دوشنبه, ۸ مرداد ۱۴۰۳ /
122932
۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲

انفجار موشکی مشکوک در اسرائیل و تاثیر آن بر منطقه / اسرائیل به دنبال تشدید ایران هراسی

نتانیاهو به دنبال آشوب است. اتفاقا فرقی هم نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور شود. چون نه ترامپ مایل به ادامه درگیری است و نه کامالا هریس. نتانیاهو نه فقط در غزه، بلکه در لبنان نیز به دنبال درگیری است. در غزه، کار برای او بسیار سخت شده است و به وی فشار وارد می‌شود؛ بنابراین سعی دارد وضعیت را با حزب الله نیز بغرنج‌تر کند. طبیعتا پاسخ اسرائیل به حزب الله با واکنش حزب الله همراه خواهد شد و سپس پاسخ حزب الله با واکنش ثانویه اسرائیل. به همین دلیل است که همه این اتفاقات را شبیه به نقشه از پیش تعیین شده اسرائیل میبینم.



فرارو- در پی حادثه انفجار موشکی در روستای مجدل شمس در جولان اشغالی که به کشته و زخمی شدن شماری غیرنظامی انجامید، رئیس مجلس نمایندگان لبنان به رایزنی تلفنی با هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور لبنان درباره روند صلح در منطقه پرداخت.
به گزارش فرارو، این انفجار موشکی در شرایطی رخ داده که اسرائیل مدعی است حزب الله مسئول آن است، اما حزب الله هر نوع دخالت در حمله را مردود می‌داند. «محمد عفیف» مسئول روابط عمومی حزب‌الله لبنان اعلام کرد که حزب‌الله قاطعانه حمله به شهرک «مجدل شمس» را تکذیب می‌کند. همچنین حزب الله اعلام کرد: «علت حادثه مجدل شمس موشک ضدهوایی «اسرائیل» بوده است.»
با این وجود، دفتر بنیامین نتانیاهو، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نخست وزیر اسرائیل «به صراحت» هشدار داده که حزب الله بابت این اقدام «بهای سنگینی خواهد پرداخت که تاکنون نپرداخته است». همچنین نتانیاهو مدعی شد، حزب الله از سلاح‌های ایرانی برای حمله استفاده کرده است.
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت در میان مکان‌هایی که مورد حمله قرار گرفت، یک زمین فوتبال بود که در آن کودکان و نوجوانان در حال بازی بودند. او این رگبار را «مرگبارترین حمله به غیرنظامیان اسرائیلی از ۷ اکتبر تاکنون» توصیف کرد و گفت: «این یک حادثه بسیار جدی است و ما مقابله به مثل خواهیم کرد.»
با توجه به این شرایط، پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که چرا اسرائیل در شرایط فعلی به دنبال افزایش تنش‌ها در منطقه است، آیا حزب الله واقعا در این حمله نقش داشته و سرنوشت ایران در این مناقشات چه خواهد بود؟ عبدالرضا فرجی راد، تحلیلگر ارشد سیاست خارجی و استاد ژئوپلیتیک در گفتگو با فرارو به این پرسش‌ها پاسخ داده است:
اسرائیل به دنبال تشدید ایران هراسی
عبدالرضا فرجی‌راد به فرارو گفت: «معتقدم که اسرائیل با اعلام این که حزب الله موشک پرانی کرده و ایران هم نقش داشته و تعدادی کودک و نوجوان مشغول بازی فوتبال را کشته است، می‌خواهد همان روند ایران هراسی را که در کنگره آمریکا شارژ کرده، ادامه دهد. واقعیت این است که دولت اسرائیل از روی کار آمدن یک دولت جدید در ایران که قرار است سیاست خارجی متوازن را برقرار کند و با آمریکا و اروپا هم برای لغو تحریم‌ها گفتگو کند، به وحشت افتاده است. درواقع روزنامه‌های اسرائیل نیز همین را نوشته اند که آمدن پزشکیان به عرصه قدرت در ایران به ضرر اسرائیل تمام شده و اگر رقیب ایشان به قدرت می‌رسید، ایران بیشتر به انزوا کشیده می‌شد. بنابراین، با توجه به این که من مسائل منطقه را به دقت رصد می‌کنم معتقدم حزب الله به هیچ وجه چنین هدفی را نداشته، همانطور که خود حزب الله هم اعلام کرده این کار را انجام نداده است. معتقدم که یا گروه‌های دیگری این کار را کرده اند یا به احتمال قوی تر، همانطور که خود رسانه‌های اسرائیل هم اشاره کرده اند، این اتفاق به علت کارکرد غلط گنبد آهنین رخ داده که باعث شده موشک به خطا برود. این موضوع را حتی برخی رسانه‌های داخل اسرائیل اعلام و به عملکرد اشتباه گنبد آهنین تاکید کرده اند.»
