چهارشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ /
124104
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۴:۱۶

یک برگ دیگر از کارنامه ناموفق دولت سیزدهم/ کاهش۱۱درصدی تولید خودرو در ۴ ماه نخست ۱۴۰۳

خودروسازان بزرگ کشور در ادامه روند نزولی خود، چهار ماه امسال را نیز با افت تولید پشت سر گذاشتند؛ اتفاقی که سه عامل اصلی شامل کمبود نقدینگی (ریال)، چالش ارز و قطعی برق، آن را رقم زده‌اند.



به گزارش خبرآنلاین، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: نکته دیگر در مورد آمار تولید چهارماهه خودروسازان، نقش محصولات قدیمی در نزولی شدن تیراژ آنهاست. در واقع افت تولید خودروسازان بیشتر از ناحیه مدل‌های قدیمی که از رده تولید خارج شده یا خواهند شد، رخ داده است. در غیاب آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت که گفته می‌شود این وزارتخانه به دلیل افت تولید از انتشار آن جلوگیری کرده، گزارش‌های ارسالی خودروسازان به سامانه کدال بورس، آخرین وضع آنها در تولید را عیان کرده است.

  بنابر آمار منتشره، کل تولید سه خودروساز بزرگ کشور در چهار ماه ابتدایی امسال کمتر از ۲۹۱هزار دستگاه بوده که مقایسه آن با تیراژ مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۱درصد افت را نشان می‌دهد.

تولید خودرو در کشور از ابتدای امسال تا به امروز معمولا نزولی بوده و با وجود هشدار فعالان صنعت خودرو بابت ادامه‌دار بودن این روند و درخواست آنها بابت انجام اقدامات اصلاحی (به‌خصوص افزایش قیمت کارخانه‌ای و تخصیص ارز) سیاستگذار چندان وقعی نگذاشت تا خودروسازان نخستین ماه تابستان را نیز با افت سپری کنند.

خودروسازان تا قبل از فرارسیدن روزهای گرم، با دو چالش کمبود نقدینگی ریالی ناشی از عدم اصلاح قیمت و عدم  تخصیص ارز مواجه بودند و در ادامه، بحران قطعی برق هم به چالش‌های آنها اضافه شد. انباشت این مسائل سبب شد تولید خودرو در چهار ماه امسال روندی رو به افت داشته باشد.

این در حالی است که طبق اعلام وزارت صمت، بناست در سال جاری یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید برسد. به نظر می‌رسد سهم خودروسازان بزرگ از تولید مدل‌های سواری در برنامه وزارت صمت، حدود ۱.۳میلیون دستگاه است. با این فرض، خودروسازان باید به طور متوسط ماهی نزدیک به ۱۱۰هزار دستگاه تولید داشته باشند. بنابراین، تولید چهارماهه خودروسازان در سال جاری باید به حدود ۴۴۰هزار دستگاه می‌رسید. این در حالی است که کل تولید سه خودروساز بزرگ در پایان تیر امسال حدود ۲۹۱هزار دستگاه بوده است. این آمار نشان می‌دهد غول‌های جاده‌مخصوص در چهار ماه نخست سال حدود ۱۵۰هزار دستگاه از برنامه صمت عقب مانده‌اند. اگر فرض کنیم همین روند تا پایان سال ادامه داشته باشد، کل تولید سواری خودروسازان بزرگ در انتهای امسال حتی به ۹۰۰هزار دستگاه هم نمی‌رسد.

از آن سو اگر قرار بر تحقق برنامه وزارت صمت در بخش سواری باشد، خودروسازان باید در هشت ماه باقیمانده از دوره حدود یک‌میلیون دستگاه محصول را به تولید برسانند، یعنی به طور متوسط ماهی ۱۱۲هزار دستگاه. این در شرایطی است که تولید ماهانه خودروسازان در تیر ماه امسال حتی ۸۰هزار دستگاه هم نبوده است.  

