دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ /
112985
۰۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱

پنج روز تا انتخابات؛‌ نظرسنجی‌ها از میزان مشارکت/ ارزیابی مناظره سوم

پنج روز مانده به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و پس از برگزاری سه مناظره با موضوعات اقتصادی و فرهنگی نظرسنجی‌ها نشان از مشارکت ۴۵/۵ درصدی مردم در این دوره از انتخابات دارد.



به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی شنبه – دوم تیر ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در بخشی از بیاناتشان در دیداری که با مسئولان قوه ‌قضائیه داشتند توصیه‌ای مهم خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بیان کردند.

رهبر معظم انقلاب برنامه‌های انتخاباتی تلویزیون را خوب و باعث آشنایی مردم با دیدگاه‌های گوناگون خواندند و خطاب به نامزدهای انتخابات گفتند: مباحث نامزدها در تلویزیون یا اظهارات دیگر آنها موجب نشود که یک نامزد برای غلبه بر رقیب، حرف دشمن‌پسند و دشمن شادکن بزند.

رئیس ستاد انتخابات کشور هم از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درخواست کرد، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، نامزدها مراقبت کنند که برای جلب آرا، سخنان دشمن شادکن مطرح نکنند که موجب یاس مردم شود.

پنج روز تا انتخابات؛‌ نظرسنجی‌ها از میزان مشارکت/ ارزیابی مناظره سوم

وزیر کشور با اشاره به سه مناظره انتخاباتی انجام شده تاکید کرد: مناظره برای معرفی شخص است و داوطلبان و نامزدهای انتخاباتی باید برنامه‌های خود را در این مناظرات ارائه دهند و از تخریب یکدیگر پرهیز کنند.

احمد وحیدی با بیان اینکه برخی افراد آمارهای دقیق نسبت به دولت سیزدهم بیان نمی‌کنند، توصیه کرد: کاندیداها اگر اطلاعاتی نیاز دارند ‌از دولت بخواهند و ‌کاملا آماده‌ایم اطلاعات درست و دقیق ‌را در اختیار آنها ‌قرار دهیم تا آمار اشتباه ارائه نشود.

مؤسسه افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در راستای سنجش میزان مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، سه موج پیمایش تلفنی از همه افراد ۱۸ سال و بیشتر در کل کشور انجام داده است. در موج سوم این پیمایش ۴۵/۵ درصد از مردم گفته‌اند قطعاً در این انتخابات شرکت خواهند کرد، ۳۱/۸ درصد در این خصوص مردد بوده و ۲۱/۴ درصد ابراز کرده‌اند که قطعاً در انتخابات شرکت نخواهند کرد. 

پنج روز تا انتخابات؛‌ نظرسنجی‌ها از میزان مشارکت/ ارزیابی مناظره سوم

همچنین رئیس پلیس فتای تهران از احضار ۴ نفر به دلیل دستکاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی خبر داد و گفت: این افراد با سوءاستفاده از قابلیت‌های ربات‌های مجازی نتیجه نظرسنجی‌ها را تغییر می‌دادند. ️این نظرسنجی‌ها هیچ منبع و جامعه آماری مشخصی نداشتند. ️آنها آرای نامزدها را به نفع نامزد مورد نظر خود جابه‌جا کرده بودند.

مدیرعامل تلوبیون هم با بیان آماری از بازدید سه مناظره اخیر اعلام کرد: عدد بالای ۱۵۰ هزار بازدید همیشه مربوط به فوتبال یا رویدادهای خاص ورزشی بوده است که در ارتباط با مناظره‌های اخیر برابری می‌کند.

برنامه تبلیغاتی امروز نامزدهای انتخابات عبارت است از:

_ برنامه «بدون تعارف» سعید جلیلی، ساعت ۲۰:۴۵ شبکه ۲.

_ مستند تبلیغاتی محمدباقر قالیباف، ساعت ۲۱:۰۰ شبکه ۲.

