یکشنبه, ۷ مرداد ۱۴۰۳ /
122855
۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۱

رئیس جمهور لیست کابینه را با مشورت بزرگان سیاسی نهایی می‌کند

عضو شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم اعلام کرد: طبق قرار قبلی و مطابق اختیارات، رئیس جمهور می‌تواند از بین کاندیداهای پیشنهادی هر وزارتخانه یا خارج از آن، فرد مورد نظر خود را انتخاب کند..



به گزارش شبکه شرق، عضو شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: برخی از چهره‌های اصولگرا به پزشکیان لیست دادند. رئیس جمهور لیست کابینه را با مشورت بزرگان سیاسی نهایی می‌کند.

علی تاجرنیا عضو شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: من فکر می‌کنم آقای پزشکیان شناخت دقیقی نسبت به وضعیت کشور داشته است و از همان ابتدای حضورش در نام نویسی برای انتخابات ریاست جمهوری و در طی سخنرانی‌ها و مناظره‌ها بارها به سیاست‌های کلی نظام اشاره کرده است و این‌که به سیاست‌های مصوب شده پایبند هست.

وی افزود: این گرایش نشان دهنده این است که به طور طبیعی، حل مشکلات کشور به جز تعامل با همه ارکان و از جمله با مقام رهبری امکان‌پذیر نیست. به عنوان استراتژی و موضوعی که صادقانه به آن اعتقاد داشت این موضوع را از ابتدا پیگیری کرد. ما شاهد هستیم نمادهایی از این دیدگاه در پیام‌های مختلف رهبری، چه در ملاقات اول و چه در امروز که مراسم تنفیذ بود، مشاهده شد.

پزشکیان فرصت جدیدی برای مشارکت ایجاد کرد

عضور شورای راهبری دولت چهاردهم از پزشکان به عنوان یک فرصت جدید یاد کرد و گفت: آقای پزشکیان یک فرصت جدید ایجاد کرد با توجه به این‌که در چند انتخابات گذشته روند کاهشی در ارتباط با مشارکت مردم داشتیم، به نظرم نبود آقای پزشکیان و یا یک چهره متفاوت از کاندیداهای معمول می‌توانست مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را به زیر ۳۰ درصد کاهش دهد، طبیعتاً این موضوع نه مدنظر رهبری بود و حتی می‌توانست برای مجموعه کشور یک تهدید باشد.

تاجرنیا حضور پزشکیان و حمایت اصلاح طلبان از او در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مصداق یک خدمت بزرگ به فضای امروز ایران دانست و افزود: نکته مهم این است باید بدانیم وقتی مجموعه‌هایی به نوعی در این حادثه مهم نقش اساسی ایفا می‌کنند طبیعتاً باید فرصت داشته باشند که در ادامه مسیر آقای پزشکیان را یاری کنند.

وی همچنین گفت: این‌که آقای پزشکیان از تعامل سخن می‌گوید، اما می‌بینیم صداهایی از طرف جریان مقابل بر طبل اختلاف و تشنج آفرینی می‌کوبند و به نوعی سعی می‌شود آقای پزشکیان را در ادامه مسیر از حضور همکارانی که در واقع می‌توانند نقش مؤثری ایجاد کنند، منع می‌کند؛ نشان دهنده آن است که هدف غایی، پیروزی و موفقیت آقای پزشکیان نیست. اگر قرار بود صرفاً بدنه‌های اصولگرایی و یک جناح سیاسی در کشور حاکم شود، در چند سال گذشته شاهد این ماجرا بودیم و به هیچ وجه خروجی مطلوبی برای کشور و ملت ایران نداشت.

وفاق ملی توسط همه ارکان محقق شود

این عضو شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم در ادامه صحبت‌هایش بر ضرورت توجه به وفاق پرداخت و گفت: من فکر می‌کنم وقتی صحبت از وفاق ملی می‌شود، بسیار مهم است که در تمامی ارکان نظام و وجوه سیاستگذاری وفاق شکل بگیرد. نمی‌توان فقط از قوه مجریه توقع داشت که تعامل داشته باشد و وفاق شکل بگیرد. همه ارکان چه انتخابی و چه انتصابی باید در این جهت همدلی بکنند.

تاجرنیا افزود: آن‌چه تا الان مشاهده شده است در واقع روی خوش آقای پزشکیان به جریان‌های سیاسی منتقد است. از آن طرف عدم همراهی بسیاری از مجموعه‌های مخالف و منتقد دولت مشاهده شده است. امیدواریم در فرصت باقیمانده تا تشکیل کابینه، همچنین رأی اعتماد به کابینه، همراهی مجلس این امکان را در اختیار آقای پزشکیان قرار دهد که کابینه را آن‌طور که باید و مورد نظرش است، شکل دهد و به این سبب تحت فشار قرار نگیرد.

وی به سفارش‌های رهبری نظام پرداخت و ادامه داد: امیدوارم سفارش‌های رهبری در مورد تعامل و وفاق محقق شود و موجب کارآمدی دولت شود.

