چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ /
98134
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۱۱

چرا پوتین در اولین سفر خارجی خود به چین سفر می کند؟

در حالیکه هنوز چند روزی از مراسم تحلیف ریاست جمهوری روسیه نگذشته است که اولین سفر خارجی ولادیمیر پوتین پس از انتخاب مجدد برای پنجمین دوره ریاست‌جمهوری به مقصد چین مشخص شد.



به گزارش اسپوتنیک- سمیه ماندگار پژوهشگر مسائل بین الملل درباره اهمیت و ابعاد بین المللی این سفر به اسپوتنیک گفت، آنطور که مشاور سیاسی رئیس ‌جمهور روسیه اعلام کرده است در سفر ولادیمیر پوتین به چین که با همراهی وزرای دفاع سابق و وزیر دفاع جدید آندری بلوسف صورت می گیرد با شی جین پینگ درباره اوضاع اوکراین و خاورمیانه و همکاری‌های بین المللی مسکو و پکن گفتگو خواهد شد.ماندگار افزود، اینکه اولین سفر ولادیمیر پوتین بعد از انتخاب دوباره به عنوان رئیس جمهور به چین صورت می گیرد این پیام را به جهان ارسال می کند که روسیه و چین در حال تقویت شراکت و همکاری استراتژیک خود هستند. از سویی این دیدارها اهمیت روابط دو کشور را در مواجهه با تنش های فزاینده با غرب به ویژه در شرایط فعلی که فشار سنگینی از سوی غرب بر روسیه است، نشان می دهد. این انتخاب به سایر کشورهای جهان نشان می دهد که روسیه به دنبال تنوع بخشیدن به اتحادهای بین المللی خود و کاهش هرچه سریعتر اتکای خود به کشورهای غربی است و اگر به زمان بندی این سفر دقت کنید متوجه تمایل هرچه بیشتر به این تصمیم و سرعت عمل در اجرای آن از سوی رئیس جمهور روسیه می شوید. علاوه بر این، سفر پوتین به چین نشان دهنده تعهد او به حفظ روابط قوی با متحدان کلیدی و گسترش نفوذ روسیه در صحنه جهانی است.وی در ادامه گفت، طبق اطلاع رسانی های رسمی بدخی محورهای مشخص در دستور مذاکرات دو رئیس جمهور قرار خواهد گرفت، از جمله بحث در مورد تقویت روابط اقتصادی بین روسیه و چین، مثل افزایش حجم تجارت، فرصت های سرمایه گذاری و پروژه های زیرساختی مشترک. همچنین گفتگوهایی در مورد مشارکت انرژی بین دو کشور، از جمله توافق نامه های تامین نفت و گاز، پروژه های مشترک انرژی و همکاری در بخش انرژی هسته ای در دستور کار قرار دارد. مسائل امنیتی منطقه ای و بحث در مورد وضعیت اوکراین نیز از محورهای بسیار مهم میان دو کشور خواهد بود. علاوه بر این، مبادلات فرهنگی و مردمی و ترویج بحث گردشگری، آموزش و همکاری در علم و فناوری بین روسیه و چین از محورهای گفتگو خواهد بود و آنها همچنین در جشنی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور و آغاز “سال فرهنگی روسیه و چین” شرکت خواهند کرد.ماندگار افزود: انتظار می رود روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس(قدرت‌های اقتصادی نوظهور) با تمرکز بیشتری بر موضوعات اقتصادی و برنامه های تجاری و اقتصادی به گفتگو با همتای چینی خود بپردازد و در مورد مشارکت روسیه در طرح کمربند و جاده چین، شامل پروژه های زیرساختی بالقوه و همکاری در توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز گفتگو خواهد کرد. بعلاوه، بحث در مورد همکاری نظامی بین روسیه و چین، از جمله مانورهای نظامی مشترک، فروش تسلیحات و همکاری در فناوری دفاعی در کنار موضوع حکمرانی جهانی و همکاری بین المللی از جمله اصلاح نهادهای بین المللی، تغییرات آب و هوا، همکاری در سازمان های چندجانبه مانند سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای از مباحث مورد بحث طرفین خواهد بود.سمیه ماندگار در پایان گفت، این سفر برای ولادیمیر پوتین از نظر اقتصادی اهمیت قابل توجهی دارد، زیرا اقتصاد روسیه کماکان با تحریم‌هایی بسیار شدید از سوی غرب به ویژه آمریکا همراه است. از طرف دیگر، برای شی جین پینگ، که به تازگی از یک سفر اروپایی (فرانسه، مجارستان و صربستان) بازگشته است، این دیدار فرصتی است تا نشان دهد اتحادش با پوتین توانایی وی را برای تعامل با غرب از بین نبرده است بلکه پکن را به یک حلقه اتصال به این دو تبدیل کرده است.

منبع : spnfa.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 98134 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
اسپوتنیک 48 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 49 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]