یکشنبه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ /
120798
۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۱۹

مجالس ایران در اندیشه دومین رهبر جمهوری اسلامی

به جز اولین سال مجلس سوم که در دوره حیات بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد، بقیه مجالس شورای اسلامی از ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ – ۹ دوره – در دوران زعامت مقام معظم رهبری به فعالیت‌های قانونی و نظارتی‌اش ادامه داد.



به گزارش ایسنا، با استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران ساختارهای سیاسی و اداری یکی پس از دیگری شکل گرفت. مجلس شورای اسلامی نیز که در نخستین ماه‌های آغاز کارش مجلس شورای ملی خوانده می‌شد، با پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران فعالیت اش را شروع کرد و این عالی‌ترین تشکل مردم‌نهادِ نظام نوپای سیاسی کشور سه دوره از عمر کاری اش را در دوران حیات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجربه کرد.

سومین مجلس شورای اسلامی، دومین سال فعالیت اش را بدون امام خمینی شروع کرد.

به جز اولین سال مجلس سوم که در دوره حیات بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد، بقیه مجالس شورای اسلامی از ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ – ۹ دوره – در دوران زعامت مقام معظم رهبری به فعالیت‌های قانونی و نظارتی اش ادامه داد.

در ادامه پیام‌ها و توصیه‌های مقام معظم رهبری در آغاز به کار مجالس چهارم تا دوازدهم منتشر می‌شود.

مجالس ایران در اندیشه دومین رهبر جمهوری اسلامی

مجلس چهارم

مجلس چهارم:

***مجلس در نظام اسلامی دارای نقشی حقیقی در اداره و هدایت کشور است و درست ایفاء کردن این نقش تأثیر عمیق و تعیین کننده‌ایی در سرنوشت و مسیر و جهت گیری های اصلی کشور، به جای می گذارد. بر عهده یکایک نمایندگان محترم است که مجلس را بر ادای چنین وظیفه‌ایی قادر سازند و حضور و تصمیم گیری های خود را با توجه به این نقش حساس و تعیین کننده، تنظیم نمایند.

***مجلس شورای اسلامی، به معنای حقیقی کلمه، مظهر اراده و حاکمیت مردم است و همانطور که تشکیل آن با اراده ملت است، تصمیم گیری ها و جهت گیری کلی آن نیز باید طبق اراده مردم و منطبق با نیازهای آنان باشد.

***مشروعیت مجلس به رعایت احکام الهی است و در نظام اسلامی همه ارکان و اجزاء نظام، چنین اند. نمایندگان محترم لازم است که با دقت و رعایتی به اندازه، مصوبات مجلس را از مخالفت با مقررات شرعی، برکنار بدارند و برای این منظور از آگاهی های علمای دین و تجارب نمایندگان دوره های قبل و از همه بالاتر، از نظرات شورای محترم نگهبان در مراحل تصویب لوایح و طرح ها بهره گیری کنند.

***در تنظیم برنامه های کشور، اصلی ترین مساله عبارت از رفع فقر و محرومیت و نجات طبقات مستضعف و محروم و پابرهنگان، از تبعات دوران ستمشاهی و آثار سلطه بیگانگان است، همه برنامه های اقتصادی و تولیدی و سازندگی و رونق اقتصادی باید به این هدف، متوجه باشد و تنها در این صورت است که این برنامه ها درست و قابل قبول است. نمایندگان محترم باید در قوانین مصوب و نیز در مواجهات خود با مسؤولین اجرایی کشور، این را اصل بدانند و وظیفه کمک به محرومان را سرلوحه مسؤولیت های نمایندگی خود قرار دهند.

***مجلس انقلاب در همه حال باید منادی شعارهای اصولی انقلاب و پاسدار راه و خط ترسیم شده معمار و بنیانگذار انقلاب حضرت امام خمینی (اعلی اللَّه مقامه) باشد. این، تنها راهی است که بر نجات و رستگاری کشور عزیز ما از آثار روزگار سیاه سلطه بیگانگان می انجامد و زخم های کهنه دوران ستمشاهی را التیام می بخشد و رشته های ننگین وابستگی و محرومیت را که بیگانگان بخصوص انگلیس و امریکا و مزدورانشان در گذشته بر دست و پای این ملت بزرگ تنیده بودند، به کلی باز می کند.

