دوشنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ /
130911
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶

باید به مناطق مختلف کشور با نگاه عدالت محور خدمت کرد/وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تضمین کننده آینده کشور است

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این نکته را با همه وجودم احساس کردم که باید به مناطق مختلف کشور با نگاه عدالت محور خدمت کرد.



به گزارش ایلنا، ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: بنده در سال ۱۳۵۵ در منطقه‌ای متولد شدم که نه وضعیت عمرانی و نه وضعیت بهداشتی و نه امکانات آموزشی مناسبی نداشت. اما با پیروزی انقلاب اسلامی به تدریج روند پیشرفت و توسعه منطقه آغاز و جبران محرومیت‌ها شروع شد.

وی ادامه داد: در این میان نهضت آموزشی در منطقه ما گسترش یافت و جریانی مبارک که در سال‌های قبل با محوریت نظام آموزش عشایر بنیان گذاشته شده بود و پدر، عمو و دایی بنده از اولین معلمان همان نظام شرافتمند بودند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: پس از اخذ دیپلم در حوزه نرم افزار و در نهایت، هوش مصنوعی ادامه تحصیل دادم. رشته‌ای که اگرچه در سه دهه پیش شناخته شده نبود اما افراد مطلع می‌دانستند که آینده کشور و دنیا وابسته به چنین رشته‌ای خواهد بود.

هاشمی ادامه داد: تجربه ۲۰ ساله تدریس و تحقیق در دانشگاه‌های شیراز و تهران و نیز ۱۴ سال مدیریت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطوح ملی و استانی و نیز تجربه آموزش در مناطق محروم این نکته را با همه وجودم احساس کردم که باید به مناطق مختلف کشور با نگاه عدالت محور خدمت کرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: اینک در محضر شریف شما نمایندگان ملت می‌خواهم استواریم را بر عهدی که در همه این سال‌ها با خود داشتم تجدید کنم که برای بهبود وضعیت و پیشرفت همه جانبه کشور از هیچ کوششی فروگذار نکنم در این مسیر و مسیر حرکت به سمت اهداف بلند تسلیم ناملایمات کمبودها و دشواری ها نشوم بلکه همه توان و ظرفیت را برای تحقق بهترین‌ها بسیج نمایم.

وی افزود: بنده تجربه ۳۰ سال تحصیل و تحقیق در دانشگاه‌های شیراز و تهران و ۱۴ سال مدیریت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سطوح ملی و استانی و تجربه آموزش در مناطق محروم را دارم و معتقدم با نگاه عدالت‌محور باید به این مناطق خدمت کرد.

هاشمی یادآور شد: بنده در طول مدت فعالیت چه در دانشگاه و چه در قوای مجریه و قضائیه از سطوح استانی و ملی تعامل و اجماع‌سازی برای حداکثر کردن منافع ملی را مدنظر قرار داده و با ایده وفاق ملی خو گرفته‌ام و باور دارم دانایی مقدمه توانایی قدرت است و علم و قدرت در همسایگی هم قرار دارند بنابراین این همراهی صاحبان علم و اندیشه را به نحو احسن مورد بهره‌برداری قرار خواهم داد تا موجب حکمرانی کارآمد و عزتمندانه در تمام عرصه‌های مدیریتی و اجرایی کشور شود.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اگر ما به دنبال حکمرانی قدرتمند در فضای مجازی و رسیدن به جایگاه شایسته در دنیا هستیم راهکار آن رسیدن به مرزهای دانش است و بی‌گمان این وزارتخانه می‌تواند در این راستا پیشرفت کشور را تضمین کند چرا که پیشیران بسیاری از صنایع مختلف کشور اعم از کشاورزی، بهداشت، هوایی، خودرو و معدن خواهد بود، همچنین علوم انسانی و حوزوی بدون استفاده از این ظرفیت‌های اثرگذار در فضای مجازی و دنیای پیرامونی میسر نخواهد بود.

