله جدی با پروژه ایران هراسی است، اما برنامه‌های ارایه از سوی آقای صالحی امیری سراسر کلی گویی است و ناشی ازعدم شناخت ایشان بر این حوزه است.ما وقتی بر صف‌بندی نسبت به فتنه اصرار داریم به خاطر لطماتی است که این اتفاق به کشور زد و ساختار حاکمیت را زیر سوال برد و رای میلیون‌ها نفر را نادیده گرفت و کسی که نتواند و نخواهد جلوی این جریان بایستد شایسته مسئولیت نیست. در فتنه کار به جایی رسید که امریکا و رژیم صهیونیستی و تروریست‌ها و ریگی‌ها به حمایت از فتنه گران پرداختند. کسانی که خیمه امام حسین را آتش زدند و ۸۵ میلیون ایرانی را که در انتخابات شرکت کردند به زیر سوال بردند و آقایانی که خود را سربازان جنگ دیروز می‌دانند در جنگ امروز سرباز دشمن شده بودند.دعوای ما دعوای چپ و راست نیست، دعوای بر سر اصولگرا و اصلاح طلب نیست، دعوای ما بر سر اصل انقلاب است. و کسانی که نسبت خود را با فتنه روشن نکنن، نمی‌توانند به مسئولیت برسند و آقایان باید نسبت خود را با فتنه روشن کنند.

زهرا خدادادی نماینده موافق برنامه های سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سخنانی گفت: صالحی امیری از سیاستمدارانی است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌نگرد؛ او به جای سلیقه، بر برنامه بلندمدت متکی است و رویکرد انسجام‌گرایی و اجماع‌سازی دارد. او ریشه تمام تنش‌های جامعه را انسداد فرهنگی می‌داند و اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن، با انقلابی بودن و اسلامی بودن تعارضی ندارد و در طراحی نقشه جامع کشور، این اضلاع باید در تعامل با یکدیگر باشند.صالحی امیری تلاش کرده با دیپلماسی فرهنگی در منطقه و جهان، با اسلام هراسی و ایران هراسی مقابله کند. ریاست ۵ ساله صالحی امیری بر کمیته ملی المپیک هنوز در بین اهالی وزرش زبانزد است؛ زیرا حکمرانی او، توسعه‌گرایی با رویکرد انسانی و اخلاقی بوده است.صالحی امیری کتابخانه ملی را از یک مرکز کتابداری و بایگانی، به یک نهاد فرهنگی پویا مبدل ساخت؛ مانند کاری که با تأسیس موزه عبرت در دوران معاونتش در وزارت اطلاعات نمود.گردشگری به‌عنوان حلقه وصل میان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی، بیش از هر چیز نیازمند امنیت و آرامش‌خاطر است؛ امنیتی که فضای امن برای فعالان حوزه گردشگری و صنایه دستی فراهم کرده و امنیت شغلی آنان را تضمین کند.امنیتی که امنیت خاطر غارتگران میراث فرهنگی و قاچاقچیان اشیای گرانبهای تاریخی کشور را برهم زند و حفظ و صیانت از آثار تاریخی کشور را تضمین کند.صالحی امیری با ثبات و آرامش ذاتی خود و تدبیر انتقال زمین بازی از سیاست به فرهنگ، توانست وزارت ارشاد را با منظومه فرهنگی کشور سازگار کند.در میان ۳ حوزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همگرایی بایسته ایجاد نشده است؛ گردشگری به جای پیشرانی در اقتصاد، همواره در حاشیه بوده و صنایع دستی نتوانسته با بازاریابی مناسب، هنرمندان بومی را دلگرم کند و به دلیل تخصیص بودجه اندک برای ۳۵ هزار آثار تاریخی ثبتی، هرگز نتوانسته برای نگهداری و مرمت آثار، اقدامی جدی کند.صالحی امیری با تخصص ویژه خود می‌تواند با حل مشکل ۳ حوزه یاد شده، میان آنها همگرایی ایجاد کند. البته حکمرانی در این وزراتخانه با ۳ حوزه عریض و طویل دشوار است.

 علی خضریان مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری گفت:‌ صالحی امیری حتی یک ساعت هم در حوزه میراث فرهنگی سابقه کار ندارد زمانی که صالحی امیری در کمیسیون‌ها می‌آمد و از او سوال می‌پرسیدیم، او پاسخ‌ها را به معاونین فعلی ارجاع می‌داد تا آنها صحبت کنند این یعنی اینکه برنامه تحولی هم در کار نیست.آقای عارف این سوال برای ما مطرح می‌شود که آیا در همفکران دولت محترم و بدنه کارشناسی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی یک نفر هم نبود تا در این وزارتخانه قرار بگیرد؟ جالب است صالحی امیری در آن کارگروهی که انتخاب می کردند در چند تا وزارتخانه نفر اول معرفی شدند الحمدلله ظاهرا در همه حوزه ها هم صاحب سبک و نظر هستند.فارغ از هر نگاه سیاسی همه ما می خواهیم دولتی کارآمد و ضد فساد داشته باشیم پس باید آدم هایی انتخاب کرد که هم ضد فساد باشند هم برای جان و آبروی مردم ارزش قائل باشند.یکی از سوابق صالحی امیری حضور در اداره کل اطلاعات استان خوزستان است در زمان مدیریت او اتفاق ناگواری در این استان رخ داد، لوله گازی منفجر شد و مساله پیگیری شد افرادی هم بازداشت شدند و آنجا تخلفاتی در مجموعه وزارت اطلاعات صورت گرفت که شأن جلسه نیست وارد آن شویم و کار به شکایت و بازرسی دفتر رهبری رسید در آنجا بازرسان اعزام می‌شوند و در نهایت حکم توبیخ مدیرکل اطلاعات استان صادر می‌شود. فردی که بازرس وقت آن پرونده بوده شهادت مکتوب خود را برای ما نوشته و برای ایشان به دلیل آن اتفاقات حکم صادر شده و دستور اعاده حیثیت از بازداشت شدگان هم صادر شده و خبرها حاکی از خودکشی یکی از آن افراد است.

