پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ /
130915
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱

مسیر حرفه‌ای‌ام را به عنوان معلم از نقاط صفر مرزی آغاز کردم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم گفت: حقیقت تلخی که باید بر آن تاکید کنم وجود چالش‌های مزمن و بنیادین در آموزش وپرورش است که همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند که دغدغه‌ای ملی است و حل آن‌ها نیازمند همدلی همه جانبه ما است.



به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی نوبت عصر امروز -شنبه، ۲۷ مرداد ماه- مجلس شورای اسلامی گفت: خدای بزرگ را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر شما هستم تا برنامه دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهم.

وی ادامه داد: اینجانب مسیر حرفه‌ای ام را به عنوان یک معلم از نقاط صفر مرزی آغاز کردم و تا سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با مشکلات و چالش‌ها آشنا هستم و به مدد این تجربه طولانی، مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را درک کرده‌ام. وزرای آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب با نیت خیر برای بهبود آموزش و پرورش زحمت کشیده اند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم گفت: حقیقت تلخی که باید بر آن تاکید کنم، وجود چالش‌های مزمن و بنیادین در آموزش وپرورش است که همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند که دغدغه‌ای ملی است و حل آن‌ها نیازمند همدلی همه جانبه ما است. 

کاظمی گفت: در آموزه‌های دینی برگفته از قرآن کریم و احادیث، تعلیم و تربیت به عنوان مسیری برای تعالی و ابزاری برای رسیدن به کمال انسان شناخته شده است. همچنین مقام معظم رهبری با تأکید مکرر بر آموزش و پرورش تصریح کردند که پیشرفت علمی کشور باید به آموزش و پرورش مرتبط باشد و سیاست‌های کلان به گونه‌ای تعریف شود که قادر به رفع مشکلات آموزشی باشد. همچنین اذعان صاحبنظران به نقش حیاتی آموزش و پرورش در ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور به اهمیت نظام آموزشی در پیشرفت جامعه، توسعه پایدار و امنیت پایدار این واقعیت را روشن می‌سازد که آموزش و پرورش امروز تصویرگر افق‌های روشن هر جامعه است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: به عنوان یک معلم و به نمایندگی از جامعه یک میلیونی معلمان عاجزانه و ملتمسانه از شما تقاضا می‌کنم برای یک بار هم که شده است این آرزو را محقق کنید و آموزش و پرورش را بر صدر بنشانید و از اولویت‌های اول کشور قرار دهید تا پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور با شتاب مورد انتظار به حرکت درآید، با این حال علیرغم همه تلاش‌های معلمان و مدیران در این عرصه حوزه آموزش و پرورش به دلیل محدودیت‌های منابع و ناپایداری سیاست‌ها و طولانی بودن فرآیند رسیدن به نتایج مطلوب همواره از اولویت خارج شده است و کمتر به نقش حیاتی و تمدن‌ساز آن توجه شده است.

وی افزود: در جلسات کمیسیون‌ها به دغدغه‌های امنای ملت ایران با دقت گوش دادم و با تمام وجود درک کردم و معتقدم این چالش‌ها در سرنوشت فرزندان آینده کشور تأثیرگذار است که شامل غفلت از جایگاه آموزش و پرورش به مثابه امر ملی و رویکرد کوچک‌انگارانه به نظام تعلیم و تربیت در بخش‌های مختلف کشور، حاکمیت نگاه هزینه‌ای به آموزش و پرورش، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف نظام حکمرانی و اداره آموزش و پرورش، سیاست‌زدگی و فقدان سیاست پایدار در سیاست‌ها، برنامه‌ها و نظام راهبری آموزش و پرورش، تمرکزگرایی مفرط و عدم تفویض اختیارات در کاهش میل به نوآوری، خلاقیت و مشارکت، کاهش تدریجی جایگاه مرجعیت و منزلت مقام معلم به عنوان مقام پیشران تحول، کمبود نیروی انسانی و نارسایی در سازماندهی توزیع متوازن نیروها، کسری شدید نیروها در آغاز سال تحصیلی، ناکافی بودن امکانات و زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، ناترازی و کسری بودجه آموزش و پرورش در مقایسه با گستره رسالت، اهداف و مأموریت‌ها، کم توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش و فقدان روش‌های تأمین مالی، عدم تخصیص به هنگام منابع مالی و توزیع نامتوازن اعتبارات در بخش‌های مختلف، پایین بودن سرانه آموزشی، پرورش و ورزشی، بهره‌وری پایین و ضعف در مدیریت مصارف و منابع آموزش و پرورش، سیطره رویکرد آموزشی و انتقال محرومان و غفلت از تعلیم و تربیت تمام ساعتی و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آموزش و پرورش، کم توجهی به کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و سهم ناکافی آن در نظام آموزش و پرورش کشور می‌شود.

