چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ /
76398
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳

انتخابات مجلس در تهران به دور دوم کشیده شد؟

برخی گمانه زنی‌ها از احتمال عدم راه یابی ۳۰ نماینده منتخب مردم تهران به مجلس در دور اول خبر می‌دهند و احتمالا انتخابات در این حوزه به دور دوم کشیده می‌شود.

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، شمارش آرای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی از حوزه های انتخابیه به پایان رسیده است. برخی از نامزدهای انتخاباتی با آرای ماخوذه مناسب به عنوان نمایندگان منتخب مردم حوزه انتخابیه خود به مجلس آینده راه یافته اند اما در برخی از حوزه های انتخابیه کار به دور دوم کشیده شده است.

رکورد کاهش مشارکت شکست: صدای اکثریت خاموش شنیده می‌شود؟

شمارش آرای ماخوذه از حوزه انتخابیه تهران بزرگ نیز ادامه دارد، اسامی برخی از نامزدهای انتخاباتی به عنوان نفرات برتر در فهرستی ۶۰ نفره جا به جا می شود. 

براساس آمار دریافتی تاکنون شمارش آرای تهران برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۹۶۰ شعبه از ۵ هزار شعبه به پایان رسیده و ۳۰ نفر نخست منتخب معرفی شده اند اما این پایان کار نیست. 

البته باید توجه داشت که آخرین اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی یکم مرداد ۱۴۰۲ به تصویب رسید.

طبق این قانون، در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آراء را کسب کند و انتخاب در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.

تبصره ۱- در صورتی که آرای دو یا چند نفر از نامزدها مساوی باشد، ملاک انتخاب یک یا چند نفر از آنان، قرعه می‌باشد که در جلسه مشترک ‌هیأتهای اجرائی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه انجام خواهد گرفت. نامزدهای مذکور و یا نمایندگان آنان می‌توانند در مراسم قرعه‌کشی حضور داشته ‌باشند.

تبصره ۲- پس از تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، وزارت کشور موظف است اعتبارنامه کلیه منتخبین را صادر و به مجلس ارسال نماید. پذیرش انصراف هر یک از منتخبین پس از تأیید صحت انتخابات و قبل از تصویب اعتبارنامه نیز می‌بایست به تصویب مجلس برسد.

تبصره ۳- منتخبین حوزه‌های انتخابیه که اعتبارنامه آنان به علت عدم صلاحیت شخص در مجلس رد می‌شود نمی‌توانند در انتخابات همان دوره مجلس شرکت نمایند.

بر اساس قانون انتخابات مجلس، تمامی رأی‌دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول انتخابات رأی داده‌اند، شرکت خواهند کرد و کسانی‌که در مرحله اول در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه رأی نداده باشند در مرحله دوم انتخابات می‌توانند شرکت کنند.

در همین حال، برخی از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی با انتشار مطالبی در فضای مجازی از احتمال این که انتخابات حوزه انتخابیه تهران به دور دوم کشیده شود، نوشته اند. 

انتخابات مجلس در تهران به دور دوم کشیده شد؟

سید یاسر جبرائیلی تحلیلگر سیاسی در این باره در توئیتی نوشت: در تهران ۱۸۱۳۰۷۳ نفر رای داده اند. طبق قانون هر داوطلب باید حداقل ۲۰ درصد آرا ماخوذه صحیح را برای ورود به مجلس کسب کند. با توجه به آماری که تاکنون از تعداد آرا منتشر شده، به احتمال بسیار بالا، قریب به اتفاق نمایندگان تهران در دور دوم تعیین تکلیف خواهند شد. 

البته گذشت زمان نتیجه گمانه زنی ها درباره احتمال این که انتخابات تهران به دور دوم کشیده شود را مشخص می کند. باید منتظر ماند. 

منبع : ettelaat.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 76398 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
مشرق 6 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 7 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 7 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 9 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 9 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 10 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 15 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]