چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ /
110243
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۷

امنیت ما باید در گروی تعالی فرهنگی باشد نه فرهنگ ما در گروی نگاه امنیتی/ در حوزه فرهنگ اهل فرهنگ و دانایان حکمرانی خواهند داشت/ در دولت پزشکیان دولت چهره سانسور را به اهالی فرهنگ نشان نخواهد داد

روزبه کردونی در برنامه «پاستور شماره ۱۴» در تبیین سیاست‌های فرهنگی مسعود پزشکیان (نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری) گفت: مسیر مطلوب در حوزه فرهنگ در دولت آقای پزشکیان این است که اهل فرهنگ و دانایان در این حوزه حکمرانی خواهند داشت. سیاست در خدمت فرهنگ و هنر قرار خواهد گرفت نه اینکه نگاه سیاسی و امنیتی بر فرهنگ چنبره بزند.



به گزارش خبرنگار ایلنا، روزبه کردونی نماینده ستاد مسعود پزشکیان (نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری) با حضور در برنامه «پاستور شماره ۱۴» به پرسش‌های مطرح شده در این برنامه را که با موضوع راهبردها و راهکارهای ارتقاء فرهنگ اسلامی – ایرانی و تقویت گفتمان انقلاب اسلامی روی آنتن شبکه رادیویی فرهنگ رفت پاسخ داد، که در ادامه مشروح پرسش‌ها و پاسخ‌های نماینده ستاد مسعود پزشکیان را از نظر می‌گذرانید:

رویکرد و جهت‌گیری اصلی دولت چهاردهم در حوزه فرهنگی چیست؟

کردونی: آن چیزی که دکتر پزشکیان به عنوان چارچوب کلی گفتمانی‌شان با مردم در میان گذاشته‌اند چهار محور اساسی دارد که در حوزه فرهنگ هم وجود دارد. اولین نکته صداقت است. صداقت یک امر اخلاقی بسیار خوبی است و در حکمرانی معنا و مفهوم ویژه‌ای دارد که به معنای پذیرش واقع‌بینانه و تحلیل درست و حکیمانه از وضع موجود است و در تحلیل وضع موجود آقای پزشکیان اعلام کرده‌اند که به مردم، خودشان و حاکمیت دروغ نخواهند گفت. دومین نکته این است که اهل فن و کارشناسان متصدی کارهای فرهنگی خواهند بود. نکته دیگر این است که صدای مردم و نخبگان شنیده خواهد شد و مورد توجه قرار می‌گیرد و چهارمین مورد حکمرانی خردورزانه انعطالف پذیر در حوزه فرهنگ خواهد بود.

یک جامعه امن به جای یک جامعه امنیتی از اهداف این دولت است چراکه فرهنگ نباید در گروی نگاه امنیتی باشد بلکه امنیت باید در گروی نگاه فرهنگی قرار بگیرد و باید از تحقیرشدگی فاصله گرفت. فرهنگ حتما نگاه در گذشته دارد اما امروز فرهنگ را ظرفیت آرزومندی یک جامعه نیز تعریف می‌کنند؛ اینکه یک جامعه چقدر ظرفیت آرزومندی دارد و به آینده‌اش امیدوار است.

بعد از تحلیل و واکاوی وضع موجود به سمت یک مسیر مطلوب حرکت خواهد شد تا ظرفیت آرزومندی مردم ایران افزایش پیدا کند و ما در جامعه‌ای زندگی کنیم که هماهنگی دینامیک، تحمل دیگری، مدارا با درون و چند صدایی وجود داشته باشد و دین، زبان و هویت و تاریخ ما با تحولات زمانه و آنچه که در دنیا رخ می‌دهد را همگام و منطبق کند که البته منطبق به معنای پذیرش هژمونی فرهنگی بیرون نیست چرا که ایرانیان نشان داده‌اند فرهنگی عظیم دارند.

