دوشنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ /
124999
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸

سه رکن پاسخ بازدارنده به اسرائیل

به گزارش مشرق، سرباز روح الله، فعال فضای مجازی در تلگرام نوشت: سه رکن پاسخ بازدارنده به اسرائیل نکات ذیل با عنوان “معادله بازدارندگی در برابر رژیم اسرائیل چیست؟” استنباط کردم که خدمت‌تان می‌نگارم. این نکات حاوی “سه رکن” اصلی برای آن پاسخ بازدارنده است. مساله ما در برابر اسرائیل “پاسخ” نیست؛ مساله “بازدارندگی” است […]

به گزارش مشرق، سرباز روح الله، فعال فضای مجازی در تلگرام نوشت:
سه رکن پاسخ بازدارنده به اسرائیل
نکات ذیل با عنوان “معادله بازدارندگی در برابر رژیم اسرائیل چیست؟” استنباط کردم که خدمت‌تان می‌نگارم. این نکات حاوی “سه رکن” اصلی برای آن پاسخ بازدارنده است.
مساله ما در برابر اسرائیل “پاسخ” نیست؛ مساله “بازدارندگی” است و بازدارندگی اخص از پاسخ است. یعنی بازدازندگی قطعا خلال پاسخ ایران به اسرائیل رقم می‌خورد اما هر پاسخی بازدارنده نیست.
رژیم، ضعف عملیات نظامی خود را در غزه و شمال را با کشاندن معرکه به “حوزه امنیتی” که مزیت نسبی‌اش است جبران کرده. واکنش حوزه امنیتی علیه اسرائیل با چالش‌های متعددی روبروست. در حال حاضر چندان در دسترس نیست. پاسخ بازدانده نمی‌تواند موکول به رفع این چالش‌ها شود اما پاسخ بازدارنده نباید باعث غفلت از رویارویی امنیتی و عملیات ویژه با رژیم شود. هشت دهه است رژیم در حوزه امنیتی توسعه یافته و به دشمنانش ضربه زده و این رویه ادامه خواهد داشت. بعضی اوقات می‌شود پاسخ اقدام امنیتی را با اقدام سخت نظامی محقق کرد اما این شرایط همیشه مهیا نیست.
اهداف “نظامی” در اسرائیل خلال عملیات وعده صادق شاهد تلفات نظامی اقلا چندانی نبودند. اهداف حساس “اقتصادی” رژیم چه در خود سرزمین‌های اشغالی و چه در دیگر مناطق مورد اصابت قرار نگرفته‌اند. “ساکنین” اسرائیل بجز غلاف غزه و شهرک‌های نواحی شمالی حسی و ادراک چندانی از جنگ ندارند و خون و خرابی‌ای از نزدیک ندیده‌اند. هرکدام از این اهداف نظامی، اقتصادی و شهرک‌نشینی می‌توانند محقق کننده “رکن نخست” آن پاسخ بازدارنده باشند.
“استمرار آتش” در صورت هرگونه و هر نوع واکنش اسرائیل به حمله، “رکن دوم” این پاسخ بازدارنده است. رویه‌ی آفندی و نه پدافندی در مواجهه با اسرائیل اگر استنباط نشود، خطر گسترش جنگ جدی‌تر خواهد شد. سینگال غلطی که به دشمن اجازه استمرار تهاجم را داده، ابراز به جنگ‌گریزی جمهوری اسلامی ایران در محور مقاومت است. اسرائیل روی رویه تدافعی و تنش‌زدای هیات حاکم جدید تهران [ولو به غلط] حساب باز کرده.
جبهه‌ای که باید در قبالش بازدارندگی ایجاد کرد منحصر به اسرائیل نمی‌شود. ما به مثابه “محور مقاومت” در تهاجم‌های اخیر با یک محور روبرو هستیم. ستون فقرات محور متخاصم با ما آمریکاست و کنشگر محوری آن اسرائیل. محور متخاصم که وجود منطقه‌ای‌اش “سنتکام” است، شامل کشورهای عربی منطقه علی‌الخصوص عربستان، اردن و مصر هم می‌شود. سنتکام عملا نقاط ضعف اسرائیل را تا حد بسیاری پوشانده است. هر اقدام آفندی محور مقاومت با پدافند مشترک و لایه‌لایه‌ی سنتکام روبروست که می‌تواند باعث شود پاسخ ما از بازدارندگی تهی گردد. تا سنتکام (که شامل کشورهای عربی هم می‌شود) هزینه ندهد، بازدارندگی محقق نمی‌شود. حمله به اجزایی از سنتکام که در برابر تهاجم علیه اسرائیل نقش‌آفرینی می‌کنند – چه آمریکایی‌ها و چه برخی دول عرب – “رکن سوم” این بازدارندگی است.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 124999 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]