چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ /
105611
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۴

چین از آمریکا می خواهد ارسال سیگنال های اشتباه به تایوان را متوقف کند

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه گفت که واشنگتن باید به اصل “چین واحد” احترام بگذارد و سیگنال های اشتباهی را به نیروهای جدایی طلب مدافع “استقلال تایوان” ارسال نکند.



به گزارش اسپوتنیک، پیش از این، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با تایم گفته بود که در صورت تهاجم چین به جزیره، اجازه دخالت ارتش آمریکا برای کمک به تایوان را می دهد. در همان زمان، بایدن از پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده می تواند از پایگاه های خود در فیلیپین و ژاپن برای انجام حملات استفاده کند، خودداری کرد.مائو نینگ گفت: ما از ایالات متحده می خواهیم که از ارسال سیگنال های دروغین به هر شکلی به نیروهای جدایی طلب طرفدار تایوان دست بردارد.این دیپلمات تاکید کرد که پکن از ایالات متحده می خواهد که تحویل تسلیحات به جزیره تایوان را متوقف کند، صادقانه به اصل “چین واحد” و مفاد سه بیانیه مشترک پایبند باشد و به تعهد خود مبنی بر عدم حمایت از “استقلال تایوان” پایبند باشد.مائو نینگ خاطرنشان کرد که هیچ فشار یا تهدیدی نمی تواند عزم راسخ، اراده راسخ و توانایی بالای دولت و مردم چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را متزلزل کند.بایدن دخالت ارتش برای کمک به تایوان درصورت تهاجم چین را رد نکرددیروز, ۱۶:۳۵این دیپلمات با تاکید بر اینکه مردم چین به طور مستقل نحوه حل این موضوع را تعیین خواهند کرد، افزود: تایوان بخشی جدایی ناپذیر از خاک چین است، موضوع تایوان منحصراً یک موضوع داخلی چین است و پکن هیچ گونه مداخله خارجی را تحمل نمی کند.پکن تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از جمهوری خلق چین می داند و پایبندی به اصل “چین واحد” پیش نیاز برای همه کشورهایی است که مایل به برقراری یا حفظ روابط دیپلماتیک با جمهوری خلق چین هستند. ایالات متحده هم اصل “چین واحد” و عدم به رسمیت شناختن استقلال تایوان را رعایت می کند اما با وجود در زمینه های مختلف با تایپه تماس نزدیک داشته و تسلیحات این جزیره را تامین می کند.پس از بازدید نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان ایالات متحده، در اوایل آگوست ۲۰۲۲، وضعیت اطراف تایوان به طور قابل توجهی متشنج تر شد. چین که این جزیره را یکی از استان های خود می داند، سفر پلوسی را به عنوان حمایت آمریکا از جدایی طلبی تایوان محکوم کرد و تمرینات نظامی گسترده ای برگزار کرد.روابط رسمی بین دولت مرکزی جمهوری خلق چین و استان جزیره ای آن در سال ۱۹۴۹ پس از شکست نیروهای کومینتانگ به رهبری چیانگ کای شک در جنگ داخلی با حزب کمونیست چین و عقب نشینی آنها به تایوان قطع شد. ارتباطات تجاری و غیررسمی بین این جزیره و سرزمین اصلی چین در اواخر دهه ۱۹۸۰ از سر گرفته شد. از اوایل دهه ۱۹۹۰، طرفین شروع به برقراری تماس از طریق سازمان‌های غیردولتی – انجمن توسعه روابط در سراسر تنگه تایوان در پکن برای و بنیاد تبادل کراس استریت در تایپه کردند.

منبع : spnfa.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 105611 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 20 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 21 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 22 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]