وی با نشان دادن یک برگه آبی رنگ گفت: صالحی امیری فعالیت‌هایی در زمان فتنه سال ۸۸ داشته است. این برگه را همکارانم به شما داده اند که اظهارات من مستند باشد ایشان در آن زمان در اقدامی به همراه چند نفر نامه ای به وزیر اطلاعات وقت نوشته و در آن وضعیت کشور را وضعیت بدی جلوه می دهند  صالحی امیری خیلی جاها گفته من نگفتم تقلب شده اما یک جمله از نامه این است «اگر بنا بوده از اول یک نفر از صندوق رای بیرون بیاید پس چرا مردم را به تمسخر می‌گیرند چرا این همه هزینه به نظام تحمیل می‌کنند؟» او به عنوان کسی که در وزارت اطلاعات این کشور بوده و سابقه امنیتی دارد متاسفانه همچین کاری را انجام داده است. در همان دولت روحانی در سال ۹۴ وزارت اطلاعات ایشان را از افرادی که در سال ۸۸ با فتنه گران همراهی کرده مثل ظفرقندی می‌داند برای این فرد حکم جلب هم صادر شده که به دلایلی اجرا نشده است چه مصلحتی بالاتر از امنیت کشور باید داشته باشیم؟ دستگاه های امنیتی باید جواب بدهند چرا این حکم اجرا نشده است؟ وزارت اطلاعات آن زمان اعلام کرده حتی این فرد را به عنوان کارشناس فرهنگی به تلویزیون دعوت نکنید امروز می خواهیم به این فرد رای بدهیم که صبح تا شب بیاید تلویزیون ؟ سوابقی هم ایشان در حوزه مالی و تشریفاتی دارند که افرادی هم شهادت می دهند در دوره قبل که ایشان به مجلس معرفی شدند از دو کانال به همکاران اعلام کرده بود که «اگر به ما رای ندهید حوادث و سوانح هم پیش می آید حواستان باشد» این عجیب است. این فرد امروز هم نماینده مجلس است و شهادت می‌دهد. همکاران او در دانشگاه هم شهادت می دهند که او در ریخت و پاش ها تشریفاتی به خصوص در کمیته ملی المپیک برای خود ایجاد کرده بود.

اسماعیل سیاوشی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت:خداوند در قرآن می فرمایند صلاحیت افراد را بسنجید سپس به آن ها مسئولیت بدهید. امانتی مانند جامعه اسلامی که حاصل خون شهدا است را می خواهیم به فردی به عنوان وزیر بسپاریم. یکی از راه های بررسی صلاحیت افراد طبق نامه امیرالمومنین علی (ع) نظم و برنامه در زندگی است،اگر کسی برنامه و طرح داشته باشد طبق هدف حرکت می کند در غیر این صورت به موفقیت نمی رسد. اسناد بالادستی و برنامه های توسعه ای، برنامه های راهبردی هستند نه عملیاتی. وزیر پیشنهادی باید طرح و برنامه عملیاتی داشته باشد. وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنامه ای برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار عشایر کشور ندارد از سویی دیگر راهکاری برای رستوران های یخی و استفاده از مناطق سردسیر ارائه نکرده است، وزیر پیشنهادی برای اصفهان به عنوان پایتخت جهان اسلام که به دلیل خشک شدن زاینده رود به کارگاهی آلوده تبدیل شده چه راهکاری دارد.در زمینی به مساحت یک هزار و ۲۰۰ هکتار، ۲ هزار ویلای آنچنانی که سالانه ۷۰۰ هزار لیتر آب برای آن تعیین شده در اختیار افرادی برای خوش گذرانی در نظر گرفته شده است و مسئولین محلی در هیات امنای این محل حق ورود ندارند و این امکانات گردشگری در اختیار عده ای خاص قرار دارد.اگر با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مخالفت می کنم به معنای مخالفت با دولت وفاق ملی نیست بلکه بیان رنج مردم است، مردم ما به دلیل بی مهری، قطع برق و نصف کردن مجوز برداشت آب از چاه، درد و رنج تحمل می کنند، کسی می تواند این درد و رنج را رفع کند که روحیه و فکر جهادی داشته و ارتباطی نیز با فتنه گران نداشته باشد.

