سه شنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۳ /
123507
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰

مهلت دو هفته‌ای پزشکیان برای معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از مهلت دو هفته‌ای رئیس جمهور برای معرفی هیئت وزیران به مجلس خبر داد.



به گزارش ایلنا، حجت الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه سلام خبرنگار، ضمن تشریح جزئیات برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور با حضور سران و نمایندگان بیش از هشتاد و شش کشور خارجی در مجلس گفت: طبق ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور دو هفته پس از تحلیف فرصت دارد که هیئت وزیران را به مجلس معرفی کند. حتی رئیس جمهور می تواند در روز تحلیف هم اسامی هیئت وزیران را به مجلس برای بررسی در کمیسیون های تخصصی ارائه دهد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به مهلت قانونی نمایندگان برای بررسی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: رئیس جمهور همراه با اسامی وزرای پیشنهادی، باید برنامه های کلی دولت و همچنین برنامه های وزرای پیشنهادی را به مجلس ارائه کند.

وی افزود: بعد از معرفی وزرای پیشنهادی توسط دولت، مجلس هر کدام از این وزرا را به کمیسیون های مربوطه معرفی می‌کند تا در گام اول برنامه های پیشنهادی وزیر مربوطه بررسی و مشخص شود که برنامه های اعلامی وزیر مربوطه با اسناد بالادستی مشخص شده در قانون اساسی، که مورد تأکید رئیس جمهور است، مطابقت دارد یا خیر.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین اداره قوانین مجلس شورای اسلامی، برنامه های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را با اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم مطابقت می دهد و میزان تطبیق برنامه های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی به کمیسیون های ذیربط ارجاع داده می شود.

وی افزود: به طور مثال، وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می رود و در این کمیسیون، علاوه بر تطبیق برنامه‌های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی، وزیر پیشنهادی از برنامه هایش دفاع می‌کند و در نهایت در کمیسیون، برای حضور وزیر پیشنهادی در صحن علنی مجلس و شرکت در جلسه رأی اعتماد، رأی گیری می‌شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی از زمان معرفی وزاری پیشنهادی دولت به مجلس، یک هفته فرصت دارند تا وزاری پیشنهادی و برنامه هایشان را بررسی کنند، گفت: در روز رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی، ابتدا گزارش کمیسیون ها درباره هر کدام از وزرا قرائت می شود و سپس نمایندگان موافق و مخالف صحبت می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سلیمی با اشاره به اینکه جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در مجموع ۳۶ ساعت طول می‌کشد، تصریح کرد: رئیس جمهور ۲ ساعت و نیم و هر کدام از وزرا هم نیم ساعت برای دفاع وقت دارند. البته برای هر وزیری دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف به مدت ۱۵ دقیقه سخنرانی می کنند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه نظر کمیسیون برای تصمیم گیری نمایندگان در صحن تأثیر فوق العاده‌ای دارد، گفت: اگر وزیری در کمیسیون تخصصی مجلس رأی نیاورد، باید در صحن علنی و جلسه رأی اعتماد حضور پیدا کند چرا که ممکن است وزیر پیشنهادی، در کمیسیون رأی نیاورده باشد اما در صحن علنی مجلس، رأی بیاورد و بالعکس.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر وزیری رأی نیاورد، رئیس جمهور به مدت سه ماه، برای وزارتخانه‌ای که وزیرش رأی نیاورده است سرپرست تعیین می‌کند. باید حتماً در پایان سه ماه، وزیر به مجلس باز معرفی شود.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 123507 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 7 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 13 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 13 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 14 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 45 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 45 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 46 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 46 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 47 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 47 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 48 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 49 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 49 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]