دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ /
103374
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱

طوفان دیپلماسی اروپا در حمایت از استقلال فلسطین

نماینده جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با اشاره به موضع برخی از کشورهای اروپایی در به رسمیت شناختن استقلال فلسطین، موضع مثبت این کشورها نسبت به مساله فلسطین را طوفان دیپلماسی عنوان کرد.



به گزارش ایسنا، بیش از هشت ماه از جنگ در غزه می‌گذرد و علی‌رغم محکومیت‌ها و فشارهای بین‌المللی و داخلی، رژیم صهیونیستی نه تنها به هیچ کدام از قوانین بین‌المللی توجهی نکرده بلکه شاهد تشدید حملات این رژیم در رفح هستیم. طبق گزارش وزارت بهداشت غزه، از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۳۶ هزار فلسطینی در پی جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند که بیشتر آنها زن و کودک هستند.

این در حالی است که در پی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه، پس از بررسی،  دادگاه این رژیم را به دلیل ارتکاب جنایت جنگی محکوم کرده و برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین وزیر جنگ این رژیم درخواست حکم بازداشت صادر کرد. 

با این وجود آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به رأی دادگاه لاهه واکنش نشان دادند، اما بسیاری از کشورها خواهان اجرای این حکم شدند. حتی آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان نیز پیش از آغاز نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: این اقدامات موقت که از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام شده است، الزام‌آور بوده و مسلما باید اجرایی شوند.

همچنین «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اختیار و وظیفه دیوان کیفری بین‌المللی، به‌عنوان یک نهاد بین‌المللی مستقل، پیگرد قانونی جدی‌ترین جنایات براساس قوانین بین‌المللی است.»

او در ادامه نوشت: «همه کشورهایی که اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی را تصویب کرده‌اند، موظف به اجرای تصمیمات این دیوان هستند.»

جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنایت رژیم صهیونیستی، یک بی‌اعتنایی و اهانت آشکار به دستور اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی است که خواستار توقف فوری حمله به رفح شده بود.

اما دیدیم که ارتش اشغالگر صهیونیستی طی هفته جاری تنها در مدت ۲۴ ساعت بیش از ۱۰ مرکز اسکان آوارگان فلسطینی را در رفح بمباران کرد. همچنین براساس اعلام سازمان امداد و نجات غزه بر اثر جنایت‌های رژیم صهیونیستی در رفح افراد زیادی دچار قطعی عضو یا سوختگی شدید و زنان و کودکان زیادی نیز قربانی شده‌اند.

طوفان دیپلماسی اروپا در حمایت از استقلال فلسطین

حمله رژیم صهیونیستی به چادر آوارگان در رفح

«خالد القدومی» نماینده حماس در تهران در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از رأی دادگاه لاهه در ارتباط با جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و تشدید کشتار این رژیم در رفح اظهار داشت: اقدامات رژیم ددمنش صهیونیستی ثابت کرد که این رژیم به قوانین و حقوق سازمان‌های بین‌المللی احترام نگذاشته و آن‌ها را نمی‌پذیرد. 

وی تصریح کرد: عملیات طوفان الاقصی به این دلیل انجام شد که گفت‌وگوها و مسائل سیاسی بر رژیم صهیونیستی اثرگذار نبود و این رژیم مرتکب جنایات جنگی شده است. همچنین در دادگاه لاهه مقابل دوربین‌ها دیدیم آمریکا و رژیم صهیونیستی در انزوا قرار دارند و براساس رأی دادگاه این رژیم باید هر چه زودتر، جنگ را متوقف کند و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه را دهد. 

نماینده حماس در تهران همچنین بیان کرد: با این حال هنوز جلسه دادگاه تمام نشده، دیدیم که این رژیم اشغالگر حملات خود به رفح را تشدید کرد و مستقیما خیمه‌ها و چادرهای آوارگان را مورد هدف قرار داد که بر اثر ‌آن‌ ده‌ها شهروند بی‌گناه فلسطینی شهید شدند ضمن این که در کمتر از ۲۴ ساعت هشت موشک راهبردی را با هدف چادرهای شهروندان فلسطینی به سمت رفح نشانه گرفت.

طوفان دیپلماسی اروپا در حمایت از استقلال فلسطین

خالد قدومی نماینده حماس در تهران

قدومی افزود: علی‌رغم این‌که بایدن رئیس‌جمهور آمریکا حماس و مقاومت را به کشتار متهم می‌کند، اما کشتار رژیم صهیونیستی در رفح را جلوی دوربین‌ها دیدیم. حتی بورل -مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- نیز اعلام کرد که دیگر «خواهش می‌کنم یا درخواست می‌کنم»،‌ مطرح نیست باید عمل کنیم. 

وی یادآور شد: سازمان ملل بارها قطعنامه‌هایی را علیه این رژیم صادر کرده چرا سراغ اجرایی کردن آن‌ها نمی‌روند؟ با وجود فشارهای دیپلماسی در سطح دنیا اما اسرائیل همچنان از طرف آمریکا و هم پیمانان غربی تحت حمایت قرار دارد. 

نماینده جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در تهران خاطرنشان کرد: ما در مقاومت نشان دادیم، ثابت قدم هستیم، مردم ما میان تعداد زیادی مجروحین و شهدا مقاومت می کنند و هر روز ایمان راسخ‌تر و عقیده آن‌ها پخته‌تر شده است. 

قدومی به اعتراضات دانشجویان علیه رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌های مختلف دنیا اشاره کرد و درباره موضع برخی از کشورهای اروپایی در به رسمیت شناختن استقلال فلسطین گفت: می‌توان موضع مثبت کشورهای اروپایی نسبت به مساله فلسطین را به نوعی طوفان دیپلماسی به شمار آورد، پیش از این کشوری حاضر نبود چنین مواضعی را بیان کند، اما بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز با شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه همراهی کردند.

طوفان دیپلماسی اروپا در حمایت از استقلال فلسطین

اعلام به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی اسپانیا، نروژ و ایرلند

وی تصریح کرد: برای مثال؛ بولیوی به‌عنوان یک کشور آمریکای لاتین اولین کشوری بود که از ابتدای جنگ روابط خود با رژیم صهیونیستی را قطع کرد و بعد از آن برخی دیگر از کشورها متوجه شدند این‌ها مسائل دیپلماسی را نمی‌دانند و باید مجازاتش کنند. 

نماینده حماس در تهران در پایان اظهار داشت: ما از این روش‌ها و موضع‌ها استقبال می‌کنیم و این‌ها را یک قدم به نفع فلسطین می‌دانیم،‌ جهانیان بعد از عملیات طوفان الاقصی چهره قبیح رژیم صهیونیستی را دیدند و متوجه شدند آشکارا همه باید فشارهای دیپلماسی و سیاسی علیه این رژیم وارد کنند و فلسطینی‌ها موفق به ایجاد کشور مستقل شوند.

انتهای پیام 

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 103374 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 6 ساعت پيش [ 0 بازدید ]