دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ /
110269
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷

زاکانی:‌ با آمریکا هم می‌توانیم مذاکره داشته باشیم

نامزد انتخابات ریسات جمهوری گفت: در روابط با دشمنان هم از سر عزت و با آبرومندی به خودمان جوری رفتار کنیم که آن‌ها احساس برتری نکنند؛ ما می‌گوییم که حلقه اول را داخل کشور می‌بندیم. با چنین رویکردی ما با آمریکا هم می‌توانیم مذاکره داشته باشیم اما کدام آمریکا؟ آمریکایی که سر موضع برابر آن طرف میز بنشیند و بتوانیم بر اساس خواست‌های خودمان با آن مواجه شویم.



به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی در میزگرد سیاسی گفت:  جهان در حال گذار است به ویژه که آلان در نظم جدیدی قرار گرفته است. جهان دو قطبی با ادعای بوش پدر و سپس با ادعای بوش پسر صورت گرفت. بعد از طوفان الاقصی باید یک کنش‌گری را در انجام امورات خودمان در منطقه و جهان دنبال کنیم.

شهردار تهران بیان کرد: عناصر سیاست خارجی مبتنی بر سطوح پنجگانه است تا ظرفیت های موجود را تثبیت و یا خلق کنیم. اولویت اول ارتقا کرامت بشری است. توانمندی های اختصاصی ما مکتب امام و راهبری مقام معظم رهبری است. امیدواریم کرامت انسانی را راهبری داشته باشیم و یارگیری کنیم. نکته دوم نقد کردن جعرافیای سیاسی و اهمیت ایران در غرب آسیا است به گونه ای که در داخل خودمان را به گونه ای توانمند کنیم که دیگران به ما نیازمند باشند.

وی ادامه داد: در داخل کشور و تمام مناطق بتوانند از این مناطق سود ببرند. گام بعدی ارتباط همسایگی و عمق بخشی محور مقاومت و ایجاد پیوستگی با دولت های همسایه است و ما هیچ محدودیتی را نمی بینیم حتی عربستان، می توانیم در یک موقعیت مشترک دست پیش فعال داشته باشیم و ابتکارات صلح آمیز را روی میز بگذاریم.

این نامزد انتخاباتر یاست جمهوری گام چهارم را تعریف یک چهره جدید از ایران دانست و گفت: در پس تعریف ظلم آمیز از ایران ما می توانیم با مبادله علم و فناوری از طریق ایرانیان مقیم خارج این چهره را تعریف کنیم. اولویت پنجم هم نقد دیپلماسی اقتصادی و فعال است که هم بهره مندی خودمان را افزایش می دهیم هم ارتقا داریم.

زاکانی گفت: امروز با پالایشگاه های خودمان تحریم را به سخره گرفته ایم. لذا یک بازپرداختی برای وزارت خارجه می نویسیم. رفع تحریم به عنوان یک موضوع ظالمانه در دستور کار ماست، ما تحریم را به سخره گرفته ایم اما باید نشان داد که ظالمان جهان سعی می کنند چه شرایطی را برای ما رقم بزنند.  در موضوع بنزین قبل از این که ما را تحریم کنند ما در ستاره خلج فارس به توانمندی رسیدیم که نتوانستند ما را ترحیم کنند.

وی با بیان این که راه حل موضوع تحریم در داخل کشور است ، بیان کرد: قلدر مآب های بین المللی بدانند اگر جایی گردن کشی کنند مردم ما ایستادند و امروز هم مانند قدیم نیست. ما در آینده جهان باید یک نقش ویژه داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز نیازمند همگرایی هستیم. شهید بزرگوار باعث عضویت ما در شانگهای و بریکس شد و این گام به گام رفتن برای ما بسیار اهمیت دارد و باید یک رهبری جدیدی در عرصه بین الملل فراهم کنیم. امروز نقش تعیین‌کننده ایران، روسیه و چین را می بینیم و با یک شراکت معنادار می توانیم یک شرایط جدید برای خودمان فراهم کنیم.

سید جلال دهقانی فیروزآبادی مشاور همراه علیرضا زاکانی در میزگرد سیاسی در سخنانی ابراز داشت: دیپلماسی تعاریف متعددی دارد و جایگاه بسیار مهمی دارد. سیاست خارجی کنش‌گر و فعال به معنای فرصت سازی در عرصه روابط بین‌الملل است که با ژئوپلیتیک ایران تناسب داشته باشد.

وی ادامه داد: در عرصه های بین‌المللی کشور ها با یک زبان و یک دست عمل می‌کنند، در عرصه بین‌المللی کشور ها بیش از هرچیز براساس روابط داخلی و همبستگی داخلی عمل می‌کنند.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: نکته دوم تعامل موثر با جهان و نکته دیگر شناسایی هویت و موجودیت منافع ملی ایران است. احترام متقابل جایگاه برابر و مذاکره‌ فعالانه یعنی موضوع مذاکره، زمان مذاکره، سطح مذاکره و همه موارد را ما تعیین می‌کنیم، مذاکره برای مذاکره موضوعیت ندارد.

وی ابراز داشت: بیشینه سازی ظرفیت و استفاده حداکثری از ظرفیت های دیپلماسی چند جانبه اعم از دیپلماسی شهری، دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی شهری و سایر عرصه‌ها باید در دستور کار باشد.

