پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ /
128371
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱

خبرنگاران امانت‌دارانه به انتقال اخبار بپردازند

رئیس دیوان عالی کشور گفت:خبرنگاران در انتقال اخبار و آگاه سازی افراد جامعه به صورت امانتدارانه و با در نظر گرفتن صحت اخبار و بدون پیرایه عمل کنند، این نکته از وظایف مهم و خطیری است که از همه خبرنگاران انتظار داریم.



به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری در مراسمی که به مناسبت روز خبرنگار و تقدیر از خبرنگاران برگزار شد، اظهار کرد: روز خبرنگار را به همه خبرنگاران و همه کسانی که در مسیر ارسال و انتشار اخبار زحمت می‌کشند و به نوعی مسیر و راه انتقال اطلاعات از جامعه به مسئولان و از مسئولان به جامعه هستند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

رئیس دیوان عالی کشور تاکید کرد: از خداوند می‌خواهم به خبرنگاران توفیق دهد در کار خود موفق باشند و بتوانند به وظیفه و تکلیف بسیار حساس و مهمی که برعهده دارند به نحو مطلوب و قابل قبولی عمل کنند.

وی با بیان اینکه در دستگاه قضایی، خبرگزاری میزان برای انتقال اطلاعات و اخبار در نظر گرفته شده است، یادآور شد: این خبرگزاری بخش قابل توجهی از اخبار دستگاه قضایی را به جامعه انتقال می‌دهد.

حجت‌الاسلام منتظری گفت: امیدواریم خبرنگاران در انتقال اخبار و آگاه‌سازی افراد جامعه از یکسری مسائلی که لازم است به جامعه منتقل شود، به صورت امانتدارانه، با در نظر گرفتن صحت اخبار و بدون پیرایه عمل کنند، این نکته از وظایف مهم و خطیری است که از همه خبرنگاران انتظار داریم.

وی تاکید کرد: امیدواریم اصحاب رسانه ضمن رعایت امانتداری، اخباری که جهت ارتقای اطلاعات جامعه و نیز اخباری که دارای بار مثبت هستند را به نحو جامع و کامل منعکس کنند. امروز رسانه‌های مکتوب، دیجیتال، فضای مجازی و رسانه ملی از حساسیت خاصی برخوردارند و باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به تاثیراتی که رسانه در اذهان مردم و فضای جامعه دارد، گفت: به طور مثال در رابطه با پرتاب موشک و غیره، اثرات انتشار خبر خیلی گسترده‌تر و سنگین‌تر و موثرتر است. وقتی انسان این مسئولیت کاربردی و میزان اثرگذاری را بررسی می‌کند، متوجه می‌شود کار خبرنگاران تا چه حد در ساختن و یا تخریب جامعه اثرگذار است.

وی با بیان اینکه همگی شاهد اثرات منفی و مثبت رسانه‌های عمومی مانند شبکه‌های اجتماعی و رسانه ملی در تحول عمیق جامعه بوده و هستیم، افزود: کار رسانه‌ها و کسانی که انتقال اخبار می‌دهند، بسیار حساس است و امیدواریم همه خبرنگاران و همه کسانی که در جامعه این مسئولیت خطیر را برعهده دارند، بتوانند این جایگاه مهم را درک کنند.

حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به اینکه یکی از واسطه‌های خداوند متعادل بین خالق و مخلوق پیامبران هستند و یکی از عناوین پیامبران، نبی است، افزود: نبی کسی است که خبر می‌آورد و پیامبر اکرم این رسالت مهم، آوردن اخبار غیبی از عالم ملکوت به عالم ناسور را برعهده داشتند. شغل خبرنگاری شعبه‌ای از آن مسئولیت خطیری است که پیامبران الهی بین خالق و مخلوق داشتند. خبرنگاران هم یکی از کارهایشان این است که اخبار را از منابع اصلی و از آن منبع بگیرند و به جامعه منتقل کنند.

رئیس دیوان عالی کشور بیان کرد: نکته دیگر این است که اخبار گاهی بار منفی دارد، اگر این مهم مورد توجه قرار نگیرد ممکن است موجب تخریب بخشی از جامعه شود. این بخش می‌تواند مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و سایر حوزه‌های دیگر را در بر بگیرد. خبرنگاران و خبرگزاری‌های متعهد باید در انتقال خبر رعایت این مسئله را داشته باشند.

وی یادآور شد: گاهی در جامعه شاهد هستیم، وقتی اتفاقی رخ می‌دهد، افرادی بدون اینکه ابعاد آن قضیه را ببینند و یا احیانا واقعیت‌ها را مورد لحاظ قرار دهند، آن خبر را منتشر می‌کنند که انتشار آن، آثار و تبعات اجتماعی دارد و امنیت روانی افراد را مخدوش می‌کند.

حجت‌الاسلام منتظری گاهی اوقات، نشر یک خبر که هنوز مراحل قضایی خود را طی نکرده است، موجب آزرده خاطر کردن افراد جامعه می‌شود و ریختن آبروی یک فرد می‌شود؛ حال آنکه آبرو رفتن، یک لحظه است، اما جمع کردن دوباره آن شاید به طول عمر آن فرد کفاف ندهد.

رئیس دیوان عالی کشور تاکید کرد: بدون حکم قاضی ما حق نداریم جزئیات پرونده را منتشر و با آبروی افراد بازی کنیم. اگر کسی جرمی را مرتکب شده و پرونده قضایی برای او تشکیل شده و مراحل قضایی را طی کرده است و به جایی رسیده که حکم قطعی صادر شده است، این حکم قطعی بحث دیگری دارد.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 128371 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]