روال معرفی اعضای کابینه از سوی شورای راهبری

تاجرنیا که در یک پیام توییتری از معاون اولی محمدرضا عارف خبر داده بود، در رابطه با فرآیند بررسی اعضای پیشنهادی برای کابینت چهاردهم بیان کرد: روال کار ما در شورا پس از بررسی تمام گزینه‌های معرفی شده در کمیته‌ها این‌گونه بود که در ابتدای مطرح شدن موضوع، جمع ۵ نفره اعتبارسنجی که به قید قرعه برای کارگروه‌های ۵ گانه تعیین شدند، روند بررسی و امتیازدهی به گزینه‌های پیشنهادی هر وزارت یا سازمان را راستی آزمایی کرده و بعد از رفع اشکالات احتمالی شورا، با حضور رئیس کمیته مربوطه وارد دستور می‌شد. مسئول کارگروه توضیحاتی در مورد روند بررسی کاندیداها و چگونگی امتیاز دهی ارائه می‌کرد و در مورد هر یک از کاندیداهایی که حداقل امتیاز لازم را کسب کرده‌اند (معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ نفر) در حد یک دقیقه برای هر کاندیدا مطالبی بیان می‌شد.

وی ادامه داد: اعضای شورا چنان‌چه سوال یا ابهامی در مورد روند بررسی و امتیاز دهی یا در مورد کاندیداها داشته باشند، از رئیس کمیته سوال می‌پرسیدند و پاسخ دریافت می‌کردند. بعد از خروج رئیس کمیته، افراد نقطه نظراتشان را در مورد روند کار بیان می‌کردند. اگر در مورد کاندیدایی نظر منفی ارائه شود، یکی از اعضای جلسه در دفاع از کاندیدای مزبور صحبت می‌کرد. پس از اعلام کفایت مذاکرات توسط رئیس جلسه، از اعضا می‌خواستند اسامی کاندیداهای مورد نظر خود را در برگه‌ای بنویسند.

تاجرنیا افزود: چنان‌چه کاندیداها همه مرد و بالای ۵۵ سال باشند، اعضا می‌توانند فقط نام سه نفر را روی برگه بنویسند. ولی اگر در بین کاندیداهای اعتبارسنجی شده، فرد «زیر ۵۵ سال» و یا «زن» باشد، افراد می‌توانستند نام ایشان را به عنوان نفر چهارم یا پنجم بنویسند. در جلسات نخست، فقط کاندیداهای اعتبارسنجی شده از طرف کمیته‌ها در شورا مورد بحث قرار می‌گرفتند. ولی از چند جلسه قبل به این طرف، اسامی افرادی که عمدتاً معرفی شده از طرف برخی چهره‌های جریان اعتدال و اصولگرا بودند به سفارش دفتر رئیس جمهور به کاندیداهای قبلی اضافه شده و در انتخابات شرکت داده شدند.

وی گفت: آرا اخذ شده توسط یکی از دبیران کارگروه و یک نفر از اعضا قرائت شده و نتایج آن در اختیار رئیس شورا قرار می‌گرفت تا به اطلاع رئیس جمهور محترم برسد. نتایج در جلسه اعلام نمی‌شد. بنابراین ما به عنوان اعضا از افراد منتخب پیشنهادی و ترتیب آرای ایشان خبر نداریم. احتمالاً عصر امروز آخرین جلسه شورای راهبری برگزار شود و وزرای پیشنهادی کمیته‌ها و شورا قبل از مراسم تحلیف در اختیار رئیس جمهور قرار بگیرد.

رئیس جمهور کابینه را با مشورت بزرگان نهایی می‌کند

تاجرنیا بیان کرد: طبق قرار قبلی و مطابق اختیارات، رئیس جمهور می‌تواند از بین کاندیداهای پیشنهادی هر وزارتخانه یا خارج از آن، فرد مورد نظر خود را انتخاب کند. بر اساس گفته رئیس جمهور محترم، ایشان فرد پیشنهادی را پس از مشورت با بزرگان و چهره‌های برجسته مورد نظر نهایی کرده و به مجلس معرفی خواهند کرد و بدین شکل مأموریت بنده و جمع دیگری از اعضای شورای راهبری پایان خواهد یافت.

این عضو شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، همچنین از استفاده از ظرفیت و پیشنهادهای احزاب در رابطه با معرفی اعضای کابینه یاد کرد و ادامه داد: از احزاب کمک گرفتیم و آن‌ها لیست‌های خود را ارسال کردند. همچنین برخی از چهره‌های اصولگرا که به نوعی نمایندگی شورای هماهنگی احزاب اصولگرا را بر عهده دارند و یا برخی از شخصیت‌های شناخته شده جریان اصولگرایی برای همه وزارتخانه‌ها لیست داده‌اند.

 

منبع:

مهر

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 122855 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 54 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]