 

گزارش ایلنا از جلسه نوبت عصر چهارمین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

شبنامه یار دوازدهم پایداری

اما در میان صحبت‌های مخالف و موافق صلاحیت صالحی امیری جمعی از نمایندگان تندروی مجلس دوازدهم تلاش کردند نه تنها در نطق خود علیه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری صحبت کنند بلکه برخی با درخواست وقت تذکر آیین نامه‌ای در اقدامی عجیب از زمان تذکر خود برای صحبت علیه صالحی امیری استفاده کردند؛ نکته ای که در زمان تذکر گودرزی از چشم قالیباف دور نماند و نسبت به این مساله انتقاد کرد.

علاوه بر این، این افراد به توزیع برگه‌ای علیه صالحی امیری اقدام کردند که در نطق خضریان هم به آن اشاره شد.خضریان در نطق خود با نشان دادن این برگه آبی رنگ گفت: صالحی امیری فعالیت‌هایی در زمان فتنه سال ۸۸ داشته است. این برگه را همکارانم به شما داده اند که اظهارات من مستند باشد.

در بخشی از این برگه به نامه وزارت اطلاعات علیه صالحی امیری اشاره شده که در آن به ماجرای حوادث سال  ۸۸ اشاره شده و عناوینی همچون مشاوره به سران فتنه و اقدام علیه امنیت ملی برای او ذکر شده و گفته شده برای وی در این رابطه حکم جلب صادر شده که بنا بر مصالحی اجرایی نشده است.

خضریان هم در همین رابطه مدعی شد: در همان دولت روحانی در سال ۹۴ وزارت اطلاعات ایشان را از افرادی که در سال ۸۸ با فتنه گران همراهی کرده مثل ظفرقندی می‌داند برای این فرد حکم جلب هم صادر شده که به دلایلی اجرا نشده است چه مصلحتی بالاتر از امنیت کشور باید داشته باشیم؟ دستگاه های امنیتی باید جواب بدهند چرا این حکم اجرا نشده است؟

در بند دیگری از این نامه به فعالیت های اقتصادی صالحی امیری اشاره شده و گفته شده اقدامات صورت گرفته حسب شرایط زمانی و بر اساس مجوزهای مربوطه انجام شده است.

همچنین در مورد عناوینی همچون تصرف غیرقانونی در اموال دولتی تاکید شده که گزارشات ادعایی غیرقابل ارزیابی بوده و با توجه به گذشت زمان این عناوین درباره نامبرده قابل احراز نیست. 

گزارش ایلنا از جلسه نوبت عصر چهارمین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

 

در ادامه محمدباقر قالیباف که ریاست صحن مجلس را بر عهده داشت: در  واکنش به توزیع برگه صدور  حکم جلب صالحی امیری در میان نمایندگان گفت: این برگی که در صحن توزیع شد، من به برادری که این را توزیع کرد و خودش هم مطلع بود که باید اجازه بگیرد و توزیع کند که البته به صندلی ۴ هم مراجعه کرده و اجازه داده نشد، خلاف آیین نامه عمل کرده است. در تبصره ماده ۱۱۴ آیین نامه داخلی مجلس آمده است که «توزیع هرگونه نامه، گزارش، بروشور و امثال آن در صحن مجلس» منوط به مجوز هیئت رئیسه است.

در این زمان مالک شریعتی نماینده تهران برای پاسخ به قالیباف از صندلی خود برخاست که قالیباف گفت: آقای شریعتی من نمی‌خواستم اسم شما را بیاورم اما خودتان بلند شدید شما از آیین نامه اطلاع داشتید برای درخواست مجوز مراجعه کردید و مجوز داده نشد اما منتشر کردید.

پس از توضیحات قالیباف، شریعتی با حضور در جایگاه هیات رییسه به بحث با قالیباف پرداخت و اندک اندک بر تعداد حاضران افزوده که برخی نمایندگان برای پادرمیانی در مقابل کرسی ریاست حضور یافتند و با دعوت شریعتی و همراهانش به آرامش دعوت کردند.

در ادامه یکی از حضار خواستار شد: آیین‌نامه می‌گوید فردی که کاغذ را پخش کرده باید توبیخ شود.

متفکرآزاد: اینجا فلکش می‌کنیم.

پس از تنش در صحن مجلس سیدرضا صالحی امیری در دفاع از برنامه‌های خود گفت:سیدرضا صالحی امیری در نشست علنی عصر امروز (سه شنبه، ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود برای تصدی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: همت ها، باکری ها و سلیمانی ها خون پاکشان را نثار این سرزمین کردند تا این خاک و این سرا به تاراج نرود و ما امروز امانتدار امانتی شریف و میراث دار گوهری گران بها هستیم و میراث داری خوب یعنی اینکه بتوانیم آن را به طور شایسته به آیندگان بسپاریم.مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر برداشتن گام های استوار برای اصلاح گذشته و در جای دیگر بر لزوم توجه به میراث فرهنگی تاکید کردند. گردشگری فرهنگی، دریایی، سلامت، طبیعی، روستایی، بوم گردی، دفاع مقدس بخشی از گونه های میراث فرهنگی است که در این سرزمین وجود دارد. همچنین ۲۹۹ رشته صنایع فعال دستی، یک ظرفیت خوب در اختیار ما قرار داده است، همین طور اقتصاد صنایع دستی از اشتغال زاترین بخش ها و فصل مستقل صنایع دستی و گردشگری در برنامه هفتم نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

