پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ /
131153
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰

دنیای غرب ما را به نقص حقوق بشر متهم می‌کند اما خود بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند

معاون قضایی قوه قضاییه در همایش حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی گفت: در حالی که کشور‌های غربی خود ناقض حقوق بشر هستند کشور‌های اسلامی مثل ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده و سیاه‌نمایی می‌کنند.



به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام صادق رحیمی در همایش حقوق بشر اسلامی و کرامت انسان که به مناسبت روز بسیج حقوقدانان با حضور رئیس کل دادگستری استان قزوین و جمعی از قضات و دانشجویان حقوق در سالن عدالت دادگستری کل استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: کرامت انسانی از موضوعاتی است که در فلسفه، علم حقوق، معاهدات و اسناد بین‌المللی و هم در قرآن، آموزه‌های دینی و روایات اسلامی درباره آن سخن گفته شده و هم سیاستمداران، فیلسوفان و دانشمندان علوم انسانی و قرآنی به آن پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه کرامت اکتسابی بر خلاف کرامت ذاتی قابل کسب است، گفت: این کرامت اکتسابی است که یکی را به قله کمال برده و شهید می‌کند و یکی را هم مفسد فی‌الارض می‌کند.

حجت‌الاسلام رحیمی ادامه داد: قرآن کریم به کرامت انسانی قائل است و در آیه ۱۳ سوره حجرات اشاره به کرامت دارد و قائل به آن است که همین کرامت ذاتی نیز قابل کم شدن است و گاهی به جایی می‌رسد که کرامت انسانی به صفر می‌رسد، همانند سارقان، ضاربان و کسانی که آرامش مردم را به هم می‌زند، که باید طبق قانون و قاطعانه با آن‌ها برخورد کرد.

معاون قضایی قوه قضاییه تصریح کرد: دنیای غرب که ما را به نقص حقوق بشر متهم می‌کند خود بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان هستند.

وی بیان کرد: در کشوری مثل سوئد برخلاف مقررات بین‌المللی افرادی همچون حمید نوری که یک کارمند معمولی در دادگاه عمومی بود را بدون هیچ اتهامی بی‌گناه زندانی کرده و حتی شکنجه نیز می‌دهند؛ که مصداق واقعی نقض حقوق بشر است.

حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه در قانون اساسی، قوانین ماهیتی و شکلی وجود دارد که کرامت انسانی در آن جای دارد و مقررات و اصول حقوق بشر را تبیین می‌کند، افزود:اصل قانونی بودن جرم و مجازات، اصل برائت و موضوعات مرتبط با زندانیان از جمله قوانینی است که در قانون اساسی به آن اشاره شده است و بلکه زندانیان از امکانات رفاهی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی خوبی برخوردارند.

معاون قضایی قوه قضاییه گفت: آن‌هایی که خودشان شعار حقوق بشر می‌دهند، اما به این قانون که در ماده ۹ اعلامیه حقوق بشر نیز ذکر شده است پابند نیستند. اما در کشور ما مطابق اصل ۳۲ و ۳۳ قانون اساسی ضمن رعایت حقوق بشر، نهاد‌های ارفاقی از قبیل آزادی مشروط، تعویق اجرای حکم، اصل فردی کردن مجازات، نهاد توبه و موارد زیادی وجود دارد که رعایت می‌شود.

وی با اشاره به مصادیق نقض حقوق بشر در کشور‌های اروپایی و آمریکا گفت: همان‌هایی که ما را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند، انسان‌ها را به درجه اول، دوم و سوم تقسیم می‌کنند.

معاون قضایی قوه قضاییه اضافه کرد: همین‌ کشورها در زمان جنگ تحمیلی سلاح‌های بیولوژیکی را در اختیار صدام قرار دادند، چندین هزار نفر را در ایران ترور کردند و امروز نیز تعداد زیادی کودک و زن را در غزه به شهادت می‌رسانند.

وی در خصوص ترور شهید اسماعیل هنیه در ایران گفت: کشور‌های مدعی حقوق بشر از قبیل اسرائیل با چراغ سبز آمریکا در یک اقدام تروریستی و تجاوز جدی علیه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و نقض آشکار اصول و موازین اساسی حقوق بین‌الملل خصوصا اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد، یک مهمان سیاسی را در کشور دیگر ترور می‌کنند.

معاون قضایی قوه قضاییه در پایان خاطر نشان کرد: همانطور که امام (ره) فرمود این غده سرطانی رفتنی است و انشالله رژیم منحوس اسرائیل از بین خواهد رفت و معتقدیم که تحقق این امر در گرو پیروی حول محور ولایت فقیه است.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 131153 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایلنا 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]