در ادامه این برنامه سجادپور در نخستین پرسش ابراز داشت: مکرر می‌شنویم که در صحبت‌های آقای زاکانی واژه نقد کردن تکرار می‌شود؛ سوالی که من دارم درمورد چگونگی نقد کردن است و اینکه موضوع نقد کردن چه اندازه نسبت به دغدغه های مردم و نیازمندی ها امکان عملیاتی شدن دارند.

زاکانی در پاسخ به این سوال عنوان کرد: همکاری و کمک حاج قاسم برای عدم افتادن سوریه به دست داعش گام اول بود اما نقد کردن بعد از این مرحله و حضور در عرصه سازندگی این کشور در اختیار وزارت خارجه بود. در روابط با دشمنان هم از سر عزت و با آبرومندی به خودمان جوری رفتار کنیم که آن‌ها احساس برتری نکنند؛ ما می‌گوییم که حلقه اول را داخل کشور می‌بندیم. با چنین رویکردی ما با آمریکا هم می‌توانیم مذاکره داشته باشیم به شرطی که گذشته را جبران کند و سیطره طلبی نداشته باشد. اما کدام آمریکا؟ آمریکایی که سر موضع برابر آن طرف میز بنشیند و بتوانیم بر اساس خواست‌های خودمان با آن مواجه شویم.

وی افزود: ما باید همه ظرفیت هایمان را بسیج کنیم و بتوانیم در این مسیر از مشارکت و همکاری بهره بگیریم، من معتقدم که دیپلماسی فعال و تلاشگر می‌تواند تمام ظرفیت ه‍ا را نقد کند و حتی کشورهای مخالف هم بتوانند در این زمینه هایی همکاری داشته باشند

زاکانی درباره این که رئیس جمهور بعدی از  برجام چه درسی باید بگیرد، گفت: برجام حاصل یک تفکر است که تلاش می کند نظم موجود را بپذیرد و یک فعالیت حداقلی داشته باشد و این خلاف کنش مندی است. در سوریه حاج قاسم هنرش این بود که نیروی هوایی روسیه را در خدمت ما گرفت و در برجام این نبود. یعنی خودباوری داشتن. نکته بعدی این بود که جهان از تک محوری عبور کرده است. نکته بعدی این بود که از لحاظ فنی باید بررسی می شد. خود وزیر خارجه وقت گفت برجام را نخونده است و کسانی اظهارنظر می کردند که برجام را نخواندند. من به آقای عراقچی گفتم شما برجام را با دوست امضا کردید؟ گفتند با دشمن بستیم. من گفتم شما با دوست قرارداد بستید چون من با برادرم هم چنین قرارداری را هم نمی‌بندم! همه چیز را برای ما نقد و برای طرف مقابل نسیه گذاشتید و تاریخ نشان داده است آن ها اهل نقد کردن نیستند. کسانی این مسیر را رفتند که شناختی از مناسبات نداشتند.

وی یادآور شد: آقای صالحی گفتند ما در جلسه سه نفر بودیم و طرف مقابل ده ها نفر بودند، روانشناس در تیم مقابل بود و حرکات مرا زیر نظر داشت و یادداشت می داد. ما باید کاری کنیم که برجام نقد شود.

شهردار تهران درباره ارتباط ایران با چین گفت: از کوچکترین مخرج مشترک برای کارهای بزرگ استفاده می کنیم. مهم این است که ما خودمان را باور داشته باشیم. در سفر با چین هم گفتیم هر کدام می توانید با ما شراکت کنید بیایید و انتقال تکنولوژی هم باید صورت گیرد. ما در نظام بین الملل نیاز به شریک داریم. روسیه  هم به دنبال منافع خودش است همه هستند. موضوع تکنولوژی و ثروت چین برای ما اهمیت داشت و ما گفتیم باید با ما مشارکت کنید و اگر می خواهید در غرب آسیا باشید باید شراکت کنید.

وی تاکید کرد: مهم این است که در راستای خواستگاه خودمان ظرفیت های خودمان را مکش کنیم و شریک کنیم. اگر ما از موقعیت خودمان استفاده کنیم آن ها محتاج ما هستند. الان هم در مسیری که خلاف نظم جهانی دارد می توانیم از آن استفاده کنیم.

سجاد پور کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در ادامه برنامه میزگرد سیاسی ابراز داشت: آقای زاکانی از شما عبارتی شنیدم که نسبت به وزیر خارجه شهیدمان بی انصافی شد، که اشاره کردید مرحوم امیرعبداللهیان ظرفیت ایجاد شده براساس حضور ما در سوریه را نقد نکرد. همینطور در مورد وزیر خارجه اسبق‌مان گفتید که ایشان برجام را نخوانده امضاء کرد این سخن شما بی‌انصافی است آقای دکتر ظریف از دقت بسیار بالایی برخوردار است، برجام یک موضوع کلان و بزرگ بود اما عده‌ای آن را داخلی کردند و وارد سیاست داخلی کشور کرده و براساس نگاه های حزبی و جناحی به آن واکنش داشتند.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 110269 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
شرق 1 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 4 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 5 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 5 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 6 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 11 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 13 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 18 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 18 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 19 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]