برای جمع‌بندی درباره این پرسش باید بگویم ما در ابتدا یک نگاه دقیق به وضع موجود خواهیم داشت، واقع‌گرایانه و با صداقت وضعیت موجود را تحلیل می‌کنیم، با مردم و اهل فرهنگ آن را در میان می‌گذاریم و یک وضعیت مطلوب را در نظر داریم که در فرآیند رسیدن به وضعیت مطلوب اهل فرهنگ و دانایان حکمرانی فرهنگی را در دست خواهند گرفت و سیاست‌های ساحت فرهنگی در بین اهالی فرهنگ و هنر اجرایی می‌شود نه در یک فضای امنیتی و بگیر و ببند.

چه اقدامات یا برنامه‌هایی باید اجرایی شود تا با تغییر دولت‌ها شاهد کمترین انحراف در مسیر تعالی فرهنگ عمومی جامعه باشیم؟

کردونی: قبل از اینکه به الزامات حکمرانی برای تداوم یک سیاستگذاری فرهنگی بپردازم یک سوال را مطرح می‌کنم که ما باید در پاسخ آن تفاهم داشته باشیم و آن این است که سیاست‌های فرهنگی ما چیست؟

آیا بین دستگاه‌های مسئول یک نگاه یکپارچه و منسجم فرهنگی مبتنی بر منافع کشور وجود دارد؟ اگر بخواهیم یک استراتژی فرهنگی داشته باشیم که با تغییر دولت‌ها و رفت و آمد آدم‌ها تغییر نکند باید در استراتژی فرهنگی به یک تعریف واحد و مشترک برسیم.

در این چارچوب بسیار حائز اهمیت است که ما بفهمیم در وضعیت فرهنگ اجتماعی کشور کجا ایستاده‌ایم. سیاستگذاری و حکمرانی برای این است که ما را از وضع موجود یه یک وضع مطلوب برساند. همه سیاستگذاری‌ها وقتی حائز اهمیت است که وضع موجود را بهتر کند.

از آنجا که هم موضوع خانواده و هم فرهنگ مورد توجه همه بزگواران است چند آمار را می‌خوانم که همه آمارها از منابع و مراجع اصلی اعلام شده است و توجه به اینها اهمیت دارد چون ما باید بدانیم فرهنگ یک جزیره دور افتاده از جامعه ما نیست. نمی‌شود ۲۰ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی کنند، ۱۵ میلیون پرونده قضایی ۲ میلیون هفتصد هزار پرونده قضایی در تهران وجود داشته باشد، سرانه خط فقر در سه سال گذشته سه برابر شده باشد، شکاف فقر تشدید شده باشد، طبقه متوسط رو به زوال برود، در حوزه آموزش و پرورش ۴۴ درصد دانش‌آموزان پایه چهارم برای خواندن و نوشتن مشکل داشته باشند، معدل امتحانات نهایی ما زیر ۱۲ باشد، نسبت طلاق بر ازدواج در سه سال اخیر ۶ درصد افزایش پیدا کرده باشد و بعد بیاییم شعار ارتقای فرهنگی بدهیم. وقتی ما به وضع موجود کشور و وضع فرهنگ و اجتماعمان تسلط نداشته باشیم و بخواهیم یک رویا تعریف کنیم که با آنچه واقعیت است در تضاد باشد رویاپردازی و تخیل‌گرایی کرده‌ایم.

آقای پزشکیان نه تنها صادق هستند بلکه مهم‌تر از آن مردم هم به صداقتشان اطمینان دارند و این صداقت در حکمرانی یعنی ابتدا وضع موجود به دقت واکاوی شود و یک گزارش رسمی، عالمانه و مورد وفاق داده شود تا بدانیم کجاییم و برای رسیدن به یک وضع مطلوب چه باید کرد. ما باید به سمت جامعه امن باید برویم، نه جامعه امنیتی و امنیت ما باید در گروی تعالی فرهنگی باشد نه فرهنگ ما در گروی نگاه امنیتی.

