سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ /
125224
۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸

افکار عمومی و حقوقدانان نسبت به پرونده شروین حاجی‌پور اقناع نشده‌اند

کامبیز نوروزی، حقوقدان و فعال رسانه‌ای گفت: در پرونده شروین حاجی‌پور، چه در رأی بدوی و چه در تجدیدنظر، جامعه و حقوقدانان قانع نمی‌شوند که دارد قانون و عدالت رعایت می‌شود. در چنین شرایطی یک تجدیدنظر کلی در سیاست کیفری باید اتفاق بیفتد؛ که کار هنرمند و فعالان مدنی به زندان‌ها نکشد و هر جمله و رفتار آنان را حمل بر جرم نکنند.



یک حقوقدان و فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه پرونده شروین حاجی‌پور یکی از پرونده‌هایی است که افکار عمومی و حقوقدانان نسبت به آن اقناع نشده‌اند، گفت: رئیس قوه قضائیه این اختیار را دارد که دستور رسیدگی مجدد به عنوان اعاده دادرسی بدهد. این موضوع در قوانین ما پیش‌بینی شده و من امیدوارم آقای محسنی اژه‌ای که همواره تکیه داشته‌اند بر اینکه از مجازات زندان کمتر استفاده و به قانون عمل شود، دستور رسیدگی مجدد به این پرونده بدهد.
به گزارش جماران، مشروح گفت‌وگو با کامبیز نوروزی را در ادامه می‌خوانید:
ارزیابی شما از پرونده شروین حاجی‌پور چیست؟
پرونده شروین حاجی‌پور یکی از پرونده‌هایی است که افکار عمومی و حقوقدانان نسبت به آن اقناع نشده‌اند. دادگاه غیر علنی بوده؛ و اینکه یک خواننده به خاطر یک ترانه ساده بخواهد به این شکل محکومیت زندان بگیرد، از لحاظ حقوقی قابل قبول نیست. اساسا زندان جای این قبیل افراد نیست. کافی است ما نگاه کنیم که به خصوص در طول ۱۵ سال اخیر چقدر رأی زندان برای هنرمندان و فعالان مدنی صادر شده و هیچ اثری هم از لحاظ میزان نارضایتی افراد جامعه نسبت به رفتار‌هایی که اتفاق می‌افتد، نداشته است. نشان‌دهنده این است که این دیدگاه کیفری بسیار ناکارآمد است و جز زندان کردن هیچ راه دیگری را برای بهبود رابطه بین مردم و دولت بلد نیست و زندان هم اثر مثبتی نگذاشته است.
در پرونده شروین حاجی‌پور هم، چه در رأی بدوی و چه در تجدیدنظر، جامعه و حقوقدانان قانع نمی‌شوند که دارد قانون و عدالت رعایت می‌شود. در چنین شرایطی یک تجدیدنظر کلی در سیاست کیفری باید اتفاق بیفتد که کار هنرمند و فعالان مدنی به زندان‌ها نکشد و هر جمله و رفتار آنان را حمل بر جرم نکنند.
درخواستی که شروین حاجی‌پور از رئیس قوه قضائیه در زمینه ورود به این پرونده داشته چقدر از لحاظ حقوقی صحیح است؟
رئیس قوه قضائیه این اختیار را دارد که دستور رسیدگی مجدد به عنوان اعاده دادرسی بدهد. این موضوع در قوانین ما پیش‌بینی شده و من امیدوارم آقای محسنی اژه‌ای که همواره تکیه داشته‌اند بر اینکه از مجازات زندان کمتر استفاده و به قانون عمل شود، دستور رسیدگی مجدد به این پرونده بدهد.
آیا سابقه دارد که رئیس قوه قضائیه این طور به پرونده‌های جزئی ورود پیدا کند؟
من حضور ذهن ندارم، ولی فکر می‌کنم مواردی بوده است. ضمن اینکه این پرونده جزئی نیست. زندان، حتی یک روز آن هم دشوار است. متأسفانه آنقدر مجازات زندان در ایران زیاد شده که همه فکر می‌کنند مسأله ساده‌ای است. زندان سخت‌ترین مجازات است. شما در نظر بگیرید که انسان‌‎هایی در قفس زندگی می‌کنند؛ زندان به این معنا است. اصلا نباید زندان را مجازات ساده‌ای تلقی کرد. خصوصا برای انسان‌های که فرهنگی، سیاسی و هنری هستند و اساسا زندگی آن‌ها در یک الگوی دیگری می‌چرخد.
مجازات شروین حاجی‌پور اصلا جزئی نیست. سه سال و هشت ماه زندگی در چهاردیواری یک قفس است. شما تصور کنید؛ خیلی دشوار و طاقت‌فرسا است.

منبع : fararu.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 125224 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
عصرایران 27 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 28 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 29 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 30 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 30 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 32 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 33 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 37 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 37 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ماه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 6 ماه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 3 ماه پيش [ 0 بازدید ]
اطلاحات 1 سال پيش [ 0 بازدید ]