چهارشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ /
123737
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰

هیچ مرزی برای برادری و اخوت نداریم/ مسائل منطقه باید با همفکری و تعامل همسایگان و نیروهای منطقه‌ای حل شود

معاون اول رئیس جمهور در دیدار نخست وزیر کشور آذربایجان گفت: امیدواریم در این دوره جدید ریاست جمهوری، سطح روابط دو کشور در حدی که در شأن دو ملت دوست، برادر و همسایه است، ارتقاء یابد.



به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در این دیدار که عصر امروز (سه شنبه) صورت گرفت، افزود: تقویت روابط با کشور آذربایجان از راهبردی ترین سیاست های جمهوری اسلامی ایران است. بین ما تنها مرزی جغرافیایی وجود دارد ولی هیچ مرزی برای برادری و اخوت نداریم. ملت دو سوی مرز، برادر، خویشاوند و دوست هستند و در این دوره باید بررسی کنیم برای ارتقاء سطح روابط دو کشور چه اقداماتی باید صورت گیرد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی، گفت: اینکه رئیس جمهور شهید، برای افتتاح یک طرح مرزی، به آن منطقه سفر کرده بود، حامل این پیام بود که جمهوری اسلامی ایران برای روابط راهبردی با همسایگانش در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی،‌ تجاری و مردمی تا چه حد ارزش قائل است و اکنون باید تلاش کنیم که این روابط ارتقاء پیدا کند.

وی در ادامه گفت: لازم است مسائل مورد علاقه دو کشور، هرچه سریعتر در «کمیسیون مشترک» که اعضای آن در تهران یا باکو گردهم خواهند آمد، با حضور مقامات ارشد دو کشور جمع بندی و پیگیری شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پروژه «سد خداآفرین» نیز گفت: این پروژه را در زمانی که در دولت بودم پیگیری شد تا به حل مناقشه دو همسایه عزیزمان، آذربایجان و ارمنستان کمک کند و اکنون موجب خرسندی است که روند صلح این دوکشور بعد از تلخی هایی که به وجود آمد، به سمت نتیجه مطلوب در حال پیشرفت است.

وی افزود: از ساز و کار ۳+۳ و هر ساز و کار دیگری که به حل مشکلات موجود بین دو کشور همسایه کمک کند، قاطعانه حمایت می کنیم و معتقدیم مسائل منطقه باید با همفکری و تعامل همسایگان و نیروهای منطقه‌ای حل شده و نیازی به دخالت نیروهای خارج از منطقه نیست.

دکتر عارف در ادامه با بیان اینکه در زمینه توسعه علم و فناوری، جمهوری اسلامی ایران خصوصا در عرصه «اقتصاد دانش بنیان» دستاوردهای بسیار خوبی داشته است، گفت: آماده هستیم این تجربیات را به کشور دوست و برادر منتقل کنیم.

وی در ادامه با خیرمقدم گویی به سفیر جدید آذربایجان در تهران نیز گفت: متأسفانه برخی مسائل و موضوعات جزئی، باعث ایجاد فاصله ای کوتاه در روابط بین دو کشور شد که امیدواریم خصوصا با تلاش سفرای جدید دو کشور، هر چه زودتر این فاصله جبران شود.

در این دیدار، علی اسدوف با تشکر از مهمان نوازی و استقبال صمیمانه دولت ایران، گفت: من حامل پیام دوستی آقای علی اف هستم و از سوی دولت آذربایجان از دکتر پزشکیان، برای شرکت در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که در نوامبر ۲۰۲۴ در باکو برگزار می شود، به صورت رسمی دعوت می کنیم.

وی با ابراز خوشحالی از گشایش سفارت آذربایجان در تهران نیز گفت: امیدواریم ارتباط دو کشور همچون همیشه، بر پایه دوستی و مهربانی پایدار بماند.

نخست وزیر آذربایجان در ادامه به توضیح برخی از موضوعات فیمابین دو کشور پرداخته و گفت: در ملاقات مسئولان آذربایجان با رئیس جمهور فقید ایران، توافقات مهمی صورت گرفت که امیدواریم به زودی به مرحله اجرا درآید.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های گروه دوستی پارلمانی ایران و آذربایجان که دو نفر از اعضای آن در این جلسه حضور داشتند، ابراز امیدواری کرد که روابط پارلمانی دو کشور همسایه در دوره جدید با افزایش قابل توجهی همراه باشد.

نخست وزیر کشور آذربایجان با اشاره به گسترش روابط اقتصادی دو کشور نیز گفت: در سال ۲۰۲۳، روابط تجاری ایران و آذربایجان نزدیک به نیم میلیارد دلار بود که در نیمه اول ۲۰۲۴، با رشد ۱۷ درصدی روبرو هستیم.

علی اسدوف با بیان اینکه اکنون ۱۵۰۰ شرکت ایرانی در این کشور در حال فعالیت هستند، از دولت ایران خواست به اجرای سریعتر کریدور شمال–جنوب کمک کند و افزود: در سفر به روسیه، این درخواست را با نخست وزیر این کشور نیز مطرح کردیم، چرا که معتقدیم اجرای سریعتر آن به نفع سه کشور آذربایجان ، ایران و روسیه است.

وی با اشاره به افزایش ۴۵ درصدی حمل و نقل کالا در شش ماهه گذشته بین دو کشور نیز گفت: اکنون حجم حمل کالا از ۶ میلیون تن فراتر رفته است.

نخست وزیر آذربایجان در ادامه به همکاری ها و نیز پیشرفت های صورت گرفته در حوزه انرژی و همکاری‌های اقتصادی اشاره کرده و خواستار گسترش همکاری های دو کشور در همه حوزه های سیاسی، اقتصادی و تجاری شد.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 123737 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
مشرق 43 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 43 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 43 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 44 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 44 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 45 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]