یکشنبه, ۷ مرداد ۱۴۰۳ /
76608
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استان هرمزگان همزمان با سفر رئیس‌جمهور

سال‌ها به دلیل سیاست‌های غلط از رفاه و آسایش ساحل‌نشینان خلیج فارس خبری نیست، هنوز هم اگر در کوچه‌های بندرعباس قدم بزنید، محرومیت را خواهید دید و شاید با خودتان بگوید پس طلای سیاه به چه دردی می‌خورد؟



به گزارش خبرنگار ایلنا، هنگامی که از استان‌های جنوبی کشور صحبت می‌کنیم اولین چیزی که به ذهن هر ایرانی خطور می‌کند نفت، این مایع سیاه رنگ است که حکم طلا را دارد‌.

واقعیت جنوب ایران دورتر از آن چیزی است که‌ جهانیان می‌پندارند، شهرهای خوابیده بر معادن طلای سیاه که باید برای مردمش رفاه و آسایش را به ارمغان بیاورد اما بیش‌از هر چیزی اگر نگوییم فقر، محرومیت به چشم می‌آید. در صورتی که اگر در هرجای دیگر جهان چنین نعمت‌های خدادادی وجود داشت، روزگار مردمش به گونه‌ای دیگری بود اما سال‌ها به دلیل سیاست‌های غلط از رفاه و آسایش ساحل‌نشینان خلیج فارس خبری نیست، هنوز هم اگر در کوچه‌های بندرعباس قدم بزنید، محرومیت را خواهید دید و شاید با خودتان بگوید پس طلای سیاه به چه دردی می‌خورد؟

به گفته مهدی دوستی  استاندار هرمزگان زمانی این استان رتبه یک فقر را داشته است اما حال با تلاش‌های صورت گرفته یک صعود ۸ پله‌ای داشته و باید راه زیادی طی کرد تا یک استان با ظرفیت هرمزگان که می‌تواند یکی از گلوگاه‌های مهم اقتصاد دریا محور باشد، به این مهم دست پیدا کند.

استان هرمزگان از شمال و شمال شرقی با استان کرمان، غرب و شمال غربی با استان‌های فارس و بوشهر و از شرق با استان سیستان و بلوچستان همسایه است و جنوب آن را آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر دربرگرفته‌ است.

حال در راستای مسئولیت‌های اجتماعی قرار است چندین طرح بزرگ در این استان به بهره‌برداری و افتتاح برسد.

نیروگاه اتمی سیریک قطب تولید برق هسته‌ای

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استان هرمزگان همزمان با سفر رئیس‌جمهور

 

به گفته استاندار هرمزگان نیروگاه نیروگاه اتمی سیریک با ظرفیت ۵ هزار مگاوات تولید برق توانایی تولید یک چهارم از ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای مورد نیاز کشور را دارد و در آینده‌ عملیات احداث آن آغاز خواهد.

بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس مدرسه امید 

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استان هرمزگان همزمان با سفر رئیس‌جمهور

ورودی بیمارستان نوشته شده است؛ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان بندرعباس، که به گفته مسئولان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی ساخته و تجهیز شده است.

در ورودی بیمارستان پدران و مادرانی که بعضاً از شهرستان‌های اطراف آمده‌اند، دیده‌ می‌شوند. اغلب کودکان بخش سرطانی در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان نگهداری می‌شوند. یکی از مراجعین می‌گوید چندین‌ماه است از بیماری فرزندش اطلاع پیدا کرده و شب‌های زیادی را در بیمارستان سپری کرده و امیدوار است قبل از آمدن روز تولد فرزندش آنجا را با خبر سلامتی ترک کند و دیگر راهش به بیمارستان نخورد.

غلامعلی جاودان درباره ساخت بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس می‌گوید: این بیمارستان توسط یکی از انجمن‌های مردم‌نهاد و خیریه و با حمایت استانداری و نمایندگان مجلس با زیربنایی به مساحت ۹۵۰۰ متر و پنج طبقه با تجهیزاتی به‌روز و پیشرفته احداث‌ شده و ۱۱۲ تخت به ظرفیت بیمارستانی استان برای کودکان می‌افزاید. این بیمارستان دارای بخش‌های مختلف داخلی، عفونی، ریه، دیالیز، قلب و مراقبت‌های ویژه، رادیولوژی و تصویربرداری و البته بخش ویژه سرطان کودکان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره هزینه ساخت بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان بندرعباس می‌گوید: ۵۰۰ میلیارد تومان توسط خیرین هزینه شده است.

