پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ /
132392
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۲

صالحی: کاهش سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت نگران کننده است

«از حسن اعتمادی که نمایندگان به بنده داشتند تشکر می‌کنم، جلسه امروز به این شکل برگزار شد (عدم وجود مخالفان برای وزیر پیشنهادی)، مسئولیت من را مضاعف کرد. از رئیس جمهور صادق و مردمی سپاسگزارم که فرصت تجدید خدمت را برای بنده فراهم کردند. ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است این مهم‌ترین نکته‌ای است که دولت چهاردهم را متمایز می‌کند.»



وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از وزارت خانه‌های پیشران برای تحکیم وفاق دولت و ملت وزارت فرهنگ و ارشاد است. با استفاده از راهنمایی رهبری و مراجع و ظرفیت نخبگان و اصحاب هنر تلاش می‌کنم در حوزه تقویت وفاق ملی در سطح دولت و ملت موثر باشم.
به گزارش ایلنا، سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: از حسن اعتمادی که نمایندگان به بنده داشتند تشکر می‌کنم، جلسه امروز به این شکل برگزار شد (عدم وجود مخالفان برای وزیر پیشنهادی)، مسئولیت من را مضاعف کرد.
وی ضمن ادای احترام به همه هنرمندان و فعالان رسانه و حوزه فرهنگی و دینی گفت: از رئیس جمهور صادق و مردمی سپاسگزارم که فرصت تجدید خدمت را برای بنده فراهم کردند. ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است این مهم‌ترین نکته‌ای است که دولت چهاردهم را متمایز می‌کند.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این نظریه در فضای نظری و عملی در دو سطح باید امتداد پیدا کند، گفت: نظام حکمرانی و رابطه دولت و ملت در مورد رابطه دولت و ملت دغدغه جدی وجود دارد کاهش سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت و شیب ایجاد شده نگران کننده است.
وی گفت: فاصله گروه‌های مرجع پیشکسوتان و اصحاب فرهنگ با ارکان حکمرانی هم یکی دیگر از عوامل این نگرانی است. یکی از وزارت خانه‌های پیشران برای تحکیم وفاق دولت و ملت وزارت فرهنگ و ارشاد است. با استفاده از راهنمایی رهبری و مراجع و ظرفیت نخبگان و اصحاب هنر تلاش می‌کنم در حوزه تقویت وفاق ملی در سطح دولت و ملت موثر باشم.
وی با تاکید بر اینکه ایجاد وفاق ملی نیازمند درک درست از تغییرات اجتماعی است، مطرح کرد: مسایلی همچون زبان و ادبیات فارسی میراث غنی فرهنگی، فرهنگ اقوام و سنت‌ها و… هویت اجتماعی و فرهنگی ما را شکل داده و موجب سربلندی ایران شده است اما تغییرات اجتماعی در جامعه کم نیست لذا باید راهکارهای همراهی با این تغییر را پیدا کرد.
صالح شریعتی با اشاره به چند متغییر ایجاد شده در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی طی دهه‌های گذشته، گفت: به عنوان مثال سال ۱۳۵۵ از مجموع افراد بالای ۲۰ سال صرفا فقط ۲ درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند اما سال ۱۳۹۵ این درصد به ۱۸ رسیده است و اکنون نیز بالاتر رفته بنابراین حدود ۲۰ درصد جامعه ایران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که نشان از ایجاد طبقه‌ای با روح کنجکاو، جست‌وجوگر و خواهان تعامل با جامعه بیرون است.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۵۵ حدود ۶۵ درصد از زنان ایران بی‌سواد بودند اما این سهم در سال ۱۳۹۵ به حدود ۹۳.۴ درصد رسیده است، افزود: این تغییرات نشان از سهم بی‌مثال انقلاب در ارتقای فرهنگی و آموزشی زنان جامعه دارد و به معنای تحول در جامعه زنان ایرانی است بنابراین ما نمی‌توانیم این جامعه را نادیده بگیریم اما متاسفانه نرخ زنان تحصیل کرده دو برابر مردان تحصیل کرده است، ضمن آنکه سطح توقعات آنان در زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها تغییر کرده است لذا نمی‌توان این تحولات را نادیده گرفت و برای آن‌ها کاری انجام ندهیم.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مصارف فرهنگی نیز تحولات قابل توجه‌ای داشته است، توضیح داد: به عنوان مثال در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کردند که این مساله به معنای تغییر مسیر مصرف فرهنگی و نوع مصرف است و حدود ۸۰ درصد جست‌وجوها در شبکه اجتماعی بر مبنای جست‌وجوی فیلم است که نشان می‌دهد مصرف فرهنگی جامعه ایرانی تغییر قابل توجهی داشته است لذا برای ارتقای فرهنگی باید به راهکارهای جدید فکر کنیم و به یقین دیگر راهکارهای قدیمی پاسخگو نیستند هرچند اصول ثابت است و ما باید راهکارها را اصلاح کنیم.

منبع : fararu.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 132392 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
اسپوتنیک 25 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 33 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 34 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]