***مجلس چهارم که محور تبلیغات زهرآگین رسانه های استکباری و هدف خدعه های جنجالی آنان بوده، به طور ویژه موظف است سرسپردگی خود را به امام همیشه فریادگر خود و پایبندی خود را به راه و خط امام، و بیزاری خود را از سلطه امریکا، در هر فرصت و موقعیتی، به زبان و عمل، آشکار سازد.

***مجلس شورای اسلامی، با مصوبات خود، راهی را که دولت اسلامی برای اداره کشور باید بپیماید ترسیم می کند و بر این حرکت سرنوشت ساز نظارت می نماید. ادای این وظیفه جز با حمایت از دولت و تعاون و یکرنگی با آن میسر نیست و امروز که دولت خدمتگزار با ریاست یکی از یاران برجسته امام و یکی از عناصر ممتاز انقلاب که عمر و جوانی خود را در این راه صرف کرده، به خدمت مشغول است، این همراهی و مساعدت، وظیفه ای روشن تر و فوری تر از همیشه است.

***هر دقیقه وقت این مجلس با مقیاس های مادی و معنوی، دارای ارزش والایی است و هیچکس حق ندارد این سرمایه گرانبهای ملت را به هدر بدهد یا صرف کارها و مباحثات کم ارزش کند. بنابراین در ارائه لوایح و طرحها تا آن جا که ممکن است باید رعایت اولویت ها بشود و مسائل مهمتر و فوری تر، از تقدم برخوردار شود.

***پخش مستقیم مذاکرات مجلس، یکی از افتخارات نظام اسلامی و نشانه بارز آزادی اندیشه و بیان است و همه نمایندگان مردم با هر گرایش سیاسی و اقتصادی، به برکت این آزادی کم نظیر، قادرند از تریبون مجلس، با آحاد ملت ایران سخن بگویند. چه نیکو است که مجلس محترم با پیش بینی های قانونی لازم، خود پیشقدم شده و نماینده خاطی و بی مسؤولیت را از غفلت خارج سازد. همچنین رعایت تقوا و اخلاق و ادب اسلامی در گفت وگوها و مباحثات از جمله مسائل مهم و قابل توجه نمایندگان و مجلس محترم است.

***هرچه دقت و سنجیدگی و بکار گرفتن دانش و اطلاعات در کار قانونگذاری بیشتر باشد، پیشرفت و موفقیت و گره گشایی در کار اجرا، ممکن تر خواهد شد و این حقیقت روشن، بار مسؤولیت نمایندگان محترم را سنگین تر می سازد.

مجالس ایران در اندیشه دومین رهبر جمهوری اسلامی

مجس پنجم

مجلس پنجم:

***نخستین نکته ناظر به جهت‌گیری کلی مجلس است که باید در سمت و سوی هدفها و شعارها و ارزش های متعالی اسلام باشد. توجه و اعتناء به این خصوصیت، نقش و اهمیت تازه‌ ای می یابد.

***هر اقدامی در راه توسعه‌ اقتصادی و آبادسازی کشور در صورتی با توفیق همراه خواهد بود که از تفکر و اصول اسلامی مایه بگیرد و در جهت تحکیم آرمانها و ارزش ها و شعارهای انقلاب اسلامی باشد. در این صورت است که حرکت سازندگی، حرکتی حقیقی و تضمین شده خواهد بود و کشور به توهم سازندگی، در ورطه‌ وابستگی و فساد مالی و سیاسی و اخلاقی نخواهد غلتید.

***نمایندگان مجلس پنجم باید به دقت مراقب باشند تا در تصویب برنامه‌ها و طرح هایی که مقصود از آن سازندگی کشور است به این نکته توجه کنند و همچنان که دولت خدمتگزار و مجلس شورای اسلامی تا کنون عمل کرده‌اند، آبادانی کشور و عزت و اعتلای ملت را در پرتو ارزش های اسلام و انقلاب دنبال کنند.