دکتر امیر حسابی رئیس بیمارستان تخصصی کودکان بندرعباس درباره ارائه خدمات به کودکانی که از بیماری سرطان رنج می‌برند، گفت: تمامی خدمات درمانی این بیمارستان به‌صورت دولتی و با کمترین نرخ و تحت پوشش کامل بیمه صورت می‌گیرد و با افتتاح و بهره‌برداری این بیمارستان نیاز نیست کودکان علی‌الخصوص کودکانی که با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند، برای جراحی به دیگر استان‌ها بروند.

اما این بیمارستان یک کمبود هم دارد، دستگاه MRI برای تصویربرداری ندارد و مراجعین و بیماران برای این‌کار باید به شهرهای اطراف بروند که تحمل راه برای کودکان مخصوصا کودکان سرطانی بسیار سخت است و رئیس بیمارستان امید دارد هرچه زودتر به این درخواست وی پاسخ مثبت داده شود و این بیمارستان مجهز به دستگاه تصویربرداری شود. البته در کنار نبود دستگاه MRI، تامین نیروی انسانی هم نه تنها در این استان و بیمارستان بلکه برای سایر مراکز درمانی هم با مشکل روبه‌رو است؛ چراکه رویه مهاجرت پزشکان و متخصصان این روزها باب شده است و باید فکر و چاره‌ای اندیشید. 

در طبقه چهارم این بیمارستان یک مدرسه، به نام مدرسه امید برای کودکان سرطانی که امکان حضور در مدرسه را ندارند تعبیه شده است که به گفته مسئولان آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و تمامی مراحل درس خواندن این کودکان آنلاین است.

کشتی سازی سپهر؛ زخم خورده تحریم

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استان هرمزگان همزمان با سفر رئیس‌جمهور

در روزگاری که عده‌ای تحریم را انکار می‌کردند و می‌گفتند تحریم اثری بر روی صنعت کشور ندارد بسیاری از صنایع خرد و کلان آسیب‌های زیادی دیدند که یا تعطیل شدند یا به حالت نیمه تعطیل درآمدند و با حداقل نیروی انسانی به کار خود ادامه دادند.

یکی از این واحدهای تولیدی کشتی‌سازی سپهر است هرمزگان است که بر اثر فشار ناشی از تحریم، تامین و تجهیز کارگاهی به دلیل رفتن شرکت‌های خارجی با مشکل تولید روبه‌رو شد و در سال ۹۸ دست از فعالیت کشید. 

 کامبیز عرب مدیرعامل و مالک کشتی‌سازی سپهر یادآور می‌شود: در سال‌های گذشته این واحد تولیدی با پانصد کارگر مشغول به کار بوده است و محصولات متنوعی را تولید می‌کرده که بعد از بروز مشکلات این شرکت با مشکلات فروانی روبه‌رو شده و حال با رفع آنان خود را برای توسعه فاز دوم و سوم کارگاهی آماده می‌کنند.

پتروپالایش آذرخش ناجی اشتغال جوانان هرمزگان

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استان هرمزگان همزمان با سفر رئیس‌جمهور

 پتروپالایش آذرخش یکی دیگر از واحدهای تولیدی در دست احداث در استان هرمزگان است که در زمینی به مساحت ۹ هکتار بنا شده و قرار است یکی از تصفیه‌خانه‌های نفت خام کشور باشد. این پتروپالایشگاه در نزدیکی بندر شهید رجایی که بزرگترین بندر تجاری ایران است، واقع شده که می‌تواند هزینه حمل و نقل محصولات این پالایشگاه را به طور چشم‌گیری کاهش دهد. از دیگر مزیت‌های این پتروپالایشگاه تولید هزار و ۵۰۰ متریک قیر در روز است 

