چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ /
21055
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۱۲

نگرانی و وحشت از حضور افراد معتدل و میانه‌رو باعث حذف حسن روحانی شد

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: جریان اقلیت حاکم با حذف حسن روحانی و بعضی از نیروهای مؤثر این جریان مانند حجت اسلام علوی و پور محمدی و بسیاری از نیروهای سیاسی مؤثر کشور، در واقع خواستند زمینه شکل گیری هرنوع ائتلاف و حضور پررنگ حامیان نیروهای میانه‌رو و اعتدالی را از بین ببرند.



نگرانی و وحشت از حضور افراد معتدل و میانه‌رو باعث حذف حسن روحانی شد

اصلاحات نیوز؛ محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب، با اشاره به ردصلاحیت حسن ر‌وحانی، محمود علوی و.. در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به خبرنگار سیاسی گفت: چنانچه موضوع عدم تأیید صلاحیت آقای روحانی صحیح باشد، این امر نشان دهنده تلاش جریان‌های افراطی جناح اصولگرا در حذف نیروهای معتدل و میانه‌رو از نهادهای تأثیر ‌گذار نظام و یکدست سازی و بقول خودشان خالص‌سازی خبرگان و مجلس از  غیرخودی‌ها در آینده‌ است. به نظر می‌رسد نگرانی و وحشت این جریان اقلیت از حضور افراد معتدل و میانه‌رو و در عین حال متخصص باصطلاح غیر خودی، به حدی رسیده است که این‌بار به حذف کسانی اقدام می‌کنند که صلاحیت آنان بارها و بارها در طول ۴۵ سال گذشته، از طرف شورای نگهبان و دیگر نهادهای قانونی جهت مسئولیت هایی مانند ریاست جمهوری، نمایندگی‌ مجلس خبرگان، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه‌‌های حساس کشور تأیید شده است.

او در ادامه تاکید کرد: از طرف دیگر این سیاست حذف رقبا در واقع نشانگر نگرانی جریان حاکم اقلیت که فعلا قدرت اداره کشور را به دست گرفته ‌از حضور اکثریت مردم است. در واقع این جریان که خود را کاملا متکی به قدرت می  داند، نه تنها از حضور اکثریت مردم در پای صندوق‌های رأی استقبال نمی کند بلکه برعکس تمام سعی خودرا به کار می‌‌‌‌برد تا اکثریت مردم در صحنه‌های سرنوشت‌ساز مانند انتخابات در صحنه حضور نداشته ‌باشند. از آن‌جایی‌که با حمایت آقای روحانی و با کمک جمعی از نمایندگان ادوار گذشته، بعضی از وزرا، استانداران و دیگر مدیران دولت اعتدال، زمینه‌های تهیه لیست برای خبرگان و مجلس تا حدی قابل ‌قبول فراهم شده‌ بود که در صورت نهایی شدن چنین لیست‌هایی زمینه لازم برای حضورحامیان جریان اعتدال و میانه‌روی فراهم می‌شد، بنابراین جریان اقلیت حاکم با حذف او و بعضی از نیروهای مؤثر این جریان مانند حجت اسلام علوی و پور محمدی و بسیاری از نیروهای سیاسی مؤثر کشور، در واقع خواستند زمینه شکل گیری هرنوع ائتلاف و حضور پررنگ حامیان نیروهای میانه‌رو و اعتدالی را ازبین ببرند.

او در پاسخ به این سوال که با وضعیت موجود ارزیابی شما از انتخابات آینده چیست؟، بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی انتخابات چنانچه در مدت باقیمانده شورای نگهبان سیاست مربوط به تأیید صلاحیت‌ها را اصلاح نکند و وضع به همین منوال تا روز انتخابات باقی بماند با توجه به عدم حضور و یا حذف بسیاری از نیروهای مؤثر سیاسی از صحنه انتخابات به نظر می رسد مجلس آینده  به مراتب از مجلس فعلی هم ضعیف‌تر بوده و با توجه به این‌که با این وضع انتخابات از پشتیبانی اکثریت جامعه ایرانی محروم می‌شود، در نتیجه در حل مشکلات کشور به مراتب ناتوان‌تر خواهد بود.

جریان اقلیت حاکم با حذف حسن روحانی و بعضی از نیروهای مؤثر این جریان مانند حجت اسلام علوی و پور محمدی و بسیاری از نیروهای سیاسی مؤثر کشور، در واقع خواستند زمینه شکل گیری هرنوع ائتلاف و حضور پررنگ حامیان نیروهای میانه‌رو و اعتدالی را از بین ببرند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که رقابت بین اصولگرایان به چه صورت خواهد بود و اینکه ائتلاف خواهند کرد یا نه؟، اظهار کرد: با توجه به تجارب چندین دوره انتخابات گذشته، معمولا جریان اصولگرا در صورت وجود رقیب قدرتمندی از جریان اصلاحات و اعتدال کاملا  بصورت منسجم عمل کرده و ائتلاف می‌کنند، ولی در شرایط فعلی که با  توسل به قدرت و با ابزارها و نهادهای مؤثر در امر انتخابات رقبای اصلی را تقریبا به کلی حذف کرده‌اند، ممکن است زمینه‌های رقابت درونی آنان فراهم شود و به نوعی رقابت درون‌ گروهی صوری دست بزنند تا بتوانند نوعی رقابت تصنعی  و یا به عبارت بهتر نوعی جنگ زرگری جهت داغ کردن تنور انتخابات ایجاد کنند  که از هم اکنون نشانه‌های چنین رقابت تصنعی و صوری نمایان شده است.

محسن رهامی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات که منتشر شد چیست؟، گفت: با توجه به فضای سیاسی انتخابات در این دوره و رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح طلبان و خصوصا با توجه به شرایطی که در انتخابات  دوره یازدهم مجلس در سال ۹۸ بوجود آمد و تقریبا همه نامزهای منتسب به احزاب و جریان‌های اصلاح‌طلب حذف شدند، صدور چنین بیانیه‌ای دور از انتظار نبود. مجموعه این شرایط و سوابق گذشت سبب شد که جریان اصلاحات بعنوان یک جبهه سیاسی از حضور فعال در انتخابات و ارائه لیست انتخاباتی به دلیل فقدان شرایط ارائه لیست به شرحی که در بیانیه مذکور توضیح داده‌ شده خودرا کنار کشید.

او در پایان افزود: بدین ترتیب اگر نامزدهای معدودی از اشخاص اصلاح طلب هم اتفاقا تأیید صلاحیت شده باشند، امکان این‌ که لیست‌های انتخاباتی تشکیلاتی و رسمی جبهه اصلاحات  تهیه و از آنها حمایت تشکیلاتی شود فراهم نخواهد بود.

منبع : eslahatnews.com
منبع خبر «» است و اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 21055 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09352222675  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار سیاسی ایران از رسانه‌های خبری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
مشرق 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 4 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 5 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 6 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 7 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 8 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 9 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 9 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 10 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
مشرق 10 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]