دولت چهاردهم چه رویکردی در مواجهه با جبهه مقاومت اسلامی دارد و چه راهکاری را برای استمرار ارتباط با جبهه مقاومت در نظر دارد؟

من ابتدا یک نکته را باید مطرح کنم که مربوط به بحث قبل می‌شود. ما هر کاری بخواهیم انجام دهیم گام اولش این است که در مسائل اجتماعی در کشور به یک تفاهم برسیم و بدانیم وضعیت موجود چیست و درباره چرایی وضعیت موجود را هم به توافق برسیم.

دوست عزیزمان از ستاد آقای جلیلی که معتقد هستند وضعیت فعلی محصول عملکرد دولت دهه ۹۰ است باید بگویم که آقای پزشکیان، آقای پزشکیان هستند. از دوستمان درخواست می‌کنم که سخنرانی رهبر معظم انقلاب را در مهر ماه سال ۱۳۹۱ در خراسان شمالی که یک سخنرانی کاملاً استراتژیک در حوزه سبک زندگی و رفتارشناسی است مطالعه کنند. در آن نشست رهبر انقلاب اشاره می‌کنند که ما یک بخش اصلی برای تمدن داریم که بسیار مهم است و متن زندگی ما را تشکیل می‌دهد و در این حوزه اگر پیشرفت چشمگیر نداشته باشیم بخش سخت‌افزاری ما را که در آن پیشرفت کرده‌ایم نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

پیشنهاد می‌دهم که دوستمان سخنرانی‌های رهبر انقلاب را در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ مطالعه کنند. تقلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی و رویکرد تقلیل‌گرایانه به شکلی که بگوییم این مسائل مربوط به دهه ۹۰ است، یک انحراف بزرگ برای مواجه شدن با مسائل فرهنگی و اجتماعی است.

نکته سوم این است که میزان طلاق در سه سال گذشته ۶ درصد افزایش پیدا کرده و سرانه خط فقر ۳ درصد افزایش داشته اما من به هیچ عنوان دولت وقت را مسئول نمی‌دانم چون ما سه دهه است که این افزایش را داریم. اگر رویکرد دوستان ما اینگونه است که می‌خواهند این مسائل را اینگونه تقلیل دهند، اولین انحراف برای تحلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی رخ داده است.

نکته بسیار خوبی را دوستان در بحث آموزش اضافه کردند که یک پیمایشی را آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ انجام داده و در آن ۵۶ درصد دانش‌آموزان گفته‌اند که ما ارتباط بدی با خانواده داریم و مشکلاتمان را در فضای مجازی مطرح می‌کنیم. ۶۰ درصد گیمرهای ما دانش‌آموزان هستند. ما چه برنامه‌ای برای ارتباط و گفتگو با این نسل داریم؟

در پاسخ به پرسش مطرح شده باید خیلی کوتاه بگویم که من در کشور پاکستان زندگی کرده‌ام، در مالزی بوده‌ام و اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی را در خارج از مرزها به چشم دیدم اما تداوم آن اقتدار در شرایطی که در درون ضعیف باشیم، یک استراتژی غلط است.

دولت چهاردهم آیا رسانه‌ها و فضای مجازی را یک فرصت تلقی می‌کند یا یک تهدید؟ چه راهکاری برای صیانت از کودکان و نوجوانان از محتوای پیام‌های ناسالم در فضای مجازی پیش‌بینی کرده‌اید؟

به نظرم در سوال شما یک پیش‌فرض وجود دارد که باید در ابتدا آن را اصلاح کنیم. هر وقت به فضای مجازی می‌رسیم بلافاصله سوالمان این است که چگونه صیانت کنیم درحالیکه می‌شود بپرسیم چگونه از این فرصت استفاده کنیم و ظرفیت فضای مجازی را در خدمت فرهنگ، هنر، تقویت مسائل اجتماعی و علمی قرار دهیم. باید یک گام به عقب برگردیم و بپذیریم که مرزی بین فضای مجازی و حقیقی نداریم.

امروز وقتی نود درصد دانش‌آموزان ما موبایل دارند یعنی در فضای مجازی زندگی انجام می‌دهند. ما وقتی می‌خواهیم با نسل جوان، دانش‌آموزان و فرزندانمان گفتگو کنیم و به تعبیر شما صیانت کنیم به آن‌ها می‌گوییم وارد پلتفرم‌ها و شبکه‌هایی نشوید که همین الان نمایندگان و مسئولان جمهوری اسلامی در آن پلتفرم‌ها هستند. این تناقض را چگونه می‌توانیم حل کنیم؟

اگر آقای پزشکیان به انصاف و عدالت در اقتصاد اشاره دارند در حوزه فضای مجازی هم همین است تا رویکردمان را از صیانت به استفاده تغییر دهیم، تبعیض نداشته باشیم؛ اگر فضای مجازی بد است برای همه بد باشد و اگر خوب است برای همه امکان استفاده قرار دهیم که البته باید تأکید کنم به هیچ عنوان مخالف حکمرانی هوشمندانه در فضای مجازی نیستم.

ما چندین سال در مالزی زندگی می‌کردیم و سیستمی که در ماهواره و فضای مجازی بود خود به خود به کودکان اجازه نمی‌داد که به برخی شبکه‌ها و سایت‌ها دسترسی داشته باشند.

ما مثلاً می‌گوییم که می‌خواهیم جبهه مقاومت را حمایت کنیم، رهبر انقلاب هم بارها می‌گویند که جنگ روایت‌ها داشته باشید و یک اقدام افتخارآمیز مثل وعده صادق انجام می‌شود و پس از آن کنش‌گران ایرانی چگونه می‌خواهند در فضای بین‌الملل جنگ روایت انجام دهند وقتی همه پلتفرم‌های ما مسدود هستند.

امروز جامعه علمی ما می‌خواهد به فضای ارتباط علمی با دنیا دسترسی داشته باشد، آیا این فضا وجود دارد؟ پای صحبت اساتید دانشگاه بنشینید، آیا ما امکان انتقال مقاله علمی را داریم؟ تا زمانیکه رویکردمان از نگاه صیانت‌محور به نگاه فرصت‌محور تغییر نکند یک ظرفیت عظیم را که آینده دنیا و تحولات اجتماعی و سیاسی با آن آن پیوند خورده برای کشور به یک تهدید تبدیل می‌کنیم.

آنچه که در حکمرانی دولت آقای پزشکیان مورد توجه قرار خواهد گرفت این است که مواجهه با فضای مجازی هم در تعامل با سران قوا و یک اجماع باید پیش برود. مسائل کشور بدون یک اجماع و توافق و اعتلاف فراگیر حل نخواهد شد. ن

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اظهارات نماینده ستاد محمدباقر قالیباف که او را در اظهاراتش هم‌سنگر شهید سلیمانی معرفی کرده بود، تصریح کرد: شهید سلیمانی یک قهرمان ملی است و و از دوستان در ستاد آقای قالیباف می‌خواهم که از ایشان در انتخابات هزینه نکنیم. ایشان مورد احترام و آبروی همه ایرانیان و حتی خارجی‌ها هستند.

وی در پاسخ به اظهارات نماینده ستاد سعید جلیلی نیز اظهار کرد: هر چه جلوتر می‌رویم دوستانمان در گفتمانشان وارد حوزه سیاست خارجی می‌شوند و سعی دارند آقای ضریف را سیبل کنند بگویند ایشان مسئول چالش‌های فرهنگی و اجتماعی ما هستند. آیا ما تکثر و چندصدایی را در فرهنگ قبول داریم یا خیر؟ آیا ما می‌پذیریم که باید با مردم ایران با زبان فاخر صحبت کنیم؟

شما مگر نجیب‌تر از موسیقی علیرضا قربانی دارید؟ ببینید برای برگزاری کنسرت‌ها در این مدت چه مشکلی داشته است. همین الان گرایش به بی تی اس و کی پاپ در نسل امروز به چه شکلی است؟ ما باید این وضعیت را ببینیم، بسنجیم و بدانیم چرا به اینجا رسیدیم. اگر این پرسش‌ها را درست مبتنی بر فهم بشری پاسخ دادیم می‌توانیم بهبود وضعیت را در پیش بگیریم.

مسیر مطلوب در حوزه فرهنگ در دولت آقای پزشکیان این است که اهل فرهنگ و دانایان در این حوزه حکمرانی خواهند داشت. سیاست در خدمت فرهنگ و هنر قرار خواهد گرفت نه اینکه نگاه سیاسی و امنیتی بر فرهنگ چنبره بزند و البته این مسیر با تعامل و اجماع در بین قوا صورت خواهد گرفت.

دوست دارم نماینده آقای جلیلی پرسشی را که آقای انتظامی در برنامه تلویزیونی از آقای جلیلی پرسیدند و ایشان پاسخ صریح ندادند را پاسخ دهند و بگویند که اگر به دلیل بی حجابی یک نفر یک راننده تاکسی اینترنتی متضرر شود یا یک رستوران پلمب شود این دولت چه تمهیدی دارد.

در بخش جمع‌بندی باید بگویم در دولت آقای پزشکیان در حوزه فرهنگ یک سری کارها انجام نخواهد شد که بسیار مهم است. در دولت آقای پزشکیان فرهنگ در گروی نگاه امنیتی نخواهد بود. اهالی هنر سیاستگذاری نخواهند شد، دولت چهره سانسور را به اهالی فرهنگ نشان نخواهد داد بلکه چهره حامی را نشان می‌دهد. اهالی فرهنگ، فرزانگان و دانایان سکان فرهنگ را در دست خواهند گرفت و صدای اهالی هنر و فرهنگ شنیده خواهد شد و انجمن‌ها و صنوف تقویت می‌شوند. ظرفیت‌های فرهنگی ما در عرصه‌های مختلف به عنوان یک منبع برای مواجهه با بحران‌ها و چالش‌ها مورد توجه قرار خواهند گرفت. اقوام، رنگین‌کمان مذاهب و خورده فرهنگ‌های ایران در حوزه فرهنگ عادلانه شریک خواهند شد و یک جامعه امن (نه یک جامعه امنیتی) که در آن چند صدایی، تکثر و آزادی فرهنگی اصالت داشته باشد مورد توجه قرار دارد و ظرفیت آزادی ایرانیان مهم خواهد بود.

اگر رئیس دولت یا رئیس جمهور با کمترین رای پیروز شود منابع عمومی به سمت اقلیت سوق پیدا خواهد کرد. اگر رئیس جمهور با اعتلاف رای حداکثری مردم انتخاب شود منابع به جای هزینه شدن برای اقلیت در جهت حفظ و بقای دولت برای عموم مردم هزینه خواهد شد. درخواست من از  مردم عزیز این است که در انتخابات آتی مشارکت حداکثری داشته باشند. اصل بر مشارکت است و در این انتخابات مهم‌تر از انتخاب رئیس جمهور، مشارکت بالا است و این کمک‌کننده برای حل خیلی از مسائل موجود خواهد بود.

ما در ایران عزیز اگر چه وضعمان خوب نیست، ظرفیت‌های عظیمی داریم، ما بحران‌های مختلف را با یک انسجام،‌ همت و عظم درونی پشت سر گذاشته‌ایم. ایران امروز با مشارکت مردم و حکمرانی خردورزانه و انتخاب رئیس جمهور صادق مسیر روشن‌تری خواهد داشت.

منبع : www.ilna.ir
حتما بخوانید : منشوری علیه پراکندگی
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 110243 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 6 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]