سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ /
127721
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸

۵ عضو دولت رئیسی، یک زن و یک اهل سنت در فهرست احتمالی دولت پزشکیان؛ زمان اعلام اسامی کامل وزیران و کابینه «مسعود پزشکیان» مشخص شد/ ویدئو

آخرین اخبار و جزئیات درباره زمان اعلام اسامی کامل وزیران دولت «مسعود پزشکیان» و رای اعتماد مجلس به اعضای هیات دولت و کابینه دولت چهاردهم اعلام شد.



به گزارش شبکه شرق، جزئیات زمان اعلام اسامی کامل کابینه و وزیران دولت «مسعود پزشکیان» و رای اعتماد مجلس به اعضای هیات دولت چهاردهم اعلام شد.

اسامی کامل کابینه دولت پزشکیان فردا اعلام می‌شود

معاون امور مجلس «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری گفت: «فردا همه اعضای کابینه، به مجلس معرفی خواهند شد.»

شهرام دبیری، معاون امور مجلس «مسعود پزشکیان» و معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری روز شنبه «۲۰ مرداد ۱۴۰۳»، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه خود درباره زمان معرفی اسامی کابینه به مجلس گفت: «ان‌شاءالله فردا «یکشنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۳»، اسامی کابینه اعلام می‌شود و طی مراسمی در مجلس روند رای اعتماد آغاز خواهد شد.»

او درباره مشخص شدن اسامی افراد کابینه بیان کرد: «اسامی تقریبا مشخص شده است، در یکی، دو مورد ابهاماتی وجود دارد که امروز نهایی خواهد شد.»

دبیری در پاسخ به سوالی درباره حضور همه جناح‌ها و گروه‌ها و دولت‌ها و دولت «ابراهیم رئیسی» در کابینه دولت «مسعود پزشکیان» گفت: «لیست دکتر پزشکیان یک لیست فراجناحی است. ایشان از همه گروه‌های سیاسی لیست گرفته‌اند و بررسی کرده‌اند و کاملا براساس توانمندی افراد برای کابینه انتخاب شده‌اند.»

او درباره انتظار خود از مجلس گفت: «ضمن احترام خاصی که به نظرات نمایندگان مجلس قائل هستیم، امیدواریم با رویکرد مثبت لیست وزرای پیشنهادی را بررسی کنند؛ ما هم همواره خواسته‌های نمایندگان را مورد توجه قرار خواهیم داد و سعی می‌کنیم با تعامل خوب این کار را جلو ببریم.»

جدیدترین جزییات از وضعیت وزیران پیشنهادی دولت پزشکیان

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خبر داد که وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی برای تقدیم برنامه‌های خود به نمایندگان حضور یافته و به دغدغه‌ها و پرسش‌های ایشان پاسخ خواهند داد.

معاونت پارلمانی ریاست جمهوری اعلام کرد که «شهرام دبیری در طی هفته گذشته و بلافاصله پس از این‌که توسط رئیس‌جمهور به عنوان معاون امور مجلس ریاست جمهوری منصوب شد با توجه به نزدیک شدن به آغاز دولت چهاردهم، معرفی وزرای پیشنهادی و لزوم تشکیل کابینه، رایزنی‌های و جلسات فشرده‌ای با مجمع نمایندگان، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس، با هدف همگرایی و تقویت سطح تعامل دولت و مجلس و نیز هم‌فکری و هم‌افزایی ظرفیت‌های دوقوه در پیش گرفت تا با نزدیک شدن دیدگاهای دو طرف، جلوه همدلی و همکاری در صحن علنی و زمان بررسی اعتبار وزرا بروز کند.

دیدار و گفت‌وگو با اعضای مجمع نمایندگان استان‌های مختلف از جمله همدان، اصفهان، آذربایجان‌شرقی، سیستان و بلوچستان، نمایندگان اهل سنت و رایزنی با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌هایی همچون فراکسیون مستقلین ولایی، کمیسیون بهداشت و درمان و نیز دیدارهای جداگانه با شماری از نمایندگان در محل مجلس شورای اسلامی و دفتر معاونت امور مجلس از مهمترین برنامه‌هایی بود که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور طی هفته گذشته بی‌وقفه و بدون تعطیلی برای تحقق برنامه‌ها و اهداف دولت با تمرکز بر بررسی صلاحیت وزرای کابینه چهاردهم تشکیل شد و عملا معاونت پارلمانی به کانون رایزنی و ارتباط با قوه مقننه تبدیل شده است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این دیدارها با تاکید بر این‌که «ارتباط نزدیک و تعامل سازنده و گسترده با نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اولویت‌های اساسی دولت وفاق ملی است» بر ضرورت همگرایی همکاری دو قوه در رفع مشکلات مردم تاکید کرد.