_ مستند تبلیغاتی علیرضا زاکانی، ساعت ۲۱:۳۰ شبکه ۲.

_ برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری»، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، ساعت ۲۲ شبکه خبر.

_ مستند تبلیغاتی مصطفی پورمحمدی، ساعت ۲۲:۴۵ شبکه ۲.

همچنین قرار است ۲ مناظره‌ انتخاباتی باقیمانده بین ۶ کاندیدا در تاریخ‌های دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود: 

_ مناظره چهارم با موضوع سیاسی و شعار «ایران در جهان امروز» روز دوشنبه چهارم تیرماه از ساعت ۲۰ تا ۲۴.

_ مناظره پنجم در حوزه اقتصاد با موضوع کارآمدسازی دولت روز سه‌شنبه ۵ تیرماه از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶.

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

اخبار مربوط به آخرین اظهارات کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری  و ارزیابی هر ۶ نامزد درباره سومین مناظره با موضوع فرهنگی را می توانید در این گزارش مرور کنید.

* رئیس ستاد مردمی مصطفی پورمحمدی در حکمی منوچهر متکی را به عنوان رئیس ستادهای مردمی این نامزد انتخاباتی منصوب و در احکام جداگانه دیگر، ۱۲ مسئول ستاد استانی و شهرستانی را تعیین کرد.

* همچنین علی تاجرنیا، رئیس ستاد انتخابات استان تهران مسعود پزشکیان از انتصاب حمیده زرآبادی به عنوان سخنگوی ستاد مرکزی این نامزد خبر داد.

مسعود پزشکیان که صبح امروز به سنندج سفر کرده بود، ظهر امروز در چهارمین سفر انتخاباتی خود به شیراز رفت.

شخصیت‌ها چه گفتند؟

در پی برگزاری سومین مناظره ۶ نامزد انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی،‌ تحلیل ها و ارزیابی های بسیاری درباره نکات مطرح شده در این مناظره صورت گرفت، همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس شوای اسلامی در گفت‌وگو با برنامه زنده استودیو مثبت و منفی پلاس ایسنا به بیان نظرات خود در این باره پرداختند.

اسماعیل کوثری با بیان اینکه مردم از کاندیداها انتظار دارند در مناظره فرهنگی برنامه های خود را در این حوزه بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی برای جامعه تبیین کنند، افزود: برخی از کاندیداها دارند مطالبی را بیان می کنند که عیب ها و ایراداتی دارد و برخی ها نیز نکات مثبتی را در حوزه فرهنگی یادآوری می‌کنند اما برخی از کاندیداها نیز متاسفانه دارند فرهنگ را زیر سوال‌ می‌برند.

* همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی اخلاقی تصریح کرد: دیدگاه‌های فرهنگی کاندیداها برای مردم از مباحث جدی است. به نظر می‌رسد که قدرت تشخیص مردم و انتخاب آنان برای این‌که به کدام نامزد رای دهند، این بخش بسیار تاثیر گذار است. مردم دیدگاه‌ها را شنیده و بر اساس دغدغه‌ای که در حوزه فرهنگی دارند تصمیم خواهند گرفت که به چه کسی رای دهند.

ابراهیم عزیزی هم در تحلیل خود از مناظره سوم گفت: اما بنظر می‌آید سطح انتظارات و توقعاتی که از مناظره به معنای واقعی می‌رود، هنوز برآورده نشده است. برداشت من این است که باید مقداری بیشتر مخاطب و به عبارتی مردم خوب ما بتوانند در یک نگاه کارشناسانه نظرات مبتنی بر رویکرد همه جانبه به ویژه در بحث فرهنگی را دریافت کنند.

* تاکید حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل سیاوشی هم بر این بود که کاندیداها خیلی واضح و روشن‌تر برنامه‌های خود را برای مردم تبیین کنند.

* علی ربیعی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در واکنش به مناظره سوم نوشته است: با خود می‌اندیشم این‌گونه است که اخلاق و بی‌اخلاقی از سمت نخبگان سیاسی، جامعه را متاثر می‌کند! ایران امروز به اخلاق، آرامش و باهم‌بودگی نیاز دارد. 