***هر کس به نام سازندگی، ارزش های انقلابی را مورد بی اعتنایی قرار دهد، در دعوی سازندگی نیز دچار خطا و توهم است و هر کس به این عنوان که امروز روز عمل است، شعارهای درخشان انقلاب را تحقیر کند، مانند کسی است که بر سر شاخه نشسته و بن می بُرد. وظیفه‌ مجلس شورای اسلامی در مرتبه‌ اول، ایستادگی در برابر این توقعات و پای فشردن بر راه روشن و صراط مستقیم اسلام و انقلاب اسلامی است و این مهمترین توقع اینجانب و ملت بزرگ و شجاع ایران از نمایندگان منتخب مردم است.

***نمایندگان محترم باید یکپارچگی مسوولان را قدر شناخته، همه‌ کوشش و مجاهدت خود را صرف تحکیم و تعمیق آن کنند.

***همه‌ گفته‌ها و مصوبه‌ها و نطق ها در مجلس باید در جهت همدلی بیشتر میان ملت باشد و حتی منش و رفتار و گفتار نمایندگان محترم باید زخم هایی را که احیانا در هنگام انتخابات در برخی از حوزه‌ها پدید آمده است، التیام بخشد.

***هر حرکت و گفتار و نطقی در مجلس که به دودستگی و اختلاف یا تشویش اذهان مردم بینجامد، کاری بر خلاف طبیعت و جهت مجلس شورای اسلامی است.

***مجلس در همه‌ دوره‌های چهارگانه‌ی گذشته محل تلاقی جناح ها و سلائق سیاسی موجود در کشور بوده و در این دوره نیز چنین است. در برخی دوره‌ها، برخوردهای سیاسی نمایندگان، نتوانسته است تریبون مجلس را از وظیفه‌ مهم «حفظ التیام و همدلی ملی» باز دارد و آن را به وسیله‌ ای برای ایجاد تشنج و جنگ اعصاب بدل سازد.

***جبهه‌گیری‌های ناسالم و نسبت هایی که به معنای وجود چنددستگی در مراکز عالی نظام است، مناسب مجلسی که می باید مظهر وحدت ملی باشد نیست مجالس کشورهای غربی همچنان که از لحاظ اخلاق سیاسی، صلاحیت آن را ندارند که الگو قرار گیرند، از لحاظ ترکیب سیاسی نیز لزومی ندارد که در کشور بزرگی چون ایران که از لحاظ اخلاق و سیاست و ارزش های متعالی، از منبع فرهنگی سرشاری برخوردار است، مورد تبعیت و تقلید واقع شوند.

*** مجلس بر حسب طبیعت خود دارای رابطه‌ای نزدیک و مهم با دولت است. تنظیم صحیح این رابطه، یکی از مهمترین کارهای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است. تصویب قوانینی که دولت را موظف و قادر بر اداره‌ صحیح امور نماید و سپس نظارت بر اجرای آن از راه های قانونی، نخستین وظیفه‌ مجلس است و این وظیفه مستلزم همکاری و همدلی میان مجلس با دولت و حمایت مجلس از دولت است.

***توصیه‌ اینجانب به نمایندگان محترم آن است که رابطه‌ خود را با توده‌های مردم به خصوص قشرهای محروم برقرار و مستحکم سازند. این کار، هم نیازهای حقیقی مردم را به آنان نشان خواهد داد، هم اولویت ها را مشخص خواهد کرد و هم اهمیت رعایت بیت‌المال و حذف هزینه‌های غیرلازم را آشکار خواهد نمود و نمایندگان محترم را در ارائه‌ طریق به مسؤولان دولتی و نیز در عمل شخصی، از معرفت لازم برخوردار خواهد ساخت.

***نمایندگان را به اهمیت دادن به وقت مجلس و کمیسیون های آن و جلوگیری از هدر رفتن حتی یک دقیقه از آن و اجتناب از غیبت‌های ناموجه، توصیه میکنم و نیز به استفاده از اطلاعات کارشناسانه در کمیسیون ها و بخش های مختلف، و دقت و مطالعه بر روی لوایح و طرح هایی که تقدیم مجلس شده است و شرکت حتمی در رأی گیری و رأی دادن بر طبق صلاح کشور و در چهارچوب احکام نورانی اسلام، و سنجیده‌گویی در همه‌ اظهاراتی که از بلندگوی مجلس منتشر می شود.