دبیری با تاکید بر هماهنگی پزشکیان با معیارهای تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، کارآمدی، تخصص و پاکدستی را از معیارها و شروط اصلی دولت در انتخاب مدیران عنوان و تصریح کرد: مشی و رویکرد رئیس‌جمهور در هماهنگی و مشورت با رهبری عزیز هیچ تعارض و منافاتی با اختیارات و آزادی عمل نمایندگان در اعلام نظر و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت ندارد و معتقد است رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی، حق نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است. نمایندگان حق انتخاب دارند و در نهایت آنان هستند که باید در این باره تصمیم‌گیری کنند و دولت حتی به نظر مخالف آنان، احترام می‌گذارد و آنرا قبول دارد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که از اعلام فهرست اعضای هیات وزیران به مجلس در روز یکشنبه «بیست و یکم مرداد ماه» خبر داده بود، اظهارداشت: «معاونت امور مجلس در راستای فراهم کردن بستری مناسب برای تعامل و ارتباط هرچه بهتر وزیران پیشنهادی با نمایندگان مجلس، برنامه جامعی تنظیم کرده است تا وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌های مختلف حضور یابند.»

در این نشست‌ها وزیران پیشنهادی برنامه‌های خود را به نمایندگان تقدیم خواهند کرد و به دغدغه‌ها و پرسش‌های ایشان پاسخ خواهند داد و امیدواریم این مسیر دیدگاه‌ها و نظرات دو طرف را به هم نزدیک کند تا با رای حداکثری نمایندگان محترم دولت چهاردهم کار خود را برای خدمتگزاری به مردم آغاز کند. »

«مسعود پزشکیان» فرزند مجلس است

معاون پارلمانی «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور گفت: «همه باید تلاش کنند که تعامل خوبی بین مجلس و دولت در زمینه رأی اعتماد و در مراحل بعد در زمینه تهیه و ارائه لایحه شکل بگیرد.»

شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور امروز «شنبه»، در مراسم معارفه خود به عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و تودیع سید «محمود حسینی‌پور» سرپرست معاونت پارلمانی دولت سیزدهم، با بیان اینکه وظیفه معاونت پارلمانی وظیفه خیلی سنگین و حساسی است، اظهار داشت: «باید بتواند تعامل میان دو ارکان نظام یعنی قوه مجریه و مقننه را برقرار کرد.  مجلس از ارکان بسیار مهم نظام است و نمایندگان مجلس، نمایندگان مردم هستند که از مردم رأی گرفتند تا این‌که ضمن وضع قوانین و نظارت بر قوانین پیگیر کارها و مشکلات مردم باشند و باید برای این موضوع اهمیت خاصی قائل شویم.»

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اذعان داشت: «رئیس‌جمهور به من بسیار تاکید کردند که حتماً باید سعی کنیم ارتباط سازنده، تعامل و همدلی خیلی خوبی با نمایندگان مجلس داشته باشیم. آقای پزشکیان فرزند مجلس است و آقای عارف هم در مجلس و هم در دولت فعالیت داشتند و بر امور مجلس و دولت اشراف دارند.»

دبیری تاکید کرد: «همه باید تلاش کنند که تعامل خوبی بین مجلس و دولت در زمینه رأی اعتماد و در مراحل بعد در زمینه تهیه و ارائه لایحه شکل بگیرد.»

او تاکید کرد: «رئیس‌جمهور تلاش کرد که به صورت فراجناحی کابینه را تهیه کند و در این مسیر از نظرات جناح‌های سیاسی مختلف استفاده کرده است و امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رویکرد مثبت به لیست وزرای پیشنهادی داشته و حمایت جدی از کابینه داشته باشند.»

