پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ /
127828
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱

اخبار سیاسی ۲۰ مرداد؛ سه انتصاب جدید پزشکیان/۲۷مرداد؛ آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

«سه انتصاب دیگر در دولت چهاردهم»، «رای اعتماد به وزرای دولت چهاردهم»، «واکنش به شهادت اسماعیل هنیه» و «تودیع و معارفه معاونان پارلمانی ریاست جمهوری» از موضوعات مهم خبری بیستم مرداد ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.



به گزارش ایسنا، بنابراعلام سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، از روز شنبه-۲۷ مرداد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز می‌شود.

علیرضا سلیمی با اشاره به اینکه دولت وعده داده که فردا (۲۱ مردادماه) لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند، ادامه داد: بعد از اعلام وصول نامه رئیس جمهور درباره وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم جلسات کمیسیون‌های تخصصی با حضور وزرای پیشنهادی برای ارائه برنامه‌هایشان تشکیل می‌شود. بر این اساس مجلس شورای اسلامی در هفته جاری تنها روز یکشنبه جلسه علنی دارد و کمیسیون‌ها در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برای بررسی برنامه وزرا جلسه تشکیل خواهند داد.

در همین ارتباط معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خبر داد که وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی برای تقدیم برنامه‌های خود به نمایندگان حضور یافته و به دغدغه‌ها و پرسش‌های ‌ایشان پاسخ‌ خواهند داد.

شهرام دبیری با تاکید بر اینکه لیست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، فراجناحی است و براساس توانمندی، انتخاب شده‌اند، افزود: امیدواریم نمایندگان با رویکرد مثبت لیست را بررسی کنند. ما هم خواسته‌های نمایندگان را مدنظر داریم و سعی می‌کنیم با تعامل، امور را به پیش ببریم.

امروز همچنین مراسم تودیع و معارفه سید محمود حسینی‌پور و شهرام دبیری معاونان پیشین و جدید پارلمانی ریاست جمهوری با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزارشد.

محمدرضا عارف در بخشی از این مراسم خاطرنشان کرد: رویکرد دولت چهاردهم این است که در یک فضای صمیمانه، برادارنه و با قبول این‌که یک هدف و یک کار داریم، قانون برنامه هفتم به عنوان میثاق ملی را اجرا کند. این‌که آیا احکامی از برنامه هفتم باید اصلاح شود یا نه، بحث فنی و کارشناسی است. ما قوانین را وحی منزل نمی‌دانیم ولی اجرای قوانین را یک اصل می‌دانیم.

شهرام دبیری هم در مراسم معارفه خود ضمن تاکید بر اینکه فرد جناحی نیستم و از تمامی نیروهایی که علاقه‌مند به کمک به دولت و مجلس هستند و توان دارند، دعوت به همکاری می‌کنم، افزود: در این دوره چهار ساله می خواهیم با هم کار کنیم. دولت و مجلس در ابتدای شکل‌گیری قرار دارند و از این لحاظ جوان است و باید ۴ سال با هم کار کنند. ما تلاش می‌کنیم در تمام مراحل در کنار نمایندگان مجلس باشیم و نمایندگان را روی چشم خود نگه می‌داریم. نگاه جناحی و سیاسی نداریم و مبنای کار ما فقط خدمت به مردم است.

****

ظهر امروز، رئیس جمهور با صدور حکمی محمد اسلامی را با توجه به مراتب شایستگی، تجارب ارزنده مدیریتی و سوابق اجرایی به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب و تصریح کرد: امید است با اتکال به خداوند متعال و در چارچوب قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم و تعامل با هیات محترم وزیران در تحقق اهداف دولت و حل مشکلات کشور مجدانه بکوشید.

مسعود پزشکیان در حکمی دیگر سعید اوحدی که پیش از این سابقه معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش و ریاست سازمان حج و زیارت را در کارنامه داشته است را به‌ سمت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب کرد.

پزشکیان در سومین حکم امروز خود، حسین افشین را به سمت معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور منصوب کرد.

****

در ادامه واکنش ها به ترور وشهادت اسماعیل هنیه، دریابان علی شمخانی مشاور سیاسی رهبری انقلاب اسلامی با انتشار پستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تنها هدف ‎رژیم اسراییل در کشتار نمازگزاران ‎مدرسه تابعین در غزه و ترور شهید ‎اسماعیل هنیه در ‎ایران جنگ‌طلبی و به شکست‌کشاندن مذاکرات آتش‌بس است. فرآیندهای حقوقی، دیپلماتیک و رسانه‌ای طی‌شده، مقدمات تنبیه شدید رژیمی که جز زبان زور نمی‌فهمد را فراهم کرده است.

همچنین محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی دفاع مقدس، در دیدار با جمعی از رزمندگان دوران جنگ تحمیلی با محکوم‌کردن جنایات اسرائیل در غزه و انتقاد از استانداردهای دوگانه حقوق بشری آمریکا و غرب، اظهار کرد: ایران پاسخی قوی به اقدامات شرورانه رژیم صهیونیستی خواهد داد. طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران حق دفاع مشروع از خود دارد و در این زمینه مماشات نخواهد کرد.

در طول یک هفته اخیر،  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم جلسات متعددی پیرامون موضوع ترور شهید اسماعیل هنیه با حضور مسئولان مختلف امنیتی، نظامی و دستگاه دیپلماسی کشور برگزار کرده است.

علی خضریان با اشاره به این جلسات و ضمن تاکید بر اتفاق نظر مقامات ارشد کشور درباره ضرورت تنبیه رژیم صهیونیستی و برخورد بازدارنده با متجاوز، گفت: با توجه به روشن شدن ابعاد این اقدام تروریستی برای دستگاه‌های امنیتی و نظامی کشور، آمران و عاملان این جنایت مجازات سختی خواهند شد.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 127828 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
شرق 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 8 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 10 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 13 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 14 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 14 ساعت پيش [ 0 بازدید ]