وی تصریح کرد: می دانم برای اجرای برنامه ها نیازمند حمایت و همفکری نمایندگان مجلس هستم، ایران بزرگ بالغ بر یک میلیون اثر فرهنگی و تاریخی دارد که تعدادی از آن ها ثبت ملی و جهانی شده است و جز ۱۰ کشور صنایع میراث ملموس و ۲۵ کشور میراث ناملموس جهان هستیم که ظرفیت بزرگ در اختیار ما قرار داده است. تعریف ۱۰ راهبرد برنامه های خود را تدوین و تقدیم نمایندگان کرده ام، راهبرد اول ما راهبرد توسعه گردشگری است، توسعه گردشگری داخلی با توجه به ظرفیت های فراوان، اشتغال زایی کم هزینه و با تعریف سفرهای ارزان موجب مهاجرت معکوس خواهد شد.توسعه گردشگری زیارت، نقطه کانونی این بخش است، ما می توانیم با ۸ هزار قطب فرهنگی و زیارتی از ظرفیت گردشگری زیارت و حضور مسلمانان و شیعیان کشورهای منطقه و سراسر دنیای اسلام استفاده کنیم و گردشگرانی را به کشور بیاوریم اما عده ای می گویند چرا از نواقص و مشکلات می گویید. در تهران به عنوان پایتخت تنها ۱۴۰ هتل و ۶ هتل ۵ ستاره داریم، در حالی که برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر هدف گذاری کرده ایم و برای مواجهه با این الگو و چشم انداز با چالش های زیادی روبرو هستیم، در کشور همسایه و استانبول حدود ۹۰۰ هتل و در آن سوی خلیج فارس و در دبی حدود ۸۰۰ هتل نشان دهنده کمبود زیرساخت ها در پایتخت جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن در سراسر کشور است.

پس از صحبت‌های صالحی امیری سخنگویان کمیسیون‌های انرژی و صنایع نظر اعضای این دو کمیسیون را درخصوص وزیر پیشنهادی نفت اعلام کردند.

بر اساس این گزارش‌ها اعضای کمیسیون صنایع با محسن پاکنژاد وزیر پیشنهادی موافق و کمیسیون انرژی اصلی‌ترین کمیسیون بررسی صلاحیت وی نظری ممتنع داشت.

گزارش ایلنا از جلسه نوبت عصر چهارمین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

 

محسن پاک‌نژاد متولد ۱۳۴۵ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی فعالیت شغلی خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد.

وی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است.

وی فعالیت خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ به‌عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیر طرح توسعه میدان‌های گازی فعالیت کرد و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد.

پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ با حفظ سمت، عضو هیات مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز بود. پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود و سپس تا ۱۳۹۲به عنوان معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرد.

وی از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به‌عنوان معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری فعالیت می‌کرد. وی در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید و از اعضای هیات مدیره این شرکت بود. مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت و مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران از دیگر مسئولیت‌های وی پیش از معاونت امور تولید در شرکت ملی نفت به‌شمار می‌رود.

 

غلامرضا توکل شوریجه در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی نفت گفت: وزارت نفت، وزارتی حساس و نبض اقتصاد کشور است و اقتصاد  مردم به آن وابسته است و معیشت و سیاست‌های مالی دولت‌ها به این حوزه ارتباط مستقیم دارد. وزیر پیشنهادی نفت مومن، مقید، متعهد و باسابقه ۲۷ سال فعالیت در عرصه نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته انتخابی شایسته برای این مسئولیت است و باید توجه کنیم انقلابی که حاصل خون شهدا و ایثار جانبازان و ایثارگران است باید توسط افرادی توانمند، صیانت شود و ما همه مدیون شهدا هستیم و نباید به وزارت نفت نگاه سیاسی داشت.چپ و راست باید یک مسیر یعنی خدمت به مردم شریف و انقلاب را مدنظر قرار دهند، امام و امت دو مولفه انقلاب است و اگر امت همراه نباشد امام جامعه ۲۵ سال باید گوشه عزلت بنشیند لذا همراهی امت و توجه به خدمت به مردم یک اولویت انکارناپذیر است. سلامت نفس و اخلاق و سابقه درخشان آقای پاک‌نژاد نشان می‌دهد که ایشان انتخابی خوب برای این وزارتخانه است. آقای پاک‌نژاد ۲۷ سال در عرصه‌های مختلف شرکت پتروشیمی، گاز و زیرمجموعه‌ های وزارت نفت به عنوان نیرویی متعهد و مومن شناخته شده است. عزیزی که قانون و اهداف و اسناد بالادستی را می‌تواند به خوبی به اجرا درآورد. وزارت نفت قلب تپنده ایران و موتور محرک اقتصاد کشور است و برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاری، مهار گازهای فلر، توسعه ظرفیت تولید، بهینه‌سازی تولید، پرهیز از خام‌فروشی، دور زدن تحریم‌ها با درایت و تدبیر یک ضرورت و پیش‌بینی مطلوب در برنامه‌های آقای پاک‌نژاد است. توزیع عادلانه یارانه انرژی، توجه به پدافند غیرعامل، اسقاط خودروهای پرمصرف، توجه ویژه به مناطق نفت‌خیز و محروم و مناطق محروم صاحب انرژی و نفت برنامه ایشان را برنامه غنی و عملیاتی کرده است. ایشان نیرویی توانمند و اجرایی و عملیاتی است و مثال این ادعا حضور مستمر ۵۶ روزه ایشان در منطقه رگه سفید برای مهار آتش‌سوزی چاه با لباس کار و همراهی با  همه نیروها، تکنسین‌ها و کارگران حاضر در این منطقه و مدیریت نزدیک و تنگاتنگ آنان بود و ایشان در طول این مدت خدمت را ترک نکردند لذا امیدواریم با در نظر گرفتن همه حساسیت‌ها و اولویت‌ها نمایندگان با رأی مثبت خود به آقای پاک نژاد ایشان را در انجام وظایف محوله یاری نمایند.

