چهارشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ /
121891
۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱

هزینه‌های مذاکره با ترامپ برای ایران بالا خواهد بود؛ باید زبان درست دیپلماسی را به کار ببندیم

نزدیکی ترامپ و اسرائیل به جای خود، اما ایران می‌تواند با استفاده از دیپلماسی مناسب، حتی در تقابل با ترامپ قوی عمل کند. اگر اراده و علاقه به تغییر شرایط فعلی در دولت آقای پزشکیان وجود داشته باشد و اگر به دولت ایشان اجازه هم داده شود که به درستی حرکت کند و در مسیر دولت، کارشکنی ایجاد نشود، امید‌ها برای رسیدن به توافقاتی به ویژه با اروپایی‌ها وجود دارد.



فرارو- کامالا هریس در نخستین گردهمایی انتخاباتی خود در میان هزاران نفر از حامیان حزب دموکرات به شدت به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان حمله کرد و او را مجرمی شبیه به مجرمانی که سال‌ها محاکمه کرده ارزیابی کرد. این در حالیست که پیشتر، ترامپ نوع خنده‌های هریس را مورد تمسخر قرار داده بود.
به گزارش فرارو، دونالد ترامپ که پس از سوء قصد نافرجام با افزایش محبوبیت مواجه شده است، در یکی از جدیدترین اظهارنظر‌های خود نوشته است «به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا صلح را در دنیا برقرار می‌کنم و به جنگی که به بهای جان‌های بسیاری تمام شده و خانواده‌های بیگناه بی‌شماری را از بین برده است، پایان خواهم داد» اشاره ترامپ به جنگ اوکراین است، جنگی که پیشتر نیز گفته بود اگر او به جای بایدن رئیس جمهور بود، نمی‌گذاشت رخ دهد.
تب و تاب انتخابات در آمریکا در شرایطی رو به افزایش است که مسعود پزشکیان، به زودی در کسوت رئیس جمهور ایران تشکیل کابینه خواهد داد و بر اساس آن چه در وعده‌های انتخاباتی خود مطرح می‌کرد، انتظار می‌رود تلاشی مضاعف برای رفع تحریم‌ها و خروج ایران از بحران اقتصادی ایفا کند.
با توجه به این شرایط پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که آیا ترامپ واقعا به شعار برقراری صلح وفادار خواهد بود و مسعود پزشکیان، در صورت ریاست جمهوری کدام یک از نامزد‌های حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، نیاز به تلاش بیشتری برای رفع تحریم‌ها خواهد داشت؟ قاسم محبعلی، تحلیلگر ارشد سیاست خارجی و دیپلمات پیشین ایران در یونان و مالزی و مدیرکل پیشین بخش شمال آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه، به پرسش‌های فرارو پاسخ داده است:
هزینه‌های بالای مذاکره با ترامپ
قاسم محبعلی به فرارو گفت: «این که ما قرار است دربرابر رئیس جمهور آینده ایالات متحده چه رویکردی داشته باشیم یا اساسا برای سیاست خارجی کشور چه نقشه و برنامه‌ای داریم موضوع مهمی است. باید تا تشکیل کابینه دولت آقای پزشکیان صبر کنیم و ببینیم ایشان می‌خواهند چگونه کابینه خود را تعریف کنند یا قصد دارد در سیاست خارجی کشور چه تغییراتی را اعمال کند و اصلا با کدام استراتژی برای رفع تحریم‌ها و حل مشکلات بین المللی کشور اقدام خواهد کرد. جذب سرمایه گذاری و تکنولوژی‌های مدرن برای صنعت کشور را از کدام مسیر حل و فصل خواهد کرد و آیا برای حوزه‌های انرژی، برق، نفت و خودرو، برنامه ریزی متفاوتی نسبت به روسای جمهور پیشین دارد یا نه. این‌ها همه در زیر مجموعه تصمیم‌های ما قرار می‌گیرند که همگی هم بسیار مهم هستند و آینده کشورمان را می‌سازند.»