وی با اشاره به چالش‌های این حوزه که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: انسجام حکمرانی در فضای سایبری و مسائل مرتبط با دسترسی عموم ملت به صورت عادلانه به اینترنت پرسرعت، ارتقاء سهم محصولات دانش بنیان و مباحث مرتبط با مخاطرات سایبری، نقض حریم خصوصی مردم و سرمایه‌گذاری مناسب در مباحث زیرساختی در کشور از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی در ادامه از توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از موضوعاتی که به طور جدی دنبال می‌کند، همچنین توسعه زیرساخت‌های ثابت با استفاده از ظرفیت‌های پهپاد و جبران ناترازی بین زیرساخت ارتباطی همراه و ثابت در جهت تحقق عدالت ارتباطی، همچنین توسعه زیرساخت‌های ارتباطی روستاها از طریق حضور میدانی و تعامل با نمایندگان را از جمله برنامه‌های خود برای اداره این وزارتخانه برشمرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر زیرساخت‌های ارتباطی در کشور توسعه داده شده، بحث‌های مرتبط با خدمات نیز باید دیده شود در ضمینه توسعه دولت الکترونیک دستاوردهای خوبی داشته‌ایم اما این مهم در زندگی مردم دیده نشده است. باید همه مراجعات غیر ضروری را از زندگی مردم حذف کنیم. انسداد بسترهای فسادزا با تمام وجود دنبال می‌کنیم.

هاشمی ادامه داد: هوش مصنوعی می‌رود تا زندگی مردم را دچار تحول کند. آنچه هوش مصنوعی رقم می‌زند این است که می‌تواند خلق کند و می‌تواند شعر بسراید بدون آنکه بتوان آن را از اشعار سراینده تفکیک کرد. هوش مصنوعی اشتغال را تحت تاثیر جدی قرار می‌دهد. برخورد ما با هوش مصنوعی در صنایع برخورد فعال است. تراز هوش مصنوعی مثبت است اما نگاه موثر به هوش مصنوعی یکی از محورهای است که در کشور آن را دنبال می‌کنیم.

وی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقتصاد دیجیتال از موضوعات اصلی است که آن را دنبال می‌کنیم. همانگونه عنوان شد شتاب رشد اقتصاد دیجیتال کم شده زیرا سرمایه‌گذاری در آن دچار چالش شده است، باید از ظرفیت‌های این اقتصاد در قالب‌های مختلف استفاده کنیم و کیک اقتصاد دیجیتال را بزرگتر کنیم زیرا می‌تواند مانع از مهاجرت نخبگان به عنوان یکی از معضلات کشور شود.

هاشمی عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که برای آن برنامه جدی داریم الگوهای اقتصادی برای توصعه محتوا و کمک به شکل گیری اپراتورهایی در این حوزه است. با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان محیطی امن برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم.

وی افزود: صنعت فضایی از دیگر محورهایی است که به صورت ویژه آن را دنبال می‌کنیم هرچند در این زمینه طی سال‌های اخیر دستاوردهای عظیم داشته ایم. با نگاه تثبیت جایگاه کشور در مدار لئو و ورود به مدار ژئو با جدیت موضوع را دنبال می‌کنیم و ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد اقتصاد فضایی استفاده می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پست هوشمند از دیگر موضوعاتی است که در برنامه به صورت جدی مورد توجه قرار می‌دهیم. این اقدام با محوریت هوش مصنوعی و رفع گلوگاه‌های چالشی و افزایش رضایت مشتریان دنبال می‌شود.

هاشمی در زمینه روش‌های دسترسی به فضای مجازی گفت: متاسفانه استفاده از فیلترشکن‌ها در فضای مجازی آسیب‌های جدی به همراه داشته است. هزینه‌های زیادی به سبد هزینه‌های خانوار برای تهیه فیلترشکن‌ها اضافه شده است. شاهد هستیم که بسیاری از حملات سایبری به سامانه‌های داخلی از طریق داخل کشور و فیلترشکن‌های غیرمجاز ساماندهی می‌شود. دسترسی کودکان به محتواهای غیرمجاز تسهیل شده است، بنابراین باور من بر این است که نتوانسته‌ایم با ابزارهای موجود دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی را پاسخ دهیم. مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد به همین دلیل برخورد تکلیف شرعی و قانونی می‌دانیم که با استفاده از فناوری‌ها حوزه فنی و در تعامل با سایر حوزه‌ها بتوانیم دغدغه‌های مردم را پاسخ بدهیم به نحوی که تا از فرصت‌های فضای مجازی استفاده کنیم. /

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 130911 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
شرق 17 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 17 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 18 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 18 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 25 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 26 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 26 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 27 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 52 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
العالم 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]