سه شنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۳ /
122991
۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۳۰

معجزه اردوغان: دمیدن روح آمریکایی در جنگنده‌ KAAN/ عکس

دو موتور F۱۱۰ برای جت جنگنده KAAN و F۴۰۴ برای هواپیماهای رزمی سبک HURJET توسط جنرال الکتریک (GE) ایالات متحده توسعه یافته‌اند.



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صنایع هوافضای ترکیه (TAI یا TUSAS) بسیار مطمئن است که ایالات متحده درخواست این کشور برای دستیابی به موتورهای جت جنگنده نسل پنجم “KAAN” و هواپیمای جنگی سبک “HURJET” که در حال حاضر در حال ساخت هستند را تایید خواهد کرد. 

مهمت دمیروغلو، مدیرعامل TAI گفت:« موتورهای هواپیما اجزای حیاتی هستند. در حال حاضر، موتورهای جت‌های جنگنده KAAN و HURJET در انتظار تایید کنگره ایالات متحده هستند. به نظر نمی‌رسد هیچ مشکلی پیش آید. این روند گاهی اوقات ممکن است، زمان ببرد.»

معجزه اردوغان: دمیدن روح آمریکایی در جنگنده‌ KAAN/ عکس

KAAN

با این حال، دمیروغلو همچنان امیدوار است و از قرارداد خرید F-۱۶ اخیر به عنوان یک اتفاق مثبت یاد می‌کند.

در اوایل سال جاری، واشنگتن با درخواست ترکیه برای دستیابی به ۴۰ جنگنده نوع جدید F-۱۶ و ۸۰ کیت نوسازی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار، پس از تصویب قانونی توسط آنکارا که به سوئد اجازه می‌دهد به ناتو بپیوندد، موافقت کرد. این تایید اختلاف طولانی مدت بین آنکارا و واشنگتن بر سر خرید F-۱۶ را حل کرد.

دمیروغلو تاکید کرد که اگر درخواست برای دستیابی به موتورهای KAAN و HURJET موفقیت آمیز نباشد، TAI به دنبال راه حل‌های جایگزین خواهد بود.

معجزه اردوغان: دمیدن روح آمریکایی در جنگنده‌ KAAN/ عکس

HURJET

او گفت:«  ما اقدامات خود را انجام خواهیم داد. ما در اینجا متوقف نخواهیم شد. ما یا موتورهای جدید پیدا خواهیم کرد یا موتورهای خود را توسعه خواهیم داد. ما قبلاً موتور خود را برای KAAN توسعه داده‌ایم و همین کار را برای هواپیمای سبک HURJET انجام خواهیم داد. ما برنامه توسعه KAAN را رها نخواهیم کرد.»

هر دو موتور F۱۱۰ برای جت جنگنده KAAN و موتورهای F۴۰۴ برای هواپیماهای رزمی سبک HURJET توسط جنرال الکتریک (GE) ایالات متحده توسعه یافته‌اند.  پیش از این، ترکیه ۱۰۰ موتور F۴۰۴ برای HURJET سفارش داده بود و درخواست کرده بود که موتورهای F۱۱۰ در داخل کشور ترکیه تولید شود تا تقاضای داخلی را برآورده کند.

به عنوان یک اقدام موقت، ترکیه به دنبال مجوز از ایالات متحده برای تولید بومی نوع GE-۱۲۹ موتور F۱۱۰ است. درخواست تولید موتورهای GE-۱۲۹ تحت لیسانس در ترکیه به دنبال توافق بین صنایع موتور TUSAS (TEI) و GE Aerospace است.

موتور F۱۱۰ جنرال الکتریک، یک موتور جت توربوفن دارای پس سوز است که از دهه ۱۹۸۰ توسط شرکت جنرال الکتریک ساخته می‌شود. این موتور جت در هواپیماهای اف-۱۴ تام‌کت، اف-۱۵ئی، اف-۱۶ و میتسوبیشی اف-۲ (اف-۱۶ ژاپنی) به‌کار برده می‌شود. مدل ۱۱۸ نمونه بدون پس‌سوز این موتور است. این موتور در ژاپن و ترکیه و کره جنوبی نیز تحت لیسانس آمریکا ساخته می‌شود. جنرال الکتریک F۴۰۴ نیز یک موتور هواگرد ساختِ کارخانه جی ئی اوییشن در کشور ایالات متحده آمریکا است.

منبع: defensenews

۲۲۷۲۲۷

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 122991 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 48 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 50 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 50 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 55 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 59 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]