پنج روز تا انتخابات؛‌ نظرسنجی‌ها از میزان مشارکت/ ارزیابی مناظره سوم

ابراهیم فیاض پژوهشگر ایرانی در حوزه مردم‌شناسی و استاد گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران در تحلیل خود از فضای انتخاباتی کشور،‌ گفت: ما در حال انقلاب پارادایمی در جهان هستیم که بر همه سیاست‌ها تاثیر می‌گذارد. بنیادگرایی ترامپی در مقابل سکولاریسم بایدن داریم. ما همین قصه را در ایران داریم. ما یک رئیس‌جمهور در ایران داشتیم که نمی‌خواهم الان اسمش را بیاورم و باید به او یک «ایسم» بدهیم. ترامپ هم مانند اوست و هر دو بنیادگرا هستند و هر دو به هم  شبیه هستند  که ما از آن رئیس‌جمهور گذشتیم ولی ترامپ می‌خواهد در انتخابات شرکت کند. گفتمان بنیادگرایی در مقابل سکولاریسم در ایران هم وجود دارد ولی مردم ایران دنبال گفتمان جدید هستند.

این استاد دانشگاه افزود:‌ ما در ایران با گفتمان سکولاریسم و بنیادگرایی مواجه هستیم ولی گفتمان سوم هنوز شکل نگرفته است ولی به در همین انتخابات شکل پیدا خواهد کرد و بر انتخابات تاثیر می‌گذارد و رئیس‌جمهور آینده رئیس‌جمهور «مصلحت گرای زندگی محور» خواهد بود.

پنج روز تا انتخابات؛‌ نظرسنجی‌ها از میزان مشارکت/ ارزیابی مناظره سوم

* حسین الله کرم از فعالان سیاسی اصولگرا معتقد است که بیش از ۱۸ میلیون رأی آقای رئیسی برای آقای جلیلی بازتولید خواهد شد. ضمن اینکه آن افرادی که در ایام شهادت آقای رئیسی، اظهارات متعدد و ارادت‌های خاصی به ایشان داشتند، به دنبال جبران مافات بوده و می‌خواهند این جبران مافات را با رأی‌دادن به شبیه آقای رئیسی جبران کنند. لذا می‌توان برآورد بیش از ۲۰ میلیون رای در سبد آقای جلیلی داشت.

پنج روز تا انتخابات؛‌ نظرسنجی‌ها از میزان مشارکت/ ارزیابی مناظره سوم

غلامعلی حداد عادل از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام  در اظهاراتی گفته است: دعا می‌کنم که نتیجه این انتخابات، رئیس جمهور و دولتی باشد که مثل شهید رئیسی دغدغه مردم را داشته باشد و فعال، پرکار، پرتلاش و آگاه به میانی انقلاب اسلامی باشد و ان‌شاءالله کشور بتواند در فضایی به دور از تنش با همکاری قوای ۳ گانه به رفع مشکلات مردم و خدمت به اقشار محروم بیشتر توفیق پیدا کند.

پنج روز تا انتخابات؛‌ نظرسنجی‌ها از میزان مشارکت/ ارزیابی مناظره سوم

جانشین فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه همه باید برای مشارکت حداکثری تلاش کنیم پای کار بیایم، اظهار کرد: در مشارکت حداکثری خیرات فراوانی وجود دارد و باید پای کار برویم و بدانیم وعده خدا حق است. با مشارکت حداکثری در انتخابات، دشمن جرأت اقدام علیه ایران ندارد.

* آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی‌ یزدی از اعضای فقهای شورای نگهبان هم در پایان درس خارج فقه خود درباره شرایط مهم کشور در آستانهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دولت نقش کلیدی و مهمی در اداره کشور و زندگی مردم دارد. امروزه شرایط مهمی در کشور ما وجود دارد و ایامی است که تبلیغ واقعاً لازم است. کشور به‌واسطه ضایعه بزرگی که پدید آمد، نیاز به یک بازسازی جدید دارد. ان‌شاءاللّه رئیس‌جمهور جدید انتخاب می‌شود و بالطبع دولت جدید با سیاست‌های جدید و مکمل سیاست‌های قبل چه در داخل و چه در خارج تشکیل خواهد شد.

پنج روز تا انتخابات؛‌ نظرسنجی‌ها از میزان مشارکت/ ارزیابی مناظره سوم

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

حزب اسلامی قانون و حزب خدمت و مطالبه مردمی ایران اسلامی در بیانیه‌هایی جداگانه کاندیدای مورد حمایت خود را در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند.

در بیانیه حزب اسلامی قانون آمده است: با جلسات متعدد و بررسی برنامه‌های ارائه شده توسط کاندیداهای محترم، شورای مرکزی حزب اسلامی قانون به توانمندی‌ها، برنامه‌های منسجم، سوابق اجرایی موفق، قدرت اجماع‌سازی، فهم عمیق‌تر از قوانین و دیگر ویژگی‌های ممتاز، به جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف رای داد و از ایشان به عنوان کاندیدای اصلح این دوره از انتخابات اعلام حمایت می‌کند و از عموم ملت شریف ایران نیز دعوت می‌کند تا با حمایت قاطع خود از آقای دکتر قالیباف در زمینه‌سازی ثبات اقتصادی و سیاسی مشارکت داشته باشند.»

در بیانیه حزب خدمت و مطالبه مردمی ایران اسلامی نیز آمده است: در بررسی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم، با احترام به سایر نامزدهای انتخابات مناسب‌ترین شخص که بتواند با شتاب فزاینده‌ای، کشور را در مسیر پیشرفت جلو برد، آقای دکتر محمدباقر قالیباف است. از همه مردم ایران دعوت می‌کنیم برای حل مسائل و مشکلات کشور با تمام توان وارد صحنه انتخابات شوند و برای این پیروزی تلاش کنند.

در روزنامه ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

ابرار با انتشار واکنش علی اکبر صالحی به اظهارات سعید جلیلی، همشهری با تیتر «دولت دوم رئیسی یا دولت سوم روحانی؟»، ستاره صبح با تیتر «بحث داغ حجاب در قاب تلوزیون»، شهروند با تیتر «سبک زندگی محور مناظره سوم»، شرق با تیتر «وعده های نشدنی»، هفت صبح با تیتر «رونق منحنی های پریشان انتخاباتی»، جوان با تیتر «مناظره ۴ دقیقه ای زیر سایه فوتبال ۹۰ دقیقه ای»، کیهان با تیتر «رئیسی الگوست، به عقب برنمی گردیم»، آرمان ملی با انتشار گزارشی از برری مناظرات اقتصادی و فرهنگی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، آرمان امروز با تیتر «یکی از همین مردم»، دنیای اقتصاد با تیتر «نقشه راه نظام حکمرانی»، اعتماد با تیتر «مهم است چه کسی رئیس جمهور باشد»، همدلی با تیتر «خواست تندروها، مشارکت پایین»، جام جم باتیتر «فرهنگ نامزدها»، خراسان با تیتر «غفلت از ۴ میلیون رای اولی»، مردم سالاری با تیتر «پزشکیان در تحقق وعده ها با مدرم صادق است»، هم میهن با تیتر «در راه خاتمی»، سازندگی با تیتر «امتداد خاتمی»، ایران با تیتر «بحث داغ درباره سبک زندگی، فرهنگ و اینترنت»، صبح نو با تیتر حمایت از پلتفرم های داخلیف مخالفت با فیلترینگ، وطن امروز با تیتر «همان دولت روحانی»، فرهیختگان با تیتر «اجماع منفی بر سر روحانی» در صفحات اول خود به موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پرداختند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند و رای‌دهندگان با کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رای بدهند.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 112985 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 10 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 10 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 11 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]