مجالس ایران در اندیشه دومین رهبر جمهوری اسلامی

مجلس ششم

مجلس ششم:

***نخستین‌ هدف‌ برای‌ نمایندگان‌ باید این‌ باشد که‌ در قلمرو قانونگذاری، به‌ گشودن‌ گره‌ها و از میان‌ برداشتن‌ مشکلات‌ زندگی‌ مردم‌ همت‌ گمارند و هیچ‌ انگیزه‌ ای را بر آن‌ مقدم‌ ندارند. بی‌شک‌ نباید متوقع‌ بود که‌ همه‌ی مشکلات‌ در زمانی‌ کوتاه‌ از میان‌ برود.

*** شناخت‌ فوریت ها و اولویت ها، هنر بزرگ‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ است.  مشکلات‌ عمومی‌تر، محسوس‌تر، مرارت بارتر را باید جست‌ و به‌ رفع‌ آنها همت‌ گماشت، مسأله‌ی اشتغال، مسأله‌ی ارزش‌ پول‌ ملی، مسأله‌ امنیت، مسأله‌ی گرانی‌ و مسایل‌ چند دیگری‌ هست‌ که‌ برای‌ پرداختن‌ به‌ آن‌ از همه‌ فرصتها باید بهره‌ جست‌ و زمان‌ نمایندگی‌ را که‌ بسی‌ زود گذر است، برای‌ گشودن‌ این‌ گره‌ها باید مغتنم‌ شمرد.

*** نمایندگان‌ محترم‌ غالبا وابسته‌ به‌ قشرهای‌ متوسط و برخاسته‌ از متن‌ توده‌های‌ میلیونی‌ مردم‌اند، توقع‌ می‌رود که‌ میان‌ آنان‌ و توده‌های‌ مردم‌ به ویژه‌ مستضعفان‌ و محرومان، رابطه‌ ای مداوم‌ برقرار باشد و رنج ها و محرومیت ها و خواست های‌ حقیقی‌ و فوری‌ این‌ قشرها، در مجلس‌ که‌ خانه‌ی ملت‌ و محل‌ امید آن‌ است، انعکاسی‌ شایسته‌ بیابد.

*** محسوس‌ترین‌ و نقدترین‌ هدیه‌ نمایندگان‌ محترم‌ به‌ مردمی‌ که‌ آنان‌ را به‌ مجلس‌ فرستاده‌اند، آن‌ است‌ که‌ با منش‌ و گفتار خود، امید و نشاط و آرامش‌ را بر فضای‌ عمومی‌ کشور حاکم‌ سازند و گفتارها و نطق های‌ خود را همچون‌ الگویی‌ از رفتار سیاسی‌ سالم‌ و سرشار از سماحت‌ و تحمل‌ و انصاف، تنظیم‌ کنند.

*** همکاری‌ دلسوزانه‌ با قوای‌ دیگر و کمک‌ به‌ پیشرفت‌ برنامه‌ توسعه‌ که‌ اکنون‌ دستور کار قوه‌ مجریه‌ است، فصل‌ مهمی‌ از وظایف‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ است.

*** دشمنان‌ سیلی‌خورده‌ انقلاب‌ و شبکه‌ تبلیغاتی‌ جهانی‌ آنان، وانمود می‌کنند که‌ مجلس‌ ششم، نه‌ در خدمت‌ آرمانهای‌ اسلام‌ و انقلاب، که‌ در سمت‌ و سوی‌ منتقدان‌ و معارضان‌ آن‌ است. یکبار دیگر نیز در حوالی‌ انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ در خرداد ۷۶ شبیه‌ همین‌ ترفند تبلیغاتی‌ با هدف‌ روحیه‌ بخشیدن‌ به‌ معارضان‌ نظام‌ اسلامی‌ و مأیوس‌ کردن‌ انقلابیون‌ در ایران‌ و جهان، با جنجال‌ و سروصدای‌ فراوان‌ به‌ راه‌ افتاد. موضع گیری‌ صریح‌ و قاطع‌ و مستمر رئیس‌ جمهور مؤمن‌ و انقلابی، در آن‌ نوبت‌ نقشه‌ دشمن‌ را خنثی‌ کرد. امروز نیز موضع گیری‌ به‌هنگام‌ و صریح‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی، باید دشمنان‌ را مأیوس‌ سازد.

