دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ /
62417
۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

هیچ جنگ مقدسی در خارج از مرزها نیست که مردم را گرفتار کنیم/ قابلیت ساخت بمب اتم را داریم

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی، با اشاره به سخنان اخیر علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه همه اجزای بمب اتم را ساخته ایم، به اصلاحات نیوز می‌گوید: من هم معتقدم ایران به قابلیت علمی و فنی تولید بمب هسته‌ای رسیده است، اما همواره این دغدغه را داشتم کسانی که موضوع قابلیت‌های ایران از جمله قابلیت هسته ای را مطرح می‌کنند، باید احتیاط کنند تا در دام نقاب داران حجتیه‌ای قرار نگیرند و کشور را درگیر جنگ‌های آخر الزمانی نکنند.



حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس سیاست خارجی و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی، با اشاره به سخنان اخیر علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران مبنی براینکه همه اجزای بمب اتم را ساخته ایم، به اصلاحات نیوز می‌گوید: موضوع قابلیت و توانایی ایران برای تولید بمب هسنه ای در کشور مطرح شده و واکنش هایی هم به همراه داشته است. زمانی که یک مدیر که سابقه دیپلماسی و مدیریت هسته‌ای کشور را هم برعهده داشته،  این موضوع را مطرح می‌کند، طبیعتا واکنش زیادی را به همراه دارد از جمله آقای گروسی. 
فلاحت پیشه در ادامه می‌گوید: من هم معتقدم ایران به قابلیت علمی و فنی تولید بمب هسته‌ای رسیده است، اما همواره این دغدغه را داشتم کسانی که موضوع قابلیت‌های ایران از جمله قابلیت هسته ای را مطرح می‌کنند، باید احتیاط کنند تا در دام نقاب داران حجتیه‌ای قرار نگیرند و کشور را درگیر جنگ‌های آخر الزمانی نکنند.   
این کارشناس با بیان این موضوع که مسیر تحولات فعلی خاورمیانه در قالب همان برنامه ای پیش می‌رود که نتانیاهو طراحی کرده است، گفت: هدف او این است که مجموعه ای از جنگ‌ها را ادامه دهد تا این جنگ را به جنگی علیه ایران تبدیل کند. من معتقدم در فراتر از مرزهای ایران، هیچ جنگی تا این اندازه مقدس نیست که مردم ایران را در آن گرفتار کنیم. مردم ایران سابقه ۸ سال دفاع مقدس را از کشورشان داشتند، اما جنگ‌هایی که در خارج از مرزهای ایران است، هیچ ارتباطی به مردم ایران ندارد. به هر حال تلاش های خطرناکی در حال صورت گرفتن است برای کشاندن دست ایران به این جنگ‌ها. متاسفانه برخی ناخودآگاه در چنین شرایطی این تهدید را نادیده می‌گیرند. 

من هم معتقدم ایران به قابلیت علمی و فنی تولید بمب هسته‌ای رسیده است، اما همواره این دغدغه را داشتم کسانی که موضوع قابلیت‌های ایران از جمله قابلیت هسته ای را مطرح می‌کنند، باید احتیاط کنند تا در دام نقاب داران حجتیه‌ای قرار نگیرند و کشور را درگیر جنگ‌های آخر الزمانی نکنند.

فلاحت پیشه می‌گوید: سیاست نتانیاهو این است قبل از اینکه جنگ با غزه تمام شود، جنگ با لبنان را شروع کرده و می‌بینیم مجموعه حملات اسرائیل در جنوب لبنان، چندین ده برابر عملیات حزب الله است، اما اسم جنگ بر آن نمی‌گذارند برای اینکه گام دوم جنگ را در دستور کار قرار دادند و سعی دارند تا ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا را هم مانند شرایط دریای سرخ، به میدان بکشانند و این جنگ را به سمت ایران سوق دهند. 

این کارشناس سیاسی با بیان این موضوع که کسانی که در گذشته فرصت های دیپلماسی ایران را از دست دادند، به منافع ملی کشور ظلم کرده اند، گفت: خصوصا در زمان جنگ اوکراین که بهترین فرصت برای تنش زدایی ایجاد شد، دیدیم که منافع ملی ایران فدای منافع دیگر کشورها شد. همچنین کسانی که در دیپلماسی دچار شکست شدند، بیشترین مواضع تند و افراطی را اتخاذ می‌کنند که متاسفانه می‌تواند منجر به چالش کشاندن ایران باشد. ایران امروز نیازمند توسعه است نه جنگ و این ادبیاتی است که باید در کشور غالب شود. 

در فراتر از مرزهای ایران، هیچ جنگی تا این اندازه مقدس نیست که مردم ایران را در آن گرفتار کنیم. مردم ایران سابقه ۸ سال دفاع مقدس را از کشورشان داشتند، اما جنگ‌هایی که در خارج از مرزهای ایران است، هیچ ارتباطی به مردم ایران ندارد.

