دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ /
105535
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵

آمار تفکیکی وابستگی سیاسی داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری/ سهم ۲۰ درصدی احمدی‌نژادی‌ها

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شاهد حضور افرادی در ستاد انتخابات کشور بودیم که هر چند قانون به آنها اجازه ثبت‌نام می‌دهد اما عرفاً برای جایگاه ریاست‌جمهوری مناسب نیستند. برخی از نمایندگان ادوار مجلس که سال‌ها از آنها خبری نبوده یا برخی نمایندگان که در انتخابات اخیر مجلس رای نیاورده‌اند هم در بین افراد ثبت‌نام شده دیده می‌شوند.



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه سازندگی در گزارشی نوشت؛

صندلی ابراهیم رئیسی که هنوز یک سال دیگر می‌توانست بر آن تکیه بزند، زودتر از تصور خالی شد و حال، بسیاری از آنهایی که سودای ریاست بر قوه مجریه را در سر می‌پروراندند، برای ثبت‌نام به وزارت کشور رفتند. تعداد بالا بود و می‌توان این حجم از ثبت‌نام‌ها را فله‌ای دانست که احتمالاً هیچ برنامه خاصی پشت آن نیست. هرچند چهره‌های شناخته شده سیاسی که مردم شاید همچنان به آنها اقبال داشته باشند را احتمالاً باید از این قشر جدا کرد.

به هر حال مهلت ۵ روزه ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری تمام شد و ۸۰ نفر از کل افرادی که برای ثبت‌نام به ساختمان فاطمی رفته بودند مورد قبول قرار گرفته‌اند. حال باید منتظر ماند تا در ۷ روز باقی‌مانده شورای نگهبان کدام از آنها را از زیر تیغ نظارت استصوابی می‌گذراند و کدام را برای مرحله آخر رقابت تایید می‌کند. بررسی سوابق ۸۰ نامزد انتخابات نشان می‌دهد که از دولت محمود احمدی‌نژاد ۱۶ نفر (احمدی‌نژاد، ‌ناظمی، موسوی، نیکزاد، میرتاج‌الدینی، زریبافان، ‌مرتضوی، بذرپاش، نامی، ‌خلیلیان، اسکندری، حسینی، زاهدی،‌ عزیزی،‌ دهمرده، احمدی‌بیغش)، از دولت شهید رئیسی ۵ نفر (محمدمهدی اسماعیلی، مهرداد بذرپاش، صولت مرتضوی، قاضی‌زاده‌هاشمی، داوود منظور)، از دولت روحانی ۴ نفر (عبدالناصر همتی، اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی، محمد شریعتمداری)، از نمایندگان مجلس دوازدهم ۹ نفر (۱۲ درصد) و از نمایندگان ادوار مجلس ۴۳ نفر (۵۴ درصد ) خود را در قامت کاندیدای ریاست‌جمهوری دیده‌اند. نکته قابل توجه این است که از مجلسی‌های قدیم، بودند افرادی که نتوانستند برای این دوره پارلمان رای بیاورند اما باز هم قصد کردند تا شانس خود را این ‌بار برای ریاست‌جمهوری بیازمایند!

از مهم‌ترین چهره‌های شناخته شده ۲ روز آخر ثبت‌نام، می‌توان به اسحاق جهانگیری، محمود احمدی‌نژاد، مهرداد بذرپاش، قالیباف و مصطفی پورمحمدی نام برد. هرچند بودند کسانی که گمانه‌زنی‌ها برای حضورشان بسیار بالا بود، ولی نیامدند. محمد صدر که جبهه اصلاحات تقریباً بر آن به اجماع رسیده بود، محمدرضا عارف و محمد مخبر. احتمال حضور مخبر تا لحظه آخر بالای ۹۰ درصد بود اما او لحظه آخر از بازی کنار کشید. دنیای اقتصاد دلیل نرفتن مخبر به وزارت کشور را حاصل یک جلسه محرمانه می‌داند که نیامدن سرپرست ریاست‌جمهوری، ماحصل یک توافق مهم در پشت پرده میان برخی جریانات اصولگراست. ظاهراً در جلسه‌ای کم‌سابقه که میان محمد مخبر، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف برگزار شد، این سه چهره ارشد جریان اصولگرا در مورد نامزدی محمدباقر قالیباف به اجماع رسیده‌اند.

مخلص کلام را می‌توان به یک پاراگراف از ایسنا، رسانه نزدیک به دولت بسنده کرد. در این دوره شاهد حضور افرادی در ستاد انتخابات کشور بودیم که هر چند قانون به آنها اجازه ثبت‌نام می‌دهد اما عرفاً برای جایگاه ریاست‌جمهوری مناسب نیستند. برخی از نمایندگان ادوار مجلس که سال‌ها از آنها خبری نبوده یا برخی نمایندگان که در انتخابات اخیر مجلس رای نیاورده‌اند هم در بین افراد ثبت‌نام شده دیده می‌شوند. وجود چنین افرادی، احتمال وجود نامزد پوششی بودن یا سهم‌خواهی را تقویت می‌کند بدین‌ منظور که برخی از این داوطلبان از فاصله جایگاه خود با صندلی ریاست‌جمهوری اطلاع دارند اما دنبال سهم‌خواهی برای آینده خود هستند.

۲۷۲۱۸

منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 105535 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 6 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 7 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 7 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 11 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 52 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]