مجالس ایران در اندیشه دومین رهبر جمهوری اسلامی

مجلس هفتم

مجلس هفتم:

***نگاه ملی به همه قوانین و برنامه های مصوب مجلس، وظیفه عموم نمایندگان است. انواع سلیقه ها و گرایش های سیاسی و اقوام ایرانی و پیروان ادیان و اهالی مناطق گوناگون کشور در مجلس حضور دارند. همه تمایلات منطقه ای و قومی و بخشی باید در پرتو نگاه ملّی برآورده شود و بجای قوانین کم عمق یا کم عُمر و کم اثر یا غیرعملی، قوانینی گره گشا، پرتأثیر، جامع و سنجیده فراهم گردد.

***استقلال نمایندگان و شخصیت متین و استوار آنان، مورد انتظار همه موکلان است. هیچ تطمیع و تهدیدی نباید نماینده را تحت تأثیر بگیرد و او را از شأن و وظیفه نمایندگی باز دارد. شایسته گزینی و ارزش گرایی و شجاعت، معیار درست برای قول و فعل نمایندگان است.

***ارتباط منطقی با قوای دیگر بر پایه همکاری و همدلی، وظیفه مهم دیگر مجلس است. کمال این وظیفه آنگاه تحقق می یابد که با اِعمال نظارت قانونی و نهادینه ساختن پاسخگویی در دیگر قوا که وظیفه دیگر مجلس است، همراه گردد. تعامل و تفاهم با شورای محترم نگهبان که خود، بخشی از قوه مقننه است، البته در اولویت قرار دارد.

***ارتباط با صاحب نظران محیط های علمی و عملی و بهره گیری از تجربه ها و اندیشه های ارزشمند آنان، نیز به غنای مجلس که بحمدالله خود دارای ترکیبی علمی و کارشناسی و تخصصی است خواهد افزود.

*** بی‌شک اینها هیچ یک نخواهد توانست خللی در عزم راسخ مسؤولان پدید آورد و گام استوار ملت و دولت را سست کند. نمایندگان مردم در مجلس وظیفه سنگینی در این باره بر عهده دارند. گفتار و عمل آنان باید یکپارچگی ملت، عزت ملی، ایمان و امید و تلاش، بیداری و آگاهی، اخلاق و فضیلت و آزادگی و عزم و اراده پولادین را برای کشور به ارمغان آورد. چنین مجلسی بی‌شک، عصاره فضائل و بطور طبیعی در رأس امور خواهد بود.

مجالس ایران در اندیشه دومین رهبر جمهوری اسلامی

مجلس هشتم

مجلس هشتم:

آغاز این مجلس با ورود در دهه‌ چهارم انقلاب همزمان شده است. در این دهه، ‌گفتمان اصلیِ انقلاب، پیشرفت و عدالت است؛ پیشرفت در همه‌ ابعاد علمی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی، و عدالت همه‌جانبه در توزیع فرصتها و امکانات مادی و معنوی. عنصر پیشرفت، باید نگاه ما را به استعدادهای بی شمار پراکنده در میان ملت، معطوف سازد و ظرفیت های تولید و خلاقیت و درخشش توانایی های گوناگون در همه‌ زمینه‌ها را در نگاه ما برجسته کند.

*** نماینده‌ ملت از جنس ملت است. شما نه از قصرهای رفیع و خاندانهای اشرافی، که از متن مردم، از مدرسه و حوزه و دانشگاه و از میدان های کار به مجلس گسیل شده‌اید. این رابطه و این منش را پاس بدارید و برای خود نگاه دارید.

*** هنر قانون‌نویسی و قانون‌گذاری، از برترین های نمایندگی است. قانون باید کارآمد، روان، شفاف، روزآمد و با این حال با نگاه بلندمدت، ‌دارای گستره‌ ای هرچه پهناورتر و قابل ماندگاری و یکسره معطوف به نیازهای مردم و منافع عمومی باشد.

*** مسئولیت نظارتی مجلس هرگز نباید به دست اهمال سپرده شود، ‌اما هرگز هم نباید نظارت مجلس به معنای رقابت با دولت و نشنیدن نیازها و ضرورتها و تنگناهای آن شمرده شود. محور کار و عمل در کشور و نماد داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی، عمدتاً قوه‌ مجریه است. همه باید به آن کمک کنند و هرگاه دولتی بانشاط بیشتر و همت بالاتر و ارزش گرایی قویتر در صحنه است، این کمک باید مضاعف گردد.