اسماعیل حسینی  در مخالفت با برنامه‌های محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت، گفت: ان‌شاءالله دولت وفاق ملی شکل گیرد و ما هم خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم.اگر وزارت نفت دچار مشکل شود، مشکلات آن گریبان‌گیر کشور خواهد شد کما اینکه دشمن هم همت خود را برای تحریم نفت به کار می‌گیرد.آقای پاک نژاد من به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم تا دغدغه کارشناسان صنعت نفت را بیان کنم چون بعدا عملکرد وزیر مبنای آن خواهد بود؛ شما احتمالا به عنوان وزیر از مجلس رای خواهید آورد ولی لازم است که نکاتی را رعایت کنید که کمکی به شما و دولت خواهد بود. ناترازی انرژی تلاش بازیگران منطقه‌ای برای ضربه به ایران در معادلات منطقه‌ای، عدم تکمیل زنجیره ارزش افزوده و عدم رضایت کافی و خروج نیروی انسانی توانمند از بدنه وزارت نفت از جمله چالش‌ها است. در برنامه ارائه شده بعضا نکات اجرایی مطرح نشده است. نمونه آن درخصوص رفع ناترازی انرژی درباره طرح جمع‌آوری گازهای مشعل است که آسیب‌شناسی در راستای رفع موانع اجرای پروژه نشده است. وزیر پیشنهادی نفت درباره تاسیس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی به عنوان یکی از الزامات قانون برنامه هفتم به کلی‌گویی بسنده کرده است.درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش شدت آن کلی‌گویی شده و ساز و کار اجرایی بیان نشده است.
 

 اسفندیار عبداللهی  در موافقت با برنامه‌های محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت، گفت: به اعتقاد من آقای پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت با ویژگی های شخصی و شخصیتی مناسب شرایط کنونی این وزارتخانه است و شخصیتی برای این زمانه محسوب می شود. پاک نژاد متعلق به خانواده وزارت نفت است و از بدنه متخصص این وزارتخانه محسوب می شود و مسیر پیشرفت را غیر سیاسی و پلکانی طی نموده است. پاک نژاد در سوابق ۲۷ ساله خود ۱۳ سمت ارشد در وزارت نفت داشته که ماموریت های گسترده ای بر عهده وی بوده است.تنوع تجارب پاک نژاد نقطه قوت برای فردی محسوب می شود که قرار است یک وزارتخانه کلیدی را رهبری کند. سن وی از میانگین کابینه پایین تر است، تعهد اسلامی، ملی و افتخار این را داشته است که در دوران دفاع مقدس با جان خود از میهن دفاع کند، مدیران صنعت نفت وجود این قابلیت مدیریتی در سوابق پاک نژاد را تائید می کنند و با خرد جمعی نخبگان نفت و گاز ایران به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است.در برنامه های آقای پاک نژاد حل مسئله ۷ ابرچالش برجسته است. همه ما به ناترازی های بحران انرژی و سوخت در کشور اذعان داریم.

عزت الله حبیب زاده  در موافقت با برنامه‌های محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت، گفت: با عنایت به اهمیت وزارت نفت این وزارتخانه مدیریتی هوشمند مطابق با دانش روز می طلبد بنابراین دکتر پاک نژاد به عنوان فردی متخصص، کاربلد و پایبند به قانون اساسی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و برخورداری از صلاحیت عمومی برای تصدی این وزارتخانه ما را از اداره بهینه و بدون حاشیه آن مطمئن می سازد.بنده با شناخت کامل از دکتر پاک نژاد در خصوص مدیریت این وزارتخانه و راهبردها نگران نخواهم بود چرا که وی از دهه ۷۰ تاکنون به صورت شبانه روزی در تمام سطوح مدیریتی وزارت نفت فعالیت داشته است کما اینکه در حادثه چاه ۱۴۷ رگ سفید فرمانده میدان بود و حدود ۲ ماه در کنار همکارانش ماند تا مانع از هدررفت سرمایه ملی شود. بنده از این تریبون به دکتر پزشکیان برای انتخاب دکتر پاک نژاد تبریک می گویم چرا که وی فردی متخصص و دارای تجربه در حوزه نفت است و برای ناترازی انرژی، گاز و بنزین برنامه دارد. کاهش شدید بنزین در جایگاه ها و قاچاق سوخت از جمله مشکلات استان های جنوبی است که انتظار می رود دکتر پاک نژاد به عنوان فردی متخصص، کاردان و کارآمد که از دل این وزارتخانه آمده است بتواند برای برون رفت از این مشکل راهکاری ارائه دهد، همچنین وی درد و رنج کارکنان وزارت نفت را به خوبی می داند و جایگاهی برای انتصاب رفاقتی نیز ندارد.

