یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ /
125901
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱:۳۰

نگرانی آمریکا از پهلوگیری سلاح دریایی غول‌پیکر چین/ عکس

پیشرفت سریع و قابل‌توجه چین در ساخت کشتی تهاجمی Type ۰۷۶، به نگرانی آمریکا افزوده است.



امیرمسعود عابدین_ در اول آگوست، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا (CSIS)، گزارشی را منتشر کرد که به پیشرفت سریع چین در ساخت کشتی Type ۰۷۶ اشاره می‌کرد. این گزارش بر اساس داده‌های ماهواره‌ای از ۴ ژوئیه ۲۰۲۴، می‌گوید که تایپ ۰۷۶ احتمالاً در نیمه اول سال ۲۰۲۵ به ناوگان دریایی اضافه می‌شود. این کشتی پس از راه‌اندازی، چندین ماه یا حتی سال‌ها زمان لازم دارد تا به‌طور کامل در نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق (PLAN) راه‌اندازی شود.

این کشتی آماده تبدیل شدن به بزرگ‌ترین کشتی تهاجمی آبی‌خاکی در جهان است. ابعاد عرشه پرواز آن تقریباً ۲۶۰ متر در ۵۲ متر است که معادل نزدیک به ۱۳۵۰۰ متر مربع یا به‌اندازه سه زمین فوتبال آمریکایی است.

نگرانی آمریکا از پهلوگیری سلاح دریایی غول‌پیکر چین/ عکس

ابعاد چشمگیر Type ۰۷۶ از رقبای آمریکایی و ژاپنی پیشی می‌گیرد. همچنین به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از نسل قبلی چینی خود، یعنی Type ۰۷۵ است. این کشتی جدید نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ برای ایجاد قدرت فراتر از خط ساحلی چین بوده که نشان‌دهنده یک جهش قابل‌توجه در توانایی‌های دریایی آن است. گزارش CSIS اشاره کرد که سرعت ساخت نوع ۰۷۶ حتی با توجه به استانداردهای کارخانه‌های کشتی‌سازی چین، قابل‌توجه بود.

درحالی‌که انتظار نمی‌رفت معرفی تایپ ۰۷۶ به‌طور اساسی تعادل نظامی در منطقه هند و اقیانوس آرام را تغییر دهد، اما در نهایت ظرفیت ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) را برای ارائه قدرت رزمی در سراسر اقیانوس آرام غربی، دریای چین جنوبی و فراتر از آن افزایش می‌دهد.

نسل بعدی کشتی تهاجمی دوزیست چین چقدر توانایی دارد؟

مناقشات متعدد ارضی و دریایی چین با سایر کشورهای منطقه هند و اقیانوس آرام، سکوهای آبی‌خاکی را برای استقرار و حفظ نیروها از راه دور ضروری می‌کند. بنابراین، این کشتی هیولا به‌طور قابل‌توجهی، توانایی پکن را برای اثبات تسلط خود در منطقه افزایش می‌دهد.

نگرانی آمریکا از پهلوگیری سلاح دریایی غول‌پیکر چین/ عکس

علاوه بر اندازه چشمگیر، تایپ ۰۷۶ چندین ویژگی تکنولوژیکی پیشرفته را معرفی می‌کند که آن را از سایر کشتی‌های تهاجمی آبی‌خاکی متمایز می‌کند. مهم‌تر از همه، این کشتی شامل یک سیستم پرتابگر است که برای پرتاب هواپیماهای بال ثابت طراحی شده است. این قابلیت برای کشتی‌های تهاجمی آبی‌خاکی که به‌طور سنتی به پرتاب هلیکوپترها و هواپیماهای V/STOL مانند F-۳۵B محدود می‌شدند، بی‌سابقه است.

کشتی تهاجمی و پیشرفته آبی‌خاکی می‌تواند نقش مهمی در استراتژی‌های مختلف نظامی، از جمله مداخلات احتمالی چین علیه تایوان و دفاع از ادعاهای منطقه‌ای گسترده و مورد مناقشه آن ایفا کند.

منبع: eurasiantimes

۲۲۷۳۲۲

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 125901 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
مشرق 11 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 12 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 13 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 13 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 14 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 56 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 56 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 57 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 57 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]