مجالس ایران در اندیشه دومین رهبر جمهوری اسلامی

مجلس نهم

مجلس نهم:

***اصلی‌ترین توصیه‌ اینجانب به نمایندگان محترم آن است که در جایگاه خطیری که با رأی مردم به دست آورده‌اند، تنها به مسوولیت الهی و اَدای وظیفه‌ سنگین نمایندگی از ملّت بیندیشند و انگیزه‌ها و حُب و بُغض‌های شخصی و گروهی و طائفی و محلی را در قانون‌گذاری که مهم‌ترین وظیفه‌ مجلس شورای اسلامی است و نیز در نظارت بر اجرای قانون و البته در موضع‌گیری‌هایی که فضای کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دخالت ندهند.

*** همه‌ آنچه در نظام اسلامی برجسته و شاخص است، باید در مجلس تبلور و انعکاس یابد؛ ایمان، شجاعت، پیشگامی، ایستادگی بر مبانی نظام، ایستادگی در برابر دشمنان، روزآمدی و نوآوری، وحدت و انسجام ملی، کار و تلاش فداکارانه، به میدان آوردن همه‌ ظرفیت‌های‌ فردی و جمعی، نشانه‌هایی است که می‌توان یک مجلس موفق را با آن شناسایی کرد.

*** همکاری حقیقی و صمیمی با قوای دیگر و پرهیز از چالش‌های ناموجّه نیز یک شاخص مهم دیگر و دارای سهم تعیین‌کننده در اتحاد ملی است که دلسوزان کشور همواره بر آن پای فشرده و منافع عمومی و وجاهت چهره‌ ملت ایران در چشم جهانیان را در گرو آن دانسته‌اند. این توصیه عیناً به دیگر قوای کشور و همه‌ اشخاص و نهادهای مسئول نیز متوجه است. همه باید قانون را فصل‌الخطاب بدانند.

مجالس ایران در اندیشه دومین رهبر جمهوری اسلامی

مجلس دهم

مجلس دهم:

***ملت ایران با حضور حدّاکثری در انتخابات پر اهمیّت مجلس قانون‌گذاری، بیعت دیرین خود با نظام جمهوری اسلامی را بار دیگر تکرار کردند و با این زبانِ رسا به بدخواهان پاسخ گفتند.

*** شما برادران و خواهران محترم می توانید با حکمت و خردمندی و اخلاص و پارسایی، این وظایف را در خلال عمل قانونی خود -که عمدتاً قانون‌گذاری و نظارت است- تحقّق بخشیده، نزد خدا و خلق سرافراز گردید. در این صورت است که مجلس شورای اسلامی را در جایگاه ویژه‌ خویش یعنی «در رأس امور کشور» نگاه خواهید داشت.

*** وظیفه‌ انقلابی و قانونی شما نمایندگان محترم آن است که مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهی گستاخانه‌ استکبار و نقطه‌ اتّکای درخشانِ مردم مؤمن و انقلابی بسازید.

*** تحقّق بخشیدن به اقتصاد مقاوم با همه‌ الزامات قطعی آن و نیز تلاش مجدّانه برای گسترش و ژرف‌سازی فرهنگ اسلامی، دو اولویّت فوری کنونی است. اولویّت های مهمّ دیگری در بخش های گوناگونِ مربوط به اقتدار ملّی و استحکام امنیّت و مصونیّت کشور، وجود دارد که تضمین‌کننده استقرار عدالت اجتماعی و استقلال و پیشرفت کشور است. شناخت این اولویّتها ازجمله‌ وظایف نمایندگان و در دسترس ذهن هوشمند آنان است.

***نمایندگان محترم را به توکّل و حُسن ظن به وعده‌های خداوند قادر و استقامت در صراط مستقیم الهی توصیه می کنم و از سرگرم شدن به زائده‌های جناحی و غالب ساختن انگیزه‌های شخصی بر مصالح عمومی برحذر میدارم.

مجالس ایران در اندیشه دومین رهبر جمهوری اسلامی

مجلس یازدهم

مجلس یازدهم:

***اگر قانون را راه و مسیر کشور به سمت قلّه‌ها و مقصدهایی بدانیم که در قانون اساسی معیّن شده است، مجلس، متعهّد این ریل‌گذاری و رهگشاییِ حیاتی است.

