سه شنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۳ /
123361
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۱۱

ده‌ها میلیارد دلار پول نفت که فروختید، کجا رفت؟!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: انتشار خبر ویژه «وضعیت مالی و ارزی دولت‌های دوازدهم و سیزدهم قابل مقایسه نیست» در شماره دیروز کیهان، بازتاب گسترده‌ای داشت. این خبر، پاسخ به ادعای یک سایت اجاره‌ای و حق‌العمل کار بود که ادعا کرده بود: کشوری تعطیل با خزانه‌ای جارو شده، تحویل […]



به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: انتشار خبر ویژه «وضعیت مالی و ارزی دولت‌های دوازدهم و سیزدهم قابل مقایسه نیست» در شماره دیروز کیهان، بازتاب گسترده‌ای داشت.
این خبر، پاسخ به ادعای یک سایت اجاره‌ای و حق‌العمل کار بود که ادعا کرده بود: کشوری تعطیل با خزانه‌ای جارو شده، تحویل پزشکیان شد.
در واکنش به این ادعا استدلال شد که: تراز خزانه در سال ۱۴۰۰، منفیِ ۵۳هزار میلیارد تومان بود؛ به علاوه کسری بودجه ۴۵۰هزار میلیاردی، بدهی عمومی ۱۵۰۰هزار میلیاردی. همچنین تا سال ۱۴۰۵ بایستی ماهانه ۱۵هزار میلیارد پرداخت شود تا بدهی انباشته در دولت روحانی تسویه شود و در دولت شهید رئیسی ۵۵۰ همت آن تسویه شده است. فروش نفت در این دوره به ٢میلیون بشکه نزدیک شده که بیشترین مقدار از سال ٩٧ است. همچنین هیچ دولتمردی هم برخلاف مردادماه سه سال قبل نمی‌گوید که نمی‌توانیم حقوق سر ماه کارکنان دولت را بپردازیم… بر اساس احکام بودجه، امسال ۱۹میلیارد دلار از محل فروش نفت برای حمایت از تولید وارد صندوق توسعه ملی می‌شود که به اعتبار احیای صادرات نفت است. در حال حاضر موجودی ارزی صندوق توسعه ملی ۲۸.۶میلیارد دلار است. همچنین بانک مرکزی گزارش داده که از ابتدای سال تاکنون، تامین ارز کالاهای موردنیاز کشور از مرز ۲۲.۶میلیارد دلار گذشته است. دولت روحانی صندوق توسعه ملی را با ۵۰میلیارد دلار تحویل گرفت و با موجودی حدود ۱۰میلیارد دلار تحویل داد.
به دنبال انتشار این خبر، مخاطبی کپی بخشی از مغالطه سایت مذکور را فرستاده و خواستار توضیح شده مبنی بر این که: «خزانه‌ای که دولت سیزدهم تحویل پزشکیان می‌دهد کفاف ۲-۳ روز حقوق کارمندان دولت را هم نمی‌دهد. پس پول آن همه نفتی که فروختید، کجاست؟».
علاوه‌بر جبران بخش بزرگی از کسری بودجه ۴۸۰هزار میلیارد تومانی و تسویه ۵۵۰هزار میلیارد تومان از تعهدات و بدهی‌های دولت روحانی جمع کرد و همچنین تسویه ۵۳هزار میلیارد تنخواه (بدهی) بانک مرکزی، باید به پرداخت معادل ریالی ده‌ها میلیارد دلاری برای بهره‌برداری از هزاران پروژه مهم آب و برق و گاز و جاده و ریل و مسکن‌سازی و… اشاره کرد. همچنین، کمک به احیای هشت‌هزار کارخانه، و تامین ارز لازم برای واردات که فقط امسال، ۲۲میلیارد دلار تامین شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز خرداد امسال گزارش داد: در سال گذشته ۱۱۰۰ پروژه عمرانی به ارزش بیش از ۵۰۰هزار میلیارد تومان در کشور به بهره‌برداری رسید. برای امسال هم افتتاح ۱۰۰۰ پروژه دیگر برنامه‌ریزی و تامین منابع شده است.
همچنین بنابر گزارش مقامات ارشد وزارت نفت، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم، ۱۵۵ پروژه نیمه‌تمام را به ارزش ۳۴میلیارد دلار تکمیل و همچنین عملیات اجرائی ۵۰ طرح جدید به ارزش ۴۷.۵میلیارد دلار آغاز شده است. از سوی دیگر بیش از ۴میلیارد دلار از بدهی‌های خارجی تسویه شده است.

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 123361 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 30 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 30 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 31 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 34 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 34 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 35 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 35 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 36 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]