شنبه, ۹ تیر ۱۴۰۳ /
99750
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۳

پیام تسلیت مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه

در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد، مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی پیام تسلیت منتشر و با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند.



به گزارش ایسنا، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت سابق افغانستان در صفحه ایکس خود نوشت: با تأسف اطلاع یافتیم که جلالت مأب آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، جناب امیر عبداللهیان وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی و شماری از همراهان شان در سانحهٔ سقوط هلی‌کوپتر در استان آذربایجان شرقی ایران جان باختند که موجب اندوه و تأثر خاطر گردید.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم شان، مردم دوست و برادر و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و مراتب غمشریکی عمیق خویش را تقدیم می‌دارم. 

از درگاه خداوند سبحان برای روانشاد سید ابراهیم رئیسی و همراهان شان رحمت و مغفرت الهی و برای خانواده های قربانیان و ملت بزرگ ایران صبر و استقامت مسألت دارم.

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی نوشت: با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی و همچنین شماری از همراهان ایشان بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم و با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم.

دولت یمن نیز  این مصیبت بزرگ را به رهبری، دولت و ملت ایران و به همه مستضعفان جهان تسلیت گفت.

محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز «عمیق‌ترین« تسلیت خود را به مردم و رهبری ایران ابراز داشت.

جنبش مقاومت اسلامی حماس با ابراز تسلیت، صمیمانه و اعلام همدردی و همبستگی عمیق خود به رهبر، سید علی خامنه‌ای، دولت ایران و ملت دوست ایران اعلام کرد که این شهدا گروهی از بهترین رهبران ایران هستند که در حمایت از آرمان فلسطین و حمایت از مبارزات مردم ما موقعیت‌های افتخارآمیزی داشتند.

ما در نهضت مقاومت اسلامی (حماس) با ایمان بیشتر به اراده و تقدیر الهی و با صبر و تأمل فراوان به رهبر معظم انقلاب اسلامی،صمیمانه تسلیت، همدردی عمیق و همبستگی خود را مسئلت داریم. درگذشت جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، جناب آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و نماینده ولی فقیه و امام جمعه و استاندار تبریز را تسلیت عرض می‌کنیم. از خداوند متعال علو درجات و رحمت و مغفرت و برای ملت برادر ایران و خانواده‌ها و عزیزان قربانیان صبر و شکیبایی الهام بخشد. ما احساس غم و اندوه مشترک خود را با ملت برادر ایران و همبستگی کامل خود را با جمهوری اسلامی ایران در این حادثه دردناک و دردناک اعلام می کنیم که جان گروهی از بهترین رهبران ایران را گرفت.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز در پیام تسلیت خود حمایت کشورش از مردم و رهبری ایران پس از این «حادثه غم انگیز» را تایید کرد و گفت: صمیمانه تسلیت و همدردی خود را به آقای خامنه‌ای و دولت و ملت ایران ابراز می‌کنیم.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در پیامی با ابراز تسلیت شهادت رئیس جمهور ایران گفت: از خبر تلخ در مورد فقدان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان، او برادر بوده و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی‌قید و شرط کشور ما.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز در واکنش به خبر به شهادت رسیدن رئیس‌جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد، گفت که “عمیقا” از خبر درگذشت رئیس‌جمهور ایران “اندوهگین و بهت‌زده” است.

شهبار شریف، نخست وزیر پاکستان نیز با اعلام یک روز عزای عمومی شهادت رئیس‌جمهور ایران را به مردم ایران تسلیت گفت و آن را «ضایعه وحشتناک» توصیف کرد.

چانگ هووآ، سفیر چین در عربستان که پیش از این سفیر پکن در تهران بود، در پیامی نوشت: از شنیدن شهادت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ‎ایران و جناب آقای حسین ‎امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران شوکه شدم و تسلیت عرض می‌کنم. من در دوره تصدی سفیر ‎چین در ایران بارها با آنها ملاقات کردم و هنوز تصویری از آنها دارم.

سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند نیز اعلام کرد ‏از شنیدن خبر درگذشت دکتر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر  خارجه در سقوط هلیکوپتر عمیقا بهت زده شدم. جلسات متعدد خود با آنها را به یاد می آورم که آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۴ بود. به خانواده‌هایشان تسلیت می‌گوییم. ما در این حادثه غمبار در کنار مردم ایرانیم.

وزارت امور خارجه بلاروس نیز در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور ایران در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: آخرین اخبار ایران را با درد فراوان دریافت نمودیم. این یک ضایعه جبران ناپذیر نه تنها برای جامعه ایران است؛ دوستان واقعی بلاروس درگذشتند.
وزارت امور خارجه بلاروس در ادامه نوشت: تسلیت خالصانه به خویشاوندان و نزدیکان جانباختگان، استقامت و شجاعت برای همه مردم ایران خواستاریم.

محمد علدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در اعلامیه‌ای شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و افزود: حکومت سرپرست افغانستان در این غم در کنار کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

بالگرد حامل رئیس‌جمهور که برای افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و رئیس جمهور و هیات همراه وی به شهادت رسیدند.

این خبر تکمیل می‌شود.

منبع : www.isna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 99750 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 16 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 18 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 18 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 23 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
شرق 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]