*** حقّ تحقیق و تفحّص، حقّ ردّ و قبول مدیران ارشد قوّه‌ مجریه، حق تذکر و سؤال و استیضاح، از جمله وظایف مجلس است. پس اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانت های اجرای آن به درستی استفاده شود، کشور به هدف های والای خود دست می‌یابد. این است شأن والای مجلس و این است تکلیف حیاتی و مهمّ آن.

*** آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویّت های کشور و با کارشناسی، و با حضور فعّال و منظّم و با پاکدستی و امانتداری، وظیفه‌ قانونگذاری و دیگر وظایف خود را انجام دهند، مجلس، نقطه‌ امید مردم و نقطه‌ اتّکاء مجریان و به معنی حقیقی، در رأس امور کشور خواهد بود و چنین مجلسی در رساندن کشور به هدف های والا، سهم بسزا خواهد داشت.

***آفت عمده، سرگرم شدن نماینده به حواشی زیان‌بار، یا وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، یا سهل‌انگاری در کار یا دسته‌بندی‌های احیاناً ناسالم قومی و منطقه‌ای و قبیله‌ای و امثال آن است.

*** در حال حاضر، اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویّت های کشور است. در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده‌ مشهود، باید اذعان کنیم که در دهه‌ پیشرفت و عدالت، نمره‌ مطلوبی در باب عدالت به ‌دست نیاورده‌ایم. این واقعیّتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف، به مثابه‌ اولویت، وادار سازد. توصیه‌ صاحب‌نظران به ما می گوید که راه درست برای این مقصود اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملّی یعنی: اشتغال، تولید، ارزش پول ملی، تورم، اسراف و امثال آن است. سیاست های کلّی اقتصاد مقاومتی در این زمینه، راهنمای معتبری است. توجّه به تنظیم برنامه‌ هفتم که در شمار وظایف نزدیک مجلس یازدهم است و نیز توجّه به کاهش نقش تعیین‌کننده‌ نفت خام در منابع مالی دولت که خود فرصت مغتنمی برای ترسیم خطّ اقتصادی کشور است، توصیه‌ دیگر اینجانب به شما عزیزان است.

***هر اقدام به وظیفه‌ نظارتی، تأکید اینجانب بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حبّ و بغض‌های شخصی و جناحی است. نه حقّی از مدیر و مجری خدوم و زحمت‌کش ضایع شود و نه اغماض و اهمالِ بی‌مورد صورت گیرد.

***همکاری نمایندگان با یکدیگر، درهم‌تنیدگی تجربه‌ مجرّبان با شور و حرارت جوانان و تازه‌واردان، مسابقه در عمل پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهمّ جهانی و داخلی، اهتمام به مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی کشور در نطقها، تعامل برادرانه با قوای مجریّه و قضائیّه، نسخ قوانین زائد و مزاحم، و اجتناب از تکثّر و تراکم قوانین، توصیه‌های دیگر اینجانب به شما نمایندگان ملّت است. مطمئنّم که رعایت این سرفصل‌ها به ملّت ایران ثابت خواهد کرد که انتخاب آنان درست بوده است، و میل به حضور در انتخابات را در آنان افزایش خواهد داد. تقوا و توکّل و اعتماد به خدا را سرمایه‌ بی‌پایان خود بدانید و با قدرت و جدّیّت حرکت کنید. خدا یارتان باد.

مجالس ایران در اندیشه دومین رهبر جمهوری اسلامی

افتتاحیه مجلس دوازدهم

مجلس دوازدهم:

***مجلس صرفاً یک نهاد پرسشگر نیست، بلکه یک نهاد پاسخگو هم هست.

***توصیه موکد من تعامل سازنده مجلس با دولت جدید است. موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ماست. همه کمک کنند که رئیس‌جمهور بتواند وظایفی را که در قبال کشور دارد انجام بدهد.

***باید در مسائل مهم صدای واحد از کشور شنیده شود. یک جاهایی هست که بایستی دولت و مجلس و مسئولان گوناگون یک حرف بزنند. آن کسانی که در دنیا گوش تیز کردند تا نشانه‌های اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند، آنها مایوس شوند؛ یک صدا باید شنیده شود.