مدیر واحد پالایشگاهی پتروپالایش با بیان این‌که با تکمیل فاز اول اجرا مد نظر داریم فاز دوم را نیز اجرایی کنیم تا در مدار ظرفیت کامل تولید قرار بگیریم گفت: ارزش سرمایه‌گذاری این واحد تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان است و فاز بعدی پروژه، هوادهی است که در نهایت کارخانه را به ارزش سرمایه‌گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رساند. در فازهای بعدی در نظر داریم که فرآورده‌های روغن‌پایه و پتروپالایشی را در دستور کار قرار دهیم که مطالعات لازم برای آن انجام و تجهیز کارگاه‌ها نیز نهایی شده است و پس از ارزیابی تقاضای بازار به مرور انجام خواهند شد و اجرای این طرح اشتغال بیش از ۱۵۰ نفر را در دوره ساخت و اشتغال مستقیم ۱۲۰ نفر را در زمان بهره‌برداری فراهم و زنجیره صادرات ماده خام (VB) را قطع کرده است. با تکمیل آخرین مراحل پالایشی این پروژه، فرآورده‌ای با ارزش افزوده بالاتر تولید می‌شود که ارزآوری برای ایران را به همراه دارد و به رونق اقتصادی منطقه و کشور هم کمک می‌کند.

پالایشگاه آفتاب یک پالایشگاه کاملا ایرانی

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استان هرمزگان همزمان با سفر رئیس‌جمهور

پروژه بعدی که قرار است در سفر رئیس‌جمهور به استان هرمزگان مورد بهره‌برداری و افتتاح قرار گیرد، پالایشگاه نفت آفتاب است که در طی چهارده ماه و با تجهیزات کاملا ایرانی و با هزینه  ۶ هزار میلیارد تومان ساخته شده است. 

علیرضا امین مدیر ارشد منطقه‌ای این پالایشگاه عنوان می‌کند: پالایشگاه آفتاب توان تولیدی روزانه ۲۵ هزار بشکه را دارد که در آینده می‌توان تا ۴۰ هزار بشکه هم ارتقاء داد. خوراک این پالایشگاه که میعانات گازی است از عسلویه تأمین می‌شود و پس از سولفورزدایی، محصولاتی همچون نفت‌های سبک و سنگین، حلّال و گازوئیل را تولید می‌کند.

آیا گره فاضلاب بندرعباس باز می‌شود؟

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استان هرمزگان همزمان با سفر رئیس‌جمهور

یکی از معضلات استان‌های جنوبی کشور در هر فصل فاضلاب این استان‌ها است و گلایه ناتمام مردم در این زمینه، حال چندین ماه است ساماندهی طرح فاضلاب بندرعباس کلید خورده است. این طرح در حال حاضر در  ۶ فاز  در حال انجام است.

شهروز شجاعی مدیرعامل شرکت تأمین و توسعه این طرح عنوان می‌کند: فاز یک این طرح احداث مخزن ۱۰ هزار مترمکعب ساختمانی آن صد درصد تمام شده است. فاز ۲ انتقال، نوسازی و بازسازی تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس و ایستگاه پمپاژ تصفیه است که در کل ۷۰ درصد پیشرفت داشته است. فاز ۳، خط انتقال تصفیه‌خانه تا مخزن است که در منطقه ویژه قرار دارد. فاز ۴ به جهت فاضلاب شهر بندرعباس و شیرین سازی در بحث صنعت آب کشور است. فاز ۵ نیز مخزن ذخیره آب در منطقه ویژه است که فعالیت آن از ابتدای سال آغاز شده و پیشرفت این فاز ۷۰ درصد است که شامل ساخت مخزن ۴۰ هزار مترمکعبی آب است که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. فاز ۶ و پایان پروژه نیز شامل شبکه توزیع بین صنایع است که صنایع در حال حاضر صاحب این پساب هستند و پیش‌فروش شده است و بخشی از هزینه‌های مالی موردنیاز طرح از محل پیش‌فروش تأمین شده است.

منبع : www.ilna.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 76608 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
شرق 14 ثانيه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 44 ثانيه پيش [ 0 بازدید ]
شرق 1 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 7 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 7 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
اسپوتنیک 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
فرارو 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]