هادی محمدپور  در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی نفت گفت: مقام معظم رهبری در ۱۱ بهمن ماه سال ۱۴۰۲ در بازدید از نمایشگاه توانمندی های تولید داخلی در حسینیه امام خمینی (ره) به موضوع صنعت نفت اشاره کردند و انتقاد شدید معظم له در مسئله سوخت، اینکه به معنای واقعی کلمه مشکل داریم در حالی که ما کشور تولیدکننده نفت با منابع زیرزمینی نفت، واردکننده بنزین شده‌ایم، معنادار است. انتقاد دوم رهبری درباره باز کردن فضا برای فعالیت بخش خصوصی بود، ایشان می‌فرمایند فعالیت در عرصه‌های مختلف بالادستی نظیر نفت، گاز و فولاد تا مشاغلی همچون صنایع دستی، نمایانگر زمینه گسترده مشارکت بخش خصوصی است.به چه دلیل مذاکره برای فعالیت یک شرکت بخش خصوصی در صنایع بالادستی نفت باید سه سال طول بکشد؟ جناب آقای مهندس پاک نژاد شما در عرصه‌های مدیریتی حضور داشته‌اید و این یعنی شما از جنس نفت هستید اما مجلس دوازدهم و مردم ایران از شما انتظاراتی دارند و شما نیز مثل بنده و بسیاری دیگر از افراد بلند شده از مناطق محروم این مرز و بوم هستید و قطعاً توانمندی‌هایی داشته اید که امروز به عنوان وزیر پیشنهادی کلیدی‌ترین وزارتخانه کشور معرفی شده‌اید.همه ما می‌دانیم شرایط کنونی حاکم بر صنعت نفت امکان آزمون و خطا کردن را نمی‌دهد و باید افراد متخصص و با اشراف کامل در این وزارتخانه قرار بگیرد اما در برنامه پیشنهادی شما راهبردهای قابل توجهی در مسئله توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود ندارد و به گونه‌ای برنامه ارائه داده‌اید که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش منابع نفتی است. متنوع نبودن سبد سوخت کشور و به تبع آن سهم کم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر موجب شده است امروز کشور با ناترازی عمده انرژی در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی روبرو شود. هیچ سوی امیدی در این خصوص پیش پای کشور نگذاشته‌اید و برنامه ارائه شده توسط شما هیچ پاسخی به موضوع چند میلیارد دلاری منابع ناشی از قطع گاز و برق در فصول مختلف ندارد و مسئله توجه به محیط زیست و ایفای مسئولیت اجتماعی موضوع بسیار مهمی است. در منابع آبی نیز بدون توجه به فاضلاب و بازیافت آن از این منابع استفاده می‌کنید اما باید با انجام مسئولیت اجتماعی خود که برابر قانون به شما ابلاغ شده است باید عدالت را رعایت کنید لذا علاوه بر مناطق نفت‌خیز، محرومیت‌زدایی از مناطق دیگر کشور به خصوص شرق کشور را داشته باشید اما این مسائل در برنامه شما نیامده است. اصلاح رابطه مالی شرکت‌های تابع وزارت نفت موضوع دیگری است که باید جدی گرفته شود و بنابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از مهمترین آسیب‌های رابطه مالی این مهم می‌توان به مسائلی همچون کمبود منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی، بدهی انباشته شرکت ملی نفت، تفکیک نشدن نظام یارانه انرژی از رابطه مالی شرکت‌ها.برخی از کشورهای منطقه در حوزه فناوری و استخراج از ما بسیار جلوتر هستند و این عقب‌ماندگی را چه کسی باید کاهش دهد؟ بنابراین باید از توانمندی جوانان برای توسعه نفت استفاده کرد. همچنین چالش ناترازی انرژی شامل دو بخش عرضه و تقاضا است و ضعف برنامه آقای پاک نژاد در قسمت کنترل و مدیریت تقاضا مشهود است و سیاست قیمتی و غیرقیمتی شفاف نیست. آقای پاک‌نژاد آیا تمایل دارید مانند دولت یازدهم با سیاست حذف کارت سوخت به استقبال بهینه سازی مصرف سوخت بروید؟ برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی چه برنامه‌ای دارید. لطفا برنامه کاری خود را برای سوخت زمستان ارائه دهید چرا که برق گاز صنایع در زمستان لطمه غیرقابل جبران به اقتصاد کشور و صنایع می‌زند. همچنین در برنامه شما هیچ اقدام و برنامه راهبردی برای استفاده از قانون اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی مصرف سوخت ندیده‌ام و برنامه عملیاتی صحنه آمال و آرزوها نیست به ویژه اکنون که دولت در دوره اقتصادی مهمی قرار دارد.