کاظمی ادامه داد: باور مشترک من و شما بزرگواران این است که برای ایجاد هرگونه تحول و ارتقاء کیفیت فرآیندهای تربیتی و آموزشی نقش بی‌بدیل معلمان باید در کانون توجه قرار گیرد، بر اساس فرامین حکیمانه مقام معظم رهبری معلمان باید به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور شناخته شوند. بیان دقیق ایشان در مورد تکریم معلمان باید برای همه ما حجت شرعی و قانونی و سرلوحه کار ما باشد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه همه باید از معلمان شکرگزار باشند، ادامه داد: همه ملت و یکایک مردم در سراسر کشور در هر رتبه و در هر شغلی باید از معلمان تشکر کنند. همچنین مقام معظم رهبری می فرمایند همه ما زیر بار منت معلمان هستیم.

وی تأکید کرد: باید اعتراف کنیم که پرداخت‌های رفاهی و مزایای جمعی برای معلمان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است لذا برای جبران منصفانه خدمات ارزنده این قشر و جذب نیروهای کارآمد در آموزش و پرورش آینده کشور به یک نظام پرداخت مستقل، شایسته و فراگیر و عادلانه نیاز داریم که با جایگاه بلند معلمان تناسب داشته باشد.

کاظمی تأکید کرد: معلمی که سنگ بنای آینده سازان این سرزمین را می‌نهد شایسته دریافت مزایای بالاتر و شرایط کاری مناسب تر است، مگر نمی‌گوییم معلم کارمند نیست و معلمی هنر است. همان طور که می‌دانیم برای ارتقاء کیفیت یادگیری دانش آموزان در مناطق محروم و تحقق عدالت آموزشی ضروری است تا از معلمان آموزش دیده و کارآمد در این مناطق بهره‌مند شویم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه خطاب به معلمان گفت: معلمان عزیز کشورمان سال‌ها در کنار شما بودم و قدرشناسی شما از دولت و مجلس محترم و البته انتظارات شما درباره بهبود شرایط زندگی‌تان را شنیده‌ام لذا به عنوان نماینده شما در دولت چهاردهم به نمایندگان شریف ملت ایران این تعهد را می‌دهم که صدای شما خواهم بود بنابراین بنده با تمام وجودم در تلاش هستم فضای امن و آرام برای کنشگری مسئولانه و البته قانونی شما را فراهم کنم و از هیچ تلاشی برای حمایت از ساحت معلمی و تضمین امنیت فرهنگی و آرامش شما فروگذار نخواهم کرد.

وی بیان کرد: به عنوان یک معلم مشکلات معیشتی و چالش‌های زندگی روزمره معلمان نجیب و بازنشسته را درک می‌کنم. شما پیشکسوتان گرانمایه آموزش و پرورش سال‌ها در تربیت نسلی از آینده‌سازان این سرزمین تلاش کرده‌اید و تأثیر تربیتی شما محدود به کلاس‌های درس نیست بلکه برای همیشه در ذهن و جان دانش آموزان ماندگار است لذا ما به وسعت ایران مدیون شما هستیم بنابراین با عزم و اراده جدی بهبود شرایط شما را پیگیری خواهیم کرد.

کاظمی با بیان اینکه بنده مشکلات معیشتی و درد و رنج خدمتگزاران شریف و نجیب مدارس را می‌دانم، بیان کرد: بنده می‌دانم با وجود کمبود ۳۰ هزار خدمتگزار، خدمتگزاران بار این بخش را به دوش می‌کشند لذا بنده حتما پیگیر مشکلات معیشتی آنها خواهم بود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه شعار بنده برای ایران، برای مدرسه است، گفت: فرزندان عزیزم، دختران و پسران ایران زمین، من برای فراهم ساختن زمینه‌های لازم جهت افزایش مشارکت و نقش‌آفرینی شما در فرایندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آموزش و پرورش و همچنین فعالیت‌های شما در مجلس دانش‌آموزی و سایر تشکل‌های داوطلبانه تلاش خواهم کرد. بنده امروز صدای شما را می‌شنوم و صدای شما را شنیدم و حتما نگرانی‌های شما را به طور دقیق بررسی خواهم کرد.

وی تأکید کرد: بنده همچنین صدای والدین عزیز را نیز می‌شنوم و به ارزش‌ها و خواسته‌ها و دغدغه‌های آنها واقفم لذا اطمینان می‌دهم در تمام فعالیت‌ها و سیاست‌های خود نظر و نیازهای خانواده‌ها را مدنظر قرار دهم لذا مشارکت آنها در این مسیر بسیار مهم است زیرا هم‌افزایی بین مدرسه و خانواده و فضاهای تربیتی به مانند مسجد می‌تواند به ساختن دنیای بهتر و شاداب‌تر کمک کند.

کاظمی تأکید کرد: بار دیگر در محضر نمایندگان شریف مجلس بر اهمیت بنیادین آموزش و پرورش تأکید دارم. تحقق کارکردهای اصلی نظام تعلیم و تربیت تنها با حمایت همه‌جانبه و فراهم آوردن منابع مالی و انسانی مناسب و مشارکت فعال همه ذینفعان به ویژه خیرین میسر می‌شود.

در روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هیچ نماینده‌ای در مخالفت با کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت نکرد.

خبر در حال تکمیل می باشد…

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 130915 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]