وی ادامه داد: اینکه آقای صالحی چنین موضعی را گرفت، معنایش در واقع هشدار دو فاکتو ایران به آمریکا بود. ما دو رفتار داریم، یکی دوژوره که رفتار بالفعل است دیگری دوفاکتو که یک هشدار ضمنی است. با توجه به اینکه آقای صالحی اکنون مقام رسمی نیست، اما مناصبی را دارد که این مناصب محل اختلاف کنونی ایران و غرب است. این یک هشدار ضمنی به آمریکا بود. اگر بپذیریم که سخنان اقای صالحی در حد یک هشدار بود، در این حد مواضع او قابل دفاع است، یعنی به رخ کشیدن قابلیت های ایران. 

اگر سخنان آقای صالحی عاملی برای تبدیل به جنگ باشد، خطرناک است.

فلاحت پیشه با اشاره به این موضوع که بزرگترین دشمن ملتها دائیه داران جنگ‌های آخرالزمانی هستند، گفت:نتایناهو را یکی از این افراد می‌دانم و متاسفانه در ایران هم برخی از جریانات چیزی را نمی‌بینند و به همین دلیل می‌بینیم که در از بین بردن فرصت های سیاست خارجی ایران، نوعی همراهی ناخودآگاه با دشمنان را هم شکل می‌دهند. لذا در حد یک هشدار ضمنی این هشدار قابل توجه بود اما نباید این موضوع تبدیل به عاملی برای ایجاد تنش شود، بلکه از آن باید به عنوان یک عامل بازدارنده استفاده کرد. 

سیاست نتانیاهو این است قبل از اینکه جنگ با غزه تمام شود، جنگ با لبنان را شروع کرده و می‌بینیم مجموعه حملات اسرائیل در جنوب لبنان، چندین ده برابر عملیات حزب الله است

نماینده سابق مجلس می‌گوید: مجلس در حاشیه سیاست خارجی به سر می‌برد. خصوصا مجلس فعلی که در مسائل مهم یک مجلس خاموش و حاشیه نشین بود. حتی از زبان یکی از مسئولان ارشد مجلس در خصوص بودجه، شنیدیم که بعد از ۴ سال در تریبون مجلس اعلام می‌کند که هیچ تصمیمی به نفع مردم نگرفته اند. در شرایطی که دولت یکسری درآمدزایی های بی رحمانه را با گران کردن خدمات برای مردم در قوانین برنامه و بودجه می‌اورد، نه تنها مجلس در راستای دفاع از سفره مردم عمل نکرد، بلکه در خیلی از موارد، حتی این احکام را بی رحمانه تر هم کرد. تورم در این مجلس بیش از ۱۶۰ درصد افزایش پیدا کرد، دلار ۴۰هزار تومان در این مجلس گران شد، از سوی دیگر دیدیم که مالیات ها سالیانه ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. لذا معتقدم مجلس کنونی در سیاست خارجی، اقتصاد و بودجه هم کاملا حاشیه نشین بود و بعضا هم دور خورد، نمونه آخر هم ظلم بزرگ به بازنشستگان و افزایش سن بازنشستگی.

اگر همین فردا در موضوع اوکراین بحث دیپلماسی مطرح شود، شک نکنید یکی از کارت‌هایی که روس ها با آن بازی خواهند کرد، ایجاد یک حریم و خط قرمز در اطراف ایران است، کما اینکه میبینیم در ضربه زدن به عمق استراتژیک ایران، روس ها نوعی سکوت توام با رضایت را داشتند. 

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که آیا سخنان اخیر اقای صالحی می‌تواند برای کشور تبعات داشته باشد یا نه ،گفت: اگر سخنان ایشان عاملی برای تبدیل به جنگ باشد ،خطرناک است. سیاست آمریکایی‌ها در موضوع هسته ای کاملا مشخص است. بایدن به این دلیل میز مذاکرات هسته ای را ترک کرد که در واقع بایدن برای مهارتوان هسته ای ایران به سیاست ترامپ بازگشت. یعنی سعی می‌کند در مذاکرات و رقابت های سطح بالا، با دو قدرت چین و روسیه خط قرمز هسته ای ایران را حفظ کند.یعنی یکسری امتیازات تجاری حتی خرید نفت ایران را به چین داد، چرا که چین یکی از موانع رسیدن ایران به بمب هسته ای است. البته از سوی دیگر معتقدم آنها خیال راحتی نسبت به روس ها دارند، زیرا روس‌ها سوابق متعددی از فروش ایرانی‌ها به آمریکایی‌ها را دارند و مطمئن باشید اگر همین فردا در موضوع اوکراین بحث دیپلماسی مطرح شود، شک نکنید یکی از کارت‌هایی که روس ها با آن بازی خواهند کرد، ایجاد یک حریم و خط قرمز در اطراف ایران است، کما اینکه میبینیم در ضربه زدن به عمق استراتژیک ایران، روس ها نوعی سکوت توام با رضایت را داشتند. 

وی ادامه داد: زمانی که سامانه‌های حامیان ایران در نزدیکی سوریه خاموش می‌شدند، روس ها در کل منطقه هیچ تلاشی نکردند برای اینکه مانع حملات همه جانبه آمریکا و اسرائیل به حوزه عمق استراتژیک ایران شوند. از سوی دیگر روس ها با قبضه بندر طرطوس سوریه، عملا سعی کردند تا برتری استراتژیک در سوریه را از ایران بگیرند. 

انتهای پیام/

منبع : eslahatnews.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 62417 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
ایسنا 59 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]