وی افزود: «اما این تصمیم و مناسبات دو طرفه است و باید دید در ایالات متحده چه تصمیمی گرفته خواهد شد. تجربه ۴۵ سال گذشته نشان می‌دهد، این که در آمریکا چه شخصی رئیس جمهور باشد، می‌تواند با زندگی روزمره مردم ایران مرتبط باشد. نرخ ارز، مناسبات خارجی، تهدیدات خارجی، ارتباطات منطقه‌ای ایران و امثالهم، همگی، تحت تاثیر نوع دولتی قرار می‌گیرد که در ایالات متحده سر کار خواهد بود. این که آمریکا چگونه با ایران مذاکره کند یا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند یا خیر، تا حد زیادی به دموکرات بودن، جمهوری خواه بود یا تندرو و میانه‌رو بودن روسای جمهور این کشور مرتبط است. مذاکره کردن با دولتی که تمایل به مذاکره دارد و به دنبال ایجاد صلح و امنیت است، تفاوت‌های زیادی با دولتی دارد که اصلا علاقه‌ای به تعامل ندارد و بیشتر خط و نشان می‌کشد، قطعا هزینه‌های مذاکره با یکی از احزاب آمریکا بیشتر از دیگری است. قطعا اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود، هزینه‌های مذاکره با او افزایش پیدا می‌کند.»
زبان درست دیپلماسی با آمریکا جواب می‌دهد
دیپلمات پیشین ایران در مالزی و یونان گفت: «با توجه به این که جنگ در غزه ادامه دارد و احتمالا روابط ترامپ و نتانیاهو نسبت به روابط نتانیاهو و بایدن به شدت بهبود پیدا می‌کند، طبیعیست که ظهور مجدد ترامپ در عرصه سیاست آمریکا، روی همه تحولات منطقه تاثیرگذار خواهد بود. در این که جمهوری‌خواهان به کاربرد حداکثری قدرت نظامی آمریکا اعتقاد دارند اصلا شکی وجود ندارد. وقتی جمهوری‌خواهان در آمریکا سر کار می‌آیند. طبیعتا قدرت‌های دیگر، احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند تا زمانی که دموکرات‌ها سر کار هستند. رفتاری که از ترامپ در قبال سردار سلیمانی دیدیم و اقدام لجام گسیخته او نشان می‌دهد که چگونه فکر می‌کند. در طول دوران ریاست جمهوری بایدن شاهد رفتار مشابهی از او نبودیم و به نظر می‌رسد دموکرات‌ها در تصمیم گیری‌های خود احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند.»
وی افزود: «البته این هم نکته مهمی است که شرایط منطقه خاورمیانه به طور کامل در دستان روسای جمهور آمریکا نیست و برخی کشور‌های منطقه مستقل از امریکا تصمیم می‌گیرند و رفتار می‌کنند. طبیعتا در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور بعدی ایالات متحده باشد، موقعیت ترامپ در منطقه تقویت می‌شود. حتی ممکن است روسیه نیز آمادگی پیدا کند در صورت ریاست جمهوری ترامپ، در مقابل امتیازاتی با اوکراین به صلح برسند. طبیعتا چینی‌ها نیز سعی خواهند کرد احتیاط بیشتری به خرج دهند. اولویت ترامپ هم بیشتر برخورد با چین خواهد بود نه با روسیه. این در حالی است که نوع برخورد بایدن با این مسائل به کل متفاوت است. شاید به همین دلایل هم باشد که ترامپ مدعی است اگر سر کار بود نه روسیه به اوکراین حمله می‌کرد و نه حمله غافلگیرکننده حماس رخ می‌داد.»
این تحلیلگر ارشد سیاست خارجی گفت: «هنوز بسیار زود است که بخواهیم درباره این که شانس کامالا هریس بیشتر است یا دونالد ترامپ، قضاوت دقیقی داشته باشیم. کامالا هریس نسبت به سایر دموکرات‌ها وضعیت بهتری دارد، اما باید دید در کنوانسیون حزب دموکرات در نهایت چه شخصی به عنوان کاندید اصلی این حزب تعیین می‌شود. در مجموع می‌توان گفت تا این لحظه، همچنان شانس تراممپ نسبت به کامالا هریس بیشتر است و جمهوری‌خواهان با اتحاد بیشتری در حال پیشروی در مبارزات انتخاباتی هستند. عملکرد بایدن در حوزه سیاست خارجی نیز تا حدودی روی ریزش آراء دموکرات‌ها تاثیر گذاشته است.»
وی افزود: «در خصوص روابط ایران و امریکا باید این نکته را به یاد داشته باشیم که دیپلماسی همیشه تاثیر گذار است به شرط آن که زبان درست آن را بدانیم و به کار ببندیم. نزدیکی ترامپ و اسرائیل به جای خود، اما ایران می‌تواند با استفاده از دیپلماسی مناسب، حتی در تقابل با ترامپ قوی عمل کند. اگر اراده و علاقه به تغییر شرایط فعلی در دولت آقای پزشکیان وجود داشته باشد و اگر به دولت ایشان اجازه هم داده شود که به درستی حرکت کند و در مسیر دولت، کارشکنی ایجاد نشود، امید‌ها برای رسیدن به توافقاتی به ویژه با اروپایی‌ها وجود دارد.»

منبع : fararu.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 121891 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
فرارو 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]