***مجلس نباید منشأ تشنج در افکار عمومی مردم باشد. سیاه‌ نمایی‌ کردن، منفی‌بافی‌ کردن که گاهی اوقات در بعضی از مجالس دیده شد از ناحیه بعضی از نمایندگان. البته اغلب نمایندگان همیشه پایبند به این مبانی مهم و معتبر بوده‌اند -این را بدون تعارف ما عرض می‌کنیم، واقعیت این است- اما در مواردی هم خلاف این مشاهده شده است.

***نه فقط در مجلس، حضور نمایندگان در مجامع عمومی -شماها خیلی‌تان در مجامع عمومی، در نمازجمعه‌ها، پیش از خطبه‌ها حضور پیدا می‌کنید در شهرهای مختلف- یا در فضای مجازی که امروز حاکم بر خیلی از فعالیتهای همه است، حضور شما در اینها باید آرامش‌بخش باشد.

***هر جا شما سخنی می‌گویید حرفی می‌زنید، نظری می‌دهید، مخاطب شما دلگرم بشود به اینکه شما طرفدار اتحاد و اتفاق و همدستی و همدلی نیروها هستید. خلاف این را نبایستی پیام بدهید. این حفظ امنیت روانی مردم است و این مطلب مهمی است.

***حضور مجلس در مسائل سیاسی و بین‌المللی بسیار مهم است. یک نمونه خوب از حضور مجلس قانون اقدام راهبردی است.

***ما در همین مسئله‌ تحریم ــ که خب سر زبانها خیلی میچرخد بخصوص در ایام انتخابات، تکرار میشد در اظهارات گوناگون نامزدهای انتخاباتی و مردم و طرفدارانشان و اینها، مسئله‌ تحریم ها را ــ مجلس می تواند در آن حضور داشته باشد، واقعاً تأثیرگذار باشد.

***ما می توانیم هم تحریم ها را می توانیم با وسائل شرافتمندانه برطرف کنیم، هم بالاتر از برطرف کردن تحریم ها، خنثی کردن تحریم ها است. بنده مکرر گفتم این را، برداشتن تحریم دست شما نیست، باید شما تدبیر بیندیشید یکجوری، دست طرف مقابل است؛ اما خنثی کردن تحریم دست شماست. راه‌های خوبی وجود دارد برای خنثی کردن تحریم، بعضی از این راه‌ها را هم رفتیم، اثرش را هم دیدیم؛ یعنی مسئولین دولتی رفتند، اثرش را هم دیدیم، خیلی هم خوب بوده، می توان این کار را کرد. مجلس عزیز ما، می توانند نقش‌آفرینی کنند.

***کار فوری مجلس، رأی به کابینه‌ای است که آقای پزشکیان حفظه‌الله ارائه خواهند کرد؛ این کار فوری و فوتی شماست؛ البته هرچه زودتر کابینه‌ پیشنهادی، حالا بعد از کارهایی که باید انجام بگیرد تصویب بشود و دولت مشغول کار بشود برای کشور بهتر است. منتها در این زمینه، هم شما، هم رئیس‌جمهور منتخب محترم، مسئولیت‌هایی سنگینی دارید.

***تشرّع و متشرّع بودن. یکی از معیارهای مهم است. اشتهار به پاکدستی، به صداقت یک معیار است. سابقه سوء نداشته باشند، این یک معیار است. نگرش ملی داشته باشند. یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی و اینها نشوند، نگاه ملی به کشور داشته باشند. اینها را با تحقیق [میشود فهمید] البته کارآمدی را غالباً بعد از اشتغال به کار می شود فهمید، اما با تحقیق، با نگاه کردن به سوابق با شنیدن حرفها، می شود کارآکامدی را هم تشخیص داد.

***این معیارها باید رعایت بشود. هم رئیس‌جمهور محترم اینها را رعایت کنند، هم مجلس رعایت کند. یعنی یک مسئولیت مشترک شما دارید در انتخاب مسئولین کشور اینها لازم است. به نظر من این مسئولیت بسیار مهمی است. هم بر عهده شماست هم بر عهده رئیس‌جمهور محترم است که این کار را انجام بدهند.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 120798 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]