به‌هرحال اگر بناست برنامه مدنظر وزارت صمت تحقق پیدا کند، نیاز است موانع اصلی شامل کمبود نقدینگی و ارز و همچنین قطعی برق رفع شود؛ در غیر این صورت، نه‌تنها تیراژ موردنظر محقق نمی‌شود، احتمال افت تولید در مقایسه با سال گذشته هم بالاست. البته این نکته را نباید فراموش کرد که برنامه تولید ۱.۷میلیون دستگاهی برای امسال، از سوی وزارت صمت دولت سیزدهم اعلام شده و شاید وزیر صمت دولت جدید در آن تجدیدنظر کند.

یک برگ دیگر از کارنامه ناموفق دولت سیزدهم/ کاهش۱۱درصدی تولید خودرو در ۴ ماه نخست ۱۴۰۳

کارنامه تولید ۴ماهه خودروسازان

طبق آنچه در صورت‌های مالی سه خودروساز اصلی آمده، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع حدود ۲۹۰هزار و ۸۵۹دستگاه انواع خودروی سواری را در چهار ماه نخست امسال تولید کرده‌اند. این در حالی است که در مدت مشابه پارسال مجموع تولید محصولات سواری آنها ۳۲۵هزار و ۳۰۳دستگاه بود. بنابراین غول‌های جاده‌مخصوص در چهار ماه نخست امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، حدود ۱۱درصد افت تولید را تجربه کرده‌اند. در این بین، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌خودرویی‌ها شده که توانسته‌اند ۱۶۱هزار و ۵۶۸دستگاه محصول را در چهار ماه نخست امسال تولید کنند. این میزان تولید، افت ۹درصدی را نسبت به چهار ماه ابتدایی پارسال به دنبال داشته است.

سایپایی‌ها نیز به کمک زیرمجموعه خود، پارس‌خودرو، تولید حدودا ۱۳۰هزار دستگاهی را در چهار ماه ابتدایی امسال ثبت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۱۲درصد افت را نشان‌ می‌دهد. در حالت تفکیکی، سایپا تولید حدودا ۹۶هزار دستگاهی در چهار ماه امسال داشته و این در حالی است که میزان تولید این شرکت در مدت مشابه پارسال نزدیک به ۱۰۶هزار دستگاه بود. بنابراین دومین خودروساز بزرگ ایران بدون احتساب آمار پارس‌خودرو نیز دچار افت تولید ۹.۵درصدی در چهار ماه شده است. پارس‌خودرو  نیز  که ۳۳هزار و ۳۵۳دستگاه تولید در چهار ماه نخست امسال داشته، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با تیراژ ۴۲هزار و ۱۹۸دستگاهی، دچار افت ۲۱درصدی شده است.

اما بررسی آمار تولید خودروسازان در تیر امسال و مقایسه آن با ماه قبل – خرداد – نشان می‌دهد تولید ماهانه آنها نیز افت داشته است. طبق آمار، خودروسازان در تیر امسال حدود ۷۶هزار و ۴۱۸دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده‌اند. با توجه به تولید ۹۴هزار دستگاهی خودروسازان در خرداد سال جاری، آنها با افت ۱۹درصدی در تولید ماهانه روبه‌رو شده‌اند.

در حالت تفکیکی، ایران‌خودرو در تیر امسال تولید ۴۳هزار و ۴۴۰دستگاهی، سایپا تولید ۲۴هزار و ۳۲۸دستگاهی و پارس خودرو تولید ۸هزار و ۶۵۰دستگاهی داشته‌اند. بنابر آمار منتشرشده در سایت کدال، ایران‌خودرو در چهار ماه نخست امسال نیز مانند گذشته بیشترین تولید خود را به مدل‌های پژو اختصاص داده است. این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، حدود ۶۶هزار دستگاه انواع پژو را تولید کرده است. با توجه به تولید حدودا ۱۰۳هزار دستگاهی خانواده پژو در چهار ماه پارسال، ایران‌خودرویی‌ها در تولید اعضای این خانواده افت ۳۶درصدی داشته‌اند. ایران‌خودرو در حال حاضر تنها مدل ۲۰۷ را در قالب گروه پژو تولید می‌کند.

