پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ /
128195
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰

قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، مشکلات دستگاه قضایی را کاهش می‌دهد

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: با اجرایی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول مشکلات کاهش و بهداشت قضایی در کشور حاکم می‌شود.



به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. خندانی در این نشست گفت: در ابتدا روز خبرنگار را خدمت خبرنگاران تبریک عرض می‌کنم. شهید صارمی در عین مظلومیت به شهادت رسیدند و این اتفاق نشان دهنده مظلومیت این قشر است. ما این موضوع را در به شهادت رسیدن خبرنگاران فلسطینی در غزه می‌بینیم که به شکل بسیار بدی به شهادت رسیدند.

وی افزود: در حوزه دفاتر ثبت اسناد ملی چندین موضوع داشتیم. آن چیزی که مربوط به قانون الزام ثبت رسمی معاملات غیر منقول است، این بود که تصویب این قانون چندین سال در مجمع تشخیص و شورای نگهبان به تاخیر افتاد که این تاخیر نشان دهنده مهم بودن این قانون است. این قانون اما با توجه به کم کاستی که داشت از اردیبهشت ۱۴۰۳ تصویب شد. چندین سازمان، ارگان و وزارتخانه نقش مهمی دارند، امیدواریم مسئولیت خودشان را به خوبی انجام داده تا مجریان مستقیم این قانون که بر عهده سردفتران، دفتریاران و مسئولان قوه قضاییه است، کار خود را در کنار سایر وظایف اصلی خود انجام دهند.

خندانی تصریح کرد: عمده مشکلات و تشکیل پرونده‌های مختلف در دستگاه قضایی ناشی از این بود که معاملات در جای مشخصی ثبت و ضبط نمی‌شود به صورت عادی و غیر رسمی منعقد می‌شود و به ثبت رسمی نمی‌رسید و مشکلات متعددی برای مردم پیش می‌آمد بنابراین مردم با اجرای این قانون نفع بسیاری می‌برند.

 

وی عنوان کرد: مشاورین املاک دارای مجوز باید با ما همکاری کنند. تعاملات و اقدامات خوبی هم انجام دادیم. امیدواریم سازمان ثبت املاک و اسناد به عنوان متولی این قانون با نظارت خود بتواند این قانون را اجرایی کند. توصیه ما به مشاورین املاک دارای مجوز رسمی این است که سامانه کاتب را داشته باشند و این اقدام موثر در ثبت اسناد را فراگرفته و نقش مهمی در کاهش اختلافات حقوقی ایفا کنند.

خندان بیان کرد: با تلاش روابط عمومی کانون سردفتران روز ۶ دی ماه به عنوان روز دفاتر رسمی در تقویم رسمی کشور به تصویب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید.

وی درباره آخرین وضعیت ایجاد امضای الکترونیک،‌ گفت: چون این موضوعات یک وضعیت خاصی دارند و یکسری الزمات و پیوست‌های امنیتی دارد، فعلا امکان عملیاتی کردن آن وجود ندارد اما به زودی به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.

خندانی اظهار کرد: مجموعه دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت اسناد و املاک آمادگی کامل برای اجرای و عملیاتی شدن این قانون را دارند. دفاتر اسناد رسمی از تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ دسترسی آن‌ها به سامانه کاتب و سامانه ثبت الکترونیک مهیا شده و از ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ دسترسی املاک دارای مجوز در کشور نیز به سامانه کاتب فراهم شده است هر مشاور املاک دارای مجوز می‌تواند به سامانه کاتب وارد شود و از این به بعد قرارداد‌های خود را در این سامانه به ثبت برساند.

 

 رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پایان تصریح کرد: در دور اول آزمون سردفتری ۹۶۰۰ مجوز در سال قبل داده شد که بیش از ۱۲۰۰ نفر ابلاغ گرفتند و مابقی به کارآموزی فرستاده شدند. در آزمون دوم ۴۶۰۰ نفر قبول شدند و شهریور آزمون بعدی برگزار خواهد شد.

 

 

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 128195 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 11 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 12 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 12 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 12 ساعت پيش [ 0 بازدید ]