شنبه, ۹ تیر ۱۴۰۳ /
104254
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹

توسعه همکاری‌های مشترک پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با نهادهای علمی استان‌های البرز و قزوین

همکاری‌های مشترک علمی میان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با نهادهای گوناگون استان‌های البرز و قزوین با امضای ۲ تفاهم‌نامه توسعه یافت.



به گزارش ایسنا، سید امیرحسین فقهی، معاون سازمان انرژی اتمی و رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در سفر به استان‌ البرز، دو تفاهم‌نامه همکاری در زمینه «اجرای پروژه‌های مشترک پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای، تهیه برنامه و نقشه راه تجاری‌سازی محصولات شامل کالا و خدمات در زمینه علوم و فناوری کوانتومی در سه حوزه رایانش و اطلاعات کوانتومی، حس‌گری کوانتومی و ارتباطات و رمزنگاری» با نهادهای علمی استان‌های البرز و قزوین امضا کرد.

در جریان سفر معاون سازمان انرژی اتمی ایران به استان البرز، تفاهم‌نامه میان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان ، دانشگاه آزاد اسلامی کرج و پارک علم و فناوری البرز امضا شد. همچنین تفاهم‌نامه همکاری بین این پژوهشگاه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین، دانشگاه بین‌المللی قزوین و پارک علم و فناوری این استان به امضا رسید.

ضرورت توجه نسبت به بکارگیری آخرین مدل‌های توسعه یافته پدیده‌های خلقت

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در این نشست ضمن تسلیت به مناسبت سانحه سقوط بالگرد و شهادت آیت الله رییسی و همراهان وی اظهار کرد: هر قدر قوانین حاکم بر پدیده‌های خلقت را بهتر بشناسیم، تسلط بر آن پدیده‌ها بیشتر خواهد شد و این موضوع، اساس حاکمیت فناوری در آینده است.

فقهی افزود: تا پیش از این، فناوری‌های توسعه یافته عمدتا برگرفته از شناخت مبتنی بر نظریه‌های فیزیک کلاسیک بود و با توسعه فناوری‌های مبتنی بر فیزیک کلاسیک، دانشمندان توانسته‌اند نظریه‌های ارایه شده پیشرفته‌تری را به آزمایش بگذارند و اعتبارسنجی کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر علم کوانتوم از آخرین مدل‌های تکوین یافته توسط دانشمندان برجسته دنیا محسوب می‌شود که مراحل اعتبارسنجی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و ضروری است در کشور نیز نسبت به شناخت و بکارگیری آخرین مدل‌های توسعه یافته حاکم بر پدیده‌های خلقت، با نگاه ویژه‌ و عملیاتی اقدامات لازم انجام شود.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای همچنین خاطرنشان کرد: وجود زیر ساخت‌های سازمان انرژی اتمی ایران و سایر امضا کنندگان این تفاهم‌نامه‌ها در تهران، کرج و قزوین، نظیر شتابدهنده سنکروترون پروتون، شتابدهنده سنکروترون الکترون، آزمایشگاه‌های جهاد دانشگاهی و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی، سه استان تهران، البرز و قزوین را به محور فناوری‌های نوین کشور در آینده تبدیل خواهد کرد.

فقهی در ادامه بر اهمیت نقش برنامه‌ریزی هدفمند در سازمان برنامه و بودجه و حمایت از دانش بنیان‌ها تاکید کرد و افزود: یکی از نشانه‌های پیشرفت کشور، ورود سازمان برنامه و بودجه به مباحث تخصصی و نقش آفرینی متخصصان به‌منظور تقویت این سازمان است و حرکت این سازمان به سمت تقویت دانش‌بنیان‌ها، مبنای حاکمیت فناوری و مدیریت علمی کشور است.

سرمایه‌گذاری‌های عظیم جهانی در حوزه کوانتوم

رییس پژوهشکده فوتونیک و فناوری‌های کوانتومی نیز در این نشست ضمن تسلیت به مناسبت شهادت رییس جمهور و سایر شهدای خدمت گفت: از ابتدای قرن بیستم، موضوع فناوری‌های کوانتومی جامعه بشری را متحول کرد. در واقع از سال ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۳ پدیده‌هایی رخ داد که تا قبل از آن هرگز تجربه نشده بود که از آن جمله می‌توان به ترانزیستورها و لیزرها اشاره کرد.

وی افزود: در ۳۵ سال گذشته با پدیده‌های جدیدتری در دنیای کوانتوم مواجه شده‌ایم که دو مورد مهم آن، مساله درهم تنیدگی و مساله بر هم نهی بوده که دروازه‌ای را به روی جامعه علمی دنیا باز کرده که می‌تواند منشا اتفاقات مهم در آینده و تغییر مسیر سرنوشت بشر باشد. در حال حاضر کل دنیا با شدت روی این موضوع کار می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در این حوزه صورت می‌گیرد.

رییس پژوهشکده فوتونیک و فناوری‌های کوانتومی ادامه داد: در ایران نیز یکی از مراکز پیشگام در این زمینه، سازمان انرژی اتمی بوده است. البته در سال‌های نخست نظم خاصی در این عرصه وجود نداشت اما در ۲ سال و نیم گذشته و با حمایت‌های رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای توانستیم با برنامه‌ریزی منسجم به این حوزه ورود کنیم و کار را پیش ببریم.

وی تصریح کرد: موضوع کوانتوم بسیار گسترده است و بدون نقشه راه نمی‌توان در این حوزه موفق بود. ما با یک فناوری بسیار پرهزینه سر و کار داریم و یک اشتباه می‌تواند سرمایه عظیمی را هدر دهد.

این عضو هیات علمی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم تجربیات خود را در حوزه کوانتوم را به سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها منتقل کرده و تلاش کنیم تا مسیر درستی را برای فعالان این حوزه آماده سازیم تا شاهد موفقیت‌های ارزنده در این زمینه باشیم.

گفتنی است مراسم امضای این ۲ تفاهم‌نامه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز و با حضور برخی از مسوولان سازمان برنامه و بودجه کشور، رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، رییس پژوهشکده فوتونیک و فناوری‌های کوانتومی و همچنین هیاتی از مسوولان استان‌های البرز و قزوین برگزار شد.

انتهای پیام

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 104254 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا چند لحظه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 5 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]