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: «در این دوره چهار ساله می‌خواهیم با هم کار کنیم. دولت و مجلس در ابتدای شکل‌گیری قرار دارند و از این لحاظ جوان است و باید ۴ سال با هم کار کنند. ما تلاش می‌کنیم در تمام مراحل در کنار نمایندگان مجلس باشیم و نمایندگان را روی چشم خود نگه می‌داریم. من هم فرد جناحی نیستم و از تمامی نیروهایی که علاقه‌مند به کمک به دولت و مجلس هستند و توان دارند، دعوت به همکاری می‌کنم. نگاه جناحی و سیاسی نداریم و مبنای کار ما فقط خدمت به مردم است.»

۵ عضو دولت رئیسی، یک زن و یک اهل سنت در فهرست احتمالی دولت پزشکیان

سایت خبری «تابناک»، فهرستی را منتشر کرد و خبر از ابقای ۵ وزیر و معاون دولت سیزدهم در دولت «مسعود پزشکیان» داد. بر اساس این گزارش، «سیداسماعیل خطیب» وزیر اطلاعات، «محمدعلی نیکبخت» وزیر کشاورزی، «امیرحسین رحیمی» وزیر دادگستری بار دیگر برای تصدی همین جایگاه به مجلس معرفی خواهند شد. «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی نیز برای وزارت راه و شهرسازی و «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت، برای وزارت نیرو معرفی خواهد شد. پیش از این، اخباری مبنی بر این‌که «رضا مراد صحرایی» وزیر آموزش و پرورش نیز بار دیگر به مجلس معرفی خواهد شد، منتشر شده بود. صحبت‌هایی مبنی بر معرفی م«حسن حاجی‌میرزایی» رئیس دفتر پزشکیان و وزیر اسبق آموزش و پرورش برای عهده‌دار شدن مجدد این مسئولیت نیز به گوش می‌رسد که با واکنشی روبرو نشده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری تسنیم، ضمن تایید معرفی خطیب به مجلس، از قول یک منبع آگاه، از نهایی شدن انتخاب امیر خلبان نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح برای وزارت دفاع و «سیدعباس عراقچی» برای وزارت خارجه خبر داد. سکانداران هر سه وزارتخانه مذکور به علاوه وزارت کشور و ارشاد با نظر رهبری انتخاب و به مجلس معرفی می‌شوند. دولت چهاردهم احتمالاً نخستین دولتی خواهد بود که اعضای هیات وزیران را با نظر رهبری انتخاب خواهد کرد. شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این‌باره در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «رئیس‌جمهور محترم به صراحت اعلام کرده‌اند که اعضای هیات وزیران را با نظر رهبر انقلاب و تایید ایشان معرفی خواهند کرد.» این مساله با واکنش برخی اصولگرایان مواجه شد که دولت پزشکیان می‌خواهد ناکامی‌های احتمالی را متوجه مقام رهبری کند.

برخی اخبار غیررسمی از مطرح بودن مصطفی پورمحمدی به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات یا کشور و مجید انصاری به عنوان وزیر پیشنهادی کشور حکایت می‌کردند. با توجه به این که پورمحمدی سال‌ها سابقه معاونت و قائم مقامی در وزارت اطلاعات را داشت و پیش از این نیز وزیر دادگستری و کشور بود، نام او پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات در رسانه‌ها مطرح شده بود. گفته می‌شود که این اسامی از فهرست نهایی حذف شده‌اند، اما وزیر کشور به زودی مشخص خواهد شد.

زنان و اهل سنت در کابینه پزشکیان

در فهرست‌های منتشر شده که مورد تائید یا تکذیب قرار نگرفته است، نام «پروین داداندیش» به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و «سیدعماد حسینی» برای وزارت نفت دیده می‌شود. «پروین داداندیش»، استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران غرب، رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه و همسر «محمود واعظی» مقام پیشین دولت روحانی است.

«سیدعماد حسینی» نیز از متخصصان حوزه نفت است که سابقه معاون امور مهندسی وزیر نفت در دوران صدارت بیژن زنگنه را دارد. حسینی نماینده دو دوره مجلس نیز بوده و از متخصصان کرد اهل سنت است.

منبع:

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 127721 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 37 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 37 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]