وی افزود: «نه تنها حزب الله اعلام کرده در این حمله نقشی نداشته است، بلکه جوزپ بورل دیروز اعلام کرده که نسبت به ماهیت حمله کننده شک کرده است. شاید لازم است یک گروه محقق بین المللی و بی طرف روی این موضوع پژوهش کنند که آیا این اقدام را حزب الله انجام داده یا خطای گنبد آهنین بوده است. یکی از حدس‌های خود من این است که یک کلکی از سوی خود اسرائیل و شخص نتانیاهو باشد که بتواند بعد از مانوری که در کنگره آمریکا و در ملاقات با ترامپ کسب کرد، یک حرکت جدید در منطقه استارت بزند تا جنگ را تا انتخابات آمریکا ادامه داده و در قدرت بماند. من بسیار مشکوکم که این اتفاقات چگونه رخ داده و قطعا در روز‌های آینده این موضوع روشن‌تر خواهد شد.»
نه ترامپ به ادامه جنگ غزه علاقه دارد، نه بایدن و هریس
این استاد ژئوپلیتیک در ادامه گفت: «استقبال نمایندگان عمدتا جمهوریخواه کنگره آمریکا از نتانیاهو و تشویق پرشور وی باعث شد که نتانیاهو نوعی جسارت جدید درباره مسائل غزه پیدا کند. ضمن این که ما نمی‌دانیم در ملاقات ترامپ و بایدن با نتانیاهو چه سخنان پشت پرده‌ای مطرح شده و به اصطلاح، چه گذشته است. هرچند می‌دانیم که هم بایدن، هم ترامپ و هم کاملا هریس بر توقف و عدم ادامه جنگ اصرار دارند. یعنی حتی ترامپ که ادعای نزدیکی و صمیمیت با ترامپ را دارد معتقد است جنگ غزه فرسایشی شده و باید تمام شود. طبیعتا وقتی در جامعه آمریکا دو حزب اصلی و قدرتمند می‌گویند بهتر است جنگ تمام شود، ولی اسرائیل برای عقب انداختن آتش بس بهانه می‌آورد، نشان می‌دهد اسرائیل مایل است درگیری به شکلی ایجاد شود، که این جنگ ادامه پیدا کند چرا که اتمام این جنگ چه در لبنان و چه در غزه، منتهی به آشوبی داخل اسرائیل می‌شود. به محض این که آتش بس اعلام شود، گروگان‌های اسرائیلی در غزه آزاد می‌شوند و مردم تمام توجه خود را روی نتانیاهو و ضعف‌های او متمرکز می‌کنند و دولت و کابینه نتانیاهو به شدت آسیب خواهد دید.»
وی افزود: «به همه این دلایل است که معتقدم نتانیاهو به دنبال آشوب است. اتفاقا فرقی هم نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور شود. چون نه ترامپ مایل به ادامه درگیری است و نه کامالا هریس. نتانیاهو نه فقط در غزه، بلکه در لبنان نیز به دنبال درگیری است. در غزه، کار برای او بسیار سخت شده است و به وی فشار وارد می‌شود؛ بنابراین سعی دارد وضعیت را با حزب الله نیز بغرنج‌تر کند. طبیعتا پاسخ اسرائیل به حزب الله با واکنش حزب الله همراه خواهد شد و سپس پاسخ حزب الله با واکنش ثانویه اسرائیل. به همین دلیل است که همه این اتفاقات را شبیه به نقشه از پیش تعیین شده اسرائیل می‌بینم.»

منبع : fararu.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 122932 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 7 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 11 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 12 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 12 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 12 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 12 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 12 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 12 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 12 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 12 ساعت پيش [ 0 بازدید ]