 

 امید نصیبی  در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز ۷۰ درصد از اقتصاد کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفت مربوط است. صنعت نفت به عنوان بخش پیش‌ران کشور محسوب شده و باید فردی با شناخت این صنعت سکان‌دار آن باشد. وزارت نفت یک وزارت تخصصی است که مدیریت در آن نیازمند دانش و تجربه لازم است،فردی می‌تواند سکان دار این وزارتخانه باشد که در سال‌های طولانی تجارب لازم را کسب کرده است. همچنین این فرد باید حوزه ماموریتی این وزارتخانه را به خوبی بشناسد. از این رو پاک نژاد با تخصص و شناخت محیطی به خوبی می‌تواند ظرفیت تولید نفت را ارتقا دهد. پاک نژاد با سوابق درخشان خود قطعا نیاز انرژی کشور را به نحوه مطلوب برنامه ریزی و تامین خواهد کرد. بنابراین ان‌شاءالله با حضور ایشان در وزارت نفت شاهد تقویت ارزش صنعت نفت خواهیم بود. پاک نژاد می‌تواند صنعت نفت را به خوبی راهبری کند این صنعت فردی را طلب می‌کند که دارای تجربه و دانش لازم باشد از این رو پاک نژاد فردی متعهد، متخصص در صنعت نفت است که به خوبی می‌تواند خسارات گذشته در این حوزه را جبران کرده و کشور را در مسیر توسعه قرار دهد. مبارزه با فساد از جمله برنامه‌های پاک نژاد قلمداد می‌شود، پاک نژاد اذعان داشته که در مدیریت خود استقلال عمل خواهد داشت.

محسن پاک نژاد در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت نفت؛گفت صنعت نفت از این بابت اهمیت دارد که همواره اماج حملات دشمنان قرار گرفته و تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه واقع شده است اما با این وجود به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی صنعت نفت ما صنعتی است استوار.با توجه به تخصصی بودن این صنعت و حضور در خط مقدم جنگ اقتصادی و اهمیت آن در حوزه تامین امنیت ارزی و مالی نقش همکارانم را در این جنگ ترکیبی بی‌بدیل و افتخار آمیز دانسته و به یکایکشان خاضعانه سر تعظیم فرود می‌آورم.

در چهارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی به ویژه قانون برنامه هفتم پیشرفت برنامه‌ها تنظیم و ارایه شده است و در همین راستا آنچه می‌توان از وزیر پیشنهادی توقع داشت، شناخت چالش‌های هر بخش و ارایه راهبردها و برنامه‌ها برای تحقق اهداف است.چهارچوب اصلی برنامه ارایه شده بر پایه پاسخ گویی و ارایه راه حل‌های مناسب برای چالش‌های اصلی پیش روی کشور در زمینه نفت و گاز است لذا تعهد می‌کنم همه این راهکارها را با همفکری و همراهی مجلس و اندیشکده‌ها و صاحبان اندیشه در بیرون و درون خانواده صنعت نفت اجرایی کنم. ناترازی تولید مصرف گاز و تولید در حوزه‌های مختلف از جمله گاز خانگی، کشاورزی، تجاری مشکلاتی را پدید آورده و آثار مخرب زیست محیطی را موجب شده است و نه تنها زیان‌های سنگین در تولید ناخالص ملی به باور آورده بلکه می‌تواند کشور را با چالش‌های امنیتی و اجتماعی مواجه کند و باید توجه داشت که اصل مساله کاملا فرابخشی و مربوط به ذینفعان مختلفی در کشور است لذا لازم است با یک عزم ملی و با برنامه ریزی به موضوع ناترازی گاز رسیدگی عاجل شود. راهکارها باید هر دو بخش تولید و مصرف را دربر گیرد و در دو بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت پیش بینی شود. در بخش اقدامات کوتاه مدت اجرای مستمر پروژه‌های نگه داشت تولید میعانات گازی به ویژه افزایش تولید میدان گازی پارس جنوبی، اجرای طرح ضربتی توسعه میادین گازی مستقل در مرکز کشور و توسعه فاز اول میدان گازی کیش در دستور قرار دارد و اقدامات بلند مدت شامل تسریع در اجرای طرح فشار افزایی پارس جنوبی دیده شده است و اگر به این موضوع به سرعت رسیدگی نشود طی دو سه سال آتی سالانه معادل یک فاز پارس جنوبی یعنی ۲۸ میلیون متر مکعب تولید از این مخزن استراتژیک مشترک از دست خواهد رفت. لذا رسیدگی به این موضوع از اوجب واجبات است. همینطور انعقاد قراردادها و اجرای پروژه‌های ۱۶ میدان گازی و مخازن و تکمیل طرح‌های بلند مدت تاسیسات جمع آوری گازهای مشعل و گازهای همراه نیز یک ضرورت است.

برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه اقداماتی در دوران شهید رئیسی در حوزه دیپلماسی انرژی به ویژه در زمینه تجارت گاز با کشورهای منطقه شروع شده است و ما نیز این راه را با جدیت ادامه خواهیم داد و هیچ فرصتی را برای انتقال انرژی از مسیر ایران از دست نخواهیم داد. همچنین آنچه در مورد تجارت گاز با کشورهای روسیه و ترکمنستان آغاز شده است با جدیت دنبال خواهیم کرد. دستیابی به این اهداف نیازمند توسعه زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی و همچنین تأسیسات متنوع صادراتی از جمله LNG است که از برنامه ویژه ارائه شده است.اما اولویت هشتم و پایانی رفع نگرانی‌ها و انتظارات کارکنان صنعت نفت به ویژه در بخش‌های عملیاتی است، صنعت نفت چنانکه تا امروز جزء افتخارات این مملکت بوده است چرا که با بدنه قوی، متخصص و ماهر و متعهد به مسیر خود ادامه خواهد داد، بنده به دنبال جذب حداکثری نخبگان و جلوگیری از خروج نخبگان از کشور و جبران شایسته خدمات تمامی کارکنان صنعت نفت خواهم بود و آن را وظیفه خود می‌دانم. و اما کلام آخر؛ من محسن پاک نژاد رهرو ولایت، فرزند صنعت نفت با حدود سه دهه سابقه کاری و مدیریت در حوزه‌های مختلف این صنعت از برنامه‌ریزی تا تولید، تا نظارت و فروش، از سطوح میانی تا مدیریتی خدمت کرده‌ام و بر پیچیدگی‌ها و زوایای پیدا و پنهان و حساسیت‌های این صنعت آگاهی کامل دارم، هرچند دوستان بنده را به افراد مختلفی منتصب کرده‌اند اما باید قاطعانه با صداقت و صراحت عرض کنم مشی مدیریتی من مستقل و در چهارچوب سیاست‌های متعالی نظام و رئیس جمهور محترم و در هماهنگی و تعامل کامل با مجلس شورای اسلامی خواهد بود و بار دیگر از رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان که بنده را لایق این مأموریت خطیر دانستند کمال تشکر دارم و در محضر ملت ایران و نمایندگان آنها قول می‌دهم در صورت کسب رأی اعتماد برای مشکلات و موانع ذکر شده از هیچ کوششی دریغ نکنم و از هیچ ظرفیتی چشم نپوشیم. اینجانب خود را ملزم به تبعیت از سیاست های مقام معظم رهبری از جمله مردمی کردن بنگاه‌ها، توجه به ساخت داخل، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، توسعه حداکثری بالادستی، تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی می‌دانم. متعهد می شویم تولید نفت نسبت به امروز ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند.

اولویت سوم افزایش تولید نفت و گاز متناسب با ذخایر کشور است، مسئله جهانی گذار از انرژی فسیلی مسئله ای جدی و نیازمند توجه ویژه است. فرصت ما برای تبدیل منابع عظیم ثروت زیرزمینی به ثروت رو زمینی هر روز که جهان به قله مصرف انرژی نزدیک می شود کوتاه تر است. عزم جدی برای شکوفایی ظرفیت های تولید و تجارت نفت و گاز ضرورتی ملی است به همین جهت از اهداف دارای اولویت وزارت نفت است.متعهد به افزایش تولید نفت و گاز برای تحقق اهداف برنامه هفتم هستیم، زمانی که حرف از قله مصرف انرژی می شود زمانبندی است که بر اساس مطالعات انجام شده تدوین شده که تا حدود ۲۰ سال آینده فروش سوخت های فسیلی در جهان با محدودیت روبرو می شود بنابراین تاخیر در تولید نفت خام امری نابخشودنی است و باید تلاش کنیم ظرفیت تولید نفت خام را افزایش دهیم.رهنمودهای مقام معظم رهبری در نمایشگاه سال گذشته صنعت نفت چراغ راه آینده ما است و تاکید ما استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و تسریع در عقد قراردادهای نفتی است.

نکته مهم در این میانه این است که در این برنامه بخش عمده کارها به شرکت های توانمند ایرانی، ارجاع می شود و در چنین حالتی تمامی ظرفیت های کارخانه های صنایع سنگین در کشور و پیمانکاران به کار گرفته می شود.اولویت چهارم تامین منابع مالی و سرمایه گذاری برای اجرای طرح های صنعت نفت و گاز است باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که وضعیت مالی امروز صنعت نفت ما قابل مقایسه با سال های گذشته نیست. شرایط خاص بین المللی دسترسی ما را به سرمایه گذاری های خارجی محدود کرده است. سهم واقعی شرکت نفت از درآمدهای نفتی نیز به دلایل مختلف طی سال های اخیر کاهشی ملموس یافته به حدی که منابع داخلی این شرکت به سختی تکافوی توسعه این صنعت را می دهند.

پس از صحبت‌های وزیر نیرو، سخنگویان کمیسیون‌های انرژی و کشاورزی گزارش کمیسیو‌ن‌های متبوع خودشان را در خصوص عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو قرات و موافقت این دو کمیسیون با  این وزیر پیشنهادی را اعلام کردند.

در پایان هم در ساعت ۱۹:۵ دقیقه محمدباقر قالیباف زنگ پایان جلسه امروز را به صدا درآورد و گفت جلسه بعدی صبح فردا رأس ساعت ۷:۴۵ دقیقه خواهد بود و با بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش تکلیف کابینه چهاردهم مشخص خواهد شد.​

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 132460 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
شرق 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 26 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 26 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 27 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 27 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 27 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 28 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 28 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 35 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 37 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 51 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 52 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 53 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]