دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ /
40915
۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸

توضیحات علمی درباره ظهور یک گسل فاجعه بار در آمریکا

دانشمندان ظهور منطقه گسل های سیاتل را توضیح داده اند که به طور بالقوه می تواند باعث ایجاد یک زلزله فاجعه بار شود. نتایج تحقیق آنها در مجله Tectonics منتشر شد.



به گزارش اسپوتنیک، گسل سیاتل ناحیه ای متشکل از چندین گسل کم عمق است که در دشت های پوگت ساند را در ایالت واشنگتن (ایالات متحده آمریکا) قرار دارند. در حال حاضر این گسل به دلیل تغییر شکل زمین ساختی مداوم در غرب و جنوب فعال است. این مطالعه حاکی از آن است که حدود ۵۵ میلیون سال پیش، زنجیره ای از جزایر آتشفشانی به صفحه آمریکای شمالی برخورد کرد که یک قسمت تآن وسط فرورانش به زیر پوسته کشیده شده و بخشی دیگر به بالای آن رانده شد. این فرآیند پایه های زمین شناسی را برای گسل معاصر سیاتل آماده کرد.
Спасатели на месте разрушений вследствие землетрясения в Турции  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2023

تصاویر هوایی جدید از گسل هولناک در ترکیه پس از زلزله +ویدئو، عکس
ایالت واشنگتن در حال حاضر نزدیک به منطقه فرورانش “کاسادیا” قرار دارد، که پوسته اقیانوسی متراکم در زیر قاره امتداد پیدا می کند. در سال ۱۷۰۰، گسیختگی یک منطقه فرورانش به طول تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر باعث زمین لرزه قدرتمندی به بزرگی ۸.۷ تا ۹.۲ شد و زمین لرزه های کوچکتر در طول دهه ۱۹۰۰ میلادی منطقه را لرزاند. گسل سیاتل خود در سال های ۹۲۳-۹۲۴ پس از میلاد ظاهر شد
پیش از این، کارشناسان سازمان زمین شناسی ایالات متحده پیش بینی کرده بودند که تقریباً ۷۵ درصد از خاک آمریکا ممکن است زلزله های ویرانگر را تجربه کند. دانشمندان حدود ۵۰۰ گسل جدید را شناسایی کرده اند که می تواند فعالیت لرزه ای خطرناکی را ایجاد کند.
منبع : spnfa.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 40915 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 15 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایلنا 3 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 4 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
خبرآنلاین 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
عصرایران 5 ساعت پيش [ 0 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما