سه شنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۳ /
38108
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵

بهره‌برداری از میدان مشترک سهراب و ۶۰ حلقه چاه جدید نفت

بهره‌برداری از میدان مشترک سهراب با تولید روزانه ۲ هزار بشکه نفت خام با حضور وزیر نفت در خوزستان آغاز شد.



به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، بهره‌برداری از میدان مشترک سهراب با تولید روزانه ۲ هزار بشکه نفت طی آیینی با دستور جواد اوجی، وزیر نفت ایران از طریق ویدیوکنفرانس آغاز شد.
میدان نفتی سهراب در استان خوزستان به‌عنوان یکی از میدان‌های بیست‌ویک‌گانه مشترک شناخته می‌شود که به لحاظ سرمایه‌ای و عملکردی دارای اهمیت است، ظرفیت تولید نهایی این میدان ۳۰ هزار بشکه تعریف شده است.
این میدان به فاصله ۱۱۵ کیلـومتری شـمال غـرب شهر اهـواز، در منطقه هورالعظیم و در مجاورت خط مرزی ایران و عراق قرار گرفته است. نفت درجا و نفت قابل استحصال این میدان به‌ترتیب حدود ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون بشکه است.
توسعه و بهره‌برداری از میدان سهراب با پیچیدگی‌های منحصربه‌فردی همراه است که اهمیت توسعه این میدان را بالا می‌برد.
از جمله این موارد می‌توان به دارا بودن مخازن نفت سروک، ایلام، گدوان، کژدمی، پیچیدگی‌های مخزنی، قرارگیری در منطقه تالاب بین‌المللی هورالعظیم، شرایط خاص اقلیمی و زیست‌محیطی این تالاب، منطقه مرزی ایران و عراق، وجود مهمات و تجهیزات باقیمانده از هشت سال دفاع مقدس در منطقه، همچنین فعالیت‌های توسعه‌ای کشور همسایه در میدان هویزه اشاره کرد، همچنین محدوده میدان سهراب در تالاب هورالعظیم در تمام فصل‌های سال دارای آب به عمق متوسط ۴ تا ۵ متر است.
به‌منظور برداشت حداکثری از میدان مشترک سهراب با هدف رسیدن به تولید ۳۰ هزار بشکه در روز نفت خام، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان خوزستان با تهیه مطالعات زیست محیطی و اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست، تنفیذ و شروع عملیات اجرایی طرح توسعه و بهره‌برداری میدان سهراب آغاز شد.
در این طرح حفر ۲۰ حلقه چاه، تعمیر دو حلقه چاه موجود، مجهز کردن ۱۴ چاه تولیدی به پمپ‌های درون‌چاهی و احداث تأسیسات روسطحی شامل ایستگاه پمپاژ نفت، حدود ۱۶۰ کیلومترخطوط لوله جریانی، حدود ۶۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال، شبکه برق و سیستم‌های اندازه‌گیری در دستور کار قرار دارد که با اجرای آن پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در استان خوزستان و کشور ایجاد شود.
همسو با برنامه و سیاست‌های کلان کشور، برنامه‌های پنج ساله توسعه و اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های مشترک، قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان سهراب با شرکت صاحب صلاحیت نفتی انرژی دانا پس از مذاکرات فنی – قراردادی با در نظر گرفتن حداکثر منافع شرکت ملی نفت ایران منعقد شده است.
برداشت روزانه نفت از میدان مشترک آزادگان جنوبی ۵۰ هزار بشکه‌ افزایش یافت
بهره‌برداری از ۶۰ حلقه چاه جدید از میدان مشترک آزادگان جنوبی با هدف افزایش تولید ۵۰ هزار بشکه‌ای نفت صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت ایران و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در قالب بهره‌برداری از طرح‌های نفتی در ایام‌الله دهه فجر به‌صورت ویدیوکنفرانس آغاز شد.
میدان مشترک آزادگان جنوبی، در فاصله ۸۰ کیلومتری اهواز و جزو میدان‌های مشترک ایران با عراق در غرب کارون است.این میدان مشترک ۲۰۳ حلقه چاه و دو مرکز جمع‌آوری در شمال و جنوب و یک واحد فرآورش مرکزی دارد.
از این تعداد چاه، ۱۶۳ حلقه چاه تولیدی و به‌منظور افزایش تولید نفت کشور، عملیات حفاری و اتصال ۶۰ حلقه چاه جدید در میدان مشترک آزادگان جنوبی انجام شده است که افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت را به‌دنبال خواهد داشت.
با این افزایش تولید، واحد تفکیک‌گر شمالی راه‌اندازی شد و اکنون ۲۵ هزار بشکه نفت از آزادگان جنوبی به واحد نمک‌زدایی منتقل می‌شود. به منظور این افزایش تولید، تکمیل ۵۰ کیلومتر خط ۲۸ اینچ تا تلمبه‌خانه نفت غرب کارون و ۳۰۰ کیلومتر خط لوله جریانی ایجاد شده است.
خط لوله دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسمی رسید
همچنین خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه) در قالب بهره‌برداری رسمی از طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت با فرمان جواد اوجی، وزیر نفت ایران از طریق ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسمی رسید.
به‌دنبال تکمیل عملیات پیش‌راه‌اندازی، راه‌اندازی و انجام آزمون‌های مقدماتی و نهایی عملیاتی روی خط لوله جدید دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی، سکوی گازی و دیگر تأسیسات فراساحل و خشکی فاز ۱۶ پارس جنوبی با دریافت گاز از بلوک مخزنی این طرح، بامداد پنجشنبه (۲۰ مهرماه) به بهره‌برداری رسیدند.
برپایه تمهیدها و تدابیر شرکت ملی نفت ایران در تحقق تولید زودهنگام از پروژه خط لوله جدید دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی تا پیش از زمستان امسال، پس از پایان مرحله ایمن‌سازی خط قدیم دریایی و اتصال خط جدید دریا به خط لوله موجود خشکی، زمینه برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از این موقعیت فراهم شد.
براساس این گزارش، پروژه احداث خط لوله جدید دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی به طول ۱۱۰ کیلومتر در بخش دریا و ۵ کیلومتر در بخش خشکی، در قالب دو قرارداد P (تأمین و خرید لوله‌ها) با مبلغ حدود ۷۰ میلیون یورو از سوی شرکت لوله‌سازی ماهشهر و ئی‌پی‌سی با ۹۷.۳ میلیون یورو از سوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران برای احداث خط لوله دریا و نیز خشکی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس به قرارداد انجامید که در این مرحله برای رساندن گاز زمستان به‌عنوان تولید اولیه، بخش دریایی خط جدید اجرا شد.
ساخت خط لوله جدید خشکی نیز پس از عبور از زمستان امسال و طی فصل بهار آینده اجرایی می‌شود.
افزایش تولید گاز از فاز ۱۶ پارس جنوبی با ظرفیت انتقال سیال سه فازی به یک میلیارد فوت‌مکعب در روز (۲۸ میلیون مترمکعب)، تولید ایمن و پایدار با خط لوله جدید با توجه به حوادث چندباره خط لوله پیشین این فاز، استفاده از توان سازندگان داخلی شماری از اهداف این طرح است.
منبع : spnfa.ir
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 38108 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
برچسب های :
ایسنا 50 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 51 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 53 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 54 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 54 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 55 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 1 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]
ایسنا 2 ساعت پيش [ 0 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما