دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ /
109852
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹

باید موانع را از سر راه بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی برداریم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید رفع موانع از سر بنگاه‌ها اقتصادی و تولیدی داشته باشیم اگر این موارد را برنداریم نباید انتظار داشته باشیم بتوانند به تولید و اقتصاد کمک کنند.



به گزارش خبرنگار ایلنا برنامه گفتگوی ویژه خبری در رسانه ملی با حضورحجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمبن دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

پورمحمدی در این برنامه در پاسخ  به سوال که شش برنامه پنج ساله شده نسبتبه کدام نقد دارید گفت: من شش برنامه‌ای تا با امروز تدوین شده فکر می‌کنم برنامه دوم، چهارم، پنجم و ششم بنده در آن نقش داشتم و در مابقی نقشی نداشتم. مشکلی که در برنامه پنج ساله داریم رهبری اشاره کردند ما گزارش‌ها حکایت‌ها که ۳۰ ذرصد برنامه‌ها اجرا شده و برنامه ششم زیر ۳۰ درصد بود. برنامه سوم را که بررسی کردیم زیر ۲۵ درصد بود. برنامه برای اجرا است و باید پرسید چرا اجرا نشد. مدیران توجه ندارند و به برنامه توجهی ندارد. شاید برنامه‌ریزی ما مشکل دارد. برنامه ملزوماتی. دارد که واقع‌بینانه باشد و شرایط انسانی و مالی و ظرفیت‌های اجتماعی باید فراهم شود. شرایط خارجی هم تاثیرگذار است. بعضی اوقات شرایط  خاصی پیش می‌آید .اگر شرایطی پیش امد در برنامه پیش بینی شود. اما در این برنامه‌ها کمتر توجه شده و باید به ان فکر کنیم. در دنیا این برنامه‌ها پنج ساله و ده ساله منسوخ شده  است. برنامه‌ها را بیست ساله و بیست و پنج ساله مطرح می‌کنند. هدف گذاری می‌کنند سه تا هدف می‌گذارند و با بودجه به طور سالانه تنظیم می‌کنند. هنر برنامه باید با بودجه تنظیم شود. سرعت تحولات بسیار بالاست و برنامه باید طبق ان پیش برود.  به همین مبنای برنامه را در دو سال و یک سال طراحی می‌شود.

وی افزود: مشکل دیگری که در کشور ما وحود دارد برنامه پنج ساله توسط مجلس و دولت تنظیم می‌شود بعد مجمع و شورای نگهبان بررسی می‌شود و بعد تصویب می‌شود. برنامه را یک مجلس و دولت دیگر نوشته است. برنامه را دولت قبل نوشته و حالا دولت و مجلس جدید شعارهای جدید دارند و مردم به فرد دیگر رای می‌دهند و شعارهای او با برنامه منطبق نیست و خواسته ملت چه طور برآورده می‌کند و این مشکلاتی در اجرای برنامه به وجود آورده است. جالب این است ما یک ماده مکملی ۳۵ الحاقی داریم که در برنامه هفتم وجود دارد. برنامه ناترازی اقتصادی کلان برنامه تقویت اقتصاد دانش بنیان برنامه تحقق عدالتی و شاخص‌های عدالت اجتماعی دولت جدید باید در یک سال آینده به مجلس ارائه کند. به همین علت بی برنامگی به وجود می‌آید و همین برنامه ثابت می‌کند که برنامه قابل اجرایی نیست. این اشکال از مدیران و مسئولان اجرایی نیست. برنامه هفتم زمانی که توسط دولت نوشته شده و مجلس بعد شورای نگهبان تصویب نکرده و بعد. رفته مجمع باعث شده که دولت بگوید برنامه هفتم دستکاری شده است. چشم انداز اجرای برنامه را سست کرده و باید نمره منفی دهیم و حق نداریم با این سطح از برنامه ریزی کوتاهی کنیم. ما باید برنامه را به شکلی اجرا کنیم که بگوییم ۸۰ تا ۹۰ درصد اجرا شود.

پورمحمدی درباره جایگاه برنامه هفتم در دولت گفت: ما باید متوسل به قانون باشبم و چیزی که تبدیل به قانون شد باید اجرا کنیم اگر مشکلی دارد و اشکال را از طرق قانونی دنبال کنیم. حالا درباره ماده ۳۵ پیش بینی شده که دولت می‌تواند طبق زمان‌بندی مشخص بررسی کند. فکر می‌کنم تمام لوازم برنامه را تدارک کنیم انضباط برنامه را القا کنیم. من در اجرای برنامه سختگیر هستیم. ما با اشکالاتی که در برنامه مواجهیت مجبور به اصلاح آن هستیم. 

پورمحمدی درباره این سوال  اولویت  برنامه هفتم درباره رشد اقتصادی هشت درصد چه راهکاری دارد گفت: ما مشکلی که در اقتصاد داریم ثبات اقتصادی است. درباره تورم و نرخ ارز. نقدینگی، حمایت از بازار سرمایه باید تکلیف انان را مشخص کنیم. اگر دستوری باشد یک مقدار ثبات می‌شود. بی ثباتی یکی از بحران‌هایی است که آسیب می‌پذیرد. نکته دیگر انکه وقتی مخارج دولت پرهزینه شد نمی‌توانید تنظیم برنامه اقتصادی مناسب داشته باشید. طبق گزارش‌های سازمان برنامه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم که برنامه اقتصادی دولت مختل می‌کند. 

وی افزود: ما باید رفع موانع از سر بنگاه‌ها اقتصادی و تولیدی داشته باشیم اگر این موارد را برنداریم نباید انتظار داشته باشیم بتوانند به تولید و اقتصاد کمک کنند. درباره رشد اقتصادی هشت درصد ، رشد اقتصادی ایران در پنجاه سال گذشته ۴ درصد بوده و در دهه گذشته ۲ درصد بوده و در سه سال گذشته گشایش ایجاد شده همین بوده  حالا می‌خواهیم به رشد ۸ برسد. ما باید حداقل سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار به بودجه کشور اضافه شود. ما اگر سیاست‌ها را اجرا کنیم می‌توانیم نیمی از این مبلغ را از منابع خارجی تامین کنیم. اما در دولت‌های خارجی بعد ار جنگ جهانی سرمایه خارجی ایجاد کردند و توانستند بودجه را تامینن کنند.  یکی از مشکلات ما رواب ط خارجی است و تحریم‌ها یکی از مشکلات ما است که نمی‌شود برنامه را اجرا کنیم. جذب سرمایه ۱۰ میلیارد یورویی در برنامه هفتم پیش بینی شده اما چه طور قرار است انجام شود. برنامه برای بیان اهداف و ارزوها نیست.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 109852 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایلنا 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 39 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 39 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 40 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]