در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، گروه سورن تیراژ کمتر از ۲۸هزار  دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با در نظر گرفتن تیراژ حدودا ۱۷هزار و ۳۰۰دستگاهی این گروه خودرویی در چهار ماه پارسال، ایران‌خودرویی‌ها توانسته‌اند تولید در این گروه را ۶۱درصد بالا ببرند. این در حالی است که طبق آمار منتشره در سایت کدال، دنا در چهار ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تیراژ تقریبا ثابتی داشته است. ایران‌خودرو اعلام کرده در چهار ماه امسال حدود ۲۷هزار و ۲۰۰دستگاه دنا را به تولید رسانده است. دیگر محصول ایران‌خودرو به نام رانا چهار ماه نخست امسال را با رشد پشت‌سر گذاشته است. طبق اطلاعات منتشرشده در کدال، تا پایان تیر امسال شش‌هزار و ۳۷۱دستگاه رانا در این شرکت به تولید رسیده است. این در حالی است که ایران‌خودرویی‌ها در چهار ماه ابتدایی پارسال کمتر از پنج‌هزار و ۶۰۰دستگاه از این خودرو را تولید کرده بودند. با این حساب، تولید رانا در چهار ماه ۷۷۱ دستگاه افزایش یافته است.

طبق آمار، ایران‌خودرویی‌ها در چهار ماه ابتدایی سال گذشته‌، شش‌هزار و ۳۳۱دستگاه هایما را در سایت خراسان خود تولید کرده بودند، حال آنکه تولید این خودرو در بازه زمانی مشابه  سال‌جاری چهارهزار و ۴۶۸دستگاه بوده است. این آمار نشان می‌دهد تولید هایما هزار و ۸۶۳دستگاه پایین آمده است.

طبق آمار منتشره در کدال، ایران‌خودرو در چهار ماه ابتدایی امسال حدود ۲۱هزار و ۷۰۰دستگاه تارا تولید کرده است. این خودروساز در چهار ماه  پارسال کمتر از ۱۳هزار دستگاه از این محصول را به تولید رسانده بود. بنابراین تولید تارا در چهار ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۰درصدی را نشان می‌دهد.

از ایران‌خودرو بگذریم و به سراغ گروه سایپا برویم؛ دومین خودروساز بزرگ کشور که بیشترین حجم از سبد محصولاتش در چهار ماه امسال به خانواده ایکس ۲۰۰ (تیبا، کوئیک و ساینا) اختصاص داشته است. طبق آمار منتشره در کدال، سایپا در تولید این گروه خودرویی آمار حدودا ۷۱هزار دستگاهی را طی چهار ماه نخست سال جاری به جا گذاشته است. با توجه به تولید بیش از ۸۷هزار دستگاهی این گروه خودرویی در چهار ماه نخست پارسال، تیراژ خانواده ایکس ۲۰۰ بیش از ۱۸درصد افت کرده است.

در بازه زمانی تحت بررسی، سایپا همچنین توانسته ۱۸هزار و ۹۶۰دستگاه شاهین را به تولید برساند. این در حالی است که طی چهار ماه ابتدایی سال گذشته تیراژ شاهین ۱۸هزار و ۶۱۴دستگاه بود. با این حساب، تولید شاهین نسبت به چهار ماه نخست پارسال افزایشی جزئی داشته است. از سایپا به پارس‌خودرو برویم؛ سومین خودروساز بزرگ کشور که در چهار ماه ابتدایی امسال کوئیک دنده معمولی،  سهند و گروه Q200 را به تولید رسانده است. طبق گزارش ارسالی به بورس، گروه Q200 سایپا تولید ۲۵هزار و ۷۱۰دستگاهی در چهار ماه نخست امسال داشته که تفاوت چندانی با آمار مدت مشابه پارسال ندارد. پارس‌خودرو همچنین در حالی هزار و ۲۳۴دستگاه کوئیک معمولی دنده‌ای را در چهار ماه ابتدایی امسال تولید کرده که در مدت مشابه پارسال، حدود ۱۶هزار و ۵۰۰دستگاه از این خودرو به تولید رسیده بود. این شرکت همچنین در چهار ماه ابتدایی امسال ۶۹۲دستگاه سهند را به تولید رسانده است. سهند محصول جدید پارس‌خودرو به شمار می‌رود که در چهار ماه نخست پارسال تنها ۱۶دستگاه از آن تولید شد.

۲۳۳۰۲

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 124104 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
فرارو 10 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 42 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]